Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koulujen kerjääminen vanhemmilta lopetettava heti! Linkki

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asutaan maaseudulla ja meidän koulussa oli joka syksy puolukan poiminta päivä kouluajan puitteissa kun luokan kanssa poimittiin puolukosta keittiölle. Nykyään jo EU tällaisen toiminnan taitaa kieltää mutta ei sitä sentään kukaan joutunut omalla ajalla niitä tuomaan.

Ei taida kieltää, meidän lasten kouluun pitää joka vuosi poimia litra marjoja per lapsi. Ei tosin ole pakko olla puolukkaa, enkä oikein usko että oppilaalle tulee mitään seurauksia jos ei niitä marjoja vie.

Vierailija
82/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylihintasia tuotteita ehkä hyvään tarkotukseen.Emmä nää tota pahasta kun ei yhteiskuntakaan tue nuoria..ite täytyy.Ihan hyvä kasvattaa vastuuta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä uutinen kuulostaa hieman oudolta tässä ajankohdassa. Eihän koulut järjestä edes nyt mitään luokkaretkiä tai tapahtumia.

Ja hieman kaukaa haettu ongelma on mielestäni tuo "koulun pitäisi olla ilmaista, joten tehtäväkirjojen kierrätys on väärin". Ainahan tehtäviä on tehty vihkoon. Joillakin alaluokkalaisilla tietysti pitää tehtävät tehdä kirjaan, mutta muutenhan tuo on ihan normaali käytäntö enkä ole edes tajunnut, että siinä voisi olla jollakulla isoja ongelmia. 

Ja jos se on ongelma niin tuen tarpeessa oleva lapsi saa kyllä erilaiset kirjat/ kirjat joihin voi kirjoittaa. Mutta eihän se käy näille äideille koska sitten ollaan taas erilaisia.

Vierailija
84/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä olen myös täysin kyllästynyt ja alkanut sanomaan että koulun täytyy tarjota tai lapset jää pois.

Meillä on iso perhe ja näitä pyyntöjä on joka viikko, parhaillaan monta. Meillä kyse ei ole rahasta, vaan periaatteesta. Aivan järjetöntä suunnitella ohjelmaksi makkaranpaistoa ja kerjätä makkarat vanhemmilta.

Itse olen nuoriso-ohjaaja eikä omassa työssäni onnistuisi mitenkään suunnitelma ohjelmaa johon ei ole resursseja. Toiminta suunnitellaan budjetin mukaan.

Yksi kerta järjestettiin pyöräretki ja pyydettiin lapsia tuomaan 7€ jäätelörahaa/lapsi. Ikinä en ole noin kallista jäätelöä vielä lapselle ostanut. Rahoista tietysti jäi ylimääräistä jonka opettaja päätti käyttää valtavaan määrään irtokarkkia joka jaettiin koulussa.

Lapsiperheenä olen huomannut että näitä karkkipäiviä on lähes mahdoton yrittää pitää keskimäärin 1 karkkipäivä/vk koska koulut/kerhot alkanut järjestää ohjelmaa entistä enemmän karkin ympärille. On koulussa leffapäiviä (kotoa pyydetään tuomaan karkkia, lelupäiviä (karkkia), retket , kaikesta kisailusta palkintona karkkia. Samoin on kerhot. Kun itse olin koululainen, koulun urheilukisoista sai mitaleja ja lusikoita, nyt saa karkkia.

Koulujen laskettelureissut olisi vielä oma aiheensa epätasa-arvoistamisessa. En tiedä järjestetäänkö näitä Etelä-Suomen kouluissa, mutta näillä seuduilla joka talvi on koulupäivän aikana laskettelureissu josta vanhemmat maksavat matkat, liput ja välineet ja laittavat lapselle ruokarahat päiväksi. Ja koska tämä on virallinen koulupäivä, tulevat ne muutamat köyhien perheiden lapset joka vuosi koululle tekemään tehtäviä koska vanhemmilla ei ole mahdollista järjestää monen sadan euron reissua. Tämä on jotain niin kuvottavaa että omani jäävät periaatteesta aina myös koululle ja käymme omat laskettelureissut sitten omalla porukalla. En tajua miten vuodesta toiseen voidaan asia järjestää näin.

Ja kenelläkään ei saa koulussa olla kivaa kun sinä olet tehnyt enemmän lapsia kuin sinulla on vara elättää?

Kuten viestissäni ilmoitin, meillä ei kyse ole siitä etteikö olisi varaa käydä ostamassa niitä vaan periaatteesta. Ymmärrän kyllä täysin niitä jotka elävät kädestä suuhun, tuo kaikki on aina pois jostain.

Tuo eriarvoistaa myös niitäkin lapsia joiden vanhemmille asia on ok ja järjestävät sen karkkipussin. Siellä on aina pari sellaista joukossa joiden vanhemmat antavat sen 20€ ja lapsi käy ostamassa repullisen erilaisia karkkeja joilla "ostaa ystäviä". Sitten osa jätetään jaoista pois.

Omat periaatteena tulee siitä että haluan koulumaailman jossa oppilaat ovat tasa-arvoisessa asemassa. Nyt järjestelmä ei sellainen ole.

Maailma ei ikinä ole tasa-arvoinen, ei lapsuudessa eikä aikuisuudessa. Osalla lapsista on 2 kertaa vuodessa uusi kännykkä, osalla kerran viidessä vuodessa. Osa ostaa ennen koulua aamusta 20e:lla karkkia ja jakaa ystävilleen, osalla siihen ei ole mahdollisuutta koskaan.

Meillä on ollut äärimmäisen tiukkaa rahasta, silti osasin järjestää talouden niin, että koulun pyyntöihin oli aina varaa, sai karkkipussi tai popcornia tai 2e mukaan rahaa jos sitä pyydettiin. Sitten kun talous koheni niin opetin lapsen siihen että omastaan voi jakaa. Jos menivät laavulle niin lapsi otti kokonaisen paketin makkaraa mukana ja antoi niille joilla ei ollut yhtään. Saattoi ottaa pari pillimehua ja antoi toisen pois. Iso karkkipussi mistä riitti jaettavaa tai popcornia mukaan kolmen pussin paketti jne.

Tärkeintä on opettaa lapselle että joillain on aina enemmän. Pitää vahvistaa itsetuntoa kestämään pettymykset.

Vierailija
85/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisin sanoen vanhemmat eivät halua käyttää lapsiinsa edes taskurahoja. Tiedän kyllä nämä valittajat. Markka aikana oli joku 50mk eli nykyrahassa noin 10€ liikaa joidenkin vanhemmille. Eivät koulut suuria pyydä mutta jos rahat on juotu niin onhan sekin liikaa.

Kyllä se 10€ on oikeasti pienituloiselle iso raha. Vaikka olisi absolutisti. Ja varsinkin jos perheessä on useampi lapsi niin siinähän se sitten kertaantuu.

ps. ei ole tässä omaa lehmää ojassa vaan omaan aivot ja edes jonkin verran empatiakykyä

Ei ole 10€ tai 30€ isoraha edes pienituloiselle. Olen ollut suurimman osan työurastani pienituloinen. Jotain vikaa on elämänhallinnassa jos parikymppiä on liian iso raha lapsille. Takana on ongelmia ja loismainen elämänasenne. Yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki ja joku lähinnä nimellinen summakin johonkin koulun luokkaretken on liikaa. Tiedän kyllä tämän ihmistyypin. Sen verran olen jo nähnyt elämää ettei minulle tarvitse kertoa nyyhkytarina satuja.

Vierailija
86/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi nämä ihmiset ovat niin tyhmiä että rasismissaan äänestävät äärioikeistoa, joka nimenomaan vie sosiaalituet heiltä itseltään :)

Eivät persuja äänestä sosiaalipummit jotka täällä vinkuvat vaan työssä olevat. Näitä inhottaa sosiaalipummit jotka elävät heidän työnsä hedelmistä. Ei perinteisen työväänaatten tarkoitus ole koskaan ollut mahdollistaa työhaluttomille loiselämää.

