Puutarhailijat 2021
Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.
Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.
Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.
Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.
Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!
Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D
Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!
Kommentit (1456)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi paprikan kukkanuput ei aukea? Nyt on ollut aika viileät säät meillä ja vettä satanut reippaasti. Nupulla olleet jo monta viikkoa mutta eivät vain aukea vaikka aurinko taas paistaa. Yritin vähentää nuppujen määrää ettei olis niin iso rasitus mutta ei auta. Lannoitettu on.
Aika aukaisee eli älä hätäile.
Eikä kannata poistella nuppuja, koska kasvi kyllä itse tiputtaa mitä ei jaksa kasvattaa.
Ensimmäinen paprika jo aukaisi nuppunsa/kukkansa. Maltti oli siis valttia, ei edes kauan tarvinnut enää odottaa. Nyt pitäisi sitten jaksaa odottaa satoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Kastelua joka ilta. Sadettaja kasvimaalla. Ruusuille kirvamyrkkyä.
Noilla on menty nyt nämä helteet.Mitä on kirvamyrkky?
Teollisia esimerkiksi Neudorff Spruzit. Kotitekoisia esimerkiksi raparperiuute ja mäntysuopaliuos.
Myrkkyjä ja mäntysuopaa ei kannata levitellä puutarhaan, tappaa kaikki hyviksetkin. Kirvoja ei muutenkaan ole syytä niin kauhean innokkaasti ryhtyä hävittämään. Voi seurailla tilannetta ja usein tuleekin leppäkertun toukat hoitamaan asiaa.
Halusin uudistaa ja pienentää vanhan lumipalloheiden (vai -heisin, mitenhän tuo taivutetaan😅) joten harvensin sitä kevättalvella uusien versojen toivossa. No muutama viikko sitten kirva-armeija hyökkäsi ja kurtisti versot ja näivetti osan isoistakin lehdistä sekä kukkanupuista. Silloin vielä ei leppäkerttuja tai niiden toukkia näkynyt kuin ihan muutama isossa pensaassa. Suihkutin koko pensaan kertaalleen mäntysuovalla, en tosin yläoksilta kun sinne en oikein yllä. Mahtavatkohan versot enää virota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Kastelua joka ilta. Sadettaja kasvimaalla. Ruusuille kirvamyrkkyä.
Noilla on menty nyt nämä helteet.Mitä on kirvamyrkky?
Teollisia esimerkiksi Neudorff Spruzit. Kotitekoisia esimerkiksi raparperiuute ja mäntysuopaliuos.
Myrkkyjä ja mäntysuopaa ei kannata levitellä puutarhaan, tappaa kaikki hyviksetkin. Kirvoja ei muutenkaan ole syytä niin kauhean innokkaasti ryhtyä hävittämään. Voi seurailla tilannetta ja usein tuleekin leppäkertun toukat hoitamaan asiaa.
Halusin uudistaa ja pienentää vanhan lumipalloheiden (vai -heisin, mitenhän tuo taivutetaan😅) joten harvensin sitä kevättalvella uusien versojen toivossa. No muutama viikko sitten kirva-armeija hyökkäsi ja kurtisti versot ja näivetti osan isoistakin lehdistä sekä kukkanupuista. Silloin vielä ei leppäkerttuja tai niiden toukkia näkynyt kuin ihan muutama isossa pensaassa. Suihkutin koko pensaan kertaalleen mäntysuovalla, en tosin yläoksilta kun sinne en oikein yllä. Mahtavatkohan versot enää virota?
Jos lumipalloheisi tai koiranheisi on huonossa kasvupaikassa, niin kirvat ja muut tuholaiset on aina sen kimpussa. Vuodesta toiseen.
Huono paikka on esim. liian paahteinen. Voi olla kyllä eteläänkin päin avoin paikka, mutta pitää kastella tai sitten hyvä kasvualusta. Mitä olen seurannut muiden puskia. Puskasi virkoaa jos ei ole vuodesta toiseen jatkuvaa tuo paljaaksi syönti.
Mistähän voisi johtua, että liljat jäävät ihan kitukasvuisiksi ja kukkivatkin tosi surkeasti? Vääränlainen multa? Kuivuus? Ovat aurinkoisessa paikassa ykkösvyöhykkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi paprikan kukkanuput ei aukea? Nyt on ollut aika viileät säät meillä ja vettä satanut reippaasti. Nupulla olleet jo monta viikkoa mutta eivät vain aukea vaikka aurinko taas paistaa. Yritin vähentää nuppujen määrää ettei olis niin iso rasitus mutta ei auta. Lannoitettu on.
Eikä kannata poistella nuppuja, koska kasvi kyllä itse tiputtaa mitä ei jaksa kasvattaa.Ensimmäinen paprika jo aukaisi nuppunsa/kukkansa. Maltti oli siis valttia, ei edes kauan tarvinnut enää odottaa. Nyt pitäisi sitten jaksaa odottaa satoa...
Mulla on suippopaprikoissa jo yli kymmensenttisiä paprikoita, samoin chileistä on tulossa runsas sato, nämä viihtyy paljon paremmin kasvihuoneessa kuin tomaatit.
Sankoihin istutin taimet ja ja laitoin samettikukan siemeniäkin muutamia multaan itämään, tuholaisia ei ole yhtään.
Sähköhammasharjalla olen täryttävyt varovasti kukkia.🙈
Moukan tuuria mulla on varmaan ollut kun ensimmäistä kertaa vasta kasvattelen kasvihuoneessa.
Jossain chilifoorumilla oli juttua että 12 tunnin pimeä jakso joka vuorokausi edistäisi chilen ja paprikoitten kehitystä, suomessa on liian valoisat yöt ja puuttuu pimeät jaksot.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän voisi johtua, että liljat jäävät ihan kitukasvuisiksi ja kukkivatkin tosi surkeasti? Vääränlainen multa? Kuivuus? Ovat aurinkoisessa paikassa ykkösvyöhykkeellä.
Voisko tämä kuuma kesä olla yksi syy liljojen huonolle kasvulle, eteläpäädyllä mullakin on liljoja, kituneen näköisiä ovat ja liljakukkojakin on kai ollut, lehdillä näkyy jonkunverran mustia ulosteen näköisiä pieniä kasoja.
Kurjenkellot ja helokit kukkivat parhaimmillaan <3 Kuten aavistelinkin, niin mustaherukasta tuli uskomaton jättisato. Nyt kun malttaisi odottaa kypsymistä. Mansikkaa on tullut hyvin. Kukkainen ja marjainen sato = täydellinen sato :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä kannata poistella nuppuja, koska kasvi kyllä itse tiputtaa mitä ei jaksa kasvattaa.Ensimmäinen paprika jo aukaisi nuppunsa/kukkansa. Maltti oli siis valttia, ei edes kauan tarvinnut enää odottaa. Nyt pitäisi sitten jaksaa odottaa satoa...
Mulla on suippopaprikoissa jo yli kymmensenttisiä paprikoita, samoin chileistä on tulossa runsas sato, nämä viihtyy paljon paremmin kasvihuoneessa kuin tomaatit.
Sankoihin istutin taimet ja ja laitoin samettikukan siemeniäkin muutamia multaan itämään, tuholaisia ei ole yhtään.
Moukan tuuria mulla on varmaan ollut kun ensimmäistä kertaa vasta kasvattelen kasvihuoneessa.
Jossain chilifoorumilla oli juttua että 12 tunnin pimeä jakso joka vuorokausi edistäisi chilen ja paprikoitten kehitystä, suomessa on liian valoisat yöt ja puuttuu pimeät jaksot.
Chilit on aika helppoja pienessäkin kasvihuoneessa kun niitä ei korkea lämpö yhtään haittaa toisin kuin tomaatteja.
Mä tökin ihan sormella kukkia jos muistan.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin osa liljoista kitukasvuisia ja alalehdet ruskeita. Mä epäilen että tuo alkukesän märkyys teki omat tuhonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain chilifoorumilla oli juttua että 12 tunnin pimeä jakso joka vuorokausi edistäisi chilen ja paprikoitten kehitystä, suomessa on liian valoisat yöt ja puuttuu pimeät jaksot.Chilit on aika helppoja pienessäkin kasvihuoneessa kun niitä ei korkea lämpö yhtään haittaa toisin kuin tomaatteja.
Mä tökin ihan sormella kukkia jos muistan.
Lämmin mun kasvihuoneessa on, nyt on päivällä ollut yli 30 astetta vaikka ovikin on osittain auki ja kattoluukku täysin auki.
Taas opin uutta kiitos sinulle, lämpötila on liian korkea tomaateille mutta chilit ja paprikat tykkää ja rehottaa, noin 5 neliön pienehkö kasvihuonen tämä on kennolyvyillä.
Tomaattiakin tulee jonkunverran, joitakin jo on punaisena, latvamätää esiintyy vähäsen tavallisissa tomaateissa.
Kokeilumielessä laitoin vesimeloniakin kaksi kasvamaan, nyt on molemmissa yksi meloni alkanut kasvaa, hankala kasvi kun se kasvaisi vaan vaakasuoraan eikä pystyasentoon.
Mukavaa puuhastelua noitten kanssa on vaikka kaikki ei täydellisesti onnistukaan.
Olen saanut nyt kynittyä kaikki lupiinit pois sekä mökiltä, että kaupunkialueen virkistysalueelta, josta kuljen. Edellisvuosina poistin jo palsamit ja nyt tilalla kasvaa horsmaa, koiranputkea ja kurjenkelloa. Aina tulee hyvä olo kun kuljen ohi :)
Kivaa ketjua pilaa aloituksessa käytetty itseräätälöity nimitys. Miksi ja mihin sellaista tarvitaan?
Sana puutarhuri on ollut olemassa jo iät ajat.
Vierailija kirjoitti:
Kivaa ketjua pilaa aloituksessa käytetty itseräätälöity nimitys. Miksi ja mihin sellaista tarvitaan?
Kyllä mä ainakin tunnen itseni ennemmin puutarhailijaksi kuin puutarhuriksi.
