Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koulujen kerjääminen vanhemmilta lopetettava heti! Linkki

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tätä samaa ulinaa. Milloin on koulun tarjoamassa ruokakassissa väärät tuotteet, milloin koulu kehtaakin vaatia tyhjän maitopurkin viemistä kouluun. Joulunakin pitäisi lapselle ostaa kuusi, kinkku ja lahjoja! Miten kukaan voi vaatia tällaista???? Miksi niitä lapsia on pitänyt hankkia, jos heidän elämään haluta itse laittaa pennin latia? Jos lapsi tarvitsee muutaman euron panostusta koulun ekstraohjelmiin, nii onko ihan oikeasti täysin mahdotonta? Miten kuitenkin samoilla valittajilla riittää rahaa aina tupakkaan, viinaan, rakennekynsiin ja kumihuuliin? Uusimmat kännykät kädessä ja kampaamoissakin käydään alvariinsa päivittämässä hiuksia. MUTTA lapselle ei kyllä voi antaa tyhjää maitopurkkiakaan, koska siihen ei ole varaa.

Vierailija
42/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, ettei rahaa kaikilla ole antaa ja se on kouluissakin ymmärretty ihan hyvin - tällöin muut maksavat hieman enemmän jotta se köyhänkin lapsi pääsee mukaan. Mutta tämä maitopurkeista vouhkaaminen on lähinnä surullista, ettei lapseen panosteta rahaa on vielä joissain tilanteissa ymmärrettävissä, mutta ettei voi sen verran nähdä vaivaa että huuhtasee ja kuivattaa maito/jogurtti/tms. tölkkejä. Tulee ihan surullinen olo niiden lasten puolesta, joiden vanhemmat on näin välinpitämättömiä ja keskittyy vaan vouhkaamaan miten heiltä ei saa vaatia yhtään mitään, saada vaan täytyy yhteiskunnalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kyse on nyt isommasta asiasta kuin maitopurkista. Uutinen oli asiallinen. Mutta korona-aikaan ei ehkä ajankohtainen.

Vierailija
44/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aika hankala juttu. Tiedän että vähän paremmin toimeen tulevilla alueilla nuo maksut menee välillä aivan totaalisesti yli. Juurikin tuota jokainen sitten tuo maanantaina kympin tyylistä touhua. Itse asun alueella, jossa tuloerot ovat todella suuria. Meidän koulussa on mielestäni tämä asia hoidettu todella hyvin asian vaikeuteen nähden. Toki opettajalla on tässä iso valta/vastuu siinä miten asiat muotoilee. 

Meillä vanhempainyhdistys on opettajanhuoneeseen varannut erillisen kassan, josta opettaja voi sille vähävaraiselle hakea retkimaksun ilman erillistä hakemusta. Kaupunki tukee meillä kouluja ja päiväkoteja niin että bussimatkat ovat heille muutenkin ilmaisia (kunnan sisällä toki). Tämä laskee retkien hintaa heti.

Toisen lapsen luokalla on luokan tili, johon kerättiin rahaa isompiin retkiin/leirikouluun. Opettaja ilmoitti että osallistuminen rahankeruuseen on vapaaehtoista, mutta kaikki lähtee mukaan ja tämän onneksi myös kaikki vanhemmat hyväksyivät. Kyllä heilläkin varmasti erottuu tai ainakin lapsi itse huomaa jos perheellä ei mihinkään varaa ole. On heilläkin esim leffatunteja, joihin saa tuoda omia herkkuja tms. Yleensä opettaja on kuulemma tuonut jotain ekstraa niille lapsille joilla ei kotoa mitään ole joko unohduksen tai muiden syiden takia. Tämän taitaa kyllä tehdä ihan omasta pussistaan.

Toisen lapsen herkkutunnit oli lähes aina nyyttäreitä. Heillä ei koskaan mennyt touhu siihen että niitä lapsia, jotka eivät sillä kerralla osallistuneet oltaisiin mitenkään osoiteltu, mutta iso riski sellaiseen toki tässä on ja itse toki tietää onko tuonut vai ei.

Hirveän surullista olisi kyllä jos kaikki tällaiset jutut kiellettäisiin. Ja nyt tosiaan näitä käytetään myös porkkanana tyyliin pidetään nyyttärit sitten kun on kerätty n määrä pisteitä ja niitä tulee esim siitä että kaikki on tehnyt läksyt tai tunti menee kivasti eikä mölytä tms. 

