HS: liikunta ei lisää elinikää
Kommentit (51)
Ja se myös lihottaa. Itsen lihoin kilon per kuukausi, kun aloitin lenkkeilyn 5x viikko. Loka-helmikuu +4kg.
Nyt olen ollut liikkumatta 6 viikkoa ja paino pysyy samana :)
N98kg
Mutta todennäköisesti se lisää terveitä vuosia elämään. Eli vaikka elinvuodet eivät lisäänny, terveenä vietetyt vuodet lisääntyvät. Tämä siis normaalisti aktiivisilla ihmisillä. Tosi usein näihin vedetään mukaan urheilijat tai päämäärätietoisesti liikuntaa harrastavat ihmiset ja sitten ihmetellään, että hehän kärsivät kaikenlaisista vammoista. Uskaltaisinpa sanoa, että sellainen arkiliikunta, kuten kävely ja puutarhanhoito, ovat pitkällä tähtäimellä parempi terveydelle kuin veri suussa tapahtuva treenaaminen.
Nämä eivät siis ole Hesarin artikkelista, vaan oman lukemiseni perusteella tehtyjä päätelmiä.
Ja kuitenkin tutkitusti liikunta vähentää syöpää. Toinen tutkimus väittää toista ja toinen toista.
"HS: liikunta ei lisää elinikää"
Mutta on helpompi elää ja olla, kun ei ole ylipainoa kannettavana.
Ajatelkaa, jos koko ajan joutuisi kantamaan mukanaan esim. 20 kilon painoa!
Vierailija kirjoitti:
Liikunta ei poista ylipainoa.
Hyvä uutinen. Lopetan heti liikunnan, ei tätä pakkopullaa jaksa. Kiitos HS!
Lyhyesti: ehkä paljon liikkuvat liikkuvat samasta syystä, miksi elävät pitkään. Eli hyvät geenit tekevät liikkumisesta miellyttävää ja siksi pitkään elävä ihminen liikkuvat paljon. Vaikka eivät liikkuisi, eläisivät silti pidempään.
Toisenlaisella perimällä liikunta ei ole niin miellyttävää, siksi sitä ei tällai en ihminen tee. Eikä sen lisääminen pidennä ikää. Mutta kylläkin niiden lyhyempien elinvuosien laatua.
Vierailija kirjoitti:
Ja se myös lihottaa. Itsen lihoin kilon per kuukausi, kun aloitin lenkkeilyn 5x viikko. Loka-helmikuu +4kg.
N98kg
Jopas on alapeukkuja. Tämä on mun kokemus liikunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään lisää. Miksi ihmeessä lisäisi?
Miksei parempikuntoinen eläisi pidempään?
No tällä palstalla on aktiivisesti lobattu liikunnan kieltämistä .
Jokaisen voimismamman unelma.
Mikrobit elimistössä ovat ne jotka romuttavat elimistön lopulta. Esim metronidatsoli antibioottikuuri paljastaa aika hyvin mikä on elimistön mikrobikuorma. Joillakin antibioottikuuri tuntuu hampaissa asti, eli sielläkin oli mikrobeja. Paasto tietysti auttaa mikrobi-infektioon, kun mikrobit saavat vähemmän ravintoa ja lisääntyvät näin hitaammin, tai osa jopa kuolee.
Rouva houkutteli minut hiihtolenkille, ensimmäisen kerran 10 vuoteen.
Muutaman kilometrin lenkin jälkeen olin kotona monta tuntia kuin persauksiin ammuttu karhu - aina ollut näin, liikuntasuorituksen jälkeen käyn ylikierroksilla, olen riidanhaluinen ja aggressiivinen, näyttäisi jopa korostuneen iän myötä tämä.
Joten taidan jättää vastedeskin väliin turhat kuntoilut, jos seurauksena on se että muu perhe saa hipsiä sukkasillaan seinänvieriä pitkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N98kgJopas on alapeukkuja. Tämä on mun kokemus liikunnasta.
Luultavasti söit edelleen väärin tuon liikunnan ajan. Jos n. satakiloinen nainen lenkkeilee 5 x viikossa, niin menee uskottavuuden äärirajalle. Ymmärrän lenkeilyllä juoksemista.
Tässä linkki suoraan väitöksen tiivistelmään, jos ei näe tuota Hesarin juttua:
https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2016/04/tiedote-2018-02-28-10-…
Taustalla on kaksoistutkimus, jonka mukaan identtiset kaksoset kuolevat jokseenkin samanikäisinä, liikkuivat he tai eivät. Haasteena oli kuitenkin löytää vertailuun kaksopareja, joilla oli "liikunnalliset" geenit ja toinen ei liikkunut.
Seuranta oli aloitettu vasta 30- vuotiasta, joten epäselvää on se, pidentäisikö liikunta ikää, jos sen aloittaa lapsena.
Ristiriita mielestäni tuli juuri siinä, että liikunta parantaa kuitenkin elämänlaatua ja vähentää mm. aivosairauksien riskiä. Käsittääkseni nämä aivosairaudetkin tappavat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekemistä liikunnalla ja ylipainolla on keskenään?
Kalorirajoitus lisää.