Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt sanokaa rehellisesti, kannattaako 10e/h tuntipalkalla lähteä töihin?

Vierailija
20.03.2021 |

Vai onko aivan sama asia jäädä kotiin makaamaan Kelan elätettäväksi? Perustelut.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuomas Epäileväinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riipuu tilanteesta. Olen itse tyytyväinen työhöni, jota teen 10,20 €/h palkalla, mutta ymmärrän hyvin että etenkin perheelliset voi kokea palkan liian pieneksi.

Tarttee muistaa että palkkatyöstä saat sitten joskus sen työeläkkeen. Vaikka nyt saisitkin jopa enemmän ns. luukulta niin loppupeleissä luukku menee kiinni.

Osaatko sanoa, paljonko 10,2€/h työn tekeminen nostaa eläkettä verrattuna takuueläkkeeseen?

Luuletko, että Suomella on varaa maksaa näin hyvää takuueläkettä vielä silloin kun sinä olet eläkkeellä?

No takuueläkehän vain nousee. Muu ei ole mahdollista.

Vierailija
42/66 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen osa-aikatyössä, jossa tuntipalkka 9 euron luokkaa. 100% palkkatuki työnantajalle. Oli vähän pakko mennä, kun työkkäri huohotti niskaan.

Rahallisesti ei siis kannata. Onneksi sopimus on vain viideksi kuukaudeksi ja siitäkin on kohta puolet lusittu.

Saattaa se kuitenkin kannattaa. Ihan koska sinulla on nyt työhistoriaa sen verran, että pääset ehkä työhaastatteluihin, joihin muuten ei olisi mitään asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Saat palkkaa, joka kerryttää mm eläkettä, ja jostain on aloitettava. Lisäksi työssäolevan on helpompi joko edetä töissä tai löytää uusi työpaikka, ja siten saada suuremmat tulot.

Vierailija
44/66 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riipuu tilanteesta. Olen itse tyytyväinen työhöni, jota teen 10,20 €/h palkalla, mutta ymmärrän hyvin että etenkin perheelliset voi kokea palkan liian pieneksi.

Tarttee muistaa että palkkatyöstä saat sitten joskus sen työeläkkeen. Vaikka nyt saisitkin jopa enemmän ns. luukulta niin loppupeleissä luukku menee kiinni.

Osaatko sanoa, paljonko 10,2€/h työn tekeminen nostaa eläkettä verrattuna takuueläkkeeseen?

Riippuu siitä, kauanko tuota työtä tekee ja asuuko eläkkeellä yksin vai puolison kanssa. Mutta näin karkeasti ottaen: jos teet 40 vuotta kokooäivätyötä tuolla palkalla, niin nykyisten säännösten mukaan eläkkeesi on noin 300 euroa kuukaudessa isompi kuin takuueläkeläisen.

Käytännössä ero on yleensä selvästi suurempi, koska palkka yleensä nousee tuosta työuran aikana.

Vierailija
45/66 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään kannata, jää kotiin kyttäämään naapureita,joku ukrainalainen tulee mielihyvin tuolla rahalla töihin eikä valita.

Vierailija
46/66 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että Suomella on varaa maksaa näin hyvää takuueläkettä vielä silloin kun sinä olet eläkkeellä?

No takuueläkehän vain nousee. Muu ei ole mahdollista.

Tietysti vaan nousee ikuisesti, kun Euroopan meiniki on, että konkurssikypsät maat lainailevat toisilleen rahaa, joka on lainattu pankista. Eihän tässä systeemissä mikään voi mennä vikaan.

Vierailija
47/66 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ihan noin pienellä palkalla jaksaisi lähteä minnekkään, koska maamme ostovoima on mitä on. Työssäkäynnin tulee olla palkitsevaa, että palkka riittäisi esim. Autoiluun, mikä on mieluisin harrastukseni. Onneksi löytyy myös 12-13€/t paikkoja, joihin ei vaadita koulutusta. Sillä pärjää jo ihan hyvin PK-seudun ulkopuolella.

Vierailija
48/66 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin kannattaa. Eläke, lomat, ihmisarvo, työterveyshuolto jne.

Itse peruspäivärahalla, vaihtasin 1600e palkkaan koska tahansa.

Noissa matalapalkka-hommissa on se hyvä puoli, ettei niihin tartte sitoutua eikä niitä tartte miettiä vapaa-ajalla. Meet töihin, teet hommas ja lähdet kotiin. Ei ylitöitä, ei yllätyksiä. Monessa paremmin palkatussa duunissa työpäivä jatkuu iltaisin ja viikonloppuisin. Pakko tehdä pari juttua valmiiksi, vastata pomolle jne.

Lopetin tämän kommentin lukemisen viidenteen sanaan; onko IHMISARVO riippuvainen siitä käykö töissä?! Ymmärrän kyllä miksi työnantajapuoli haluaa ylläpitää tällaista ajattelua, mutta jos kommentin kirjoittaja oikeasti on tätä mieltä, niin sääliksi käy.

Vierailija
49/66 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse tyytyväinen työhöni, jota teen 10,20 €/h palkalla

Oletko hullu?

Mistäpä sitä tietää. Työni on kuitenkin mielekästä, työkaverit tosi mukavia, työajoissa löytyy jouston varaa ja työterveyshuoltoon sisältyy yleislääkäripalvelut. Palkka on pieni, mutta niin on myös veroprosenttinikin, ja mulle jää käteen paljon enemmän kuin kotona loisimalla.

Vierailija
50/66 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

10€ x 80h = 1600€ kuukaudessa

1600€ - veroa 17%(272€)= 1328€ käteen.

1328€

- vuokra n 500€

- ruoka 200€

- laskuihin 150€

- bensaan 100€

Pakollisten kulujen jälkeen jää käteen 378€ wuhuu! 👍

Vierailija
51/66 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Ei noissa rupuhommissa pääse mihinkään etenemään, palkka on ja pysyy surkeana. Mitään kunnollisia etuja ei ole, työterveyshuolto vain se lain määräämä pakollinen minimi. Eläkettä kertyy niin minimaalisen vähän, että ei ole ajanhukan arvoista. CV:ssä merkintä jostain höpöhommasta on myös ihan yhtä tyhjän kanssa. Vain relevantti työkokemus edistää etenemistä työelämässä.

Vierailija
52/66 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kannattaa, jos on vara valita. Palkka tulee ajallaan, et ole tilivelvollinen kenellekään tuloista/menoista/tms rahaliikenteesi on ns vapaa. Pelkkä työssä käyminen estää ihmistä syrjäytymästä ja antaa arjelle rakennetta. Loppujen lopuksi aika harvat työttömät "elelevät lokoisasti tuilla" Oma kuppikuntansa sitten ovat tänne ko tukien vuoksi muuttaneet, joilla ei ole koskaan ollut tarkoituskaan työllistyä.

Vierailija
53/66 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi.

Vierailija
54/66 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä verkostoja kartutetaan noissa 10e/h töissä? Nuo työt on postin lajittelua, siivousta, kiinteistöhuoltoa ja sekalaista tehdastyötä, noin esimerkiksi. Ilman korkeampaa koulutusta noista töistä pääsee korkeintaan toiseen saman palkkatason työhön.

Tuon palkkatason työt on nykyisin jo niin ohjattua ja aikataulutettua työtä ettei niissä kukaan pääse edes erottumaan joukosta.

En väitä etteikö työnteko kannata, mutta monella tuntuu olevan aika ruusuinen käsitys että mistä tahansa paskahommasta voi nousta paremmille palkoille verkostoitumalla ja tekemällä työnsä hyvin. Nuo työt kun on sellaisia joista lähes kuka tahansa tallaaja suoriutuu.

Vierailija
55/66 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi perheelliselle pitäisi samasta työstä maksaa enemmän kuin perheettömälle? Työn tuottavuushan sen palkkatason määrää. Matalatuottoisista hommista maksetaan pienempää tuntipalkkaa.

Jepjep. Mäkkärin omistajat tienaa tuhottomasti rahaa 8-10 euron tuntipalkollisillaan. Työ on tuottavaa omistajille ja johtoportaalle, ei ruohonjuuritason duunarille. Juu ei vaadi koulutusta mutku se tuottavuus hei!

Vierailija
56/66 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi perheelliselle pitäisi samasta työstä maksaa enemmän kuin perheettömälle? Työn tuottavuushan sen palkkatason määrää. Matalatuottoisista hommista maksetaan pienempää tuntipalkkaa.

Väitinkö muka jossain, että perheellisille pitäisi maksaa enemmän?

Perheelliset saa usein enemmän tukia, ja mahdollisuus viettää aikaa lasten kanssa on myös arvokasta. Siksi on mielestäni ymmärrettävää, että kaikki perheelliset ei innostu huonosti palkatusta työstä yhtä helposti kuin kaltaiseni lapseton sinkku.

Väität, että "perheelliset voi kokea palkan liian pieneksi".

Vierailija
57/66 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä verkostoja kartutetaan noissa 10e/h töissä? Nuo työt on postin lajittelua, siivousta, kiinteistöhuoltoa ja sekalaista tehdastyötä, noin esimerkiksi. Ilman korkeampaa koulutusta noista töistä pääsee korkeintaan toiseen saman palkkatason työhön.

Tuon palkkatason työt on nykyisin jo niin ohjattua ja aikataulutettua työtä ettei niissä kukaan pääse edes erottumaan joukosta.

En väitä etteikö työnteko kannata, mutta monella tuntuu olevan aika ruusuinen käsitys että mistä tahansa paskahommasta voi nousta paremmille palkoille verkostoitumalla ja tekemällä työnsä hyvin. Nuo työt kun on sellaisia joista lähes kuka tahansa tallaaja suoriutuu.

Eli sun mielestä kenenkään ei pidä mennä tekemään noita töitä?  Jokainen käy itse tehtaalla valmistamassa omat ruokansa, hakee itse postinsa ympäri Suomea ja maailmaa, jokainen asiakas siivoaa kaupan samalla kun käy siellä...?

Vierailija
58/66 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa. Mieliala pysyy hyvänä.

Vierailija
59/66 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

okei olen lähihoitaja ja tuntipalkkani on 14.07 ja pärjään ihan hyvin täällä helsinginssä!

Vierailija
60/66 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riipuu niin monesta seikasta kuten vaikka 1) pidätkö kyseisestä työstä 2) kehittääkö se ammatillisia taitojasi 3) parantaako se mahdollisuuksiasi saada alan työtä 4) kaipaatko omasta mielestäsi potkua perseelle irti passiiviudesta 5) voitko tehdä osa-aikaisena menettämättä tukia...

Nopeasti heitettynä jotain mietittäviä asioita. Niin kannattaako ap? Sinähän sen parhaiten tiedät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi