Yksinäinen Sauli Paavola, 43, ei ole koskaan pitänyt ketään kädestä ja toive rakkauden löytymisestä on hiipunut
Korona-aika on helpottanut Sauli Paavolan oloa, sillä nyt muutkin tietävät, millaista hänen elämänsä on ollut jo vuosikymmeniä.
Kommentit (586)
Tuosta dokkarista tuli äärimmäisen surullinen olo. Kukaan ei ansaitse tuollaista yksinäisyyttä. Sauli vaikuttaa tosi symppikseltä ja toivon hänelle kaikkea hyvää.
Fb:ssä noteerattiin Saulin tarina ja sinne perustettiin ryhmä nimeltä Saulin kaukoputki. Tarkoituksena on siis auttaa Saulia saavuttamaan unelma omasta kaukoputkesta keräämällä siihen rahat. Käy liittymässä ryhmään, jos haluat auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Yritän olla kuulostamatta ilkeältä. Sauli, olet vasta 43-vuotias eli et vielä vanhus. Tietysti jos päivästä toiseen arki on samanlaista niin siinä varmaan mielikin jo tylsistyy ja saattaa elämä alkaa näyttämään samalta kuin 70-vuotiaalla. Eli päivän kohokohta on kaupassa käyminen ja päiväkahvit.
Miten olisi jos jättäisit valmiskakun kauppaan ja alkaisit käymään lenkillä? Lenkkeily on edullinen harrastus, vaatii vain tilavat kengät. Vaatetusta saa halvalla jopa kirppikseltä. Kun vartalo alkaa kapenemaan, alkaa saada myös eri tavalla huomiota. Tällä hetkellä ei mitenkään uskoisi että olet vasta 43.
Vaikea uskoa että kommunikointi olisi hankalaa. Tuo auttaa kun tunnustat ujouden. Et ainakaan olisi pettäjämiehiä. Terveelliset elämäntavat vaan kehiin, kukaan ei jaksa sohvalla makoilijaa (ilman ärsyyntymistä) ja tv:n toljottajaa vaikka olisi minkä näköinen.
Eiköhän se kakku ollut vierasvaraa eikä tyypillinen lounasruoka. Kivasti ajateltu, että vieraille on vähän parempaa kahvin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parisuhde ja seksi eivät ole ihmisoikeuksia. Täysjärkinen ihminen oppii tuon asian VIIMEISTÄÄN peruskoulun ensimmäisellä luokalla. Hän alkaa tehdä sellaisia valintoja, joista on hyötyä omassa elämässä.
- suorita koulu loppuun kunnolla (tee läksyt, ole hiljaa tunnilla, älä kiusaa muita)
- harrasta liikuntaa
- etsi itsellesi harrastuksia (sellaisia, joissa ei tarvita muiden ihmisten läsnäoloa)
- opettele sosiaaliset taidot
- opettele vetämään käteen (niin ettei seksin puute sekoita päätä)
- opettele tunne-elämän hallintaa (niin ettei parisuhteen puute sekoita päätä)
- opettele kunnioittamaan naisia (niin ettet jää vaille pillua)
Suurimmalta osalta miehiä nuo taidot on hukassa.
Kyllä. Suurin osa miehistä ei koskaan opi noita taitoja. Mutta se on heidän oma vikansa. Kukaan ei tule kotoa hakemaan tai kyselemään, että onkos parisuhderintamalla kaikki hyvin.
Minä en jaksaisi miestä, jonka koko elämän keskiössä olisi pelkästään tämän pakottava tarve olla toisen ihmisen kanssa. En ensinnäkään voisi luottaa siihen, että olisiko hän kanssani koska aidosti tykkää juuri minusta minuna vai onko sittenkin kyse vain siitä, että on edes "joku", jonka kanssa viettää aikaa. Toisekseen, en saanut tuostakaan jutusta juuri mitään irti koskien Saulia ihmisenä: millainen persoona hän on? Mitä kohtaan tuntee intohimoa? Millaisista ihmisistä pitää, millaisista ei? Jne. Pelkkää juttua siitä, miten on yksinäinen ja kaipaa toisia (tämä on kyllä tässä maassa ihan validi ongelma, ei sillä!) + maininnat sosiaalisista ongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin.
Olen syrjäytynyt nainen, lapsuuden traumat teki minusta niin pelokkaan etten pysynyt mukana vaikka kaikkeni yritin. Menin töihin, aloitin yliopiston ja yritin tehdä samaa mitä muut, mutta lopulta uuvuin niin pahasti että jouduin vaan lyömään hanskat tiskiin. Ei siinä auta yrittäminen ja niskasta kiinni ottaminen, kun jaksaa vain itkeä ja ahdistus painaa rintaa aamusta iltaan ja valvottaa öisin.
Ei ole mitään hirveämpää, kun olla tällainen epäonnistunut yksilö.
Onneksi sentään löysin kumppanin, joka on jaksanut minua, vaikka olen usein raskasta seuraa. Yksin olisi varmasti vielä paljon kurjempaa.