Vierailija
87/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni luokalla oli herkkupäivä; sinne piti jokaisen viedä jotakin. Lapsi vei mukanaan keksipaketin. Kun hän palasi kotiin, kysyin oliko keksit olleet hyviä ja mitä muuta sinne oli tuotu. Poika kertoi, että opettaja oli nostanut keksi paketin korkean kaapin päälle, muiden herkut oli kyllä laitettu kippoihin ja syöty. Ujona ei ollut uskaltanut kysyä syytä. Allergia-asiasta tuskin oli kysymys.

Veikkaan, että opettaja vei paketin kotiinsa.

Vierailija
88/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tässä vaiheessa yläasteen valinnainen liikuntakin täysin tuhottu? Omassa koulussani kerättiin oppilailta pieni määrä rahaa, ja sen perusteella yhdessä opettajan kanssa laadittiin suunnitelma lukuvuodelle. Pääsi harrastamaan kaikenlaisia maksullisia lajeja, joita ei tavallisen liikunnan yhteydessä päässyt harrastamaan. Keilailua, biljardia, miekkailua, tennistä, squashia, ja kaikkea muuta. Ei kovin montaa poikaa ollut koulussa, jotka eivät liikuntaa valinnut valinnaisena, osittain erittäin hyvän opettajan takia, mutta pääasiassa siitä syystä, että pääsi harrastamaan haluamiansa lajeja.

Harmi, että nykytilanne on tällainen. Nuorilla tuo liikunnan puute on muutenkin nykyään melko yleistä.

Vierailija
89/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kyllä koskaan vienyt kouluun puolukoita. Siitä olisin voinut vähän nousta jo kapinaan, sillä en edes tiedä, miten kauas niitä pitäisi lähteä etsimään. En ole ikinä kerännyt puolukan puolukkaa.

Asutaan maaseudulla ja meidän koulussa oli joka syksy puolukan poiminta päivä kouluajan puitteissa kun luokan kanssa poimittiin puolukosta keittiölle. Nykyään jo EU tällaisen toiminnan taitaa kieltää mutta ei sitä sentään kukaan joutunut omalla ajalla niitä tuomaan.

Meidän aikana vielä kaikki raha kerättiin talkoilla. Järjestimme koulussa lastentapahtumia pienemmille, kummitusratoja, kasvomaalausta, kioskia. Myytiin haravointipalveluita vanhainkodille ym. kunnan tiluksille jonne mentiin luokan kanssa haravoimaan. Otettiin projekteja, siivottiin markkinapaikkaa ym. tapahtumien jälkeen koko luokan kanssa opettajan johdolla. Myytiin ovelta ovelle vessapaperia tai lehtiä ym. Nekin olivat vapaaehtoisia joissa palkittiin eniten myyneet pizzerian lahjakortilla. Kaikki jäätelöistä luokkaretkiin otettiin luokan omasta kassasta. Tämä oli mukavaa, opettavaista ja antoi myös pohjaa työelämälle.

Tänäpäivänä näitä ei täällä ainakaan ole, kaikki pyydetään vanhemmilta.

Opettajalla ei ole enää velvollisuutta toimia työnjohtajana kouluajan ulkopuolella, siksi tuollaisia talkoita ei saa enää olla. Ne kasvomaalaukset jne. maksoi vanhemmat, tuskin lapsilla oli itsetienattua  rahaa.

Vierailija
90/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisin sanoen vanhemmat eivät halua käyttää lapsiinsa edes taskurahoja. Tiedän kyllä nämä valittajat. Markka aikana oli joku 50mk eli nykyrahassa noin 10€ liikaa joidenkin vanhemmille. Eivät koulut suuria pyydä mutta jos rahat on juotu niin onhan sekin liikaa.

Kyllä se 10€ on oikeasti pienituloiselle iso raha. Vaikka olisi absolutisti. Ja varsinkin jos perheessä on useampi lapsi niin siinähän se sitten kertaantuu.

ps. ei ole tässä omaa lehmää ojassa vaan omaan aivot ja edes jonkin verran empatiakykyä

Ei ole 10€ tai 30€ isoraha edes pienituloiselle. Olen ollut suurimman osan työurastani pienituloinen. Jotain vikaa on elämänhallinnassa jos parikymppiä on liian iso raha lapsille. Takana on ongelmia ja loismainen elämänasenne. Yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki ja joku lähinnä nimellinen summakin johonkin koulun luokkaretken on liikaa. Tiedän kyllä tämän ihmistyypin. Sen verran olen jo nähnyt elämää ettei minulle tarvitse kertoa nyyhkytarina satuja.

