Yliopistoon 40 -vuotiaana?
Onko kokemusta kellään? Pohjalla lukio yli 20v sitten ja ammattikoulussa opiskeltu perustutkinto alalta, jonka jo opiskellessa tiesin jäävän heti, kun koulu on ohi. Sen jälkeen olen ollut vaihtelevasti kahvilassa ja kaupassa töissä. Yliopisto on aina kiehtonut, mutta nuorena epäilin itseäni suuresti. Haluaisin opiskella ehkä jotain biologiaan tai maantietoon liittyvää. Tai ehkä kemiaan. Lukiossa opiskelin näistä vain pakolliset. Onko ihan hullu ajatus? Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle? Lukea vain valitsemani alan pääsykokeisiin vai kannattaisiko ensin mennä iltalukioon käymään kursseja vai pärjääkö noilla aloilla ilman lukion kursseja? Asialliset vastaukset olisivat iloinen päätös tähän iltaan :) N39
Kommentit (430)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
öö
itse hain avoimen kautta DI-opintoihin ja oon nyt tekniikantohtori
Tohtoriksi avoimen opinnoilla? Ei edes Porvoon yliopistossa :DD
Opettele lukemaan. Mäkin tajusin mitä tuossa kirjoitettiin vaikka olen koulutukseltani paljon parjattu lähihoitaja.
Vierailija kirjoitti:
öö
itse hain avoimen kautta DI-opintoihin ja oon nyt tekniikantohtori
Et sitten oppinut, että tekniikan tohtori kirjoitetaan erikseen?
Ei tuo nyt liene ongelma. Minä olen valmistunut sairaanhoitajaksi v. 1999, opiskellut terveystieteiden maisteriksi valmistuen yliopistosta v. 2010 ja väitellyt terveystieteiden tohtoriksi v. 2021. Väitöskirjaprosessi vei ideasta väitöstilaisuuteen 6 vuotta, mutta siinä oli enemmän kyse työn ja opiskelun sovittamisesta yhteen kuin varsinaisesti opiskeluun liittyvistä haasteista.
Onko jollain kokemusta Valmennuskeskuksen kursseista, ensi kevättä silmällä pitäen? Kannattaa tuollaisesta maksaa 400€? Omista lukio/opiskeluajoista sen verran aikaa että jo esseen kirjoittamista pitäisi ehkä opetella.
Mä menin yliopistoon suoraan maisteriohjelmaan 36-vuotiaana. Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Onko jollain kokemusta Valmennuskeskuksen kursseista, ensi kevättä silmällä pitäen? Kannattaa tuollaisesta maksaa 400€? Omista lukio/opiskeluajoista sen verran aikaa että jo esseen kirjoittamista pitäisi ehkä opetella.
Noi valmennuskurssit on vaan rahastusta. Eipä niistä mitään apua oo. Esseet saa tehtyä kyllä jos motivaatioo on.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä työmarkkinoita ei kiinnosta
Jos suomalainen työnantaja on niin tyhmä, niin sitten töihin ulkomaille. Suomessahan pomot pitävät koulutettuja uhkana, kun se voi viedä minun työn :D
Juntit.
Vähän epämääräiseltä kuulostaa. Yritä nyt ihan alkuun miettiä, mikä ala on se mitä lähdet yrittämään.
Itse täytän ensi vuonna 40 ja aloitin toisen maisteritason tutkinnon viime vuonna. Kyllähän se vähän mietitytti kun edellisistä opinnoista on aikaa ja muut opiskelijat pääsääntöisesti 23-25-vuotiaita. Ihan hyvin on kuitenkin sujunut, myös sosiaalisesti. Tämä uusi tutkinto sivuaa kuitenkin vanhaa enkä aloittanut ihan pystymetsästä, joten sikäli tilanne on erilainen kuin AP:llä.
Vierailija kirjoitti:
Mä menin yliopistoon suoraan maisteriohjelmaan 36-vuotiaana. Suosittelen!
Kyllä sulla joku alempi kk-tutkinto pohjalla oli! Ei maisteriohjelmiin mennä koskaan "suoraan", vaan kandi tai AMK pitää olla tehtynä
Avoimesta pyritään jatkoon aineopintojen jälkeen. Se on hyvinkin mahdollista. Opinnot on ihan samoja kuin perusyliopistollakin. Aikuisena en ole jaksanut hakea uusiin paikkoihin, vaan nimenomaan lueskellut harrastuksen vuoksi pari opetettavaa ainetta avoimessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi valmennuskurssit on vaan rahastusta. Eipä niistä mitään apua oo. Esseet saa tehtyä kyllä jos motivaatioo on.
Oliko siis kokemusta vai mutuiletko?
Olin lääkiksen valmistujaisjuhlissa Hgin yliopiston juhlasalissa tänävuonna ja näkyi ainakin 3naista jo vanhempaa ehkä lähes 40. Poikani oli myös 25 v
Kannattaa katsoa myös ammattikorkeakoulujen tarjontaa. Opiskelu on käytännönläheisempää ja oman opiskelun suunnittelu on sujuvaa, kun kursseja voi käydä kotikorkeakoulun lisäksi campusonlinen kautta muista alan kouluista. Ja suuria massaluentoja on vähemmän kuin yliopistoilla, jos ei koe niitä niin mielekkäänä. Opiskelijoista on monen ikäisiä, koska moni lähtee ammatinvaihtoon/hakemaan pätevyyttä vähän vanhempanakin.
Minä valmistuin lääkiksestä reilusti 40-vuotiaana, töitä on riittänyt. Kurssikaverit olisivat voineet olla lapsiani.
En ole katunut, mielenkiintoinen työ, hyvä palkka.
Vierailija kirjoitti:
Olin lääkiksen valmistujaisjuhlissa Hgin yliopiston juhlasalissa tänävuonna ja näkyi ainakin 3naista jo vanhempaa ehkä lähes 40. Poikani oli myös 25 v
Poikasi valmistui 25v:na? Ei ole mitenkään poikkeuksellista, pikemmin ihan normaalia, kun miehet käyvät lukion jälkeen intin ja sen jälkeen 5v yliopistossa. Eihän tuossa ehdi edes välivuosia kertyä. 25v on melko kakara verrattuna nelikymppiseen, jolla jo elämää takana.
Vierailija kirjoitti:
En suosittele valmennuskurssia. Ne ovat yksityisiä bisneksiä, jotka koittavat tehdä itselleen rahaa opiskelijoiksi hakevien ahdingosta. Yliopistoilla ei ole mitään tekemistä noiden ns. "valmennuskurssien" kanssa. Päinvastoin, yliopistot tutkivat itse niiden valmentajien toimia ja suunnittelevat tarkoituksella omat pääsykokeensa täysin erilaisiksi. Valmennusfirmat ovat yliopiston ulkopuolisia toimijoita, jotka kyllä palkkaavat sisällä olevia opiskelijoita riveihinsä työntekijöiksi naurettavaa palkkaa vastaan, jotta nämä kertoisivat, millaisia pääsykokeita oli heidän hakiessaan ja millainen apu olisi ollut heille tarpeen ennakkoon. No, ei tietysti minkäänlainen, koska ovat jo päässeet sisään.
Tosiasia on, että hakijoista alasta riippuen 2-35% pääsee haluamaansa yliopistoon ja ensisijaisesti haluamaansa oppiaineeseen. Loput hakijoista eli ne 65-98% eivät pääse, ainakaan sillä kertaa. Se on paljon opiskeluintoisia ihmisiä joka vuosi.
Suosittelen valmentautumaan kaikkein parhaiten siten, että tiedät, mitä haluat ja teet itse töitä sen eteen. Lue aivan ilmaiseksi oman alasi vanhoja pääsykoekysymyksiä yliopistojen nettisivuilta, lue sieltä ohjeita valmistautumiseen, harjoittele itse kirjoittamaan vastauksia, luetuta niitä ystäväpiirissäsi tai jollakin alasi ammattilaisella (tai opiskelijalla), käy yliopiston luennoilla kuuntelemassa (ne ovat julkisia ja avoimia) ja kysy luennon jälkeen opettajalta vinkkejä valmistautumiseen, samoin yliopistojen opintoneuvonnat vastavat kysymyksiisi.
Pääasia on, että suhtaudut asiaan innolla, päättäväisyydellä ja terveellä itsetunnolla. Aloita pääsykoekirjallisuuden lukeminen ajoissa ja keskustele sen sisällöstä eri ihmisten kanssa. Jos haet alalle, jonne hakee paljon muitakin, voit olla varma, että joukossa on enemmän korkeasti motivoituneita ja lahjakkaita kuin yliopiston aloituspaikkoja on. Todella moni erittäin hyväkin hakija jää ilman paikkaa, koska niitä ei vain ole kaikille. Sama työpaikkojen haun suhteen.
Valmennuskurssi voi olla mielenrauhan saamiseksi ok, mutta mitään sisäänpääsyä se ei kyllä takaa. No, oikikseen ja lääkikseen kannattaa ehkä käydä valmennus siihen lisäksi. Siellä tosin useimmat sisään pääsijät ovat jo saaneet koko ikänsä valmennusta alalle hakeutumiseen, koska kotijoukot ovat vähintään kolmessa tai neljässä sukupolvessa myös lääkäreitä, tuomareita, kirurgeja, proffia ja lakimiehiä. Ne periytyy näköjään vahvasti, nuo ambitiot. 😊
Aloita avoimesta yliopistost.
Kts opintopolust kurssit ja jos haet sisään erillishaussa ni sillä sit,mikäli haluat tutkinnon ja töihi alalle.
Miksei vaikka 50v. Itse menin päälle 40, tosin toista tutkintoa suorittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikasi valmistui 25v:na? Ei ole mitenkään poikkeuksellista, pikemmin ihan normaalia, kun miehet käyvät lukion jälkeen intin ja sen jälkeen 5v yliopistossa. Eihän tuossa ehdi edes välivuosia kertyä. 25v on melko kakara verrattuna nelikymppiseen, jolla jo elämää takana.
Lääkiksestä valmistutaan tyypillisesti kuudessa vuodessa eikä viidessä. Kyllä 25-vuotias lääkäri on kaikilla mittareilla nuori.
Jos sinulla on tapana kutsua nuorempiasi kakaroiksi, kertoo se lähinnä siitä, että iän karttuminen ei tuo aina viisautta.
Ei voi saada todistusta, mutta opinnot voi kyllä suorittaa PIA-opiskelijana varmaan muuallakin kuin täällä https://www.ulapland.fi/loader.aspx?id=91c47171-9795-4630-8c52-049f48a4…