Vierailija
45/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme köyhiä mutta ei haittaa välipalat sun muut pyydetyt ostot mutta leieikouluun pitäisi maksaa vuodessa 100e luokan tililleniin se kyllä on vaikeaa ja surullista kun emne siihen pysty ja muut vanhemmat sitten hyljeksii.

Vierailija
46/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin sanoen vanhemmat eivät halua käyttää lapsiinsa edes taskurahoja. Tiedän kyllä nämä valittajat. Markka aikana oli joku 50mk eli nykyrahassa noin 10€ liikaa joidenkin vanhemmille. Eivät koulut suuria pyydä mutta jos rahat on juotu niin onhan sekin liikaa.

Vierailija
47/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kyse on nyt isommasta asiasta kuin maitopurkista. Uutinen oli asiallinen. Mutta korona-aikaan ei ehkä ajankohtainen.

Kuten? Luokkaretkille pääsee maksamatta mitään. Koulun arvoihin ja pyrkimyksiin kuuluu tuoda vanhemmat eritavoin mukaan koulutyön arkeen, mutta kaikki on sitten vanhemmille ei saa pyytää mitään. Täällä rajoitetaan purkkien tuomista koska niitähän kertyisi valtavasti jos sanotaan vaan tuokaa maitopurkkeja. En usko että yksikään lapsi jää ilman purkkia vaikka perheessä ei maitoa edes juotaisi. 894

Vierailija
48/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisin sanoen vanhemmat eivät halua käyttää lapsiinsa edes taskurahoja. Tiedän kyllä nämä valittajat. Markka aikana oli joku 50mk eli nykyrahassa noin 10€ liikaa joidenkin vanhemmille. Eivät koulut suuria pyydä mutta jos rahat on juotu niin onhan sekin liikaa.

Kyllä se 10€ on oikeasti pienituloiselle iso raha. Vaikka olisi absolutisti. Ja varsinkin jos perheessä on useampi lapsi niin siinähän se sitten kertaantuu.

ps. ei ole tässä omaa lehmää ojassa vaan omaan aivot ja edes jonkin verran empatiakykyä

Vierailija
49/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä olen myös täysin kyllästynyt ja alkanut sanomaan että koulun täytyy tarjota tai lapset jää pois.

Meillä on iso perhe ja näitä pyyntöjä on joka viikko, parhaillaan monta. Meillä kyse ei ole rahasta, vaan periaatteesta. Aivan järjetöntä suunnitella ohjelmaksi makkaranpaistoa ja kerjätä makkarat vanhemmilta.

Itse olen nuoriso-ohjaaja eikä omassa työssäni onnistuisi mitenkään suunnitelma ohjelmaa johon ei ole resursseja. Toiminta suunnitellaan budjetin mukaan.

Yksi kerta järjestettiin pyöräretki ja pyydettiin lapsia tuomaan 7€ jäätelörahaa/lapsi. Ikinä en ole noin kallista jäätelöä vielä lapselle ostanut. Rahoista tietysti jäi ylimääräistä jonka opettaja päätti käyttää valtavaan määrään irtokarkkia joka jaettiin koulussa.

Lapsiperheenä olen huomannut että näitä karkkipäiviä on lähes mahdoton yrittää pitää keskimäärin 1 karkkipäivä/vk koska koulut/kerhot alkanut järjestää ohjelmaa entistä enemmän karkin ympärille. On koulussa leffapäiviä (kotoa pyydetään tuomaan karkkia, lelupäiviä (karkkia), retket , kaikesta kisailusta palkintona karkkia. Samoin on kerhot. Kun itse olin koululainen, koulun urheilukisoista sai mitaleja ja lusikoita, nyt saa karkkia.

Koulujen laskettelureissut olisi vielä oma aiheensa epätasa-arvoistamisessa. En tiedä järjestetäänkö näitä Etelä-Suomen kouluissa, mutta näillä seuduilla joka talvi on koulupäivän aikana laskettelureissu josta vanhemmat maksavat matkat, liput ja välineet ja laittavat lapselle ruokarahat päiväksi. Ja koska tämä on virallinen koulupäivä, tulevat ne muutamat köyhien perheiden lapset joka vuosi koululle tekemään tehtäviä koska vanhemmilla ei ole mahdollista järjestää monen sadan euron reissua. Tämä on jotain niin kuvottavaa että omani jäävät periaatteesta aina myös koululle ja käymme omat laskettelureissut sitten omalla porukalla. En tajua miten vuodesta toiseen voidaan asia järjestää näin.

Vierailija
50/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin on hävinnyt se vanha tapa että oppilaat itse hankkivat nuo rahat? Me ainakin myytiin keksiä, karkkia ja vessapaperia ovelta ovelle (ei toki näin korona aikaan hyvä, mutta muuten) ja pidettiin kirppiksiä tms. Tehtiin puutöissä lintupönttöjä myyntiin jne...

Vierailija
51/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo alkaa nykyisin näköjään jo päiväkodissa...Ainakin meillä ollut jos lelurahakeräystä yms.

Vierailija
52/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla oikeudenmukainen systeemi. Eli jokainen tulojensa ja kykyjensä mukaan. Koulu sitten kuittaisi puuttuvan summan. 

Vierailija
53/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä olen myös täysin kyllästynyt ja alkanut sanomaan että koulun täytyy tarjota tai lapset jää pois.

Meillä on iso perhe ja näitä pyyntöjä on joka viikko, parhaillaan monta. Meillä kyse ei ole rahasta, vaan periaatteesta. Aivan järjetöntä suunnitella ohjelmaksi makkaranpaistoa ja kerjätä makkarat vanhemmilta.

Itse olen nuoriso-ohjaaja eikä omassa työssäni onnistuisi mitenkään suunnitelma ohjelmaa johon ei ole resursseja. Toiminta suunnitellaan budjetin mukaan.

Yksi kerta järjestettiin pyöräretki ja pyydettiin lapsia tuomaan 7€ jäätelörahaa/lapsi. Ikinä en ole noin kallista jäätelöä vielä lapselle ostanut. Rahoista tietysti jäi ylimääräistä jonka opettaja päätti käyttää valtavaan määrään irtokarkkia joka jaettiin koulussa.

Lapsiperheenä olen huomannut että näitä karkkipäiviä on lähes mahdoton yrittää pitää keskimäärin 1 karkkipäivä/vk koska koulut/kerhot alkanut järjestää ohjelmaa entistä enemmän karkin ympärille. On koulussa leffapäiviä (kotoa pyydetään tuomaan karkkia, lelupäiviä (karkkia), retket , kaikesta kisailusta palkintona karkkia. Samoin on kerhot. Kun itse olin koululainen, koulun urheilukisoista sai mitaleja ja lusikoita, nyt saa karkkia.

Koulujen laskettelureissut olisi vielä oma aiheensa epätasa-arvoistamisessa. En tiedä järjestetäänkö näitä Etelä-Suomen kouluissa, mutta näillä seuduilla joka talvi on koulupäivän aikana laskettelureissu josta vanhemmat maksavat matkat, liput ja välineet ja laittavat lapselle ruokarahat päiväksi. Ja koska tämä on virallinen koulupäivä, tulevat ne muutamat köyhien perheiden lapset joka vuosi koululle tekemään tehtäviä koska vanhemmilla ei ole mahdollista järjestää monen sadan euron reissua. Tämä on jotain niin kuvottavaa että omani jäävät periaatteesta aina myös koululle ja käymme omat laskettelureissut sitten omalla porukalla. En tajua miten vuodesta toiseen voidaan asia järjestää näin.

Ja kenelläkään ei saa koulussa olla kivaa kun sinä olet tehnyt enemmän lapsia kuin sinulla on vara elättää?

Vierailija
54/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se 10€ on oikeasti pienituloiselle iso raha. Vaikka olisi absolutisti. Ja varsinkin jos perheessä on useampi lapsi niin siinähän se sitten kertaantuu.

ps. ei ole tässä omaa lehmää ojassa vaan omaan aivot ja edes jonkin verran empatiakykyä

Kerran vuodessa ei varmaan olekaan iso raha mutta kun näitä pyyntöjä on usein. Siihen sitten vielä useampi lapsi ja mm. kaverisynttärit tms niin se kymppi on äkkiä useampi satanen. Koulussakin voisi opettaa lapsia siihen että kivaa tekemistä löystyy ilman rahaakin. Onko pakko olla se lintsiranneke 50e+ ruuat 20e...Voisko olla puistoon luontoretki  0e ja eväät koululta tms..

Vierailija
55/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sentään tuota lasketelupäivää ei ole noin järjettömästi tehty. Se on koko koulun liikuntapäivänä. Erilaisia liikuntalajeja on monta tyyliin luistelu, hiihto, pulkkamäki, joskus taisi olla joku sisäliikuntajuttukin ja sitten vielä se laskettelu. Laskettelu on ainoa maksullinen (ja on toki todella kallis). Jokainen valitsee minne haluaa tai vanhemmat haluaa maksaa tuon laskettelun yhteydessä. Yleensä laskettelemaan on lähtenyt ehkä 20% lapsista. Kyseessä on toki todella iso yhtenäiskoulu (lähes 1000 oppilasta) niin helpompi tehdä monta erilaista ryhmää ja kaikkiin riittää porukkaa.

Vierailija
56/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä uutinen on jotenkin aivan järkyttävä. Onko oikeasti perheitä joissa ei kerry edes tyhjää maitopurkkia antaa koululle, tai lapsia jotka ei koskaan saa tikkarirahaa mistään? Mitä näillä lapsilla on sitten?

Me haetaan maito naapurista säilöntäsangolla ja kotona kaadetaan laakeaan astiaan. Kuoritaan pintaan noussut kerma päältä ja maito kaadetaan kannuun. Ei meillä ole maitotölkkejä ollut varmaan ikinä. Tikkareita kyllä on tarpeen mukaan.

Vierailija
57/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kakaroita on hankittava köyhyyteen? Ei pysty ymmärtämään eikä sympatiaa heru. Kouluttautumalla ja opiskelemalla saa tulotason nousemaan. Nuo kommentit ovat kyllä itsestään kuin Neuvostoliitosta. Jos jollain on asiat paremmin, niin se asia pitää ottaa pois että ollaan tasa-arvoisia. Mutta Suomihan on kommunistinen sosialistivaltio, kunnon Maristiliitto. 

Vierailija
58/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä uutinen on jotenkin aivan järkyttävä. Onko oikeasti perheitä joissa ei kerry edes tyhjää maitopurkkia antaa koululle, tai lapsia jotka ei koskaan saa tikkarirahaa mistään? Mitä näillä lapsilla on sitten?

Me haetaan maito naapurista säilöntäsangolla ja kotona kaadetaan laakeaan astiaan. Kuoritaan pintaan noussut kerma päältä ja maito kaadetaan kannuun. Ei meillä ole maitotölkkejä ollut varmaan ikinä. Tikkareita kyllä on tarpeen mukaan.

No tuleeko maitopurkista ongelma teille vai laitatko viestin mummolle/naapurille/opettajalle/lapsenkaverille säästää teillekkin maitopurkki?

Vierailija
59/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuleeko maitopurkista ongelma teille vai laitatko viestin mummolle/naapurille/opettajalle/lapsenkaverille säästää teillekkin maitopurkki?

No ei ole vielä koskaan pyydetty tuomaan maitotölkkiä kouluun. Kai sellainen järjestyisi jostain, jos pakko olisi, mutta meille ei niitä normaalisti arjessa kerry.

Vierailija
60/100 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurjaa, että osa vanhemmista haluaa viedä lapsilta kaiken sen pienen kivan, joka maustaa koulunkäyntiä. Itse kyllä vedetään kahvitauolla taukopullaa, mutta jos lapselle pitää muutaman kerran vuodessa laittaa eväät koulun retkelle tai pientä herkkua vappujuhlaan tms., niin heti ollaan takajaloillaan.

Retkieväät (leipä ja esim hedelmä ja pulloon vettä) ei paljon maksa. Juhliin olen laittanut lapsille yleensä pillimehun ja rahatilanteesta vähän riippuen popcornia (ei maksa juuri mitään) tai pienen karkki-/sipsipussin. Eipä ainakaan tämän matalapalkkaisen yksinhuoltajan talous ole kaatunut noihin juttuihin. Lapset kuitenkin nauttivat noista pienistä iloista niin kovasti, että mielellään sitten nipistän jostain muualta, että lapset saavat näitä elämyksiä. Itse en pienituloisena kummoisia elämyksiä voi heille vapaa-ajalla tarjota.

Samaa mieltä. Kaiken pitäisi vaan tulla valtion seinästä. Eikö meidän pitänyt olla länsimainen jokainen taaplaa ja yrittää varojen mukaan yhteiskunta? Heikkoja voi valtio elättää mutta yritetään edes. Itse pyrin joka vuosi kouluun antaan 200 euroa stipendeihin, a* 20 euroa, ei ole valtava summa kerran vuodessa ja stipendeja saa silloin muutkin kuin välkyt. Arpajaispäivänä ostan karamelleja 50 eurolla ja annan ipanoille käytävällä kun joku vastaan tulee, hieman niitä naurattaa...Minusta 250ecua kerran vuodessa normi tuloilla (2100e/kk) ei minua kaada.