Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin työhön ujo kelpaisi? Minusta ei ole mihinkään. Itseinho kasvaa päivä päivältä.

Vierailija
16.03.2021 |

En kelpaa ujouteni takia mihinkään töihin. Tunnen olevani maailman huonoin ihminen ja työntekijä. En kelpaa mihinkään töihin. Kaikissa töissä pitäisi olla avoin, iloinen ja ulospäin suuntautunut. Alan olla todella masentunut ja itseinhoni kasvaa päivä päivältä. Mietin joskus jopa päivieni päättämistä, koska en osaa muuttua muiden arvostamaksi ihmiseksi. Saan töissä hyvää palautetta työnteosta yms. mutta se kumotaan moittimalla luonnettani. Olen työttömänä, mutta en saa aikaiseksi hakea päivärahaa. En koe ansaitsevani sitä. Pelkään saavani karenssin, jos työkkäri ajattelee työttömyyden olevan oma vikani, koska olen ujo ja pilaan itse työmahdollisuuteni olemalla näin vääränlainen ihminen. En hae mitään töitä, koska en kelpaa yhtään mihinkään. Tekee mieli syrjäytyä elämästä kokonaan.

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on olemassa sellaista työtä, johon kelpaisin. 

Vierailija
2/66 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään ideoita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Litterointi?

Vierailija
4/66 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastotyö on ihan kivaa, siinä voit saada kivoja työkavereita samalla.

Vierailija
5/66 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

hae motivaatiota rock your day miehen videolta

Vierailija
6/66 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on koulutuksesi? On jo nykyään monia töitä, joita voi esim. tehdä kotoa.

Ja hae ihmeessä tukia. Kyllä sinä ne ansaitset. Älä ole liian ankara itsellesi.

Vierailija
7/66 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama ongelma :/

Vierailija
8/66 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli on sepustanut tällaisen tarinan tänään.

Kovasti teet kyllä töitä lietsoaksesi kateutta työttömiä kohtaan.

Vierailija
9/66 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut siivoojana ja keittiöapulaisena, mutta sain jatkuvasti huonoa palautetta ujoudestani. Joku kotoa käsin tehtävä työ olisi sopiva.

Vierailija
10/66 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johonkin, jossa on vastaanottava työyhteisö ja saat työskennellä suhteellisen itsenäisesti perehdytyksen jälkeen. Mä olen ollut kirjastolla töissä ja ihan ok hyvin kaiketi meni. Kuormankäsittelyä, hyllytystä, aineiston käsittelyä, varauslistan käsittelyä, palautushyllyn käsittelyä yms. Mulla oli simppeleitä asiakaspalvelutehtäviä myös eli oikeaan hyllyväliin neuvomista ja tulostinopastusta ohjeita hyödyntäen muun muassa. Silloin kun ei tiennyt jotain, niin neuvoin vakituisten työntekijöiden luokse asiakkaan. Ainut asia, joka oli vaivalloista oli asiakaspalvelu englanniksi, sillä sanavarastoni on jäänyt suppeaksi ja en osaa ääntää kunnolla.

Vierailija
11/66 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin vastannut tähän että tekstinkäsittely mutta sinne ei pääse enää töihin kun ovat potkineet nykyisiäkin pois.

Joku itsenäinen toimistotyö, vaikka tallentaja tai skannaaja jne.

Vierailija
12/66 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinussa ei ole mitään vikaa. Maailmassa on vikaa, kun kaikkien odotetaan olevan sosiaalisia ja ulospäinsuuntautuneita. Mutta ei läheskään kaikki ole. Todella, todella moni kärsii samasta kuin sinä, toiset enemmän ja toiset vähemmän.

On paljon töitä, missä ujous ei ole millään tavalla este, eikä edes hidaste. Vaikein tehtävä on saada työ. On myös paljon ihmisiä, jotka eivät ujoutta ymmärrä ja hyväksy, mutta heidät ja heidän mielipiteensä kannattaa jättää omaan arvoonsa. Keskity töitä hakiessasi kertomaan, miksi olet työssä hyvä: ahkera, hyvä kuuntelija, tehokas, keskityt työhön, hyvä ongelmanratkaisija, motivoitunut, pidät rutiineista/pidät vaihtelusta (työstä riippuen), haluat oppia uutta,...jne. Nämä siis ei varmaankaan kaikki päde, mutta mieti, mikä sinuun pätee. Ihan varmasti sinulla on vahvuuksia, kun vaan näät muutakin kuin ujouden. Sanoithan myös, että olet työssä saanut hyvää palautetta. 

Esimerkiksi näitä voisi ujokin aivan hyvin tehdä:

- postinjakaja

- erilaiset kuljetustehtävät

- varastotyö

- siivooja

- erilaiset avustavat toimistotehtävät (tietojen tallennus, kääntäminen, kirjallinen viestintä, litterointi,  taloustehtävät,...)

- asiakaspalvelu sähköpostin/chatin/tms kautta, jos ujous koskee kasvokkaista ja/tai puhelimessa kommunikointia

- olisko terveydenhuollossa laitehuoltoa tai miksi sitä nyt kutsutaankaan?

- perusta yritys, joka tarjoaa etänä jotain palveluita ja hoida asiakkaiden kanssa kommunikointi sähköpostitse

Ja hei, tuet kuuluu kyllä sinulle. Tsemppiä! Ujona henkilönä tiedän, ettei elämä ole aina helppoa, mutta kannattaa lähteä pienestä liikkeelle.

Vierailija
13/66 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kobolttia kaivamaan Kongoon. Sehän olisi jalo teko, ehkä jonkun niistä lapsista ei sitten tarvisi mennä kaivokseen.

Vierailija
14/66 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstisi perusteella osaat kirjoittaa. Kuinka paljon olet opiskellut? Haluaisitko opiskella jotain kiinnostavaa alaa? Sitä kautta voisit sitten saada töitä.

Vierailija
15/66 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisessa tapauksessa on syytä hakeutua ammattiavun piiriin kun ujous rajoittaa elämää. Terapiaa ja lääkitystä on tarjolla.

Vierailija
16/66 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ujous ei ole ongelmasi, vaan se, että et arvista itseäsi ja osaamistasi. Et tiedä/tiedosta asioita, joissa olet hyvä.

Tiedätkö, jopa sellaisissa ammateissa toimii ujoja ihmisiä, joissa pitää esiintyä suurille ihmisjoukoille.

Vierailija
17/66 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut siivoojana ja keittiöapulaisena, mutta sain jatkuvasti huonoa palautetta ujoudestani. Joku kotoa käsin tehtävä työ olisi sopiva.

Kaikissa siivoustöissä ei kyllä tarvitse olla mitenkään ulospäinsuuntautunut. Aika harvassa oikeasti tarvitsee. Onhan sitä paitsi paljon siivojia, jotka siivoaa esim. toimistotiloja silloin kun siellä ei ole enää ainakaan juuri ketään. Että höpöhöpö, sanon minä! Rohkeasti vaan hakemaan siivoojan tehtäviä! Keittiöapulaisena toki pitää pystyä kommunikoimaan sen keittiötiimin kanssa riittävästi, mutta ei siinäkään mikään papupata tarvitse olla. 

Ja tiedän mistä puhun, koska olen rekrytoinut kymmeniä siivoojia ja keittiöapulaisia. Siivoojia tosin myös sellaiseen työympäristöön, jossa kasvokkainen asiakaspalvelu oli myös siivoojien vastuulla, jos asiakas sattui jotain kysymään ja tätä tapahtui paljon, joten sinne toki oli erilaiset kriteerit siivoojillekin. Mutta se on aika harvinaista loppujen lopulta. Olet selvästi ollut vaan väärissä paikoissa töissä, sinun täytyy jostain löytää sellainen paikka, missä työpanostasi arvostetaan, vaikket siitä meteliä pidäkään. :)

Vierailija
18/66 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastonhoitaja!

Vierailija
19/66 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse samanlainen, en oikeen ole hyvä kommunikoimaan ja minulla on sosiaalista ahdistuneisuutta, en osaa olla aina rentona tilanteissa varsinkin jos aistin että toinen on negatiivinen tai vaativa persoona. En siis sovi kauhean moneen asiakaspalvelu työhön ja pahinta on että maailma rankaisee minua siitä etten ole samanlainen kuin muut :/ Olen työtön myös. Minulla on kyllä taitoja ja olen luova mutta sosiaalisuutta eniten arvostetaan joka puolella...se on se #1 juttu eikä sille mitään voi. Hyvät työpaikat ovat todellakin piilossa. Monet työt saadaan myös yhteyksien kautta että jippii vaan

Vierailija
20/66 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue Keltikangas-Järvinen: Ujot ja introvertit

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi