Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Diplomi-insinööri Pasi ei saanut enää töitä – kouluttautuu nyt duunariksi IL

Vierailija
17.03.2021 |

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/f772bcd2-08c1-4869-8175-e1557ac841e8

Eipä ole akateeminen koulutus mikään avain loppuelämän onneen.

Kommentit (122)

Vierailija
101/122 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja vaikkei työttömänä olisikaan tilastojen mukaan ollut vuoden 2020 lopulla kuin "vain" n. 2400 tekniikan alan korkeakoulutettua, niin läheskään kaikki työssä olleet eivät tuolloin varmasti olleet työtehtävissä, jotka olisivat jotenkin vastanneet tekniikan alan korkeakoulutusta. Siellä voi olla työssä olevissakin ihan duunareiden hommissa myös aika paljon porukkaa.

Kannattaa huomata, että TEKissä on jäseniä yli 72 000. Näistä 2400 on työttömänä eli 3,33%.

Ja ties kuinka monta prosenttia ihan jossain "hanttihommissa".

Hanttihommillakin saa paremmin jalkaa ovenrakoon kun työllistymistä ajattelee kuin työttömänä. Kuten joku sanoikin osalla työttömistä löytyy kyllä syitä miksi ei se ja tämä työ kelpaa , mutta tällöin ei ole todellista halua työllistyä. Tämä ei tietenkään koske kaikkia. Monet eivät myöskään ole valmiita muuttamaan. Tiedän suunnittelutoimiston jotka hakee vuodesta toiseen suunnittelutaitoisia insinöörejä. Palkka ei ole huima, mutta toisaalta kyllä sillä vähän päälle 3k kuukausitulolla täällä päin saa asunnon hankittua ja mukavasti eleltyä kun hintataso on alhaisempi kuin pääkaupunkiseudulla. Viimeksikin rekryssä oli tarjolla kaksi tyyppiä. Toinen vttuuntunut alanvaihtaja, jolla ei ollut mitään suunnittelukokemusta ja toinen oli pyörittänyt miljardiprojekteja, mutta oli umpikännissä soittaessaan.

Ja mitä töitä paikkakunnallanne olisi tarjota puolisolleni? Entäpä lasteni kielikoulut ja pian jo toisen asteen opinnot?

Aivan.

PS. En ole työtön.

Vierailija
102/122 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän mikään koulutus takaa mitään. Ja harvempi akateeminen koulutus johtaa johonkin tiettyyn tehtävään automaattisesti vaan se ura rakentuu työpaikoista ja tehtävistä, jotka itse valitsee.

Väitätkö että työpaikka tuosta vaan valitaan itse:D?

No esim insinööripuolella ihan itse voi valita mikä suunta kiinnostaa. Kiinnostaako suunnittelu, teollisuuden työnjohtotehtävät, kunnossapito, energia ja ympäristöjutut , huoltotyöt tai vaikka tekniikan myynti. . Samalla tutkinnolla voit hakea erilaisiin töihin. Monesti vaatimuksena on soveltuva tekniikan yliopisto tai amk- tutkinto ja kokemus xstä eduksi eli ei tarkkaan rajata sitä mitä pääainetta on lukenut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/122 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja vaikkei työttömänä olisikaan tilastojen mukaan ollut vuoden 2020 lopulla kuin "vain" n. 2400 tekniikan alan korkeakoulutettua, niin läheskään kaikki työssä olleet eivät tuolloin varmasti olleet työtehtävissä, jotka olisivat jotenkin vastanneet tekniikan alan korkeakoulutusta. Siellä voi olla työssä olevissakin ihan duunareiden hommissa myös aika paljon porukkaa.

Kannattaa huomata, että TEKissä on jäseniä yli 72 000. Näistä 2400 on työttömänä eli 3,33%.

Hanttihommillakin saa paremmin jalkaa ovenrakoon kun työllistymistä ajattelee kuin työttömänä. Kuten joku sanoikin osalla työttömistä löytyy kyllä syitä miksi ei se ja tämä työ kelpaa , mutta tällöin ei ole todellista halua työllistyä. Tämä ei tietenkään koske kaikkia. Monet eivät myöskään ole valmiita muuttamaan. Tiedän suunnittelutoimiston jotka hakee vuodesta toiseen suunnittelutaitoisia insinöörejä. Palkka ei ole huima, mutta toisaalta kyllä sillä vähän päälle 3k kuukausitulolla täällä päin saa asunnon hankittua ja mukavasti eleltyä kun hintataso on alhaisempi kuin pääkaupunkiseudulla. Viimeksikin rekryssä oli tarjolla kaksi tyyppiä. Toinen vttuuntunut alanvaihtaja, jolla ei ollut mitään suunnittelukokemusta ja toinen oli pyörittänyt miljardiprojekteja, mutta oli umpikännissä soittaessaan.

Ja mitä töitä paikkakunnallanne olisi tarjota puolisolleni? Entäpä lasteni kielikoulut ja pian jo toisen asteen opinnot?

Aivan.

PS. En ole työtön.

Joka puolelta Suomea löytyy lukiot ja amikset. 45 kmn säteellä on useampia kaupunkeja, joista puoliso voi löytää töitä esim. Opetus, terveydenhoito, tekniikan ja kaupan alalta. Myös teollisuustyöpaikkoja on tarjolla. Ennen koronaa alueelle houkuteltiin tekniikan osaajia ympäri Eurooppaa.

Vierailija
104/122 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50v joten se on aivan liian vanha työelämään

Tässä just 50 vuotta täytin. Vaihdoin työpaikkaan, jossa joudun paljon uutta oppimaan. Illat ja viikonloput menee maisterivaiheen opintoja suorittaessa. Vanhakin koira oppii uutta ja uskaltaa uudistautua, vaikka muuta väitetään.

Pelkkään yhteen ominaisuuteen tuijottaminen (esim. ikään) ja sen mukaan ihmisen arvioiminen on typeryyttä.

Vierailija
105/122 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapurissa on vaimonsa ylistämä DI ollut työtön kohta 6 v.

Sai kultaisen kädenpuristuksen ja oikein ääneen mietti, että milloin kannattaa hakeutua työelämään. No juna meni jo.

Eli lorvi kotona ja oli ansiosidonnaisella pitkään.

Oli jossain tukitöissä mutta joutui stressin takia sairaslomalle.

Vierailija
106/122 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan.

PS. En ole työtön.

Osa pariskunnista työskentelee eri paikkakunnilla.

Mutta jos toinen ei pysty hoitamaan yksin kotia ja lapsia niin tämä ei onnistu.

Vierailija
107/122 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50v joten se on aivan liian vanha työelämään

Sinä olet varmaan se sama joka käy täällä päivittäin rääkymässä että "menkää luuserit töihin". 

Vierailija
108/122 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän mikään koulutus takaa mitään. Ja harvempi akateeminen koulutus johtaa johonkin tiettyyn tehtävään automaattisesti vaan se ura rakentuu työpaikoista ja tehtävistä, jotka itse valitsee.

Miten niin muka itse valitsee? Työnantaja on se, joka päättää kenet palkataan.

Kyllähän jokainen itse kumminkin päättää mitä paikkoja hakee ja onko esim. Valmis muuttamaan työpaikan perässä. Itse myös päättää millaiset tehtävät kiinnostaa. Di- koulutuksella voi hakeutua hyvin monenlaisiin tehtäviin.

Menee jankuttamiseksi, mutta edelleenkään niihin tehtäviin ei vain hakeuduta. Aivan sama kuinka paljon itseä kiinnostaisi, jos vain ei palkata. Oli muuttohalukkuutta siten vaikka kuinka paljon.

Vierailija
109/122 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja työvoimapoliittisissa koulutuksissa olleita ei kai heitäkään lasketa näissä tutkimuksissa työttömiksi, vaikka eivät ole myöskään oikeassa työsuhteessa. Vai lasketaanko?

Miten monen diplomi-insinöörin tai arkkitehdin kuvittelet olevan työvoimapoliittisessa koulutuksessa? Aikuisen oikeesti. Oma havaintoni on että tällä alalla monien vanhempien työttömien taustalla on alkoholiongelma tai mielenterveysongelmat. Aivan vastavalmistuneille toki on vaikeuksia saada se ensimmäinen eteenpäin vievä kunnollinen työpaikka. Vastavalmistuneiltakin tupataan vaatimaan 2-3 vuoden työkokemusta.

PK-seudulla on koko ajan käynnissä työvoimapoliittisia koulutuksia (esim. Saranan Consulting), jotka ovat täynnä korkeakoulutettuja. Noihin koulutuksiinkin itse asiassa alkaa olla jo aika vaikea päästä.

Sarasen (kuuluu Baronaan) koulutukset ovat pääasiassa ilmaistyöntekoa yrityksissä. Yleensä vielä suht vaativissa tehtävissä.

Ja jopa koulutuksiin voi olla useampi haastattelukierros!

Vierailija
110/122 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo! Toi äijä on viisikymppinen. Ei sen ikäistä kukaan enää töihin ota vaikka kouluttautuisi jumalaksi. Eikä pidäkään. Noiden papparaisten ja mummeleiden paikka on eläkkeellä, ei työelämässä jumittamassa ja saikuttamassa.

Lääkäriksi ottaa töihin. Jos nelivitosena jää työttömäksi, niin lääkäriksi kouluttautuminen kannattaa. Viiskymppisenä kannattaa luultavasti valita sairaanhoitajaksi kouluttautuminen, niin ehtii vielä töihinkin valmistumisen jälkeen.

Mistä lähtien lääkäriksi tai sairaanhoitajaksi kouluttautuminen vain valitaan?

Taas kerran autuaasti unohtuu hyviä neuvoja jakelevalta oppilaskiintiöt, opiskelijavalinat, pääsykokeet ja opintojen rahoittaminen jos opiskelupaikan saisikin.

Vierailija
111/122 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin rekrytoimassa Pasia, niin pitäisin hänen työhistoriaansa levottomana. Siellä täällä.

Vastaavanlaisen kaverin otin töihin, kiinnitin huomiota haastattelussa levottomaan työhistoriaan ja kysyin, että jaksaako olla samassa paikassa vaikkapa kolme vuotta, ettei heti tarvitse olla etsimässä uutta työntekijää. Lähti reilun vuoden jälkeen taas erityyppisiin tehtäviin. 

Levoton sielu taitaa olla Pasi, mutta onnea hänelle töiden etsintään.

Vierailija
112/122 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo! Toi äijä on viisikymppinen. Ei sen ikäistä kukaan enää töihin ota vaikka kouluttautuisi jumalaksi. Eikä pidäkään. Noiden papparaisten ja mummeleiden paikka on eläkkeellä, ei työelämässä jumittamassa ja saikuttamassa.

Lääkäriksi ottaa töihin. Jos nelivitosena jää työttömäksi, niin lääkäriksi kouluttautuminen kannattaa. Viiskymppisenä kannattaa luultavasti valita sairaanhoitajaksi kouluttautuminen, niin ehtii vielä töihinkin valmistumisen jälkeen.

Mistä lähtien lääkäriksi tai sairaanhoitajaksi kouluttautuminen vain valitaan?

Taas kerran autuaasti unohtuu hyviä neuvoja jakelevalta oppilaskiintiöt, opiskelijavalinat, pääsykokeet ja opintojen rahoittaminen jos opiskelupaikan saisikin.

No sitten ei kannata tietenkään, jos ei pääse sisään. Neuvo olikin lähinnä siltä kantilta, että ainakin kokeilee pääseekö sisään, sen sijaan että pelkästään hakkaa päätä seinään sillä vanhalla alalla. Ja olen vaihtanut alaa itsekin, joten en ihan tyhjästä tuota ajatusta heittänyt.

Vierailija
113/122 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh, oikeesti! Odotas kun olet itse tässä iässä.

Viime talven vietin opiskellen analytiikkaa ja koneoppimista. Olen vaihtanut työpaikjaa 5-kymppisenä. Olen kiinnostunut uusista asioista ja läytän oppimiseen myös omaa aikaani. Lapset ovat sen verran isoja, että itseensä ja oppimiseen voi panostaa.

Saikuttamiselle ei ole mitään tarvetta, nuoremmat ne enemmän saikuttaa ja päälle tulrvat vielä lasten sairaudet.

Kuinka pitkään itse haluat maksaa terveiden ja työkykyisten 5-kymppisten eläkkeitä? Niistä kun vain pienen osan maksaa itse.

Vierailija
114/122 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh, oikeesti! Odotas kun olet itse tässä iässä.

Viime talven vietin opiskellen analytiikkaa ja koneoppimista. Olen vaihtanut työpaikjaa 5-kymppisenä. Olen kiinnostunut uusista asioista ja läytän oppimiseen myös omaa aikaani. Lapset ovat sen verran isoja, että itseensä ja oppimiseen voi panostaa.

Saikuttamiselle ei ole mitään tarvetta, nuoremmat ne enemmän saikuttaa ja päälle tulrvat vielä lasten sairaudet.

Kuinka pitkään itse haluat maksaa terveiden ja työkykyisten 5-kymppisten eläkkeitä? Niistä kun vain pienen osan maksaa itse.

Joo siellä on joku Z-sukupolvelainen ymmärtänyt boomer-meemin väärin. Boomerit, jotka harrastavat tyhjäkäyntiä töissä, ja estävät muutoksia, ovat joko 60-70v ja vielä töissä, tai sitten ovat jo eläkkeellä. Tuo on se porukka, joka on päässyt niin uskomattoman helpolla työelämässä, ja sitten vielä neuvovat nuorempiaan, että kyllä töitä saa kun vain menee konttoriin kysymään.

t. Y-sukupolvelainen

Vierailija
115/122 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän naapurissa on vaimonsa ylistämä DI ollut työtön kohta 6 v.

Sai kultaisen kädenpuristuksen ja oikein ääneen mietti, että milloin kannattaa hakeutua työelämään. No juna meni jo.

Eli lorvi kotona ja oli ansiosidonnaisella pitkään.

Oli jossain tukitöissä mutta joutui stressin takia sairaslomalle.

Mitä sitten? Oliko tämän kirjoituksen pääsanoma vahingonilo? Ehkä hänellä kuitenkin oli hauskaa sen kultaisen kädenpuristuksen suoman ajan aikana:).

Vierailija
116/122 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä pätee kaikkiin aloihin. Pitäisi olla sellainen laki että ihminen voi olla samassa työssä max 10 vuotta. Kaikki hyötyisivät.

Ai juuri kun kirurgi alkaa osata työnsä hyvin, hänestä tehdään terveyskeskuslääkäri tai peräti rekkakuski. Ten points, fella.

Vierailija
117/122 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin rekrytoimassa Pasia, niin pitäisin hänen työhistoriaansa levottomana. Siellä täällä.

Vastaavanlaisen kaverin otin töihin, kiinnitin huomiota haastattelussa levottomaan työhistoriaan ja kysyin, että jaksaako olla samassa paikassa vaikkapa kolme vuotta, ettei heti tarvitse olla etsimässä uutta työntekijää. Lähti reilun vuoden jälkeen taas erityyppisiin tehtäviin. 

Ei saa jämähtää yhteen paikkaan vaan pitää hankkia monipuolista koulutusta, eiku.... pitää olla pitkään samassa paikassa tai on levoton:D. Ottaisitko huomioon myös nykyajan pätkätyösuhteet. Vaikea olla kolmea vuotta jos palkkaa maksetaan 6 kk.

Vierailija
118/122 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ja tämän takia ihmettelen, että ainakin omina kouluvuosinani (olen syntynyt 70-luvulla) hiljaisia hissukkatyttöjä kehotettiin opiskelemaan "pitkälle". Ne reippaammat menivät usein ammattikouluun. Niiden oma-aloitteisten ja sanavalmiiden pitäisi mennä yliopistoon, verkostoitua, luoda suhteita ja näin luoda ura. Ei siellä pärjää ahkerat ja tunnolliset, jotka odottavat muilta ohjeita. Oikeasti minunkin olisi pitänyt varmaan opiskella suurtalouskokiksi mitä mietin peruskoulun lopussa. Olen ihan aikaansaava ja tunnollinen, mutta en todellakaan osaa markkinoida itseäni yms. Vaikka nykyisin sanotaan, että KAIKKIEN pitää osata nuo small talkit, niin ainakin kuljetusalaa opiskeleva poikani pärjää tosi hyvin, vaikkei todellakaan ole mikään suulas ihminen.

Vierailija
119/122 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa jämähtää yhteen paikkaan vaan pitää hankkia monipuolista koulutusta, eiku.... pitää olla pitkään samassa paikassa tai on levoton:D. Ottaisitko huomioon myös nykyajan pätkätyösuhteet. Vaikea olla kolmea vuotta jos palkkaa maksetaan 6 kk.

Jep. Mulla oli CV:ssä 3 työpaikkaa 10 vuodessa, viimeisimmässä olin ollut melkein 3 vuotta ja tehnyt siellä kolmea asiaa (koko ajan samassa tiimissä ja saman aihepiirin ympärillä), jotka olin esitellyt CV:ssä "ensin tein tätä, sitten tätä, nyt teen tätä".

Sain haastattelussa palautetta "kun sä olet vaihtanut töitä niin usein!"

Poistin sitten vähän työtehtäviä CV:stä. Toivottavasti ei jää joku paikka saamatta sen vuoksi ettenkö osaisi jotain, mitä oikeasti osaan ja olen tehnyt.

Vierailija
120/122 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan.

PS. En ole työtön.

Jos tahtoa on niin löytyy keinojakin. Isot lapset voivat opiskella viikot toisella paikkakunnalla. Puolisokin voi työskennellä toisella paikkakunnalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi