Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarhailijat 2021

Vierailija
18.03.2021 |

Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.

Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.

Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.

Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.

Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!

Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D

Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!

Kommentit (1456)

Vierailija
1161/1456 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakastin n. 3,5 kiloa (6 litraa)  vihersipulia. On pääasiassa ilmasipulia. 2 litraa olen aiemmin pakastanut jo ruohosipulia.

3litran pakastuspussiin sipuli määrämittaan katkottuna ja sitten puristetaan kasaan ja tungetaan pestyyn maitopurkkiin.

Pakko tehdä näin, koska muuten menisi iso osa satoa pilalle. Se kun ei parane vanhetessaan. Pistän poikki tyveltä ja  ehtii kasvattamaan vielä uuden varren ennen talvea, ja vahvistuu uutta kesää varten.  Nämä ilmasipulit kasvaa tiheäkylvönä n. 2 m2 alueella. Tulee mahdottomasti sipulia.

Vielä pitäisi pakastaa mintun ja mäkimeiramin lehtiä. Jos saisi kerrankin ajoissa;)

Eikö minttu ja mäkimeirami kannattaisi kuivata eikä pakastaa?

Pakastaminen on ihan hyvä keino, kuivaaminen vaatisi kuivurin. Toki voisi myös ilmakuivata, mutta itse en ainakaan pidä ajatuksesta, että siellä seassa on sitten kaikki huonepölyt ja kärpäsen kakat. Kuivumisenkin pitäisi tapahtua suht nopeasti, mikä ei korkeilla ilmankosteuksilla ole mahdollista.

- eri

Vierailija
1162/1456 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakastin n. 3,5 kiloa (6 litraa)  vihersipulia. On pääasiassa ilmasipulia. 2 litraa olen aiemmin pakastanut jo ruohosipulia.

3litran pakastuspussiin sipuli määrämittaan katkottuna ja sitten puristetaan kasaan ja tungetaan pestyyn maitopurkkiin.

Pakko tehdä näin, koska muuten menisi iso osa satoa pilalle. Se kun ei parane vanhetessaan. Pistän poikki tyveltä ja  ehtii kasvattamaan vielä uuden varren ennen talvea, ja vahvistuu uutta kesää varten.  Nämä ilmasipulit kasvaa tiheäkylvönä n. 2 m2 alueella. Tulee mahdottomasti sipulia.

Vielä pitäisi pakastaa mintun ja mäkimeiramin lehtiä. Jos saisi kerrankin ajoissa;)

Pakastaminen on ihan hyvä keino, kuivaaminen vaatisi kuivurin. Toki voisi myös ilmakuivata, mutta itse en ainakaan pidä ajatuksesta, että siellä seassa on sitten kaikki huonepölyt ja kärpäsen kakat. Kuivumisenkin pitäisi tapahtua suht nopeasti, mikä ei korkeilla ilmankosteuksilla ole mahdollista.

- eri

Sähköuunin jos omistaa, niin riittää yrttien kuivaukseen pelkkä valo päälläkin eikä kärpäset pasko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1163/1456 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla kokemusta niiden kuivaamisesta ja että miltä maistuu parin vuoden päästä?

Olen kuivannut persiljaa ja huonot kokemukset. Johtuen siitä että sitä tulee aika paljon kun itse kasvattaa. 

Parin vuoden päästä kuivatusta persiljasta ei sokkotestissä osaisi sanoa että mitä on. 

Kannattaa varmaan käyttää vuoden sisällä kaikki mitä on kuivannut, uusiahan saa jo ensi kesänä.

Vierailija
1164/1456 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi paprikan kukkanuput ei aukea? Nyt on ollut aika viileät säät meillä ja vettä satanut reippaasti. Nupulla olleet jo monta viikkoa mutta eivät vain aukea vaikka aurinko taas paistaa. Yritin vähentää nuppujen määrää ettei olis niin iso rasitus mutta ei auta. Lannoitettu on.

Vierailija
1165/1456 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi paprikan kukkanuput ei aukea? Nyt on ollut aika viileät säät meillä ja vettä satanut reippaasti. Nupulla olleet jo monta viikkoa mutta eivät vain aukea vaikka aurinko taas paistaa. Yritin vähentää nuppujen määrää ettei olis niin iso rasitus mutta ei auta. Lannoitettu on.

Aika aukaisee eli älä hätäile.

Eikä kannata poistella nuppuja, koska kasvi kyllä itse tiputtaa mitä ei jaksa kasvattaa.

Vierailija
1166/1456 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Kastelua joka ilta. Sadettaja kasvimaalla. Ruusuille kirvamyrkkyä.

Noilla on menty nyt nämä helteet.

Mitä on kirvamyrkky?

Teollisia esimerkiksi Neudorff Spruzit. Kotitekoisia esimerkiksi raparperiuute ja mäntysuopaliuos.

Myrkkyjä ja mäntysuopaa ei kannata levitellä puutarhaan, tappaa kaikki hyviksetkin. Kirvoja ei muutenkaan ole syytä niin kauhean innokkaasti ryhtyä hävittämään. Voi seurailla tilannetta ja usein tuleekin leppäkertun toukat hoitamaan asiaa.

Vierailija
1167/1456 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Mitä on kirvamyrkky?

Teollisia esimerkiksi Neudorff Spruzit. Kotitekoisia esimerkiksi raparperiuute ja mäntysuopaliuos.

Myrkkyjä ja mäntysuopaa ei kannata levitellä puutarhaan, tappaa kaikki hyviksetkin. Kirvoja ei muutenkaan ole syytä niin kauhean innokkaasti ryhtyä hävittämään. Voi seurailla tilannetta ja usein tuleekin leppäkertun toukat hoitamaan asiaa.

Juuri näin ja me olemme virallisesti luomuviljelijöitä, niin viime viikolla huomasin kaaleilla kirvoja ja tänä aamuna löysin useamman leppäkertun toukan eli biologikinen torjunta toimii.

Vierailija
1168/1456 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän ruusu mahtaa olla tarkalleen tuo "äitienpäiväruusu", joka yleensä tuodaan haudalle äitienpäivänä, istutetaan multaan taikka on ruukussa ja se saattaa kestää pitkälle syksyyn? Saako sen talvetettua tai kestääkö hyvin suojattuna III-vyöhykkeellä? Uusi kasvu on selkeästi viininpunaista ja vanhempi kasvu tumman vihreää, lehdykät eivät ole isoja, ihan sentti pari. Ruusun värejä lienee ehkä euseita, mielestäni olen nähnyt sekä keltaista, valkoista että kirkkaan ja v. punaista, varma en ole ovatko samaa, kun nuo erot on joskus niin hiuksen hienoja. Plantnet ei löydä mätsiä. 

Kysyisin myös, että mitä kuunliljoja tarkalleen ottaen ovat nämä:

1 : https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQFYy34Y3x5rS5qoqD…

2: https://www.viherpeukalot.fi/images/products/50483-893ebed1_prlist.jpg

Vierailija
1169/1456 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mille ikkunalle peikonlehti kannattaa sijoittaa, jotta se tekisi liuskottuneita lehtiä, jos vaihtoehtoina on aamuaurinko, keskipäivä ja ilta(päivä)-aurinko?

Tuntuu, että keskipäivän ikkunalla lehdet palavat heti vaikka olisi kauempana ikkunasta, aamuaurinko ei riitä tietenkään mihinkään ja ilta(päivä)-auringon puolella näyttäisi viihtyvän muuten parhaiten, mutta lehdet eivät liuskoitu sitten millään ja ovat pieniä. Ikää reilu viisi vuotta, korkeus ja leveys metrin tällä hetkellä. Välillä tekee miehen kämmenen kokoisia liuskalehtiä, mutta nyt taas alkanut tekemään pelkästään lapsen käden kokoisia ja lehdet ovat ehjiä, muistuttavat lähinnä sydäntä, äh. 

Miten ilmajuuret ohjataan multaan, kun ovat napakoita ja herkkiä katkeamaan? Kuinka iso ruukun pitäisi olla? 

Vierailija
1170/1456 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Mitä on kirvamyrkky?

Jep, olen ihan samaa mieltä, enkä käytä itse mitään "myrkkyjä". Tänä vuonna on muuten ollut ihan valtavasti leppäkertuntoukkia kirvojen perässä! Vastasin vain tuohon kysymykseen, mitä on kirvamyrkky.

Vierailija
1171/1456 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ideaa miten istuttaisin mun omenapuut, ostin alesta 3 kpl (yksi perheomenapuu) ja nyt pähkäilen miten saisin ne parhaiten maahan. Tilaa on mutta tontti on vanha pelto eli savea ohuen sammaleen/lehtihumuksen alla. Kohopenkkiä suosittelevat saviselle tai kunnon salaojitusta, millä rajaisin kohopenkin edullisesti/kestävästi? Mulla meni kaikki tiilet ja luonnonkivet muihin juttuihin 🤔

Vierailija
1172/1456 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ideaa miten istuttaisin mun omenapuut, ostin alesta 3 kpl (yksi perheomenapuu) ja nyt pähkäilen miten saisin ne parhaiten maahan. Tilaa on mutta tontti on vanha pelto eli savea ohuen sammaleen/lehtihumuksen alla. Kohopenkkiä suosittelevat saviselle tai kunnon salaojitusta, millä rajaisin kohopenkin edullisesti/kestävästi? Mulla meni kaikki tiilet ja luonnonkivet muihin juttuihin 🤔

Kaiva iso kuoppa. Pohjalle hiekkaa ja lannoitetta. Sen jälkeen puutarha multaa. Lopuksi tuki puut jotta puu kasvaa suoraan. Talvella suojaaminen koska rusakot syö puun.

Vierailija
1173/1456 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää oon ihan pulassa mun kasvien kanssa, viimevuonna laitoin viikolleen samaan aikaan mutta nyt on kasvilednauhat ollu mukana ilmeisesti vauhdittamassa hommaa. Kahteen kertaan vaihettu ruukut isompiin. Tomaatit puskee kukkaa, kurkuissa ekat kukat, jättisamettikukissa kukkaruusuke. Melonit metrisiä.... Ja ilmoittivat että tilattu kasvihuone viivästyy koronan takia kuukaudella :( kohta noita on vaikea liikutella vaikka korkeissa smartstore laatikoissa ovatkin. Saas nähdä selviävätkö hengissä :D

Tulin vähän päivittelemään ollut vähän kiirettä he he! Kasvihuone lopulta saapui 15 neliötä ja sain sen yksin kasattuakin vaikka kaksi laseista oli kuljetusfirma rikkonut, en jäänyt mittatilaustyönä odottamaan uusia laseja joissa olisi mennyt toinen kuukausi!!! Pleksit hain rautakaupasta jotta pääsin kasaamaan. Pohjatöissä meni lopulta kuukausi sillä paikalla kasvoi 8 puuta jotka piti eka kaataa, paloitella ja juuret sekä kannot repiä. 40 tonnia sain 60cm syvään kuoppaan uppoamaan soraa, jäi sitä vähän ulkopuolellekkin kun perustin lavatarhan 10kpl kasvihuoneen viereen. Kaikki sisällä kasvatetut taimet selvisivät ja siis sitä pikkukurkkua(15cm) tuli jo 10kpl/taimi jo sisällä... tuolla ne roikkuivat verhotangossa katonrajassa. Olin varma että kuolevat viimeistään siirrossa kasvihuoneeseen mutta ei, kukkaa puskee ja kurkkua niin jumalaton määrä että olen kassitolkulla raahannut niitä töihin. En voi uskoa miten ne niin riehaantuivat! Hiukan huvitti, kuin booaa olisi kietonut itseni ympärille että sain ne siirrettyä kasvihuoneeseen 🐍🥒🐍🥒. Melonit olivat jo sisällä 10cm kokoisia ja nyt tullut toiset 5cm lisää halkaisijaan. Tomaateissa ekat raakileet kehittyneet. Perunaa syöty ja kesäkurpitsatkin puskee pötkylää, monivuotiset yrtit kävin kahmaisemassa vanhalta kasvimaalta yhteen lavaan, mintut oli vähän lähtenyt karkuteille ja nyt on juuriesteen kanssa laitettu. Jestas mikä yhden naisen homma ollut mutta olen niin ylpeä! Kasvihuoneessa on myös sohvasänky ja siellä muutama yö tullut jo nukuttua ensimmäinen vahingossa kun piti vaan hetki torkahtaa 🤭 Tietty myös aurinkokennovaloketjuja ja verhot varjostamassa mun viidakkoa. Sateella sinne kiva mennä kuuntelee ropinaa. Mä olen niin onnellinen mun pitkäaikaisen unelman toteutumisesta! Näppärä muuten tuommoinen automaattikastelu tippuletku mikä liitetään vesipönttöön ja paino/imuvoima hoitaa loput, täyttää vaan pönttöä. Nyt pitäs sitten nurmikkoa laittaa kun myllännyt vanhan ihan pilalle tässä touhutessa ja perennapenkkiä fiksata. Liljat ja daaliat availivat kukkiaan tänään, kaunista, oisko huomenna jo ihan auki! On muuten todella paljon leppäkerttuja meillä tänä vuonna, siis postiluukun sanomalehtiinkin oli toukkia juhannuksena ehtinyt koteloitua 😀

Vierailija
1174/1456 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko täällä joku auttaa kun minulla on viherpeukalo keskellä kämmentä...

Sain juhannusvierailta jonkun ruukkuhortensian, jonka kukat ovat kastelusta huolimatta alkaneet kuivua/muuttua ruskeiksi. Kasvattaako hortensia uudet kukat, jos nyt leikkaan/nypin pois ruskeat kukat? Vai kannattaako edes yrittää pelastaa tuota enää, nähtävästi on nyt liian paahteisessa paikassa, mutta kovin paljon varjoisampaa paikkaa sille ei ole :/

Vierailija
1175/1456 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiva iso kuoppa. Pohjalle hiekkaa ja lannoitetta. Sen jälkeen puutarha multaa. Lopuksi tuki puut jotta puu kasvaa suoraan. Talvella suojaaminen koska rusakot syö puun.

Ei hiekkaa jos on savimaa! Hiekka "imeytyy" saveen ja lopputuloksena on vähän kuin betonia. Käy keräämässä vaikka 5 nyrkinkokoista kiveä jostain ja salaojita niillä. Asettelet ne sinne kuopan pohjalle niin, että sinne jää kivien väliin "luolia". Sitten multaa ja omenapuu siihen. Näin meillä savimaalla tehtiin ja hyvin tuottavat omenaa. Kannattaa kaivaa myös riittävän leveä kuoppa, niin omenapuulla on kunnolla sitä multavaa aluetta.

Vierailija
1176/1456 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko täällä joku auttaa kun minulla on viherpeukalo keskellä kämmentä...

Sain juhannusvierailta jonkun ruukkuhortensian, jonka kukat ovat kastelusta huolimatta alkaneet kuivua/muuttua ruskeiksi. Kasvattaako hortensia uudet kukat, jos nyt leikkaan/nypin pois ruskeat kukat? Vai kannattaako edes yrittää pelastaa tuota enää, nähtävästi on nyt liian paahteisessa paikassa, mutta kovin paljon varjoisampaa paikkaa sille ei ole :/

Terassihortensia ei oikein paahteesta tykkää ja paahteella parempi nostaa ihan vaikka sisälle. Nypi vaan ne kuihtuneet pois, eihän ne kauniitakaan enää ole. Saattaa se vielä kukkia lisää, aluksihan ne kukkaryppäät on ihan vihreitä kunnes kasvavat. Omat tehneet kukkaa ihan pakkasiin asti (antanut kerran viikossa vähän hortensialannotetta) ja sitten haudannut ne kukkapenkkiin talveksi. Siellä ne taas puskevat uutta seuraavana kesänä.

Vierailija
1177/1456 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hiekkaa jos on savimaa! Hiekka "imeytyy" saveen ja lopputuloksena on vähän kuin betonia. Käy keräämässä vaikka 5 nyrkinkokoista kiveä jostain ja salaojita niillä. Asettelet ne sinne kuopan pohjalle niin, että sinne jää kivien väliin "luolia". Sitten multaa ja omenapuu siihen. Näin meillä savimaalla tehtiin ja hyvin tuottavat omenaa. Kannattaa kaivaa myös riittävän leveä kuoppa, niin omenapuulla on kunnolla sitä multavaa aluetta.

Kiitos! Joo tuota hiekkaa jäin itse ihmettelemään sillä siitähän tulee saven kanssa semmosta mössöä jos pääsee sekoittumaan mikä kovettuu kivikovaksi. Ajattelin nyt kaivaa 50cm syvän ja joku 1,5m leveän kuopan. Pohjalle kangas? Sitten soraa/isompia kiviä ja kangas ettei sora sekoitu saveen tai siihen multaan, näin se vesi kai jää sitten sinne soraan kunnes aikanaan imeytyy saveen eikä juuret pääse sinne mätänemää? Ja kyllä täytyy ihan kunnolla aidata se puu kun noi hirvet, peurat ja rusakot käy tossa tallustelemassa kun ei vielä olla aidattu koko tonttia. Puu ilmeisesti tuetaan tolppiin vaan alhaalta niin että latvus pääsee kuitenkin heilumaan ja vahvistamaan puuta.

Vierailija
1178/1456 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mää oon ihan pulassa mun kasvien kanssa, viimevuonna laitoin viikolleen samaan aikaan mutta nyt on kasvilednauhat ollu mukana ilmeisesti vauhdittamassa hommaa. Kahteen kertaan vaihettu ruukut isompiin. Tomaatit puskee kukkaa, kurkuissa ekat kukat, jättisamettikukissa kukkaruusuke. Melonit metrisiä.... Ja ilmoittivat että tilattu kasvihuone viivästyy koronan takia kuukaudella :( kohta noita on vaikea liikutella vaikka korkeissa smartstore laatikoissa ovatkin. Saas nähdä selviävätkö hengissä :D

Tulin vähän päivittelemään ollut vähän kiirettä he he! Kasvihuone lopulta saapui 15 neliötä ja sain sen yksin kasattuakin vaikka kaksi laseista oli kuljetusfirma rikkonut, en jäänyt mittatilaustyönä odottamaan uusia laseja joissa olisi mennyt toinen kuukausi!!! Pleksit hain rautakaupasta jotta pääsin kasaamaan. Pohjatöissä meni lopulta kuukausi sillä paikalla kasvoi 8 puuta jotka piti eka kaataa, paloitella ja juuret sekä kannot repiä. 40 tonnia sain 60cm syvään kuoppaan uppoamaan soraa, jäi sitä vähän ulkopuolellekkin kun perustin lavatarhan 10kpl kasvihuoneen viereen. Kaikki sisällä kasvatetut taimet selvisivät ja siis sitä pikkukurkkua(15cm) tuli jo 10kpl/taimi jo sisällä... tuolla ne roikkuivat verhotangossa katonrajassa. Olin varma että kuolevat viimeistään siirrossa kasvihuoneeseen mutta ei, kukkaa puskee ja kurkkua niin jumalaton määrä että olen kassitolkulla raahannut niitä töihin. En voi uskoa miten ne niin riehaantuivat! Hiukan huvitti, kuin booaa olisi kietonut itseni ympärille että sain ne siirrettyä kasvihuoneeseen 🐍🥒🐍🥒. Melonit olivat jo sisällä 10cm kokoisia ja nyt tullut toiset 5cm lisää halkaisijaan. Tomaateissa ekat raakileet kehittyneet. Perunaa syöty ja kesäkurpitsatkin puskee pötkylää, monivuotiset yrtit kävin kahmaisemassa vanhalta kasvimaalta yhteen lavaan, mintut oli vähän lähtenyt karkuteille ja nyt on juuriesteen kanssa laitettu. Jestas mikä yhden naisen homma ollut mutta olen niin ylpeä! Kasvihuoneessa on myös sohvasänky ja siellä muutama yö tullut jo nukuttua ensimmäinen vahingossa kun piti vaan hetki torkahtaa 🤭 Tietty myös aurinkokennovaloketjuja ja verhot varjostamassa mun viidakkoa. Sateella sinne kiva mennä kuuntelee ropinaa. Mä olen niin onnellinen mun pitkäaikaisen unelman toteutumisesta! Näppärä muuten tuommoinen automaattikastelu tippuletku mikä liitetään vesipönttöön ja paino/imuvoima hoitaa loput, täyttää vaan pönttöä. Nyt pitäs sitten nurmikkoa laittaa kun myllännyt vanhan ihan pilalle tässä touhutessa ja perennapenkkiä fiksata. Liljat ja daaliat availivat kukkiaan tänään, kaunista, oisko huomenna jo ihan auki! On muuten todella paljon leppäkerttuja meillä tänä vuonna, siis postiluukun sanomalehtiinkin oli toukkia juhannuksena ehtinyt koteloitua 😀

Siis onhan tämä vitsailua? Kuukaudessa kaadoita ja haloit 8 puuta, lappasit kasan soraa ja kasasit YKSIN 15 neliön kasvihuoneen? Vielä laseilla😮

Siis onhan tää vitsi?

Vierailija
1179/1456 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla kokemusta niiden kuivaamisesta ja että miltä maistuu parin vuoden päästä?

Olen kuivannut persiljaa ja huonot kokemukset. Johtuen siitä että sitä tulee aika paljon kun itse kasvattaa. 

Parin vuoden päästä kuivatusta persiljasta ei sokkotestissä osaisi sanoa että mitä on. 

Kannattaa varmaan käyttää vuoden sisällä kaikki mitä on kuivannut, uusiahan saa jo ensi kesänä.

Ei kuivatusta persiljasta tule koskaan semmoista aromia, kuin tulee tuoreena pakastetusta. Esim. jos keittää sienikeiton ja kun on valmis, niin tuoretta persiljaa pakastimesta ja silppuaa keiton päälle ja antaa olla kansi päällä pari minuuttia ja tulee ihana tuoksu kun kannen avaa. Maistuu myös tuoreelta persiljalta.  Ei kuivatusta ole tähän.

Vierailija
1180/1456 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Mitä on kirvamyrkky?

Juuri näin ja me olemme virallisesti luomuviljelijöitä, niin viime viikolla huomasin kaaleilla kirvoja ja tänä aamuna löysin useamman leppäkertun toukan eli biologikinen torjunta toimii.

Kaaleille käy vielä huonosti. 100% varma tästä.

Elokuussa kaaleistasi on jäljellä enää  karkeammat lehtisuonet kun pehmyt on kadonnut lukuisten eri ötököiden suihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan