Teini räjähtelee, hyviä vinkkejä otetaan vastaan
En tiedä, käykö nämä korona-rajoitukset mielenterveyden päälle vai mikä nyt taas on, mutta erityisesti viikonloput tuntuu olevan vaikeita.
Viime viikonloppuna perheen teini kiukutteli, että meillä ei ole ikinä mitään hyvää kaapissa ja hän ei suostu mitään proteiinirahkoja syömään, kun ne on ihan sontaa. No, tämän viikon pe tein illalla mokkapaloja, että olisi jotain hyvää . Teini alkoi huutaa, että hänet yritetään myrkyttää sokerilla. Tänään tein kasvispitsaa, mutta ei sekään sattunut mieleen. Häntä ei kiinnostanut syödä, koska tungen siihen liikaa juustoa. Hän kävi hakemassa kaupasta Saarioisten pitsan ja jättimäisen karkkipussin. Mainitsin ohimennen, että jos mokkapaloja ei voi syödä, niin miten voi karkkia syödä valtavan määrän. Tuon kommentin jälkeen alkoi mykkäkoulu. Hänen piti viedä koira lenkille, mutta ilmeisesti ei kyennyt suuttumukseltaan siihenkään. Se on hänen koiransa, mutta kohtuuden nimissä minä ja mieheni hoidetaan iltalenkit ja viikonloppuisin myös aamulenkit, ettei hänen tarvitse kantaa niin isoa vastuuta. Koira käy ulkona kolmesti päivässä joka tapauksessa, eikö pidetä sitä kärsimyksessä, jos teinillä on paha päivä. Hyviä kasvatusneuvoja otetaan vastaan...
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaa tehdä itse ruokansa ja käydä kaupassa ostamassa raaka-aineet, kyllä se siitä tokenee. Kerro, että eineksiä korkeintaan kerran viikossa, ruoka valmistetaan liedellä keittämällä, grillissä tai paistinpannussa. Vihanneksia, hedelmiä, juureksia, marjoja, kotimaista lihaa, kalaa jne, opetelkaa maustaminen ja pakastimen käyttö. Jos teini tekee ruoat, joku toinen siivoaa ja päinvastoin.
No eikö voi syödä vaan koulussa mahan täyteen! En mä ainakaan edes halua mitään ruokaa ja ylimääräistä siivousta. Mikä siinä on, että sitä ruokaa pitää tyrkyttää väkisin ja sotkea kämppää koko ajan ja sitten vielä valittaa siivosta. Eikö jo voi tajuta: OON SYÖNYT KOULUSSA ENKÄ TARTTE PASKAA RUOKAA ENÄÄ KOTONA! Kouluruoka on hyvää, syön sitä mahan täyteen ja that's it. Ehkä illalla syön sitten banaanin tai omenan mutta ku ei oo oikeesti nälkä. Miksi pitää pakkolihottaa teiniä, joka on hyvässä kuosissa vielä?
Kotona voi tehdä ja syödä vielä parempaa ruokaa kuin koulussa. Ei se määrä ratkaise, vaan laatu. Hyvä ravinto tukee korkeatasoista, nopeaa aivotoimintaa, joka taas auttaa hyvän ravinnon ja elämän hankinnassa.
Ei kaikesta tarvitse tykätä, mutta meillä raja menee siinä että ruokaa ei sanota paskaksi. Sen voi kyllä vaatia teiniltä. Jos meillä joku sanoisi näin, siitä seuraisi poistaminen keittiöstä välittömästi ja nälkähän siinä tulee. Yleensä siinä vaiheessa kun itse maksaa ruokansa alkaa ymmärryskin pikkuhiljaa lisääntyä, myös ruokaa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaa tehdä itse ruokansa ja käydä kaupassa ostamassa raaka-aineet, kyllä se siitä tokenee. Kerro, että eineksiä korkeintaan kerran viikossa, ruoka valmistetaan liedellä keittämällä, grillissä tai paistinpannussa. Vihanneksia, hedelmiä, juureksia, marjoja, kotimaista lihaa, kalaa jne, opetelkaa maustaminen ja pakastimen käyttö. Jos teini tekee ruoat, joku toinen siivoaa ja päinvastoin.
Entä jos nuori ei halua tehdä itse ruokaansa itse ostamistaan raaka-aineista?
Teineille on tyypillistä se, että he kieltäytyvät omasta kotityöosuudestaan.
Miten saisit teinin huolehtimaan omasta osuudestaan?
Pidä teinille lyhyitä kotitalouskursseja ruoan ansainta,- hankinta,- valmistus,- ja säilöntäprosesseista. Tee viikko-ohjelmasta rautalankamalli ja protoile ohjelma perheellesi sopivaksi. Opetelkaa asioita yhdessä ja neuvotelkaa rauhallisesti. 16 vuotta täyttäneelle kerro, että valmennat häntä ulosmuuttoon ja itsenäiseen elämään, joka tapahtuu tässä maassa perinteisesti noin 18-20 -vuotiaana, joskus aiemminkin.
Jokainen yläkoulua käynyt teini on ollut köksässä ja osaa tehdä ruokaa.
Paikallaolo ei takaa osaamista. Apinakin kykenee käpistelemään kameraa, mutta koetapa saada se ottamaan järkkärillä tasokkaita hääkuvia.
Meillä oli tuollaista aikoinaan ilman koronaakin. Aikansa kesti ja koitin sietää, lopulta teinistä kuoriutui ihana nuori aikuinen.
Se on siis vain vaihe, joka menee ohi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tämä loputon vanhusten ja itselle tuntemattomien ”riskiryhmiin” kuuluvien suojaaminen alkaa käydä itse kunkin hermoille. Teinit ovat kantaneet aivan kohtuuttoman ison osan rajoitusten suhteessa siihen, mikä heidän riskinsä sairastua vakavaan koronatautiin on.
Teinien ei ole tarvinnut elää kuolemanpelossa mitä moni työelämässä riskiryhmäläisenä joutuu kokemaan. Kaksi hyvää ystävääni, terveitä ja hyväkuntoisia saivat työpaikaltaan koronan. Molemmat ovat opettajia (eri kouluissa). Toisella todettiin lievä aivovamma ja toisella elinikäinen keuhkovaurio koronan aiheuttamana. Kyllä tämä virus koskee kaikkia ja, vaikka se ei nuorelle välttämättä ole vaarallinen, voi se sitä olla aikuiselle.
Vierailija kirjoitti:
Ap, NEUTRAALI linja. Pitää sallia, jos teinillä on turhautumista tms. Jos kiukuttelee jostain älyttömästä, olkoot sitä mieltä - ehkä se on tosiaan tapa purkaa kotain muuta tyytymättömyyttä. (Onko hän kodin vankina?)
Netraalilla en tarkoita "veltoksi heittäytymistä" ( sellaiseksi nössömäiseksi, jota viime lauantain mielenosoittajille ryhmittymistä ehdottava lässytti - siis se ilmaisutapa oli "munaton").
Neutraalilla tarkoitan, että olet "kuin teflon": et ylimielinen, et viisasteleva, et alistuvuudella vetoava (ärsyttää, kuten yllä oleva esimerkki), et marttyyri, et edes rakkautta tuputtava. Olet vain, olematta mitään. MAHDOLLISIMMAN HILJAA. Kun puhut, äänesi on hyvä olla matala ja tasainen. Et provosoi etkä haasta.
Kerroit esittäneesi vastaväitteen sokerista. Se oli ihan ymmärrettävä reaktio, mutta ottaen huomioon tilanne eli nuoren mielentila, se oli viisastelua. Tässä on nyt vaara olemassa. JOS nuorta ahdistaa jokin, ja vesität hänen tapansa ilmaista ahdistustaan... romutat keinon loogisuuden... siinä on jopa masennuksen tai PTSD:n laukeamisen vaara. Ehkä vain lievänä ensialkuun. En liioittele, asialla ei pidä leikkiä: nuoren psyykkisen hyvinvoinnin on oltava aina etusijalla, verrattuna puheiden asiasisältöön.
Anna hänen nyt olla rauhassa - on todella tärkeää, ettet tuputa mitään väkisin. Jos hän kiukuttelee taas, pidä sitä hyvänä merkkinä siitä, ettei "traumatisoitunut" mainitsemastasi keskustelusta.
Tuossa iässä sosiaalinen elämä on tärkeää, joten sen estäminen/estyminen pitkäaikaisesti voi olla psyykkisesti vähän vaurioittavaa.
Jokaisella on oikeus olla oma itsensä, myös aikuisella. Mitään teflonia ei tarvitse alkaa esittää olevansa, eikä ole mitään järkeä alkaa teeskennellä. Aitous kannattaa. Tuohon elämänvaiheeseen kuuluu myös oppia ymmärtämään epäloogisuutta omassa ajattelussa. Tosi hienoa, jos äiti/isä uskaltaa sanoa, että ei ole loogista, jos voi syödä ison karkkipussin, muttei mokkapalaa.
Minä en ole mikään superäiti, mutta aito yrittänyt aina olla. Meillä on 2 aikuista lasta, yksi 15-vuotias (ainoa joka asuu enää kotona) ja lisäksi ollut 2 sijoituslasta aiemmin, nyt jo itsenäistyneet. Myös tukiperheenä toimittiin yhdelle hienolle nuorelle v. 2015-2018. Erityisesti hänen kohdallaan muistan, miten hän antoi monta kertaa palautetta, että hyvä, kun puhutaan asioista suoraan ja keskustellaan. Hänen oikeasta kodistaan puuttui vanhemmuus ja vuorovaikutus. Se vasta mielenterveysongelmille altistaakin, jos kasvaa yliherkäksi kaikelle ja oppii, ettei mistään puhuta, eikä mistään anneta palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä teinille lyhyitä kotitalouskursseja ruoan ansainta,- hankinta,- valmistus,- ja säilöntäprosesseista. Tee viikko-ohjelmasta rautalankamalli ja protoile ohjelma perheellesi sopivaksi. Opetelkaa asioita yhdessä ja neuvotelkaa rauhallisesti. 16 vuotta täyttäneelle kerro, että valmennat häntä ulosmuuttoon ja itsenäiseen elämään, joka tapahtuu tässä maassa perinteisesti noin 18-20 -vuotiaana, joskus aiemminkin.
Älä ole naurettava. Noiden pienten tietoiskujen aika ei ole nyt, kun ap:n teinillä on kiehumisvaihe. Siinä vaiheessa, kun alkaisi yritellä tuollaisia kotitalouskursseja, saisi vain teinin silmilleen ja onnistuisi vahingoittamaan sinänsä hyvää tarkoitusta.
Infohetkien aika on teinikuohunnan jälkeen ennen nuoren muuttoa pois kotoa.
Juuri näin. Infohetki heti ensimmäisen teinikuohunnan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi miten idealistinen ajatus. Kun olin köksänopen sijaisena yhden lukukauden, ihmettelin mm. seuraavia tapahtumia: kun ohjeessa lukee Kuori perunat ja laita kiehuvaan veteen, niin miksi yhdessä ryhmässä ne multaiset perunat heitetään suoraan veteen kuorimatta, toisessa ryhmässä lohkotaan multaiset perunat palasiksi ja heitetään veteen ja kolmas ryhmä odottelee, milloin vesi alkaa lämmetä, kun niillä on kuoritut perunat kylmässä vedessä, eikä liesikään ole päällä. Että tämä on se taso. Totesin myös, että tavallisen uunin käyttö on muutamille täysin käsittämätöntä oppia. Kahdesta nupista pitää vääntää, toiseen tulee asteluku ja toiseen, kuinka uuni lämmittää. Kaikissa perheissä ei laiteta ruokaa uunissa, ja joissakin perheissä on hienommat uunit, eli nuo koulun laitteet liian outoja.
T: kokki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö voi syödä vaan koulussa mahan täyteen! En mä ainakaan edes halua mitään ruokaa ja ylimääräistä siivousta. Mikä siinä on, että sitä ruokaa pitää tyrkyttää väkisin ja sotkea kämppää koko ajan ja sitten vielä valittaa siivosta. Eikö jo voi tajuta: OON SYÖNYT KOULUSSA ENKÄ TARTTE PASKAA RUOKAA ENÄÄ KOTONA! Kouluruoka on hyvää, syön sitä mahan täyteen ja that's it. Ehkä illalla syön sitten banaanin tai omenan mutta ku ei oo oikeesti nälkä. Miksi pitää pakkolihottaa teiniä, joka on hyvässä kuosissa vielä?
Jaahas. Jännä että syöt kouluruokaa koulussa, kun koulut on etäopetuksessa.
Jos omat teinini satunnaisesti räjähtelevät, koputan jossain vaiheessa heidän huoneensa oveen ja jutellaan. Pötkötellään sängyllä yhdessä ja samalla kyselen, että onko jotain erityistä meneillään, kun tunteet ovat pinnassa. Usein sieltä löytyy joku kaveriongelma tai väsymys kouluun, mikä aiheuttaa ylimääräistä tiuskimista kotona. Joskus tarvitaan useampi keskustelu. Tähän mennessä on toiminut aina. Ihan sekin on auttanut usein, että kerron, miltä jatkuva tiuskiminen tuntuu, eikä se ole oikein. Kritiikkiä voi toki aina esittää, mutta rakentavasti ja asiallisesti. Vihainenkin saa olla, mutta silloin sanotaan, että "nyt oon sulle ihan sairaan vihainen".
Olen aina ollut aika tiukka tässä asiassa, mutta en ole koskaan hyväksynyt tiuskimista, nimittelyä, syyttelyä tai jatkuvaa vihaista puhetta esimerkiksi ruuasta. Meidän kaikkien pitää voida nauttia kotona olemisesta ja jos joku on jatkuvasti sanomassa pahasti ja tiuskii, ei se ole muille kivaa.
Tytöllä on monesti ollut läheisempi suhde äitiinsä, joten siksi irtaantuminen äidistä tapahtuu voimallisemmin. Isän tehtävänä onkin tukea tätä irtaantumista ja tällöin tytön on helpompi toimia isän kanssa. Siksi isät ovat teinityttöjen mielestä paljon kivempia ja taitavampia kuin tyhmät äidit :)
Poista kaikki tulitikut ja sytkärit kotoa niin ei teinis saa paukkuja sytytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ole naurettava. Noiden pienten tietoiskujen aika ei ole nyt, kun ap:n teinillä on kiehumisvaihe. Siinä vaiheessa, kun alkaisi yritellä tuollaisia kotitalouskursseja, saisi vain teinin silmilleen ja onnistuisi vahingoittamaan sinänsä hyvää tarkoitusta.
Infohetkien aika on teinikuohunnan jälkeen ennen nuoren muuttoa pois kotoa.
Juuri näin se menee. Silloin kun tunteet riehuu, ei ole sopiva aika pitää mitään talouteen ja ruokaprosesseihin liittyviä tietoiskuja. Kaikki marttatouhut ärsyttää tuossa vaiheessa.
Muistan vieläkin kauhulla, kun mutsilla meni joka syksy överiksi: marjojen keräämistä, pakastamista, hilloksi ja mehuksi keittämistä, sienestämistå ja muuta typerää varautumista talveen. Ihan kuin jossain pohjoisnavalla asuttaisiin. Lukion jälkeen meillä oli riidat siitä, mitä minä tarvitsen omaan kotiin. Joo, en tarvinnut maljakoita ja pitsiliinoja, saati sitten kassikaupalla säilöntäpurkkeja.
Nyt kun taakse päin ajattelee, niin en ymmärrä, miten meidän mutsi saattoi olla vasta 40, kun muutin pois kotoa. Olen itse kohta 40, enkä ole vielä alkanut huushollata, säilöä marjoja tai sienestää.
Teinin on aika muuttaa kotoa. Ja äidin ainakin aika lopettaa passaaminen. Kyllä ne jäkaapille osaa vaappua kun on nälkä..omalle tai toisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi miten idealistinen ajatus. Kun olin köksänopen sijaisena yhden lukukauden, ihmettelin mm. seuraavia tapahtumia: kun ohjeessa lukee Kuori perunat ja laita kiehuvaan veteen, niin miksi yhdessä ryhmässä ne multaiset perunat heitetään suoraan veteen kuorimatta, toisessa ryhmässä lohkotaan multaiset perunat palasiksi ja heitetään veteen ja kolmas ryhmä odottelee, milloin vesi alkaa lämmetä, kun niillä on kuoritut perunat kylmässä vedessä, eikä liesikään ole päällä. Että tämä on se taso. Totesin myös, että tavallisen uunin käyttö on muutamille täysin käsittämätöntä oppia. Kahdesta nupista pitää vääntää, toiseen tulee asteluku ja toiseen, kuinka uuni lämmittää. Kaikissa perheissä ei laiteta ruokaa uunissa, ja joissakin perheissä on hienommat uunit, eli nuo koulun laitteet liian outoja.
T: kokki
On sen uunin käyttö vaikeaa aikuisellekin. Meillä mies vetää lämmöt yli, jos on vähän kiire. Lasagnet syödään pinnalta käristyneenä ja pannukakku on sisältä raakaa ja pinnalta ruskeaa.
Vierailija kirjoitti:
Teinin on aika muuttaa kotoa. Ja äidin ainakin aika lopettaa passaaminen. Kyllä ne jäkaapille osaa vaappua kun on nälkä..omalle tai toisten.
Riippuu varmaan iästä ja kypsyydestä. Ja ennen kaikkea rahatilanteesta. Minä asuin kotona 19-vuotiaaksi, koska Helsingissä asuminen maksaa. Vaikka muutin Vantaalle 19 v., tulihan siellä lapsuudenkodissa oltua monet viikonloput vielä vuosia sen jälkeenkin. Asuminen söi suurimman osan opintotuesta. Lapsuudenkodista sain rahallista apua huonekalujen hankintaan ja bussikorttiin, mutta muutoin aika lailla omillani jouduin pärjäämään, kun ei vanhemmillakaan säästöjä ollut.
Ota puhelin pois, jotta oppii käytöstapoja.
Puhelin pois, tietokone pois, tehköön omat ruokansa
Teinit ovat kiittämättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Ota puhelin pois, jotta oppii käytöstapoja.
Järkevämpää siirtää liittymä teinin maksettavaksi tai irtisanoa se.