Diplomi-insinööri Pasi ei saanut enää töitä – kouluttautuu nyt duunariksi IL
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/f772bcd2-08c1-4869-8175-e1557ac841e8
Eipä ole akateeminen koulutus mikään avain loppuelämän onneen.
Kommentit (122)
No eihän tuo Pasi työllistyisi, vaikka muuttaisi etelään.
Hänellä on aukko CV:ssä ja hän on liian vanha.
Suurin osa työpaikoista menee työpaikkojen vaihtajille, eikä lähtijän organisaatiossa useinkaan aukea uusi paikka tilalle. Kun työelämästä putoaa kerran pois, kyyti on kylmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän mikään koulutus takaa mitään. Ja harvempi akateeminen koulutus johtaa johonkin tiettyyn tehtävään automaattisesti vaan se ura rakentuu työpaikoista ja tehtävistä, jotka itse valitsee.
Miten niin muka itse valitsee? Työnantaja on se, joka päättää kenet palkataan.
1. Hakija päättää mihin työpaikkoihin hakee.
2. Työnantaja valitsee kenet haluaa palkata.
3. Hakija päättää ottaako paikan vastaan
Viimeisimmillä kahdella hakukerrallani olen saanut ekalla kerralla 3 ja toisella kerralla 2 työpaikkaa. Valitsin näistä mieluisimmat ja sellaiset joissa voin oppia asioita, joista on myöhemmin hyötyä.
Minulla on 2 opistoasteen tutkintoa, pitkä työkokemus ja paikat jota haen ja saan, ovat korkeakoulututkintoa vaativia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pasi on ollut viimeeksi oman alan töissä 2014. Ehkä se syy on enemmän siellä, kuin ko. alan työllisyystilanteessa. Ja vanhana Nokian HR:nä voin sanao, että kännykän testaajat ei kyllä yleensä olleet DI -koulutettuja, että joku tuossa nyt on mättänyt jo aika kauan.
Niinpä. Hän myös sanoi, jotain, että nykyisin pitäisi olla sosiaalinen saadakseen töitä tai jotain sinnepäin. Voi olla että persoona mättää enemmän kuin koulutus ja osaaminen sinänsä.
Olla sosiaalinen eli päästä suhteilla töihin on totta.
Vierailija kirjoitti:
Niin, sen takia ei pidäkään mennä opiskelemaan "hienoja" ammatteja vain siksi että kuulostaa hienolta. Millä tahansa alalla pitää olla se aito palo että pärjää. Jopa siivoojan pitää oikeasti innostua siitä mopin heiluttamisesta että työpaikka säilyy.
Jos pelkän palon takia valitsee työn niin sitten tämä maa vasta lirissä onkin. Harvan unelma-ala on hyvin työllistävä. Harvalla on mitään ihme paloa, mutta silti on kelpo työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän mikään koulutus takaa mitään. Ja harvempi akateeminen koulutus johtaa johonkin tiettyyn tehtävään automaattisesti vaan se ura rakentuu työpaikoista ja tehtävistä, jotka itse valitsee.
Väitätkö että työpaikka tuosta vaan valitaan itse:D?
Mr47 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös minä kouluttauduin it-alan insinööriksi AMK:ssa ja töitä ei ole löytynyt. Otin opiskelun aikana paljon opintolainaa kun kuvittelin työllistymisen olevan varmaa, olihan minulla vahva työkokemus. Nyt kuitenkaan niitä koulutusta vastaavia töitä en ole saanut. Ne mitä tarjotaan ovat niitä samoja opistotason duuneja, joten rahallisesti kouluttautuminen oli huono homma. Ensiksi olin pois työelämästä ja sain vielä suuren lainan maksettaviksi.
En ymmärrä miksi nyt halutaan tehdä koko kansasta korkeakoulutettuja kun ei heille kaikille kuitenkaan löydy koulutusta vastaavaa työtä. Tuo vain tuo turhia kuluja valtiolle sekä sille joka koulun käy.
Olen IT DI , nainen ja esimiesasemassa teollisuudessa. Työhöni kuuluu myös rekrytoinnit organisaatiooni.
Kun etsin It- alan ihmisiä niin DI:t on oma joukkonsa. AMK- ja opistoinsinöörit ovat yksi joukkonsa. Valitettavasti koulutustason ero DI- koulutuksen ja AMK/opistoinsinöörikoulutuksen välillä on kuin ero yön ja päivän välillä, joten kun tiedän tarvitsevani DI:n niin en edes kutsu haastatteluun perusinssiä. Se, että teknillisen oppilaitoksen nimeksi muutettiin ammattikorkeakoulu ei tee koulutuksesta akateemista. Ja jos tekisi niin sittenhän kaikki AMK:t voisi lakkauttaa ja kouluttaa kaikista diplomi-insinööörejä.
Jos haluat parantaa työllistymismahdollisuuksiasi niin jatko-opiskele DI:ksi.
Pidän myös DI:n koulutusta vaativampana, mutta nyt on kyse kahdesta täysin eri asiasta. Minulle on monesti työtä hakiessani sanottu, että hakevat juuri AMK:n käynyttä insinööriä heidän käytännön kokemuksen vuoksi. AMK on tiiviisti sidoksissa yrityksiin ja koulutus muokataan heidän tarpeisiin.
En ymmärrä tuota AMK:n dissausta joidenkin DI:n osalta. Määrittelettekö tosiaankin itsenne täysin koulutuksenne perusteella? Minusta et ole pätevä ihminen rekrytoimaan, koska sinun henkilökohtaiset mielipiteet vaikuttavat liikaa rekrytointiin eikä se ole hyvä asia yrityksen kannalta.
Olen vanhan liiton opistoinssi ja mulle tippuu työtehtäviä, joita AMK-inssit/DI:t/ tekn tri:t ei kykene ratkoo.
Datanomi, ja sama juttu. It-alalla koulutus ei kerro ihmisen osaamisesta kovinkaan paljoa. Se ei myöskään kerro, kuinka kiinnostunut olet pitämään yllä osaamistasi ja millaiset valmiudet sinulla on omaksua uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen valinnut. Pitää tejdä itsestään riittävän kiinnostava.
Koulutan mm. työttömiä insinöörejä uusille urille. Jos on 10-20 vuotta duunannut samoja hommia samalla työantajalla, voi olla varma, että ammattitaito on vanhentunut nykyajan vaatimuksia ajatellen. Jos tämän sisäistää ja nöyrtyy osaamistaan päivittämään, voi olla vielä mahdollisuus.
Haloo! Toi äijä on viisikymppinen. Ei sen ikäistä kukaan enää töihin ota vaikka kouluttautuisi jumalaksi. Eikä pidäkään. Noiden papparaisten ja mummeleiden paikka on eläkkeellä, ei työelämässä jumittamassa ja saikuttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Koulutan mm. työttömiä insinöörejä uusille urille. Jos on 10-20 vuotta duunannut samoja hommia samalla työantajalla, voi olla varma, että ammattitaito on vanhentunut nykyajan vaatimuksia ajatellen. Jos tämän sisäistää ja nöyrtyy osaamistaan päivittämään, voi olla vielä mahdollisuus.
Tämä pätee kaikkiin aloihin. Pitäisi olla sellainen laki että ihminen voi olla samassa työssä max 10 vuotta. Kaikki hyötyisivät.
Vierailija kirjoitti:
Haloo! Toi äijä on viisikymppinen. Ei sen ikäistä kukaan enää töihin ota vaikka kouluttautuisi jumalaksi. Eikä pidäkään. Noiden papparaisten ja mummeleiden paikka on eläkkeellä, ei työelämässä jumittamassa ja saikuttamassa.
Lääkäriksi ottaa töihin. Jos nelivitosena jää työttömäksi, niin lääkäriksi kouluttautuminen kannattaa. Viiskymppisenä kannattaa luultavasti valita sairaanhoitajaksi kouluttautuminen, niin ehtii vielä töihinkin valmistumisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmat ovat yksi syy ettei pärjää. Normaali suunnittelutatoinen inssi pystyy itse pistämään toimiston pystyyn, ehkäpä ongelma tässä tapauksessa on se itsensä kertoma " palon" puute ja aloitekyvyttömyys. Sekään ei auta että asuu jossain korvessa.
99% tapauksista syynä on se, ettei töitä ole ja työnantajat valkkaa avoimiin aivan surutta nuorempia kun niitä on joka haussa tarjolla.
Nää keskustelut menee kuitenkin aina samaa rataa eli jäädään miettimään mikä tässä "pasissa" tai mikä hänen nimensä sitten oikeasti olikaan on vikana kun se ei kelpaa ja sitä suurta virtahepoa nimeltä massiivinen työpaikkojen puute ei kukaan suostu näkemään kansakunnan olohuoneessa.
Hallituksen työllisyyspolitiikkakin on muuten 100% sitä että näitä paseja ja muita työttömiä piiskataan ja "motivoidaan" entistä kiihkeämmin juoksuttamalla niitä turhissa haastatteluissa. Yhtään ehdotusta en ole toistaiseksi nähnyt jonka tarkoitus olisi lisätä suomeen oikeasti työpaikkoja. Siis yksityisen sektorin, ei julkisen.
Kyllä se on pitkälti Pasin oma valinta, jos sen työpaikan pitää sijaita Lapissa. Ei taida toista seutua olla Suomessa, jossa on tarvetta yhtä vähän korkeakoulutetuille.
Ei niitä paikkoja viisikymppiselle ole jonossa helsingissäkään joten ei tuo kelpaa argumentiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen valinnut. Pitää tejdä itsestään riittävän kiinnostava.
No eikös työpaikka nimenomaan itse valita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriksi ottaa töihin. Jos nelivitosena jää työttömäksi, niin lääkäriksi kouluttautuminen kannattaa. Viiskymppisenä kannattaa luultavasti valita sairaanhoitajaksi kouluttautuminen, niin ehtii vielä töihinkin valmistumisen jälkeen.
Ei ota kukaan töihin niin vanhaa hoitajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä pätee kaikkiin aloihin. Pitäisi olla sellainen laki että ihminen voi olla samassa työssä max 10 vuotta. Kaikki hyötyisivät.
Juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ota kukaan töihin niin vanhaa hoitajaa.
Ennemmin ottaa vanhan hoitajan kuin juuri minkään muun alan vanhan uudelleenkouluttautuneen.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä sitten makselet onnellisena veroistasi näiden eläkkeet? Et vaikuta kovinkaan laskutaitoiselta, mutta toisaalta harva muukaan suomessa vaikuttaa kun ne haluaa ylläpitää samaa systeemiä vaatimatta poliitikoilta oikeita ja toimivia muutoksia siihen.
Eli siis huomattavat määrät lisää työpaikkoja jolloin vanhemmatkin alkaa kelvata. Lisäksi toki rajat kiinni ettei paikat mene ulkomaalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilu Työnantaja kirjoitti:
Minä voisin palkata asiantuntijaksi firmaamme:
*Vähintään maisterin tutkinto, mielellään tohtori
*Entintään 25 vuotias
*5v työkokemus
*Osaa englantia,saksaa, ranskaa,venäjää, mandariinia ja espanjaa.
*Ajokortti ja oma autoPalkkaa heti reilusti eli 2000 euroa kuukaudessa, onhan se hyvä palkka!
Muuten hauska mut kukaan ei halua palkata 24-vuotiasta vielä. Niiden pitää opetella vielä miten töissä ollaan, ja niillä ei oo mitään auktoriteettia ja uskottavuutta. Optimi-ikä on 35-45. Eri asia tietysti jos on joku mehubaarin tarjoilijan työpaikka kyseessä.
Ei keski-ikäisiä kannata palkata! Ne tietää omat oikeutensa ja osaa ne myös vaatia. Nuoria voi vielä pompotella miten mieli tekee. Poloiset vielä ihan pihalla omista oikeuksistaan ja viimeistään vähän uhittelemalla suostuvat mukisematta mihin tahansa.
Keski-ikäisiä on ihan mahdoton saada jäämään viikonloppuna tekemään palkattomia ylitöitä.
Keski-ikäiset saa nykyään ekana potkut. Ja hyvä kun saavatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja vaikkei työttömänä olisikaan tilastojen mukaan ollut vuoden 2020 lopulla kuin "vain" n. 2400 tekniikan alan korkeakoulutettua, niin läheskään kaikki työssä olleet eivät tuolloin varmasti olleet työtehtävissä, jotka olisivat jotenkin vastanneet tekniikan alan korkeakoulutusta. Siellä voi olla työssä olevissakin ihan duunareiden hommissa myös aika paljon porukkaa.
Kannattaa huomata, että TEKissä on jäseniä yli 72 000. Näistä 2400 on työttömänä eli 3,33%.
Ja ties kuinka monta prosenttia ihan jossain "hanttihommissa".
Hanttihommillakin saa paremmin jalkaa ovenrakoon kun työllistymistä ajattelee kuin työttömänä. Kuten joku sanoikin osalla työttömistä löytyy kyllä syitä miksi ei se ja tämä työ kelpaa , mutta tällöin ei ole todellista halua työllistyä. Tämä ei tietenkään koske kaikkia. Monet eivät myöskään ole valmiita muuttamaan. Tiedän suunnittelutoimiston jotka hakee vuodesta toiseen suunnittelutaitoisia insinöörejä. Palkka ei ole huima, mutta toisaalta kyllä sillä vähän päälle 3k kuukausitulolla täällä päin saa asunnon hankittua ja mukavasti eleltyä kun hintataso on alhaisempi kuin pääkaupunkiseudulla. Viimeksikin rekryssä oli tarjolla kaksi tyyppiä. Toinen vttuuntunut alanvaihtaja, jolla ei ollut mitään suunnittelukokemusta ja toinen oli pyörittänyt miljardiprojekteja, mutta oli umpikännissä soittaessaan.
Ei keski-ikäisiä kannata palkata! Ne tietää omat oikeutensa ja osaa ne myös vaatia. Nuoria voi vielä pompotella miten mieli tekee. Poloiset vielä ihan pihalla omista oikeuksistaan ja viimeistään vähän uhittelemalla suostuvat mukisematta mihin tahansa.
Keski-ikäisiä on ihan mahdoton saada jäämään viikonloppuna tekemään palkattomia ylitöitä.