Vierailija kirjoitti:
Puutarhuri on tutkintonimike henkilölle, joka on suorittanut puutarhatalouden perustutkinnon. Sinun ketjusi olisi siis vain puutarhatalouden perustutkinnon suorittaneille. Tämä ketju on aloittelijoille, harrastajille, puutarhataiteilijoille ja muille olipa viherpeukaloa tai ei. Ei väliä onko ikkunalaudalla yksi ruukku, parvekepuutarha, piha vai hehtaari peltoa. Saa täällä toki koulutuksen käyneet ja ammattilaisetkin kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Puutarhailija on ihan mainio nimitys puutarhassa puuhastelevalle henkilölle. Lisäksi tällaiset itseräätälöidyt nimet kertoo kielemme rikkaudesta. Puutarhuri on ammattinimike.
En ymmärrä, eikö mun cantaloupemeloni tee kuin tyttö tai poikakukkia, jokaikistä kukkaa tupsuttanut ja mehiläiset käyny mutta mikään kukka ei ala pullistumaan meloniksi. Vesimelonissa näky selkeä ero tyttö ja poikakukissa. 2 jo 20cm halkaisijaltaan mutta toi cantaloupe ei kerkiä enää hedelmiä tuottaa kun ei tärppää. (Eka melonikokeilu minulla)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla paprikat kasvaa ulkona terassilla isoissa ruukuissa. Sain kuin ihmeen kaupalla ne menestymään länsi-ikkunalla sisällä ilman lisävaloa. Nyt kaikissa on runsaasti kukkia ja nuppuja. Meinasin unohtaa sen ravistelun mutta nyt olen sormella tuputellut kukkia. Tomaatitkin mulla kasvaa taivasalla, seinustalla sankoissa, osa itäpuolella taloa, osa länsipuolella. Kukkivat vähitellen ja näitä olen muistanut ravistella päivittäin. Ihan uskomaton kesä kasveineen, ei ole koskaan näin hyvin onnistunut. Toivottavasti ensi viikon sateet ei tee tuhoja eikä tuholaiset iske. Avomaankurkut pitäisi vielä saada isompiin astioihin, kesäkurpitsat sain tänään ruukutettua. Olen vähän myöhässä näiden kanssa mutta eiköhän niistä jotain satoa vielä ehdi tulla, kesä vasta puolivälissä. Mansikat alkaa myös kohta kypsyä. Harmittaa kun en chilejä muistanut laittaa kasvamaan. No eipä ne kyllä enää mahtuiskaan minnekään, paprikoitakin on yli 20 kpl.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, eikö mun cantaloupemeloni tee kuin tyttö tai poikakukkia, jokaikistä kukkaa tupsuttanut ja mehiläiset käyny mutta mikään kukka ei ala pullistumaan meloniksi. Vesimelonissa näky selkeä ero tyttö ja poikakukissa. 2 jo 20cm halkaisijaltaan mutta toi cantaloupe ei kerkiä enää hedelmiä tuottaa kun ei tärppää. (Eka melonikokeilu minulla)
Nämä voi olla ns itsesteriilejä eli vaativat toisen melonin kanssa risteytystä. Saman kasvin kukkien kesken eivät pölyty. Eli tyttö ja poika eri kasveista kun pölytät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puutarhailija on ihan mainio nimitys puutarhassa puuhastelevalle henkilölle. Lisäksi tällaiset itseräätälöidyt nimet kertoo kielemme rikkaudesta. Puutarhuri on ammattinimike.
Totta puhuen itselläkään ei oikein taivu suuhun tai näppäimistölle "puutarhailija" ja luen aina väärin. Tuntuu ihan vieraskieliselle sanalle, todella vaikea ja mietin koko ajan kuinka se taipuisi ns. oikein, mutta elän sen kanssa. Puutarhurit olisi myös kelvannut itselle parhaiten, mielestäni se voi olla sekä ammatti että harrastus, mutta eipä oo mun ketju, joten ei tuosta otsikosta kannata olla niin vakava.
Noh, mutta itse kysymykseen. Minulla olisi mahdollisuus kaivaa n. 2,5m korkeita tuijia muualta ja istuttaa ne omaan pihaan. Mietin vaan, että kun nyt sijaitsevat varjossa ja minulla tulisivat paikkaan, jossa aurinko paistaa koko päivän, että kannattaako siirto sittenkään ja toinen, että kannattaisiko kaivaa vasta syksyllä tuijat ylös sittenkin? Näillä helteillä (täällä siis tyyliin koko kesä ollut 24 lämmintä vähintään joka päivä) takuuvarmasti eivät saa tarpeeksi vettä, mutta kestääkö talven, jos kaivaa syksyllä (tod. näk. vasta lokakuussa).
Hehe ei ole vitsi! Toki mulla on kaivinkone millä sain maata siirrettyä, kuopan kaivettua ja kannot revittyä. Mutta yksin juu, vähän jännitti kun tikkailla laseja pujotin että montako pleksiä haetaan lisää mutta en rikkonut yhtäkään. Polttopuutakin on nytten sitten tuleviksi vuosiksi (käyttövesi lämpiää puulla) 🙃💪