Voimia kaikille muille syrjäytyneille. Te ette ole yksin, vaikka se siltä usein tuntuukin :(
Olisinpa nainen. Vaikka on niin vaikeaa, niin loppupeleissä se kumppani aina löytyy.
Ei löydy. Ja kun 40 v rajapyykki ylittyy ja vyötäröllä on pari ylimääräistä kiloa ja kaulassa pari ryppyä, naisen on melkein mahdoton löytää kumppania koska kaikki vanhat ja haisevat möhömahakin jahtaavat 25-vuotiaita instabeibeja.
Hyi, vanha haiseva möhömaha! 🤪 Ei ikinä!
Olen mieluummin sinkku.
N63tuossa iässä ei vanhan akan kannattaisi nirsoilla
Tämähän on ihan paras ikä, kun voi rauhassa ja hötkyilemättä valita seuransa tai seurattomuutensa. Nuorempanq vietit ja hormonit vetivät yhteen kaikenmaailman tomppelien kanssa, kun ei vielä ollutelämänviisautta ja harkintakykyä.
Antaa haisevien möhömahojen nyrpistellä, mua ei voisi sellaiset vähemmän kiinnostaa.
N63, hoikka ja hyväkuntoinen
Vierailija kirjoitti:
Olisiko tytöt voineet jutella Saulille jo yläasteella...? 🥺
Olisiko pojat voineet jutella Saulille jo ala-asteella ja opettaa sosiaaliset taidot? Ei tietenkään. Pojat eivät tue toisiaan vaan he kiusaavat toisiaan.
Tytöt tukevat toisiaan, puhuvat harrastuksista, pojista ja seurustelusta.
Vierailija kirjoitti:
Minä en jaksaisi miestä, jonka koko elämän keskiössä olisi pelkästään tämän pakottava tarve olla toisen ihmisen kanssa. En ensinnäkään voisi luottaa siihen, että olisiko hän kanssani koska aidosti tykkää juuri minusta minuna vai onko sittenkin kyse vain siitä, että on edes "joku", jonka kanssa viettää aikaa. Toisekseen, en saanut tuostakaan jutusta juuri mitään irti koskien Saulia ihmisenä: millainen persoona hän on? Mitä kohtaan tuntee intohimoa? Millaisista ihmisistä pitää, millaisista ei? Jne. Pelkkää juttua siitä, miten on yksinäinen ja kaipaa toisia (tämä on kyllä tässä maassa ihan validi ongelma, ei sillä!) + maininnat sosiaalisista ongelmista.
Mä en kokenut tuota yhtään noin, että on pakottava tarve olla jonkun kanssa. Ennemminkin niin, että kaipaa kovasti sosiaalisia kontakteja. Minä viihdyn hyvin sinkkuna, koska minulla on läheisiä ystäviä, sisaruksia jne. Olisi ihan eri tilanne, jos minulla ei olisi elämässäni ketään, jonka kanssa viettää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Haluaa kaukoputken mutta ei ole varaa, tonnilla saa jo laadukkaan kaukoputken. Kyllähän tuohon vuosien varrella olisi pystynyt säästämään vaikka onkin työtön. Vaikka parikymppiä kuukaudessa niin viiden vuoden päästä putki on sun.
Saulilla on designer-verhot ikkunassa, useamman tonnin tietokone + oheiskamat ym. mutta silti väittää ettei ole varaa tuohon kaukoputkeen. Mitähän tuohon nyt sanoisi? Minäkin haluaisin ratsastaa, purjehtia JA ajaa urheiluautoilla, mutta koska kaikkiin ei ole varaa, olen joutunut tyytymään satunnaisiin ratsastustunteihin silloin tällöin sekä Ruotsin risteilyihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituista miten voi elää 43 vuotiaaksi niin ettei ikinä ole ollut missään töissä. Kyllä täällä on hyvä sosiaaliturva. Ehkä pitäisi panostaa enemmän mielenterveys puoleen. Että viimeistään kaksikymppisinä saadaan kaikki mukaan.
Mäkin kiinnitin huomiota Saulin elintasoon: Saulilla on ainakin kunnon auto ja sellainen asunto, jota kelpaa esitellä telkkarissakin. Jos ne on hankittu sosiaaliturvalla, sen taso on aivan liian suuri.
Tietysti Sauli on myös voinut saada perintöä, voittaa lotossa tms. Harmi kun asiaa ei avattu dokkarissa lainkaan.
Eikös tuo asunto ollut pieni yksiö?
Minustakin asunto vaikutti yksiöltä. Hän astui keittiöstä olohuoneen puolella olevan pienen ruokapöydän ääreen, ja taustalla näkyi joku 90-lukulainen kirjahylly ja sen vieressä huoneen nurkassa sänky. Miksi hänellä sänky olisi olkkarissa, jos asunnossa olisi makuuhuonekin erikseen?
Muutenkin ihmettelin tuota kommenttia, että Saulilla on hyvä elintaso, koska on niin hyvä asunto, että sitä kehtaa esitellä telkkarissa. Asunto oli toki siisti ja selvästi hyvin hoidettu, mutta ihan perus vuokrakämppä tuo muuten vaikuttaisi olevan. Keittiön kaapisto näytti samanlaiselta kuin mulla 2000-luvun alussa Vantaan kaupungin vuokrakämpässä. Miten rupuisissa murjuissa ihmiset luulevat työttömien elävän, jos 20 vuotta sitten rempattu kerrostaloyksiö edustaa hyvää elintasoa?
Vierailija kirjoitti:
Tässä näette kuinka vaikeaa joillain miehillä on löytää kumppani, naisilla tilanne on päinvastainen, ei tarvi kuin tinderiin tehdä profiili niin on muutamassa tunnissa satoja ehdokkaita tykännyt, sieltä sitten vaan valitsee sopivan.
Meinaatko, että jokainen ehdokas on ns. normaali ja kiva tapaus? Ehei, ei ole. Siellä on sekopäisiä rikollisia, trolleja, älyllisesti hitaita jne. ja lopputulos on, että ns. taviksia on ehkä 5%.
Herätysliikkeissä on pula miehistä, joten sellaisen toiminnassa pariutuminen on taattua.
Valintoja, valintoja. Jos aina menee sieltä mistä aita on matalin, lopputulos on tuo. Ei ne sosiaaliset taidot tule lahjaksi muillekaan, niitä pitää opetella, ja välillä aina pettyä pahastikin, kun huomaa arvioineen jonkun ihmisen ihan väärin.
Minä mietin tuon tyypin äidin osuutta syrjäytymiseen, minua häneen tutustumisessa arveluttaisi se äitisuhde, kuinka kiinni on yhä äidissä. Ja ettei osaa siivota tms tavallisen elämän juttuja, ei kauheasti houkuttaisi ottaa äidin ja siivoojan roolia.
Sama koskee montaa palstalla ruikuttavaa miestä, äiti yhä niin tiiviisti elämässä, ettei aikuistumista koskaan tapahdu. Ja henkinen pikkupoika ei kelpaa parisuhteeseen, se on selvä.
Vierailija kirjoitti:
Herätysliikkeissä on pula miehistä, joten sellaisen toiminnassa pariutuminen on taattua.
Seurustelemattomuus on myös hyvä juttu noissa piireissä, niin että seuroihin vaan, Sauli. Masennuskin saattaa helpottaa, kun tulee tekemistä.
Miksi tuo sanoo niin, että pahin ongelma olisi se naisettomuus? Kun on koko aikuistuminen jäänyt tekemättä, ei ammattia ei työtä, ja äiti käy siivoamassa...
Hoitaisi se normaalit asiat kuntoon, olisi helpompi löytää puolisokin.
Vierailija kirjoitti:
Sauli on varmaan ollut vielä paljon arempi ja estyneempi nuoruudessaan, jolloin kaikenlaista duunarin hommaa olisi saanut helposti esim. työnvälitysfirmojen kautta ilman minkäänlaisia haastatteluja. Tehdastyötä, siivousta, lehdenjakoa, hyllyttämistä kaupoissa, varastohommia jne. Olen saman ikäinen, joten tiedän. Nykyään tilanne on toki aivan toinen. Mutta nuo edellä mainitsemani työt olisivat kaikki sellaisia, joissa ei tarvita koulutusta eikä sosiaalisia taitojakaan. Eikö te-toimisto ohjaa pitkäaikaistyöttömiä tällaisiin tehtäviin? Ennen ainakin oli tukityöllistettyjä kirjastoissa, museoissa ym. Ymmärsin, että Sauli on kuitenkin halukas pääsemään töihin, ja pohjalta täytyy aloittaa. Toivotan hänelle onnea, kaikin puolin mukavan, fiksun ja siistin oloinen mies.
Minäkin ihmettelen, eikö työkkäri tosiaan ole ikinä tarjonnut Saulille mitään duunia tai ohjannut jatkokoulutukseen?
Kouluväkivalta aiheuttaa pahoja ongelmia. Jos oli lapsena ja nuorena koulukiusaaja, niin halveksi, inhoa ja ruoski itseäsi! Et ansaitse mitään empatiaa, myötätuntoa ja sääliä. Olet mitätön surkimus, yhteiskunnan pohjasakkaa ja kurja raukka!
https://yle.fi/uutiset/3-11845838
"Arasta ja ujosta lapsesta kasvoi syrjäänvetäytynyt nuori mies. Vuosia jatkunut koulukiusaaminen teki Paavolasta epävarman ja pelokkaan.
Oli turvallisempaa jäädä kotiin kuin lähteä mukaan toisten nuorten rientoihin ja altistaa itsensä kiusaamiselle."
Myös tv-meteorologi Anniina Valtonen kertoo koulukiusaamisesta Kotiliesi-lehdessä:
"Eikä huomiota kannattanut herättää, sillä koulussa harjoitettiin järjestelmällistä kiusaamista. Uhri vaihtui sitä mukaa, kun kiusaajat kyllästyivät edelliseen."
https://kotiliesi.fi/tilaajille/ihmiset-ja-ilmiot/ihmiset/tv-meteorolog…