Peruskoulu olkoon maksuton, koulun ulkopuolella on runsaasti erilaisia kerhoja ja yhteisöjä, joissa voidaan tehdä maksullisia retkiä.

Vierailija
91/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulu olkoon maksuton, koulun ulkopuolella on runsaasti erilaisia kerhoja ja yhteisöjä, joissa voidaan tehdä maksullisia retkiä.

Luuletko, että se lisää lasten tasa-arvoa? Kaikilla ei ole elämänhallintaa siihen, että viitsisi lastaan mihinkään kerhoon laittaa. Ja jos ei koulun pyynnöstä liikene senttiäkään, niin luuletko, että kerhomaksujakaan maksetaan? Se tasa-arvo on sitä, että jokaiselle taataan mahdollisuuksia johonkin virkistykseen ja iloiseen elämykseen, joita ne koulunkin järjestämät retket on. Se on sitä yhteisöllisyyttä ja elämystä, josta joka toinen loismamma täällä ulisee, että pitää olla rahaa soijalatteen, koska köyhälläkin tulee olla mahdollisuus elämyksiin. Nyt sitten kuitenkaan omien lasten kohdalla ei enää pidäkään paikkaansa ja mitään huveja ei pidä järjestää??  Vai onko sittenkin niin, että koska loismamma ei maksa itse omiakaan huvituksiaan ja elämyksiään, niin yhteiskunnan pitäisi hoitaa vielä lapsellekin kaikki naaman eteen. Ei ihme, että köyhyys periytyy.

Vierailija
92/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä olen myös täysin kyllästynyt ja alkanut sanomaan että koulun täytyy tarjota tai lapset jää pois.

Meillä on iso perhe ja näitä pyyntöjä on joka viikko, parhaillaan monta. Meillä kyse ei ole rahasta, vaan periaatteesta. Aivan järjetöntä suunnitella ohjelmaksi makkaranpaistoa ja kerjätä makkarat vanhemmilta.

Itse olen nuoriso-ohjaaja eikä omassa työssäni onnistuisi mitenkään suunnitelma ohjelmaa johon ei ole resursseja. Toiminta suunnitellaan budjetin mukaan.

Yksi kerta järjestettiin pyöräretki ja pyydettiin lapsia tuomaan 7€ jäätelörahaa/lapsi. Ikinä en ole noin kallista jäätelöä vielä lapselle ostanut. Rahoista tietysti jäi ylimääräistä jonka opettaja päätti käyttää valtavaan määrään irtokarkkia joka jaettiin koulussa.

Lapsiperheenä olen huomannut että näitä karkkipäiviä on lähes mahdoton yrittää pitää keskimäärin 1 karkkipäivä/vk koska koulut/kerhot alkanut järjestää ohjelmaa entistä enemmän karkin ympärille. On koulussa leffapäiviä (kotoa pyydetään tuomaan karkkia, lelupäiviä (karkkia), retket , kaikesta kisailusta palkintona karkkia. Samoin on kerhot. Kun itse olin koululainen, koulun urheilukisoista sai mitaleja ja lusikoita, nyt saa karkkia.

Koulujen laskettelureissut olisi vielä oma aiheensa epätasa-arvoistamisessa. En tiedä järjestetäänkö näitä Etelä-Suomen kouluissa, mutta näillä seuduilla joka talvi on koulupäivän aikana laskettelureissu josta vanhemmat maksavat matkat, liput ja välineet ja laittavat lapselle ruokarahat päiväksi. Ja koska tämä on virallinen koulupäivä, tulevat ne muutamat köyhien perheiden lapset joka vuosi koululle tekemään tehtäviä koska vanhemmilla ei ole mahdollista järjestää monen sadan euron reissua. Tämä on jotain niin kuvottavaa että omani jäävät periaatteesta aina myös koululle ja käymme omat laskettelureissut sitten omalla porukalla. En tajua miten vuodesta toiseen voidaan asia järjestää näin.

Ja kenelläkään ei saa koulussa olla kivaa kun sinä olet tehnyt enemmän lapsia kuin sinulla on vara elättää?

"Meillä ei ole kyse rajasta vaan periaatteesta". Luitko edes mitä kommentoit?

Vierailija
93/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahasta

Vierailija
94/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Meillä ei ole kyse rajasta vaan periaatteesta". Luitko edes mitä kommentoit?

Jos se on sinulle periaatteellista, niin mikset ilmoita kouluun suoraan, että sinun periaatteesi estävät lapsiasi osallistumasta mihinkään huvituksiin. Piste. Muut voivat toki sitten osallistua ja järjestää mitä haluavat, mutta jos teillä kerran ei huvitella, niin hittoako muilta olet kieltämässä hauskanpidon. Juuri tuollaisten törppöjen takia Suomi on paska maa.

Vierailija
95/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette siis sitä mieltä että luokkaretkiä ei tulisi järjestää? Siihenhän sitä rahaa kerätään. 

Itse ihan mielellään annan parikymppiä extraa että saadaan maksettua yhteisestä potista luokan köyhimmillekin lapsille retki. 

Sen sijaan inhoan joka vuotista suksien ja luistinten päivitystä. Olispa edes joku välinevuokrausmahdollisuus. Perheessämme kukaan ei harrasta hiihtoa tai luistelua, niin vaikka lapsilla on joka vuosi välineet kunnossa, ei niille ole käyttöä kuin koululiikuntatunnilla. Voi kun pääsisi tosta hommasta tavalla tai toisella eroon. 

Vierailija
96/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu on helppo; jos oppilaat kysyy jotain, vaikka luokkaretkeä tai liikuntapäivää niin vastaa vain että ei ei ja pidetään normaalit koulupäivät, ei tule kellekään enää paha mieli

Vierailija
97/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että se lisää lasten tasa-arvoa? Kaikilla ei ole elämänhallintaa siihen, että viitsisi lastaan mihinkään kerhoon laittaa. Ja jos ei koulun pyynnöstä liikene senttiäkään, niin luuletko, että kerhomaksujakaan maksetaan? Se tasa-arvo on sitä, että jokaiselle taataan mahdollisuuksia johonkin virkistykseen ja iloiseen elämykseen, joita ne koulunkin järjestämät retket on. Se on sitä yhteisöllisyyttä ja elämystä, josta joka toinen loismamma täällä ulisee, että pitää olla rahaa soijalatteen, koska köyhälläkin tulee olla mahdollisuus elämyksiin. Nyt sitten kuitenkaan omien lasten kohdalla ei enää pidäkään paikkaansa ja mitään huveja ei pidä järjestää??  Vai onko sittenkin niin, että koska loismamma ei maksa itse omiakaan huvituksiaan ja elämyksiään, niin yhteiskunnan pitäisi hoitaa vielä lapsellekin kaikki naaman eteen. Ei ihme, että köyhyys periytyy.

Jos se on kouluaikana, niin kunta maksaa. Helppoa ja yksinkertaista. Vanhemmat maksavat veroeuroissa lasten reissut, ei niin, että veronmaksun lisäksi erikseen kerjätään rahaa. Jokainen vanhempi voi halutessaan lahjoittaa kunnalle rahaa vaikka tietyn luokan teatteriretkeä varten, jos haluaa kustantaa koko luokalle yhteisen ilon.

Luokan yhteisöllisyys ei edellytä maksullisia pulliksia!

Vierailija
98/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu on helppo; jos oppilaat kysyy jotain, vaikka luokkaretkeä tai liikuntapäivää niin vastaa vain että ei ei ja pidetään normaalit koulupäivät, ei tule kellekään enää paha mieli

Opettajahan voi itse maksaa luokkaretken kulut, jos pitää sitä tärkeänä!

Vierailija
99/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajahan voi itse maksaa luokkaretken kulut, jos pitää sitä tärkeänä!

Myös 99% muista vanhemmista ja oppilaista pitäisi sitä tärkeänä. Mutta voi voi.

Vierailija
100/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Tämä on myös lain mukaista.