Puutarhailijat 2021
Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.
Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.
Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.
Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.
Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!
Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D
Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!
Kommentit (1456)
Milloin kakkosvyöhykkeellä uskaltaa laittaa gladioluksen sipulit maahan? Ovatko kovin kylmänarkoja? Ostin eilen enkä malttaisi odottaa istuttamista. :)
Mulla on piha Uudellamaalla ja sillä on vielä lunta 40-60 cm. Ihan kauheaa, kun polttelisi puutarhatyöt, eikä voi tehdä mitään...
Esikasvatus on meneillään kyllä, vihanneksia istutin jo ja lisää vähän myöhemmin.
Tilasin multaa ison setin, tulee huhtikuussa.
Maa on savimaata ja kiinnostaisi, miten sitä voi parantaa. Jopa sireenit ovat kitukasvuisia, eivätkä kuki ollenkaan. Maan pinta on joko kuiva ja kova, tai sitten märkää savivelliä ja kun kaivaa, niin jo 10 cm syvyydessä tulee kuopassa veden pinta esiin.
Lavakauluksissa olen kasvattanut salaattia yms, mutta olisi kiva, jos tuohon maahankin saisi jotain muuta kasvamaan kuin rikkaruohoja...
Ovat arkoja.
Laita ne isoihin ruukkuihin sisälle jo kasvamaan, siirrät ulos sitten kun lämpenee.
Mulla on ollut autotallissa talvehtimassa iso ruukku, jossa on ylsi iso sipulikasvi (jonka nimeä en tiedä) ja ruukkuun olin tuupannut myös gladioluksia. Ne kukkivat kauniisti viime kesänä.
Nyt kun kurkkasin, se sipulikasvi työntää jo vartta, ja ihmeekseni myös ne gladiolukset ovat talvehtineet ja työntäneet varren alut esille!
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Mulla on piha Uudellamaalla ja sillä on vielä lunta 40-60 cm. Ihan kauheaa, kun polttelisi puutarhatyöt, eikä voi tehdä mitään...
Esikasvatus on meneillään kyllä, vihanneksia istutin jo ja lisää vähän myöhemmin.
Maa on savimaata ja kiinnostaisi, miten sitä voi parantaa. Jopa sireenit ovat kitukasvuisia, eivätkä kuki ollenkaan. Maan pinta on joko kuiva ja kova, tai sitten märkää savivelliä ja kun kaivaa, niin jo 10 cm syvyydessä tulee kuopassa veden pinta esiin.
Lavakauluksissa olen kasvattanut salaattia yms, mutta olisi kiva, jos tuohon maahankin saisi jotain muuta kasvamaan kuin rikkaruohoja...
Jos olet varakas, niin netissä on kursseja oman yksilöllisen pihan suunnitteluun. Sieltä saisi varmaan täsmäohjeita jos täältä ei saa. Aika kalliita ovat.
Muuten, nyt kun tuota lunta on vielä, mietin, kannattaisiko kylvää kukkia, jotka vaativat kylmäkäsittelyn itääkseen.
Mitä suosittelisitte?
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kysyisin sellaista neuvoa, että onko konstia, joka innostaisi puutarhan hoitoon? Okt 20 vuotta ja hissukseen olen hävittänyt kasvit pihalta mm pensaita, kukkapenkin, mansikkamaan jne kun en kertakaikkiaan jaksa niitä hoitaa. Mikä saisi innostumaan?
Ei ole pakko tykätä. Saat ajaa pihasi vaikka hiekkaa täyteen :)
Miksi sellainen, joka ei pidä puutarhahommista ja siitä saatavasta ilosta, yleensäkään asuu ok-talossa.Eikö kertsi olisi parempi vaihtoehto, ei tarvisi asiaa edes ajatella.
Jokainen saa asua missä huvittaa eikä muiden keksimiä sääntöjä tarvitse noudattaa.
Me ostimme ok-talon budjetin, neliöiden, sijainnin ja jälleenmyyntiarvon perusteella. Puutarhalle emme uhranneet ajatustakaan, se vain tuli mukana.
Tämä on todella omituinen ilmiö keskustelupalstoilla. Ihmiset yrittävät komentaa muita noudattamaan heidän valitsemaansa elämäntyyliä, sen perusteella missä joku asuu. No, elämme keksittyjen velvollisuuksien luvatussa maassa.
Hyvinhoidettu piha ja puutarha kylläkin nostaa sitä jälleenmyyntiarvoa, jos se on jokin kriteeri.Nurmikenttä tai jopa sora ja siinä kukoistava rikkaruoho ei ainakaan hintaa nostava elementti ole.
Huonoonkin pihaan voi tehdä helposti kukkapenkkejä, kun kaivaa kuopan jonka vuoraa juurikankaalla ja täyttää hyvällä mullalla.
Jos pihaan mahtuu, kannattaa tehdä oma komposti. Sinne voi laittaa syksyllä haravoituja lehtiä ym. kasvijätettä ja siitä saa hyvää multaa ilmaiseksi. Laudoista on helppo rakentaa itse tällainen. Ihan vaan neliö, josta saa yhden sivun auki.
Meilläkin on savinen maa, mutta olen kaivanut kukkapenkkejä sinne tänne.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin parvekekurkkuja (kasvihuone-) viime kesänä ensimmäistä kertaa. Kolmesta taimesta tuli yhteensä 7 isoa kurkkua kesän mittaan.. Olivat kyllä tosi hyviä kurkkuja, mutta jotkut ovat kertoneet saaneensa yhdestä kasvista jopa 100 kurkkua? :) Onko tuollainen mahdollista, ainakaan parvekeoloissa (pk-seutu)?
No en kyllä usko että sataa saa yhdestä kasvista ellei ole niitä pienenpieniä lajikkeita ja siltikin määrä olis valtava. Ehkä on ollut sellainen lapsellinen "saatiin ainakin miljoona kurkkua yhdestä taimesta!!"-kauhisteluliioittelu kun satoa on tullut enemmän kuin koskaan osasi odottaa :)
Te jotka olette istuttaneet parvekkeelle kurkkuja, paljonko olette saaneet satoa per taimi? Kiinnostaisi verrata kokemuksia!
Kyllä niitä aika paljon tulee ihan vaikka sankoon laittaisi. Itsekin yllätyin miten hyvin kukrkku alkoi tekemään satoa. Tähän vielä, että eräänä aiempana kesänä laitoin aitaa vasten, jolloin jäivät varjoon = ei satoa. Sitten laitoin metrin verran taapäin, johon aurinko yletti ja satoa tuli valtavasti <3
Kurkku teki useampaan haaraan jakautuvan köynnöksen ja jokaisessa haarassa oli kurkku 10 sentin välein. Söin sitä mukaa kun niitä tuli, joten en osaa sanoa lopullista määrää. Lisää olisi tullut mikäli kasvukausi ei olisi loppunut kesken. Ei tullut sataa kuitenkaan.
Lisään vielä, että lajikkeella on merkitystä. Kannattaa ostaa useampi pussi ja laittaa vaikka 1 siemen per sanko. Ja pitää parempaa päiväkirjaa lajikkeista kuin minä! Se, että 1 lajike ei sovi parvekesatoa tuottamaan ei tarkoita, etteikö toinen lajike sopisi!
Parvekkeilla sähläävien kannattaa muistaa suojata parvekkeen pohja erityisen hyvin, koska multa ja lannoitteet syövät betonia/päällystettä. Eli sanko tms. on hyvä, josta ei pääse valumaan mitään betonille (tai mitä sementtiä lie se pohja...). Kasvusäkki on huono, koska siihen tulee helposti reikiä ja vesi lirittää betoniin. Välillä kannattaa sankojakin siirtää ja tarkkailla, että sadevedet eivät ole jääneet muhimaan sangon alle.
Maapohjaisella parvekkeella sankoihin voi tehdä reiät pohjaan, jotta ylimääräinen vesi pääsee pois. Tosin jos on vaihtanut mullat, niin silloin saa maapohjaan suoraankin. (Kunhan muistaa välimatkan seinään ja lähirakenteisiin, eli ei liikaa kastelua liian lähelle seinää).
Mikä on maapohjainen parveke ja millaisessa talossa sellainen on...kysyy asiasta koskaan aiemmin kuulematon.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tilasit multaa, joltain paikalliselta, kunnan multaa, vai puutarhaliikkeestä, säkeissä, lavalla vai irtotavarana, ja mihin hintaan, kysyy multaa vailla oleva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kysyisin sellaista neuvoa, että onko konstia, joka innostaisi puutarhan hoitoon? Okt 20 vuotta ja hissukseen olen hävittänyt kasvit pihalta mm pensaita, kukkapenkin, mansikkamaan jne kun en kertakaikkiaan jaksa niitä hoitaa. Mikä saisi innostumaan?
Miksi sellainen, joka ei pidä puutarhahommista ja siitä saatavasta ilosta, yleensäkään asuu ok-talossa.Eikö kertsi olisi parempi vaihtoehto, ei tarvisi asiaa edes ajatella.
Jokainen saa asua missä huvittaa eikä muiden keksimiä sääntöjä tarvitse noudattaa.
Me ostimme ok-talon budjetin, neliöiden, sijainnin ja jälleenmyyntiarvon perusteella. Puutarhalle emme uhranneet ajatustakaan, se vain tuli mukana.
Tämä on todella omituinen ilmiö keskustelupalstoilla. Ihmiset yrittävät komentaa muita noudattamaan heidän valitsemaansa elämäntyyliä, sen perusteella missä joku asuu. No, elämme keksittyjen velvollisuuksien luvatussa maassa.
Hyvinhoidettu piha ja puutarha kylläkin nostaa sitä jälleenmyyntiarvoa, jos se on jokin kriteeri.Nurmikenttä tai jopa sora ja siinä kukoistava rikkaruoho ei ainakaan hintaa nostava elementti ole.
Mitäs jos uusi ostaja nimenomaan haluaa suunnitella ja laittaa pihan itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin parvekekurkkuja (kasvihuone-) viime kesänä ensimmäistä kertaa. Kolmesta taimesta tuli yhteensä 7 isoa kurkkua kesän mittaan.. Olivat kyllä tosi hyviä kurkkuja, mutta jotkut ovat kertoneet saaneensa yhdestä kasvista jopa 100 kurkkua? :) Onko tuollainen mahdollista, ainakaan parvekeoloissa (pk-seutu)?
No en kyllä usko että sataa saa yhdestä kasvista ellei ole niitä pienenpieniä lajikkeita ja siltikin määrä olis valtava. Ehkä on ollut sellainen lapsellinen "saatiin ainakin miljoona kurkkua yhdestä taimesta!!"-kauhisteluliioittelu kun satoa on tullut enemmän kuin koskaan osasi odottaa :)
Te jotka olette istuttaneet parvekkeelle kurkkuja, paljonko olette saaneet satoa per taimi? Kiinnostaisi verrata kokemuksia!
Kyllä niitä aika paljon tulee ihan vaikka sankoon laittaisi. Itsekin yllätyin miten hyvin kukrkku alkoi tekemään satoa. Tähän vielä, että eräänä aiempana kesänä laitoin aitaa vasten, jolloin jäivät varjoon = ei satoa. Sitten laitoin metrin verran taapäin, johon aurinko yletti ja satoa tuli valtavasti <3
Kurkku teki useampaan haaraan jakautuvan köynnöksen ja jokaisessa haarassa oli kurkku 10 sentin välein. Söin sitä mukaa kun niitä tuli, joten en osaa sanoa lopullista määrää. Lisää olisi tullut mikäli kasvukausi ei olisi loppunut kesken. Ei tullut sataa kuitenkaan.
Lisään vielä, että lajikkeella on merkitystä. Kannattaa ostaa useampi pussi ja laittaa vaikka 1 siemen per sanko. Ja pitää parempaa päiväkirjaa lajikkeista kuin minä! Se, että 1 lajike ei sovi parvekesatoa tuottamaan ei tarkoita, etteikö toinen lajike sopisi!
Parvekkeilla sähläävien kannattaa muistaa suojata parvekkeen pohja erityisen hyvin, koska multa ja lannoitteet syövät betonia/päällystettä. Eli sanko tms. on hyvä, josta ei pääse valumaan mitään betonille (tai mitä sementtiä lie se pohja...). Kasvusäkki on huono, koska siihen tulee helposti reikiä ja vesi lirittää betoniin. Välillä kannattaa sankojakin siirtää ja tarkkailla, että sadevedet eivät ole jääneet muhimaan sangon alle.
Maapohjaisella parvekkeella sankoihin voi tehdä reiät pohjaan, jotta ylimääräinen vesi pääsee pois. Tosin jos on vaihtanut mullat, niin silloin saa maapohjaan suoraankin. (Kunhan muistaa välimatkan seinään ja lähirakenteisiin, eli ei liikaa kastelua liian lähelle seinää).
Mikä on maapohjainen parveke ja millaisessa talossa sellainen on...kysyy asiasta koskaan aiemmin kuulematon.
Joissain kerrostaloissa on ensimmäisessä maantasakerroksessa jätetty parveke päällystämättä betonilla tai laudoilla ja jätetty se maapohjalle. Koko voi olla normiparveke tai isompi kuin normiparveke, mutta siinä on aita tai kaiteet. Sellaiseen saa suoraan maahan kukkapenkit ja muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko jollain hyviä neuvoja rosmariinin ja tähkälaventelin kasvattamiseen? Olen koittanut ruukussa kasvattaa aurinkoisella ikkunalaudalla (etelän suuntaan) , hiekkapitoisessa kalkitussa mullassa mutta kuivuvat ja käpristyvät kokoon. Rosmariinia olen sumutellut suihkepullolla. Kastelu noin 4pv välein, välillä harvemminkin. Pitäisikö kastella useammin tms.? Miten olette saaneet omanne (ruukussa) menestymään?
Tarkoitatko nyt talvehtimiskautta? Siemenestä kasvatettu? Eli ensimmäisen kesän jälkeen sisälle siirrettynä käpristyy vai jo esikasvatusvaiheessa ennen kesää sisällä? Vai ulkona ensimmäisenä kesänä?
Tarkoitan ihan tätä keväistä kasvukauden alkua. Molemmat ihan ostotaimesta, ruukutettu vain isompaan pottiin tuohon "sopivampaan" multaseokseen. "Viihtyvät kuivassa, ei tarvitse kastella paljoa", mutta kuinka usein pitäisi? Nyt ovat 25cm orthexin altakasteluruukuissa, mutta kestää vielä tovi ennen kuin juuret yltävät vesisäiliöön saakka. Viime vuonna käpristelivät ja kuivuivat pystyyn myös, noin 3 kertaa viikossa kevyesti kastellen, sitten harvemmin. En selvästi osaa tuota kasteluhommaa mutta nitä teen väärin ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos uusi ostaja nimenomaan haluaa suunnitella ja laittaa pihan itse?
Ehkä se näkyy hinnanalennuksena. Tarjous jää pienemmäksi kuin pyyntö, yleensä se, että piha on laittamaton, näkyy myös hinnassa. Se edes joltisenkin verran valmis piha myy paremmin kuin täysin raaka.
Siitä puolivalmiistakin on enemmän iloa kuin täysin tekemättömästä. Onhan se ihan sikahelppo muuttaa millaiseksi kukin haluaa kun jo valmiina on perusrunko puutarhalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain kerrostaloissa on ensimmäisessä maantasakerroksessa jätetty parveke päällystämättä betonilla tai laudoilla ja jätetty se maapohjalle. Koko voi olla normiparveke tai isompi kuin normiparveke, mutta siinä on aita tai kaiteet. Sellaiseen saa suoraan maahan kukkapenkit ja muut.
Ok...taitaa olla harvinainen talo jossa on maakerroksessa asuntoja, eikö ne kerrostalot ole niin tehty suurimmaksi osaksi, ettei siinä pohjakerroksessa ole asuntoja. Itse en sellaisessa asuisi, sinnehän pääsee suoraan sisään kaikki kummajaiset, jos niikseen on.
Toki, onhan niitä rauhallisiakin paikkoja, joissa ei esinnyt mitään häiriökäyttäytymistä.
Olen tottunut asumaan ok-talossa, jossa on pohjakerros, joten 1. asuinkerros on jo aika korkealla maan pinnasta, ei pyty kurkkimaan edes ikkunoista. Joten siinä mielessä oudolta tuntuu tuo kerrostalon maakerroksessa oleva asunto.
No, nytpä tiedän tuonkin.
Vierailija kirjoitti:
Milloin kakkosvyöhykkeellä uskaltaa laittaa gladioluksen sipulit maahan? Ovatko kovin kylmänarkoja? Ostin eilen enkä malttaisi odottaa istuttamista. :)
Istuta huhtikuun puolen välin jälkeen esim. maitopurkkeihin sisällä esikasvatukseen. Siirrä/istuta ulos vasta kun yöpakkasista ei ole enää vaaraa, eli joskus kesäkuun alun tietämillä ja silloinkin hallan uhatessa peitä ne. Noin meillä toimittu ykkösvyöhykkeellä pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok...taitaa olla harvinainen talo jossa on maakerroksessa asuntoja, eikö ne kerrostalot ole niin tehty suurimmaksi osaksi, ettei siinä pohjakerroksessa ole asuntoja. Itse en sellaisessa asuisi, sinnehän pääsee suoraan sisään kaikki kummajaiset, jos niikseen on.
Toki, onhan niitä rauhallisiakin paikkoja, joissa ei esinnyt mitään häiriökäyttäytymistä.
Olen tottunut asumaan ok-talossa, jossa on pohjakerros, joten 1. asuinkerros on jo aika korkealla maan pinnasta, ei pyty kurkkimaan edes ikkunoista. Joten siinä mielessä oudolta tuntuu tuo kerrostalon maakerroksessa oleva asunto.
No, nytpä tiedän tuonkin.
Onhan rivarikin maantasalla ja kohtuuharvoin sinne takapihalle muita vieraita kuin siilejä ja rusakoita tulee. Meidän omakotitalo on ihan maan tasalla. Ihan itse murtauduttiin sinne ikkunasta kun avaimet jäivät.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kokemuksia teillä on lannoittamisesta? Ihan yleisesti: hyötykasvit, kukat, pensaat... Olen aika laiska tässä hommassa. Välillä olen käyttänyt lannoitteita (luomu), mutta merkittävää eroa en ole huomannut. Onko jotain erityisiä kasveja jotka hyötyvät selvästi, teidän kokemuksenne mukaan?
Lannoitevalmistajat toki suosittelevat lannoittamaan kaikkea...
Lannoitan poltetulla hevonsenlannalla kaikkia vihanneksia, pensaita ja perennoja. Keväällä kerran ja syksyllä monivuotiset toisen kerran. Suurimpiin kesäkukka-asetuksien multiin myös parit kikkareet mukaan. Kaikki kasvaa ja kukkii loistavasti. Kanankakkaan verraten toimii pitkävaikutteisemmin ja lannoitus tapahtuu hitaammin. Pitää muistaa varoa kasvien juuria, ettei lanta polta niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin nostaa - jos se on kriteeri. Jos ei ole, sitten viimeisen päälle laitettu piha ja sitä myötä korkeampi myyntihinta lopettavat kiinnostuksen. Jos puutarha ei kiinnostaisi minua, en maksaisi siitä euroakaan ylimääräistä vaikka olisi miten hieno.
Tämän talon piha oli juuri tuollainen rikkaruohokenttä. Se ei haitannut, kun emme puutarhaa etsineet. Se vain oli siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kokemuksia teillä on lannoittamisesta? Ihan yleisesti: hyötykasvit, kukat, pensaat... Olen aika laiska tässä hommassa. Välillä olen käyttänyt lannoitteita (luomu), mutta merkittävää eroa en ole huomannut. Onko jotain erityisiä kasveja jotka hyötyvät selvästi, teidän kokemuksenne mukaan?
Lannoitevalmistajat toki suosittelevat lannoittamaan kaikkea...
Kanankakka (luomu) näkyy olevan parasta kaikille mitä minulla on. Siitä puutarhan sekoitekannoitteesta (luomu) eivät tykänneet. Kalkitsin ensimmäistä kertaa kirsikkapuut, katsotaan mitä niille tapahtuu, marjovatko nyt. Kyllä puutrhakirjoissakin suositellaan lannoittamaan ja vaikka minulla onkin vain yksi lannoittamaton paikka verrokkina, niin olisin lannoittamisen kannalla. Toki ekin riippuu maasta mullasta, muista kasvuolosuhteista, naapurikasveista, onko astiassa jne.
Naapurikasveihin olen perehtynyt, se pitäisi olla kunnossa. Tämä on savimaata, olen jonkin verran ostanut multaa ja omasta kompostistakin tulee vähän. Mutta edelleen tosi savista.
Olen vältellyt kanankakkaa hajun takia, mutta jos se kerran toimii niin kokeilen tänä vuonna sitä.
Kanankakka (luomu) näkyy olevan parasta kaikille mitä minulla on. Siitä puutarhan sekoitekannoitteesta (luomu) eivät tykänneet. Kalkitsin ensimmäistä kertaa kirsikkapuut, katsotaan mitä niille tapahtuu, marjovatko nyt. Kyllä puutrhakirjoissakin suositellaan lannoittamaan ja vaikka minulla onkin vain yksi lannoittamaton paikka verrokkina, niin olisin lannoittamisen kannalla. Toki ekin riippuu maasta mullasta, muista kasvuolosuhteista, naapurikasveista, onko astiassa jne.