Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisitko kuvitella olevasi polyamorisessa suhteessa?

Vierailija
16.03.2021 |

Toivottavasti tätä ei siirretä seksipalstalle, koska en kysy mitään sinänsä seksiin liittyvää vaan yleisemmin suhteisiin. Eli voisitko muuttaa nykyisen monogamian tai sinkkuuden polyamoriaksi ja millaisilla ehdoilla? Pitäisikö olla yksi tärkein kumppani ja tiukat säännöt muiden kanssa olemiseen vai millainen olisi sinun mielestäsi paras järjestely. Kokisitko mustasukkaisuutta jos kumppanilla olisi muitakin?

Kommentit (158)

Vierailija
21/158 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi samanlaista kuin niissä amerikkalaisissa polyamoriasta kertovissa sarjoissa: jokaisella vaimolla oma iso talo, kiltti ja komea mies, joka jakaa aikansa tasan jokaisen kanssa, mukavat sisarvaimot ja ei pakkoa tehdä enempää lapsia niin voisin kyllä. 

Suomessa jossain syystä nämä tuntuu olevan sellaisia, joissa omituinen ja ruma ukko on haalinut itselleen useamman seksikumppanin. Asutaan jossain kaupungin vuokratalossa ja ei käydä töissä vaan elellään höpöheinää imeskellen päivästä toiseen työkkärin rahoilla. Ei kiinnosta, todellakaan. 

Vierailija
22/158 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän näissä julkisuuden tulleissa keisseissä on selvää että osa osallistujista on säälittäviä rassukoita, joita keskushenkilö manipuloi ja käyttää heidän huonoa itsetuntoa ja rajattomuutta häikäilemättä hyväkseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/158 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
24/158 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyh hyh. En missään tapauksessa. Parempi yksin kuin huonoissa suhteissa.

Vierailija
25/158 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän jos polyamoriaa kritisoi tai ei ymmärrä sitä, tulee täyslaidallinen, että on suvaitsematon ja tiukkapipoinen moralisti. Omalla kohdallani ei ole siitä kyse. Mulle käy täysin hyvin, jos joku haluaa elää polyamorisissa suhteissa, ei toisten makuukammariasiat edes ole kovin kiinnostavia. Siksi ihmettelen, miksi polyamoriaa nyt niin kovasti julistetaan.

Vierailija
26/158 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin mukavuudenhaluinen että ei tule kysymykseenkään. Yhdessäkin vaimossa on välillä riesaa tarpeeksi.

Vierailija
27/158 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut jo 12 vuotta avoimessa suhteessa. Ei tämä mikään harvinaisuus ole vaan tähän kohdistuu niin paljon paheksuntaa, että moni salaa tämän.

Lähinnähän tässä inhottaa kaiken maailman bakteerien vaihto ja tautien leviäminen holtittomasti. Yök.

Tätä juuri tarkointin🤣

Vierailija
28/158 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

no en todellakaan :D Mitenköhän se toimisi?

Vierailija
29/158 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta ei riittäisi rakkautta useammalle miehelle, joten en. Lisäksi seksi useamman kanssa tuntuisi epämiellyttävältä.

Vierailija
30/158 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä. En jaa enkä halua että minut jaetaan.

Vierailija
31/158 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi miettiä, sopiiko polyamoria omalle kohdalle?

Vierailija
32/158 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut jo 12 vuotta avoimessa suhteessa. Ei tämä mikään harvinaisuus ole vaan tähän kohdistuu niin paljon paheksuntaa, että moni salaa tämän.

Lähinnähän tässä inhottaa kaiken maailman bakteerien vaihto ja tautien leviäminen holtittomasti. Yök.

Suljetussa parisuhteessahan ei ketään petä ja levittele niitä kaiken maailman bakteereja.

Vierailija
33/158 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi miettiä, sopiiko polyamoria omalle kohdalle?

Tämä! Jollekin marginaaliselle porukalle se on varmasti ihan ok elämäntapa. Mutta miksi monien pitäisi käyttää aikaa sen pohtimiseen, millä ehdoilla polyamorian voisi omalla kohdalla hyväksyä?

Tietenkin on paljon ihmisiä, jotka ei ole tyytyväisiä perinteisissä liitoissaan, mutta eipä taida julistava polyamoria olla siihen mikään yleispätevä ratkaisu.

Vierailija
34/158 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi. Seksi ei kiinnosta monogaamisessakaan suhteessa.

Tästä syystä olenkin avoimessa suhteessa. Kaikilla on oikeus seksuaaliseen vapauteen, joten miehellä on oikeus harrastaa sitä seksiä muiden kanssa ja minun olla harrastamatta.

Vierailija
35/158 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, en ole koskaan ollut kenenkään kanssa joten en osaa kuvitella olevani monenkaan kanssa.

M34

Vierailija
36/158 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suljetussa parisuhteessahan ei ketään petä ja levittele niitä kaiken maailman bakteereja.

Suurinta osaa kansakunnasta ei ole luotu näihin kahden välisiin suljettuihin parisuhteisiin ja siitä kertoo jo pettämisen yleisyys.

Vierailija
37/158 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Olen melko varautunut ja sisäänpäinkääntynyt persoona, eikä minulla ole energiaa kovin monelle ihmiselle.  Lisäksi KAIKKI tapaamani polyt ovat... krhm, noh, aika... erityisiä. Koskaan ei tule tullut kade tai haikea olo, että oi kun ois tollasta. Ei, ei kiitos.

Vierailija
38/158 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Mua huvittaa, kun polyamoriaan yritetään normalisoida ja saada monogamia näyttämään joltain patriarkaatin pahalta sortorakenteelta, josta ihmisten pitäisi vapautua. Tunnen myös monia polyamoristeja ja olen joskus nuorempana pohtinut sitäkin mahdollisuutta, että olisin itsekin polyamorisessa suhteessa... Pakko sanoa, että kaikissa polyamoristeissa joita tunnen, on jotain hieman erikoista. Jotain tunne-elämän ongelmaa, kyvyttömyyttä sitoutua, kyvyttömyyttä asettaa rajoja tms. 

Itse uskon vahvasti, että monogamia on ihmiselle voimakkaasti lajityypillistä käytöstä ja yksi syy lajin menestykseen. Ihmisen vauvat syntyvät liian ison pään (eli isojen aivojen) ja pystyasennon takia (liian pieni lantio synnyttämään isopäisiä vauvoja) aivan liian aikaisin pärjätäkseen. Pienten lasten äideille on historiassa ollut mahdotonta kerätä riittävästi ravintoa itsensä ja jälkeläisensä ruokkimiseksi, sillä liian aikaisin syntynyt vauva on niin työläs. Sen vuoksi monogamia, jossa mies on osallistunut OMAN jälkeläisensä ja jälkeläisensä äidin ruokkimiseen, on ollut avain menestykseen, jolloin monogamiasta on tullut lajityypillistä käytöstä. Tämän saavat aikaan rakastuminen ja kumppanuussuhteen luominen.

Eli ei, en olisi polyamorisessa suhteessa. En myöskään pidä sitä minään hyvänä tai optimaalisena ratkaisuna kenellekään. Tietenkin aikuiset ihmiset saavat elää miten haluavat, vaikka kieltämättä käy sääliksi näiden suhdesekoiluiden keskellä eläviä lapsia. Mutta en myöskään näe syytä sille, miksi polyamoriaa pitäisi mediassa rummuttaa ja normalisoida. 

Vierailija
39/158 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuosia, vaimoni ei vain tiennyt siitä. Nyt olen sinkku, eikä polyamoria kiinnosta pätkääkään, löytäisi edes sen yhden.

Vierailija
40/158 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Olen ihan liian mustis, omistuksenhaluinen, pitkävihainen, itsekäs ja kostonhimoinen ihminen. Olisin kamala "sisterwife" koska siinä varmasti kaikki huonot puoleni korostuisivat. Ja toisaalta taas yksi mies riittää minulle koska olen liian laiska ja mukavuudenhaluinen ihminen että jaksaisin pyörittää montaa ukkoa samalla kertaa. Ei vaan kiinnosta.