Palkka-avoimuudesta
Palkka-avoimuudella on sekä kannattajia että vastustajia. Syitä ja perusteita on monenlaisia. Itse olen työpaikkani luottamusmies joka saa työnantajalta säännöllisesti tietoja maksetuista palkoista. Sen verran täytyy todeta, että jos kaikki näkisivät mitä meillä eri työntekjöille maksetaan, niin tulisi varmaan kapina tai sitten 1/3 porukasta lähtisi saman tien.
Meillä siis ei ole mitään TES-palkkoja vaan kaikki ovat nk. henkilökohtaisilla palkoilla ja kunkin tehtävän vaativuus on pisteytetty. Tämähän on aivan fine ja kaikki tajuavat pelin hengen. Sitä onkin jo vaikeampi tajuta, miksi joku saa samalla vaativuspisteellä 3500 €/kk, toinen 4000, kolmas 5000 ja joku vielä 6000.
Kommentit (69)
Ihmiset luulee oikeasti että niiden tulotiedot on jotenkin salaisia. No eivät ole jos viitsii vähän vaivaa nähdä ja käydä verotoimistossa niitä selvittämässä. Itse esim. aina kun olen työpaikkaa vaihtamassa niin selvitän mahdollisten tulevien kollegoitteni tulot palkkapyyntöni perusteeksi.
@AP Sehän se juuri olisi nykyaikaa kun oltaisiin avoimia niiden palkkojen suhteen. Jos kerran tehtävät on vaativuusluokiteltu, niin modernia ja oikein olisi maksaa saman verran kaikille samassa vaati-luokassa oleville. Eikä niin, että "Pertti ja Ritva saavat kuusi tonnia koska ovat olleet niin kauan töissä vaikka eivät enää juuri mitään saakaan aikaan. Nicole ja Jasminille riittää ihan hyvin kolme tonnia koska ovat nuoria."
Luottamusmies ei todellakaan näe muiden palkkoja
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Luottamusmiehenä toimitetaan säännöllisesti paikkatiedot. Se lukee ihan yhteistoimintalaissa. Toimitettavassa excel-tiedostossa on kaikkien työntekijöiden kuukausipalkka sentin tarkkuudella sekä ko. henkilön vaativuusluokka poislukien ylin johto. Nimeä, sukupuolta tai ammattinimikettä tiedoissa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Siis kyllä meillä ainakin työnantaja toimittaa luottamusmiehille palkkatiedot sekä tilastot palkankorotuksista, miesten ja naisten palkkaeroista, tehdyistä lisä-, yli- ja hätätöistä, määräaikaisista työsuhteista jne. Miten muka luottamusmies voisi ilman palkkatietoja ottaa kantaa siihen kun ammattiliiton jäsenet ottavat yhteyttä ja tiedustelevat että onko oma palkka mahdollisesti alakantissa?
Laki yhteistominnasta yrityksissä 334/2007 3.luku määrittelee henkilöstöryhmien edustajille annettavat tiedot. Laissa sanotaan mm näin: "Työnantajan on annettava kerran vuodessa kunkin henkilöstöryhmän edustajalle tilastotiedot hänen edustamansa henkilöstöryhmän kaikille työntekijöille maksetuista palkoista. Pyynnöstä palkkatiedot on annettava myös ammattiryhmittäin ryhmiteltyinä."
Jos siis palkka-asiat askarruttavat niin kääntymään luottarin puoleen.
Aika ihme homma, miten huonoista palkoista jaksetaan aina vinkua, mutta sen eteen ei tehdä mitään että selvitettäisiin, onko palkka oikeasti huono vai ei. Itse näkisin niin, että mitä pienempi palkka niin sen avoimemmin pitäisi tuoda epäkohtaa esille. Jos palkka taas on ylisuuri, tapissa ja perustuu joihinkin vuosien takaisiin asioihin eikä tämän päivän suoritustasoon niin olisin luonnollisesti aivan hiljaa ettei työkaverit saa tietää.
Valtion virkamiehenä voin todeta, että eipä siitä plkkojen julkisuudesta mitään haittaa ole.
"Sitä onkin jo vaikeampi tajuta, miksi joku saa samalla vaativuspisteellä 3500 €/kk, toinen 4000, kolmas 5000 ja joku vielä 6000."
--> Varmasti palkkatasa-arvossa on parantamisen varaa eikä kaikkiin palkkaeroihin varmasti löydy tarkastelua kestävää perustelua.
Silti en näe ihan oikeana tienä sitäkään, että samoilla vaativuuspisteillä tulisi maksaa täysin sama palkka. Fakta on, että ihmiset suoriutuu työstään hyvin eri tavoin. Toiset menee aina sieltä, missä aita on matalin ja toiset hoitavat työnsä huomattavasti paremmin. Kaikki tietää, että on niitä, jotka hoitaa hommansa erinomaisesti ja joille siksi usein myös työnnetään enemmän duunia ja ainakin kaikki extra jutut, joiden halutaan tulevan kunnolla hoidetuiksi. Sille lusmulle ja lintsarille ei kukaan edes annan mitään ylimääräistä, kun tiedetään, että homma ei kuitenkaan hoidu kunnolla. Siksi katson, että on ihan perusteltua arvioida myös työn tuloksia ja työssä suoriutumista ja sitä kautta maksaa jollekin enemmän kuin toiselle samaa työtä tekevälle.
Vierailija kirjoitti:
"Sitä onkin jo vaikeampi tajuta, miksi joku saa samalla vaativuspisteellä 3500 €/kk, toinen 4000, kolmas 5000 ja joku vielä 6000."
--> Varmasti palkkatasa-arvossa on parantamisen varaa eikä kaikkiin palkkaeroihin varmasti löydy tarkastelua kestävää perustelua.
Silti en näe ihan oikeana tienä sitäkään, että samoilla vaativuuspisteillä tulisi maksaa täysin sama palkka. Fakta on, että ihmiset suoriutuu työstään hyvin eri tavoin. Toiset menee aina sieltä, missä aita on matalin ja toiset hoitavat työnsä huomattavasti paremmin. Kaikki tietää, että on niitä, jotka hoitaa hommansa erinomaisesti ja joille siksi usein myös työnnetään enemmän duunia ja ainakin kaikki extra jutut, joiden halutaan tulevan kunnolla hoidetuiksi. Sille lusmulle ja lintsarille ei kukaan edes annan mitään ylimääräistä, kun tiedetään, että homma ei kuitenkaan hoidu kunnolla. Siksi katson, että on ihan perusteltua arvioida myös työn tuloksia ja työssä suoriutumista ja sitä kautta maksaa jollekin enemmän kuin toiselle samaa työtä tekevälle.
Ei tietenkään 1:1 samaa, mutta ei 3500 vs. 6000 ole enää perusteltu ero samantasoisesta tehtävästä. Ja sen tehtäväkohtaisen vaati-luokan mukaisen minimipalkan päälle maksettana nk. henkilökohtainen palkanosa pitäisi perustella jollain mittaristolla eikä pärstäkertoimella. On selvää, että jos esim. ammatinhallinta, monitaitoisuus, työtulos ja huolellisuus ovat toisella 2/5 ja toisella 5/5 niin kyllä sen pitää palkassakin näkyä. Mutta se, että tuo henkilökohtainen palkan osuus on joku työnantajan hihastaan ravistama luku ei kyllä pitäisi olla tätä päivää.
KTM-83 kirjoitti:
Ihmiset luulee oikeasti että niiden tulotiedot on jotenkin salaisia. No eivät ole jos viitsii vähän vaivaa nähdä ja käydä verotoimistossa niitä selvittämässä. Itse esim. aina kun olen työpaikkaa vaihtamassa niin selvitän mahdollisten tulevien kollegoitteni tulot palkkapyyntöni perusteeksi.
Mistä sinä tiedät tulevien työkavereittesi nimet?
No eikös luottamusmiehen tehtävä olisi puuttua tuollaiseen räikeään epäkohtaan?
Vierailija kirjoitti:
KTM-83 kirjoitti:
Mistä sinä tiedät tulevien työkavereittesi nimet?
How about LinkedIn? Aika paljon tietoa löytyy netistä jos vain viitsii hakea. Ja ainakin meidän firman työntekijät löytää kaikki firman nettisivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siihen yritetäänkin puuttua ja nostaa aina kissaa pöydälle. Mutta koska tasapuolisuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumiselle olisi "kustannusvaikutusta" työnantajalle niin on paljon helpompi vain puhua tasa-arvoisuudesta ja oikeudenmukaisuudesta kuin toteuttaa sitä. Ja niin kauan kun palkat eivät ole avoimia ja julkisia niin työnantaja voi jatkaa tätä kusetustaan.
Samasta työstä pitää maksaa sama palkka. Siis pohjapalkka. Erilaiset palkkiojärjestelmät voi sitten aiheuttaa eroja. Minulla ja kollegalla on sama palkka tilastojen valossa, mutta henkilökohtaisen suoriutumisen ansiosta mun keskipalkka/kk on n. 4200 ja kollegan 2800. Minä teen kyllä oman palkkani eteen ihan hitokseen töitä, kollega haluaa päästä vähemmällä eikä edes tavoittele kovin suuria palkkoita
Työpaikka, jolla ei ole TES:siä mutta ollaan kuitenkin järjestäytyneitä?
Minusta on itsestäänselvää, että palkat maksetaan tehtävänkuvan vaativuuden ja työntekijän osaamisen mukaan. Eikä sitä missään kukaan edes ole kieltänyt tekemästä, sehän on vain hyvä, että työnantaja maksaa hyvälle työntekijälle hyvää palkkaa.
Just wondering kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siihen yritetäänkin puuttua ja nostaa aina kissaa pöydälle. Mutta koska tasapuolisuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumiselle olisi "kustannusvaikutusta" työnantajalle niin on paljon helpompi vain puhua tasa-arvoisuudesta ja oikeudenmukaisuudesta kuin toteuttaa sitä. Ja niin kauan kun palkat eivät ole avoimia ja julkisia niin työnantaja voi jatkaa tätä kusetustaan.
Jos vaativuusluokkaan on laitettu iso marginaali niin ehkä sitten mutta jos ei niin kyllä palkan pitää olla vaativuusluokan sisällä sama eri henkilöillä.
On meilläkin TES, mutta on myös palkkausjärjestelmä. Ja palkkausjärjestelmässä on määritetty kunkin IPE-luoman minimi- ja maksimipalkka, niin että maksimi on suurin piirtein 1,7x minimi. Työnantaja sitten yksipuolisesti ja perusteita kertomatta päättää että onko palkka alarajalla, satasen yli vai kaksi tonnia yli. Mitään avoimia ja läpinäkyviä mittareita ei ole.
Miten mitata saman vaativuusluokan suoriutumista jos yksi työntekijä on HR:ssä, toinen myyntiorganisaatiossa, kolmas lakiosastolla ja neljäs tuotannossa?
Tasa-arvosta kyllä puhutaan paljon, mutta palkkatasa-arvosta juttua on vähemmän ja yhdenvertaisuudesta ei nimeksikään. Minä taas näen projektipäällikkönä toteutuneista kustannuksista projektissa työskentelevien palkat. On näppärää kun voi sitten valita edullisia ja ahkeria tekijöitä projektille ja välttää kalliita.