Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpi on oikein: haista pahalle vai haista pahalta?

Vierailija
19.03.2021 |

?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette ota asiasta selvää, vaan jaatte vääriä käsityksiänne?

Vierailija
22/40 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka jakaa väärää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka jakaa väärää?

Nämä, jotka väittävät, että vain toinen on jostain syystä oikein.

Vierailija
24/40 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista pahalta on oikein. Kieliopillisesti siis. Pahalta haiseminen toimintana voi olla joissain tapauksissa väärin joidenkin mielestä.

Molemmat on oikein. Jos ei tiedä jotain asias, voi googlata.

Googlaa keskenäs. Vain toinen oikein.

Vierailija
25/40 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haisee pahalta, näyttää hyvältä.

Ihan käsittämättömän ärsyttävää, kun nykyään sanotaan "näyttää hyvälle". Mitä se "hyvä" on, ja mitä sille näytetään?? Mistä on lähtenyt näin väärän sijamuodon käyttö?

Toki tämä ei ole edes ainut tällainen ilmiö. Tuntuu, että lähes kaikki sanovat nykyään esim: "Mun täytyy tekstaa". :(

Tosi typerän ja vähä-älyisen kuuloista, kun ihmiset nykyään puhuvat noin vammaisesti lässyttäen.

Juurikin nämä -lle päätteet kun ennen sanottin, -ltä/-lta, ovat todella hölmön kuuloisia.

Toinen on tuo minkä mainitsit. Uskomatonta että toimittajatkin käyttävät tuollaista kieltä.

"Mä en pysty uskoa."

"Sä voit juoksee metsään."

Miten on mahdollista, että tuollainen lässyttäminen on yleistynyt näin nopeasti, parissa vuodessa noin yleiseen käyttöön?

Vierailija
26/40 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista pahalta on oikein. Kieliopillisesti siis. Pahalta haiseminen toimintana voi olla joissain tapauksissa väärin joidenkin mielestä.

Googlaa keskenäs. Vain toinen oikein.

Ei mun tarvitse googlata, koska tiedän. Mutta kun selvästi sä et pysty hakemaan oikeaa tietoa, niinnoke hyvä: https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/Haista?searchMode=all

Klikkaa "näytä kaikki esimerkit" auki.

Vierailija
27/40 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan käsittämättömän ärsyttävää, kun nykyään sanotaan "näyttää hyvälle". Mitä se "hyvä" on, ja mitä sille näytetään?? Mistä on lähtenyt näin väärän sijamuodon käyttö?

Toki tämä ei ole edes ainut tällainen ilmiö. Tuntuu, että lähes kaikki sanovat nykyään esim: "Mun täytyy tekstaa". :(

Tosi typerän ja vähä-älyisen kuuloista, kun ihmiset nykyään puhuvat noin vammaisesti lässyttäen.

Juurikin nämä -lle päätteet kun ennen sanottin, -ltä/-lta, ovat todella hölmön kuuloisia.

Toinen on tuo minkä mainitsit. Uskomatonta että toimittajatkin käyttävät tuollaista kieltä.

"Mä en pysty uskoa."

Miten on mahdollista, että tuollainen lässyttäminen on yleistynyt näin nopeasti, parissa vuodessa noin yleiseen käyttöön?

Aina on molemmat olleet hyväksyttyjä.

Vierailija
28/40 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maistuuko ruoka koiralta vai maistuuko ruoka koiralle?

Äidinkielensä sijamuodot on osattava.

Voit ihan itse googlata aistiverbit rektio.

Jos haluaa olla yksiselitteinen niin -lta pääte on ehdottomasti oikea.

Jos sanotaan, että lehmä maistui sialle, niin kuulija ei tiedä kumpaa tarkoitetaan.

Vierailija
29/40 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maistuuko ruoka koiralta vai maistuuko ruoka koiralle?

Äidinkielensä sijamuodot on osattava.

Voit ihan itse googlata aistiverbit rektio.

Jos haluaa olla yksiselitteinen niin -lta pääte on ehdottomasti oikea.

Jos sanotaan, että lehmä maistui sialle, niin kuulija ei tiedä kumpaa tarkoitetaan.

Kuulijalla on aina olemassa konteksti. Ei ole sellaista tilannetta, jossa nuo menisivät sekaisin.

Vierailija
30/40 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mä en pysty uskoa."

"Sä voit juoksee metsään." ei ole todellakaan koskaan "hyväsyttyvä" tapa puhua, paitsi jossain vähämielisten pellehermannien keskuudessa.

Vierailija
31/40 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mä en pysty uskoa."

"Sä voit juoksee metsään." ei ole todellakaan koskaan "hyväsyttyvä" tapa puhua, paitsi jossain vähämielisten pellehermannien keskuudessa.

Puhuin ketjun aiheesta (rektio), en siihen yhdistämistäsi satunnaisista asioista. Ketjun aiheena on yleiskieli, ei jotkut satunnaiset puhekielen piirteet.

Vierailija
32/40 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut jaksavat valittaa jostain puhekielestä? Puhekielen ei tarvitse olla kieliopillisesti täydellistä. Suomen kirjakieli on sitä paitsi täysin keinotekoista suomea, kukaan ei puhu sitä äidinkielenään.

Vierailija
33/40 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, mitä haluaa sanoa. Haista pahalta tarkoittaa eri asiaa kuin haista pahalle vähän kuin tuo jo kerrottu erimerkki ruoka maistuu koiralta/maistuu koiralle.

Vierailija
34/40 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, mitä haluaa sanoa. Haista pahalta tarkoittaa eri asiaa kuin haista pahalle vähän kuin tuo jo kerrottu erimerkki ruoka maistuu koiralta/maistuu koiralle.

Haista pahalle ja haista pahalta tarkoittavat samaa asiaa. Ks. Kielitoimiston sanakirja. Myös vanhemmat Perussanakirja ja Nykysuomen sanakirja antavat sinulle saman vastauksen.

Vierailija
35/40 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmat on oikein. Jos ei tiedä jotain asias, voi googlata. Itse lounaismurteiden alueen asukkaana sanon "haista pahalta". Oudolta kuulostaa minun korvissani tuo "lellettäminen", mutta tosiaan murre-erohan se on.

Vierailija
36/40 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikäläisen vastaus alkaa "Itse"-sanasta, erehdyksessä tuli jatkoksi toiseen kommenttiin.

Vierailija
37/40 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on yleistynyt esim. puhetapa "Näyttää hyvälle" ? En tiedä miltä Espoon teinitytöltä tuollainen virus on karannut, mutta kuulostaa raivostuttavalta.

Vierailija
38/40 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mä en pysty uskoa."

Miten on mahdollista, että tuollainen lässyttäminen on yleistynyt näin nopeasti, parissa vuodessa noin yleiseen

Epäilen, että pääkaupungin nuoriso (ja ehkä vanhemmatkin) puhuvat noin. Se sitten leviää median kautta, kun pääkaupungin toimittelijat käyttävät näitä ilmauksia. Korvia särkee, ei oo noissa järkee.

Vierailija
39/40 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muita kohtaan ole oikein kumpikaan. Miksi et peseydy?

Vierailija
40/40 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

haiskahtaa kirjoitti:

Ei haista, vaan haisee pahalle.

haisee pahalta, eli kysytään miltä haisee