Ystävä meinasi saada hepulin kun olin kurkkaamassa hänen vaatekaappiinsa
Oltiin lähdössä viettämään iltaa muutaman kaverin kanssa. Menin ensin tämä kaverin kämpille kun asuu matkan varrella, mihin oltiin menossa. Hän sitten vielä laittaitui ja kävi vessassa, jonka aika katselin vähän paikkoja (olen toki aiemminkin olluyt hänen luonaan). Olin sitten avaamassa yhtä vaatekaappia hänen makuuhuoneessaan, kun hän tuli vessasta juuri. Sai melkein sydärin ja huusi "ÄLÄ KATO SINNE, MITÄ SÄ TEET" tms. :D
Mitä niin salaista siellä mahtoi olla. Nyt jäi oikein mietityttämään. 😲
Kommentit (186)
Oikeusvaltiossa on ihmisen yksityisyyden suoja. Sitä on kunnioitettava.
Penkokoot ja levitelkööt kukin omia asioitaan ja tavaroitaan. Näpit irti muiden jutuista!
Mä en halua edes puolisoni katsovan mun vaatekaappiin, syynä on järkyttävä sotku siel kaapissa. Kaappi pysyy siistinä vaan noin viikon siivoamisen jälkeen, sen jälkeen kaikki vaan lopahtaa, heittelen sinne puhtaat vaatteet ja ongelmana on myös se, että suurinosa vaatteista on mustia. Niinpä jotain etsiessä pitää myllätä koko kaappi, jonka jälkeen ei viitsi/ehdi enää viikkailla niitä rytkyjä takasin vaan survoo sinne yhtenä mylläkkänä. Ja ovi äkkiä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin juuri tuollainen nuuskijalapsi, ja kotona kyllä asetettiin rajat, mutta olin vain todella utelias. Ihmettelen täällä esiintynyttä, niin voimakasta reaktiota. "Olisi entinen kaveri" tms. Ihanko oikeasti katkaisisitte välit hyvään ystävään tuollaisen takia? Kuten sanoin, olin nuuskijalapsi, mutta en nuuskija-aikuinen, vaikka se uteliaisuus elää minussa edelleen ja minkäs teet. Ei kyllä silti tulisi mieleenkään flipata noin pahasti johonkin vaatekaappiin kurkistamisesta.
Voisitko ottaa ystävän lompakosta 20 e? Lukea hänen pöydällään olevan palkkalaskelman, kun hän on suihkussa? Lukea viestit puhelimesta? Sovittaa hänen vaatteitaan ilman lupaa?
Vastaus kaikkeen on EI, enkä olisi tehnyt näin lapsenakaan. Minusta on kuitenkin kylässä aina kiva esimerkiksi katsella kirjahylly läpi ja katsoa millaisia esineitä hyllyissä on, esimerkiksi. Lapsena saatoin joskus avata myös jonkun lipaston, kun halusin nähdä mitä siellä on. Aikuisena en tietenkään enää tee niin. Tarkoitus ei ollut ihmetellä sitä, miksi ihmiset pettyvät tällaiseen käytökseen, vaan reaktioiden voimakkuutta. Ehkä kaappien availussa on kyse samasta rajattomuudesta kuin varastamisessa, mutta ne ovat mielestäni silti 2 ihan eri asiaa. Varastaminen on mielestäni paljon pahempi asia, ja sellaisesta voisin jättää ystävän.
Mitä teet sillä tiedolla, mitä laatikoissa jne on? Odotatko löytäväsi jotain, mistä sitten juoruta eteenpäin?
En tekisi tiedolla mitään, ja todennäköisesti unohtaisin kaapin sisällön saman tien. En ole juoruavaa tyyppiä. Selvästi uteliaisuus on paheksuttu piirre, elleivät kaikki alapeukut liittyneet juuri tuohon lapsuuden taipumukseen oikeasti avata ne ovet. Uteliaisuus on eri asia kuin pahansuopuus tai rajattomuus, mutta pienellä lapsella varsinkin 2 viimeistä voivat mennä joskus sekaisin.
Utelias ihminen on tungetteleva ja rajaton, ja sellaisena todella epäluotettava. Uteliaisuus on jo yksinään paheksuttava piirre. On juu ihan eri asia, kun on lapsesta kysymys, mutta siinäkin tapauksessa on aikuisten tehtävä kertoa, että toisten kaapeille ei mennä luvatta tonkimaan.
Aikuisen tonkijan kohdalla asia onkin sikäli eri, että hänen tulee jo ymmärtää sanomattakin. On ihan sama, onko hän vain utelias, vai liittyykö muitakin ikäviä luonteenpiirteitä mukaan. Toisten tavaroihin ja kaappeihin ei kosketa. Ihme juttu, jos olet aikuiseksi kasvanut saamatta tästä tietoa.En kyllä ymmärrä tätä, että uteliaisuus olisi itsessään pahasta. Uteliaisuus on yksi ominaisuus, oma entiteettinsä, ei se oli synonyymi rajattomuudelle tai tungettelevuudelle. Esimerkiksi moni tutkija on utelias, ja siinä työssä siitä on hyötyä. Ei myöskään ole mitään "työuteliaisuutta", vaan utelias on utelias aina. Ei se silti tarkoita, että on moukka tai rajaton tungettelija.
Eli jos kaverisi yllättäisi sinut kaappejaan tonkimasta, hän ei saisi pitää sinua moukkana, koska satut nyt vaan olemaan utelias ja tutkivainen luonne? Mitä schaissea. Aikuinen ihminen osaa hillitä uteliaisuutensa, se kun ei ole mikään vietti, joka ajaa hallitsemattomasti eteenpäin. Kyseessä ovat yksinkertaisesti käytöstavat.
Tutkijan uteliaisuudella ei ole mitään tekemistä kaappien availijan kanssa.Kaikki tuomitsevat kaappien avaamiset, mutta tässä olikin kyse uteliaisuudesta luonteenpiirtenä. Ei se välttämättä johda mihinkään kaappien avaamiseen. Ihmettelin sitä, miten täällä tunnutaan tuomitsevan pelkkä uteliaisuus sinänsä, vaikka siitä ei seuraisi mitään huonoa käytöstä. Ymmärrän, että ihmiset tuomitsevat esimerkiksi kateuden tai epärehellisyyden, mutta uteliaisuus ei itsessään ole minusta negatiivinen ominaisuus.
No kerrohan millä tavoin uteliaisuus on sinusta positiivinen tai edes neutraali ominaisuus ihmissuhteissa?
Kerro vaikka, että miten uteliaisuus nimenomaan ilmenee suhteessasi perheeseesi ja ystäviisi?
Ja onko sinulle koskaan tullut asiasta ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan tän on taas (toivottavasti) provo olla, mutta...
Tykkäisitkö ite, että sun kaappeihin kurkittais ilman lupaa? Ite en tykkäis, vaikka mitään salattavaa siä ei oiskaan. Lentäisit ulos mun asunnosta etkä enää olisi tervetullut kotiini.
Ei haittaisi. Ei mulla ole mitään salattavaa.
Olet valmis kuuluttamaan sitten henkilökohtaiset asiasi kaikille vai? Jos sulla ei kerran ole mitään salattavaa.
Olen eri, mutta vaikka minulla ei sinänsä ole tarvetta salata mitään, minulla on kuitenkin yksityisyys kuten kaikilla muillakin. Ei se tarkoita mitään likaisia salaisuuksia.
Kerran oli kaveri kylässä ja kesken kaiken minulle soitettiin, että pitäisi pikaisesti käydä auttamassa erästä toista. Kyllähän se vähän kuumotti jättää se kaveri yksin sinne asuntooni, kun tuli tunne että tutkiikohan kaapit ja kaikki nyt siellä kun ei vahdita. Tietokonekin oli auki ja saattoi sieltäkin selata kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muiden ihmisten kaappien penkojat ovat vastenmielistä porukkaa 🤢🤮
Väitätkö tosissasi, ettet ole koskaan kurkannut vieraana ollessasi kylpyhuoneen kaappiin? Sieltä löytyy vaikka mitä aarteita.. MT-lääkkeitä, aikuisten leluja jne. Mitä ei osaisi odottaa.
Olisipa vastenmielistä, jos joku kaveri katselisi minun mt-lääkkeitäni ja pitäisi niitä jonain "aarteena". Kavereillasi on oikeus yksityisyyteen. OIkein tuo sanavalintakin, "aarteita", ihan kuin sulla olisi oikeus tietää kavereistasi jotain salaista, mitä he eivät itse halua jakaa.
Kiinnitin huomiota ihan samaan, toiselle esim mt-läkkeet ja seksi lelut on "aarteita"??
Jokin täytyy mättää ja pahasti, jos noin innokkaasti penkoo toisten jutut esiin, hyi miten vasten mielistä:(
Mieleeni tulee noin miljoona mahdollista, ihan viatonta syytä sille miksi joku suuttuisi kaapinpenkojalle. En taas keksi yhtäkään syytä miksi joku penkoisi kaverin kaappeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin juuri tuollainen nuuskijalapsi, ja kotona kyllä asetettiin rajat, mutta olin vain todella utelias. Ihmettelen täällä esiintynyttä, niin voimakasta reaktiota. "Olisi entinen kaveri" tms. Ihanko oikeasti katkaisisitte välit hyvään ystävään tuollaisen takia? Kuten sanoin, olin nuuskijalapsi, mutta en nuuskija-aikuinen, vaikka se uteliaisuus elää minussa edelleen ja minkäs teet. Ei kyllä silti tulisi mieleenkään flipata noin pahasti johonkin vaatekaappiin kurkistamisesta.
No kyllä minulla ainakin flippaisi ja pahasti! Perusteluja asiaan:
Pidän kotonani esillä (esim pöydillä) niitä tavaroita ja esineitä, joita myös vieraiden on lupa tutkia. Poislukien luonnollisesti kännykkä ja muut älylaitteet... Kaappeihin laitan kaiken sen, mitä en esittele vieraille.
On intiimejä asioita, epikriisejä, ties mitä henkilökohtaista... En vain halua, että kukaan penkoo kaappejani!!! Suljettu ovi olipa se kaapin tai makuuhuoneen (pois lukien toki vessa, jota vieraat tietenkin saavat käyttää) on viesti, ettei vieraiden ole ok mennä penkomaan!
Kysyttäessä asia onneri, saatan itse (riippuen kaapista ja sen sisällöstä) näyttää vieraalle, mutta vain jos asia on minulle ok. Kaappien omatoiminen tutkiminen on nuuskimista:(
Niinkin tyhmiä ihmisiä on, että oikein pyytävät näyttämään makuuhuoneen vaikka sen ovi on kiinni. Minä olen aina kysynyt, että mitä sinä olet sieltä oikein vailla?
Tulen erilaisesta kodista, jossa ei edes ollut soveliasta istua toisen vuoteelle jos nyt ei ollut pikkulapsesta kyse. Se, että aikuinen kyläilijä haluaa tutkia niin henkilökohtaista tilaa kuin makuuhuonetta on mielestäni omituista ja loukkaavaakin. Siinä halutaan tavallaan kävellä minun ylitseni.
Tämä! Olen huomannut ihan saman, muutin taannoin ja aina kun vieraita niin makkarin ovi on ja pysyy kiinni. Kuitenkin osalle vieraista on ihan ok mennä kutsumatta makkariin, ärsyttävää!
En vain tiedä, tila tuntuu tosi omalta toisin kuin esim olohuone/keittiö/vessa enkä ymmärrä miksi vieraiden pitää päästä sinne patsastelemaan? Varsinkin kun usein makkariin heitetään pyykki tms jutut pois vieraiden silmistä, huoh..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tutki kaappeja mutta sormella vetäsen kaappien päältä niin näkee onko siivottu.
Ja miksi se pitäisi olla siivottu juuri sillä hetkellä?
Aina pitää olla sen verran siivottu, ettei pölyä ole pinnoilla! Lattiat imuroidaan ja tasot/ pinnat pyyhitään vähintään joka toinen päivä, samoin veskit ja kylppärit. Taidat olla siivoton!
Entä sitten jos joku ei noudata juuri sinun siisteysstandardejasi? Mitä se sinulle kuuluu?
Kaappien penkojat ovat ahdistavia, eikä moinen toiminta tosiaankaan tunnu kivalta. Miksi tätä harrastetaan ja miksi?
Huoh, tunnistan oman perheeni tästä:( Tietävät kyllä hyvin, että kaappien penkominen on väärin.
Kuitenkin aikoinaan (ihan tahallaan) harrastivat sitä, koska kettuilu ja minun yli kävely. Sitten ihmeteltiin kun aloin asettaa rajoja..
Eli joo, kaappien penkominen on sairasta mielestäni ja aiheuttaa vieläkin ajatuksenakin ahdistusta:(
Vierailija kirjoitti:
Mä en tutki kaappeja mutta sormella vetäsen kaappien päältä niin näkee onko siivottu.
Ihan hyvää anoppiainesta. Voisit kyllä vielä parantaa kaappien sisällön suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi se pitäisi olla siivottu juuri sillä hetkellä?
Aina pitää olla sen verran siivottu, ettei pölyä ole pinnoilla! Lattiat imuroidaan ja tasot/ pinnat pyyhitään vähintään joka toinen päivä, samoin veskit ja kylppärit. Taidat olla siivoton!
Pakko olla sarkasmia. Meillä on iso talo ja käyn töissä - ei jaksa millään.
Vierailija kirjoitti:
Kaappien penkojat ovat ahdistavia, eikä moinen toiminta tosiaankaan tunnu kivalta. Miksi tätä harrastetaan ja miksi?
He haluavat kiusata. On ihmisiä jotka saavat iloa siitä että toiselle tulee ahdistunut olo.
Vierailija kirjoitti:
Mä en halua edes puolisoni katsovan mun vaatekaappiin, syynä on järkyttävä sotku siel kaapissa. Kaappi pysyy siistinä vaan noin viikon siivoamisen jälkeen, sen jälkeen kaikki vaan lopahtaa, heittelen sinne puhtaat vaatteet ja ongelmana on myös se, että suurinosa vaatteista on mustia. Niinpä jotain etsiessä pitää myllätä koko kaappi, jonka jälkeen ei viitsi/ehdi enää viikkailla niitä rytkyjä takasin vaan survoo sinne yhtenä mylläkkänä. Ja ovi äkkiä kiinni.
Näin on. Ja se kaappi on tosi nätti, kun ovi on kiinni - ilo silmälle :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He haluavat kiusata. On ihmisiä jotka saavat iloa siitä että toiselle tulee ahdistunut olo.
Jep, kiusaaminen ja toisen ahdistuksesta nauttiminen syynä, mahdolisesti myös juoruilija. Tuollaisille moukille on pakko pistää heti rajat, muuten eivät lopeta koskaan!
Aloittaja, miksi ihmeessä alunperin edes yritit MENNÄ kaverisi kaapille? Kerro syy, se tässä mietityttää enemmän kuin kaverisi kaapin sisältö.
Minulla vanhempi sukulainen, joka harrastaa tuota kaappien penkomista, on inhottavaa...
Herne vedetään nenään jos asiasta sanoo, nykyään pyrin käymään hänen luonaan enkä kutsu enää meille..