Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kuivamausteita sinulla on aina kaapissa?

Vierailija
14.03.2021 |

Minulla on tähän mennessä ollut aika vähän kuivamausteita: valkosipulia, mustapippuria, valkopippuria, basilikaa, oreganoa, paprikaa, kanelia, kardemummaa. Joskus tilliä. Ihan näitä perusmausteita.
Nyt olen alkanut laajentaa mm. Curry, inkivääri, chili.
Seuraavaksi mietin sitruunapippuria. Joskus tarvitsisin sitruunanmakua, mutta sitruunat ovat loppuneet tai pilaantuneet. Viher- ja rosepippuri houkuttelisivat myös. Mitä muuta kannattaisi ottaa kaappiin?
Toki ostan myös välillä ihan tuoreyrttejä, mutta niitä ei usein saa ajoissa käytettyä ja ne lakastuvat.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ihan kaikkea mitä voi kuvitella ikinä tarvitsevani ja monia vielä useita pusseja. Siis sanalla sanoen liikaa. 

Vierailija
2/12 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ihan kaikkea mitä voi kuvitella ikinä tarvitsevani ja monia vielä useita pusseja. Siis sanalla sanoen liikaa. 

Luettele vähän! Mitä niistä käytät eniten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luettele vähän! Mitä niistä käytät eniten?

Sehän se hassua ja pöljää onkin, että käytän eniten just noita, mitä sinullakin on ja silti minulla on kauheasti erilaisia. Eilen käytin ruokaan tähtianista, mustapippuria, kuivattua chiliä, kurkumaa, currya ja jotain jääkaapin currypastea. SItten laitoin vielä korianteria ja limetin mehua. Timjami on yrteistä suosikkini, samoin tykkään persiljasta ja rosmariinista, niitä käytän kuivattuina ja tuoreina. Laakerinlehti on usein keitoissani, kanelia menee ja sahramia. Jotain jeeraa en muista käyttäneeni, en muista mihin ruokaan olen sen aikoinaan hankkinut. Valkopippurista en pidä, mutta rosepippurista ja viherpippurista kyllä, samoin pitkästä pippurista (en tiedä sen varsinaista nimeä). Muskottipähkinää käytän myös ja kardemummaa. 

Vierailija
4/12 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etnisistä kaupoista saa hyvää currya ja tandooria, ne on parasta possun, kanan ja esim. kasvispyöryköiden kanssa. Korianteri on myös hyvä.

Aika pitkälle kuitenkin pärjää suolalla, paprikalla ja mustapippurilla. Tillillä kalaan makua.

Vierailija
5/12 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pippureita, suolaa, kanelia, anista, kuminaa, juustokuminaa, curryä, kurkumaa, paprikajauhetta, chiliä, pomeranssia, neilikkaa, inkivääriä, sumakkia, meiramia, oreganoa, rosmariinia, persiljaa, sinapinsiemeniä+jauhetta, vaniljasokeria, laakerinlehtiä, tähtianista, kuusenkerkkäsuolaa ja suppilovahverosuolaa, muskottipähkinää. Ainoa mausteseos on siis toi cyrry, meillä menee sitä aika paljon, niin toi on vaan helpompi. Siis käytän tuon curryseoksen sisältämiä mausteita myös yksinään, mutta perussapuskassa tuo geneerinen seos menee ihan ok.

Vierailija
6/12 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan tulleeni takaisin kuivattujen yrttien käyttöön. Välillä se oli jotenkin niin junttia ja tuoretta sen olla piti. Nyt kuitenkin arvostan säilyvyyttä ja monipuolisuutta yli muun ja haluan hamstrata kuivamausteita monipuolisesti.

Ap

Vierailija
7/12 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vanhemmaksi tulen, sen vähemmällä pärjään. Suola, mustapippuri, persilja, rakuuna ja kumina riittävät melkein kaikkeen. Joulua varten on kanelia.

Vierailija
8/12 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vanhemmaksi tulen, sen vähemmällä pärjään. Suola, mustapippuri, persilja, rakuuna ja kumina riittävät melkein kaikkeen. Joulua varten on kanelia.

Mihin käytät rakuunaa?

Vierailija
9/12 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti aina sitruunapippuria(koska syön hyvin  usein kalaa) maustepippuria ja kanelia menee myös aika paljon (sitä lähinnä jälkiruokiin toki) basilikaa ja oreganoakin menee jonkun verran(esim. spagettiin)

Sokeria ja suolaa tietysti on myös

(joskin suolan kulutuksen koitan,terveyssyistä, pitää minimissä ja sokerin korvaan useimmiten jollain muulla makeutteella)

Muitakin mausteita hyllystäni kyllä löytyy, mutta niiden käyttö on jo paljon satunnaisempaa,kuin näiden pääasiallisesti tarvitsemieni 'arkimausteiden.'

Vierailija
10/12 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin käytät rakuunaa?

Vastaan sivusta, että itse käytän rakuunaa joihinkin kasvissosekeittoihin ja esim. sienikastikkeeseen.

Vierailija
11/12 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Timjami

Oregano

Basilika

Rosmariini

Persilja

Tilli

Paprikajauhe

Kurkuma

Valkosipulijauhe

Ruohosipuli

Inkivääri

Kaneli

Minttu

Chili

Lisäksi muutama sekoitus, joilla saa helposti etnisen makumaailman:

Garam Masala

Ras el hanout

Bbq

Vierailija
12/12 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ihan tajuton valikoima.

Suola, savusuola, mustapippuri, valkopippuri, paprika, savupaprika tulinen, savupaprika makea, savustettu kokochili, chilihiutaleet, juustokumina, kuminansiemenet, korianterinsiemenet, kardemumma, kaneli, neilikka, tähtianis, inkivääri, natriumglutamaatti, ras el hanout, curry, minttu, salvia, oregano, timjami, laakerinlehti, katajanmarjat... varmaan enemmänkin.

Edellsiten vastauksista vakoilemalla mustin että löytyy vielä ainakin kurkuma, valkosipulijauhe, rosmariini, persilja, tilli, grillimauste, rakuuna, muskottipähkinä.

Käytän paljon mausteita. Ylivoimaisesti eniten menee savupaprikaa, oreganoa ja savusuolaa. Riippuu tosin aina millainen "kausi" on menossa. Nyt teen esim. paljon meksikolais/brasilialais/eteläamerikkalaistyylisiä pataruokia. Tätä ennen oli pitkä nepalilaisen ruoan kausi, ja sitten lähi-itäläinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi