Diplomi-insinööri Pasi ei saanut enää töitä – kouluttautuu nyt duunariksi IL
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/f772bcd2-08c1-4869-8175-e1557ac841e8
Eipä ole akateeminen koulutus mikään avain loppuelämän onneen.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän mikään koulutus takaa mitään. Ja harvempi akateeminen koulutus johtaa johonkin tiettyyn tehtävään automaattisesti vaan se ura rakentuu työpaikoista ja tehtävistä, jotka itse valitsee.
Miten niin muka itse valitsee? Työnantaja on se, joka päättää kenet palkataan.
Kyllähän jokainen itse kumminkin päättää mitä paikkoja hakee ja onko esim. Valmis muuttamaan työpaikan perässä. Itse myös päättää millaiset tehtävät kiinnostaa. Di- koulutuksella voi hakeutua hyvin monenlaisiin tehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Aina koulutettu pärjää paremmin kun vähäkoulutettu.
Riippuu ihan siitä mitä vähemmän koulutettu on tehnyt sillä aikaa kun enemmän koulutettu on opiskellut.
Usein viiden vuoden työkokemus painaa vaakakupissa enemmän kuin parempi tutkinto ja nolla päivää työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja vaikkei työttömänä olisikaan tilastojen mukaan ollut vuoden 2020 lopulla kuin "vain" n. 2400 tekniikan alan korkeakoulutettua, niin läheskään kaikki työssä olleet eivät tuolloin varmasti olleet työtehtävissä, jotka olisivat jotenkin vastanneet tekniikan alan korkeakoulutusta. Siellä voi olla työssä olevissakin ihan duunareiden hommissa myös aika paljon porukkaa.
Kannattaa huomata, että TEKissä on jäseniä yli 72 000. Näistä 2400 on työttömänä eli 3,33%.
Ja ties kuinka monta prosenttia ihan jossain "hanttihommissa".
Ja työvoimapoliittisissa koulutuksissa olleita ei kai heitäkään lasketa näissä tutkimuksissa työttömiksi, vaikka eivät ole myöskään oikeassa työsuhteessa. Vai lasketaanko?
Miten monen diplomi-insinöörin tai arkkitehdin kuvittelet olevan työvoimapoliittisessa koulutuksessa? Aikuisen oikeesti. Oma havaintoni on että tällä alalla monien vanhempien työttömien taustalla on alkoholiongelma tai mielenterveysongelmat. Aivan vastavalmistuneille toki on vaikeuksia saada se ensimmäinen eteenpäin vievä kunnollinen työpaikka. Vastavalmistuneiltakin tupataan vaatimaan 2-3 vuoden työkokemusta.
PK-seudulla on koko ajan käynnissä työvoimapoliittisia koulutuksia (esim. Saranan Consulting), jotka ovat täynnä korkeakoulutettuja. Noihin koulutuksiinkin itse asiassa alkaa olla jo aika vaikea päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja vaikkei työttömänä olisikaan tilastojen mukaan ollut vuoden 2020 lopulla kuin "vain" n. 2400 tekniikan alan korkeakoulutettua, niin läheskään kaikki työssä olleet eivät tuolloin varmasti olleet työtehtävissä, jotka olisivat jotenkin vastanneet tekniikan alan korkeakoulutusta. Siellä voi olla työssä olevissakin ihan duunareiden hommissa myös aika paljon porukkaa.
Kannattaa huomata, että TEKissä on jäseniä yli 72 000. Näistä 2400 on työttömänä eli 3,33%.
Ja työvoimapoliittisissa koulutuksissa olleita ei kai heitäkään lasketa näissä tutkimuksissa työttömiksi, vaikka eivät ole myöskään oikeassa työsuhteessa. Vai lasketaanko?
Miten monen diplomi-insinöörin tai arkkitehdin kuvittelet olevan työvoimapoliittisessa koulutuksessa? Aikuisen oikeesti. Oma havaintoni on että tällä alalla monien vanhempien työttömien taustalla on alkoholiongelma tai mielenterveysongelmat. Aivan vastavalmistuneille toki on vaikeuksia saada se ensimmäinen eteenpäin vievä kunnollinen työpaikka. Vastavalmistuneiltakin tupataan vaatimaan 2-3 vuoden työkokemusta.
Ihan normaalia että kun on ollut isommat yt:t jossain firmassa, niin sieltä ainakin osa porukasta menee johonkin "muutosohjelmaan" eli suomeksi sanottuna johonkin työvoimapoliittiseen koulutukseen. Siihenhän on suorastaan taloudellisia kannustmiakin. Korotettu ansiospäiväraha (max. 200 päivää) + veroton päiväraha. Mutta ei ne missään työsuhteessa ole silloin mihinkään.
Mr47 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös minä kouluttauduin it-alan insinööriksi AMK:ssa ja töitä ei ole löytynyt. Otin opiskelun aikana paljon opintolainaa kun kuvittelin työllistymisen olevan varmaa, olihan minulla vahva työkokemus. Nyt kuitenkaan niitä koulutusta vastaavia töitä en ole saanut. Ne mitä tarjotaan ovat niitä samoja opistotason duuneja, joten rahallisesti kouluttautuminen oli huono homma. Ensiksi olin pois työelämästä ja sain vielä suuren lainan maksettaviksi.
En ymmärrä miksi nyt halutaan tehdä koko kansasta korkeakoulutettuja kun ei heille kaikille kuitenkaan löydy koulutusta vastaavaa työtä. Tuo vain tuo turhia kuluja valtiolle sekä sille joka koulun käy.
Olen IT DI , nainen ja esimiesasemassa teollisuudessa. Työhöni kuuluu myös rekrytoinnit organisaatiooni.
Kun etsin It- alan ihmisiä niin DI:t on oma joukkonsa. AMK- ja opistoinsinöörit ovat yksi joukkonsa. Valitettavasti koulutustason ero DI- koulutuksen ja AMK/opistoinsinöörikoulutuksen välillä on kuin ero yön ja päivän välillä, joten kun tiedän tarvitsevani DI:n niin en edes kutsu haastatteluun perusinssiä. Se, että teknillisen oppilaitoksen nimeksi muutettiin ammattikorkeakoulu ei tee koulutuksesta akateemista. Ja jos tekisi niin sittenhän kaikki AMK:t voisi lakkauttaa ja kouluttaa kaikista diplomi-insinööörejä.
Jos haluat parantaa työllistymismahdollisuuksiasi niin jatko-opiskele DI:ksi.
Pidän myös DI:n koulutusta vaativampana, mutta nyt on kyse kahdesta täysin eri asiasta. Minulle on monesti työtä hakiessani sanottu, että hakevat juuri AMK:n käynyttä insinööriä heidän käytännön kokemuksen vuoksi. AMK on tiiviisti sidoksissa yrityksiin ja koulutus muokataan heidän tarpeisiin.
En ymmärrä tuota AMK:n dissausta joidenkin DI:n osalta. Määrittelettekö tosiaankin itsenne täysin koulutuksenne perusteella? Minusta et ole pätevä ihminen rekrytoimaan, koska sinun henkilökohtaiset mielipiteet vaikuttavat liikaa rekrytointiin eikä se ole hyvä asia yrityksen kannalta.
Olen vanhan liiton opistoinssi ja mulle tippuu työtehtäviä, joita AMK-inssit/DI:t/ tekn tri:t ei kykene ratkoo.
Jonkun hikisen 80-luvun alun itäblokin slobotnik-sorvin ohjelmoijana varmaan? Cobol on myös noita vanhan liiton linnakkeita ja muutama muu legacy-järjestelmä. Ei se kyllä sitä tarkoita etteikö nuoremmat niitä voisi oppia vaan sitä ettei kukaan halua maksaa koulutuksesta kun vanhoja jääriä löytyy vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PK-seudulla on koko ajan käynnissä työvoimapoliittisia koulutuksia (esim. Saranan Consulting), jotka ovat täynnä korkeakoulutettuja. Noihin koulutuksiinkin itse asiassa alkaa olla jo aika vaikea päästä.
Ja jopa koulutuksiin voi olla useampi haastattelukierros!
Minä voisin palkata asiantuntijaksi firmaamme:
*Vähintään maisterin tutkinto, mielellään tohtori
*Entintään 25 vuotias
*5v työkokemus
*Osaa englantia,saksaa, ranskaa,venäjää, mandariinia ja espanjaa.
*Ajokortti ja oma auto
Palkkaa heti reilusti eli 2000 euroa kuukaudessa, onhan se hyvä palkka!
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Itse olen tällainen DI juuri. Vuokrafirman keikkahommissa 11 euron tuntipalkalla. Tuo palkka ei ole minulle tarpeeksi joten olen ajatellut kouluttautua työvoimapula-alalle. Oman alan täydennyskoulutus ei kiinnosta koska se ei takaa työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mr47 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös minä kouluttauduin it-alan insinööriksi AMK:ssa ja töitä ei ole löytynyt. Otin opiskelun aikana paljon opintolainaa kun kuvittelin työllistymisen olevan varmaa, olihan minulla vahva työkokemus. Nyt kuitenkaan niitä koulutusta vastaavia töitä en ole saanut. Ne mitä tarjotaan ovat niitä samoja opistotason duuneja, joten rahallisesti kouluttautuminen oli huono homma. Ensiksi olin pois työelämästä ja sain vielä suuren lainan maksettaviksi.
En ymmärrä miksi nyt halutaan tehdä koko kansasta korkeakoulutettuja kun ei heille kaikille kuitenkaan löydy koulutusta vastaavaa työtä. Tuo vain tuo turhia kuluja valtiolle sekä sille joka koulun käy.
Olen IT DI , nainen ja esimiesasemassa teollisuudessa. Työhöni kuuluu myös rekrytoinnit organisaatiooni.
Kun etsin It- alan ihmisiä niin DI:t on oma joukkonsa. AMK- ja opistoinsinöörit ovat yksi joukkonsa. Valitettavasti koulutustason ero DI- koulutuksen ja AMK/opistoinsinöörikoulutuksen välillä on kuin ero yön ja päivän välillä, joten kun tiedän tarvitsevani DI:n niin en edes kutsu haastatteluun perusinssiä. Se, että teknillisen oppilaitoksen nimeksi muutettiin ammattikorkeakoulu ei tee koulutuksesta akateemista. Ja jos tekisi niin sittenhän kaikki AMK:t voisi lakkauttaa ja kouluttaa kaikista diplomi-insinööörejä.
Pidän myös DI:n koulutusta vaativampana, mutta nyt on kyse kahdesta täysin eri asiasta. Minulle on monesti työtä hakiessani sanottu, että hakevat juuri AMK:n käynyttä insinööriä heidän käytännön kokemuksen vuoksi. AMK on tiiviisti sidoksissa yrityksiin ja koulutus muokataan heidän tarpeisiin.
En ymmärrä tuota AMK:n dissausta joidenkin DI:n osalta. Määrittelettekö tosiaankin itsenne täysin koulutuksenne perusteella? Minusta et ole pätevä ihminen rekrytoimaan, koska sinun henkilökohtaiset mielipiteet vaikuttavat liikaa rekrytointiin eikä se ole hyvä asia yrityksen kannalta.
Olen vanhan liiton opistoinssi ja mulle tippuu työtehtäviä, joita AMK-inssit/DI:t/ tekn tri:t ei kykene ratkoo.
Jonkun hikisen 80-luvun alun itäblokin slobotnik-sorvin ohjelmoijana varmaan? Cobol on myös noita vanhan liiton linnakkeita ja muutama muu legacy-järjestelmä. Ei se kyllä sitä tarkoita etteikö nuoremmat niitä voisi oppia vaan sitä ettei kukaan halua maksaa koulutuksesta kun vanhoja jääriä löytyy vielä.
Ei osunut sun arvaukset kohilleen. Konsultoin muutamaa pörssissä olevaa firmaa ja vyöllä on useampi patentti.
resurssien minikustannus jolla y-tunnus näkee sen kankkulan kaivon; skaala ja orgaaninen kasvu hämärtyvät.
Reilu Työnantaja kirjoitti:
*Entintään 25 vuotias
*5v työkokemus
*Ajokortti ja oma autoPalkkaa heti reilusti eli 2000 euroa kuukaudessa, onhan se hyvä palkka!
Unohdit sen että palkka on provisiona ja joudut myymään muiden töidesi ohella omaa- ja firman osaamista ulospäin ansaitaksesi palkkasi. Minimipalkka on 0€ ja maksimi se vajaa 2000 (brutto).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pasi on ollut viimeeksi oman alan töissä 2014. Ehkä se syy on enemmän siellä, kuin ko. alan työllisyystilanteessa. Ja vanhana Nokian HR:nä voin sanao, että kännykän testaajat ei kyllä yleensä olleet DI -koulutettuja, että joku tuossa nyt on mättänyt jo aika kauan.
Niinpä. Hän myös sanoi, jotain, että nykyisin pitäisi olla sosiaalinen saadakseen töitä tai jotain sinnepäin. Voi olla että persoona mättää enemmän kuin koulutus ja osaaminen sinänsä.
Aika harvaa työtä pystyy tekemään enää nykyään ilman tiimityöskentelyä ja jatkuvaa palaveerausta ja neuvottelua ja sosiaalista käanssa käytössä. Pitää tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Jos sosiaaliset taidot sakkaa niin pulassa on.
Mr47 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mr47 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei osunut sun arvaukset kohilleen. Konsultoin muutamaa pörssissä olevaa firmaa ja vyöllä on useampi patentti.
Ihan. Sama.
Paljonko iltalehti maksaa noista jutuista? En suostuis kovin halvalla tuollaiseen.
*Entintään 25 vuotias
*5v työkokemus
*Ajokortti ja oma autoPalkkaa heti reilusti eli 2000 euroa kuukaudessa, onhan se hyvä palkka!
Kai sulla on joustavat työajatkin? Mahtava tilaisuus työntekijälle olla aina valmiina töihin kun kutsutaan?
*Entintään 25 vuotias
*5v työkokemus
Muuten hauska mut kukaan ei halua palkata 24-vuotiasta vielä. Niiden pitää opetella vielä miten töissä ollaan, ja niillä ei oo mitään auktoriteettia ja uskottavuutta. Optimi-ikä on 35-45. Eri asia tietysti jos on joku mehubaarin tarjoilijan työpaikka kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
No siksi halutaan tehdä koko kansasta maistereita, koska halutaan polkea korkeakoulututkinnon tehneiden palkat pohjamutiin. Suomi haluaa olla valkokaulustyöläisten halpatyön tuottajamaa.
Ja onnistuukin siinä, kun tarjolla on vain 9€/pvä -palkattua työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmat ovat yksi syy ettei pärjää. Normaali suunnittelutatoinen inssi pystyy itse pistämään toimiston pystyyn, ehkäpä ongelma tässä tapauksessa on se itsensä kertoma " palon" puute ja aloitekyvyttömyys. Sekään ei auta että asuu jossain korvessa.
99% tapauksista syynä on se, ettei töitä ole ja työnantajat valkkaa avoimiin aivan surutta nuorempia kun niitä on joka haussa tarjolla.
Nää keskustelut menee kuitenkin aina samaa rataa eli jäädään miettimään mikä tässä "pasissa" tai mikä hänen nimensä sitten oikeasti olikaan on vikana kun se ei kelpaa ja sitä suurta virtahepoa nimeltä massiivinen työpaikkojen puute ei kukaan suostu näkemään kansakunnan olohuoneessa.
Hallituksen työllisyyspolitiikkakin on muuten 100% sitä että näitä paseja ja muita työttömiä piiskataan ja "motivoidaan" entistä kiihkeämmin juoksuttamalla niitä turhissa haastatteluissa. Yhtään ehdotusta en ole toistaiseksi nähnyt jonka tarkoitus olisi lisätä suomeen oikeasti työpaikkoja. Siis yksityisen sektorin, ei julkisen.
Kyllä se on pitkälti Pasin oma valinta, jos sen työpaikan pitää sijaita Lapissa. Ei taida toista seutua olla Suomessa, jossa on tarvetta yhtä vähän korkeakoulutetuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Itse olen tällainen DI juuri. Vuokrafirman keikkahommissa 11 euron tuntipalkalla. Tuo palkka ei ole minulle tarpeeksi joten olen ajatellut kouluttautua työvoimapula-alalle. Oman alan täydennyskoulutus ei kiinnosta koska se ei takaa työpaikkaa.
Suomi on kyllä lopullisesti pilattu halpatyövoimalla, jos DI:n palkka on yhdessäkään tapauksessa 11 e/h. Tätä se globalisaatio teettää ja pahemmaksi menee.
Mikä sinut sai postaamaan tämän linkin? Meinaatko, että työnhakeminen olisi minulle jotenkin vierasta? Tietenkin tuolla on useita duuneja jotka minulle sopivat, mutta yritys itse valitsee kenet ottaa. Olen hakenut vuoden aikana yli 100 tehtävään. Työhaastatteluissa olen parhaimmillaan päässyt kahden viimeisen hakijan joukkoon, mutta lopulta aina hävinnyt pelin. Nyt on työnantajan markkinat, töitä ei ole kaikille.