Siis mitä noista ASMR-videoista pitäisi oikein saada irti?
Olen testannut erilaisia videoita Youtubesta ja myös pelkkiä äänitallenteita Spotifysta, mutta ASMR ei kerta kaikkiaan herätä minussa minkäänlaisia tuntemuksia. Paitsi kuiskailuvideot, joista tulee sellainen olo että tekisi mieli läväyttää kuiskailijaa nyrkillä naamaan. Mutta muuten rapistelut, naputtelut, rouskuttelut... ei tunnu missään.
Mikä ASMR:n juttu oikein on?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Se, mitä kutsutaan rentoutumiseksi, hyvänolontunteeksi ja tinglesiksi kuulostaa samalta kuin hypnoosi, tai kun henkilö on uppoamassa hypnoosiin. Luulen, että ASMR on light-versio hypnoosista.
Hypnoosilla on päämäärä ja siinä käytetään tekniikoita. ASMR ei pyri transsiin eikä sitä voi opetella. Joillakin toimii jokin asia, tai sitten ei. Pitkällä ajomatkallakin tapahtuu sitä, että huomio kiinnittyy ohikulkeviin puhelintolppiin, taustalla hurisee auton moottori, sade iskeytyy ikkunoihin, sitten katoaa ajantaju ja jossain vaiheessa tulee uni. Tuttu ilmiö.
Antiikin Kreikan temppeleissä, jotka oli pyhitetty Asplesiokselle, tapahtui sitä, että papittaret saattoivat kuiskutella parannettavan korvaan tämän nukkuessa. Mikään uusi keksintö ASMR ei ole.[/quote
Olen ollut myös hypnoosissa ja on niissä ehkä jotain samaa. Mutta ASMR on kyllä selkeästi oma juttunsa. Tietäjät tietää. Hypnoosi muistuttaa enemmän perusrentoutumista.
Vierailija kirjoitti:
Voin kuvitella, että asmr-videot ällöttävät, puistattavat, vihastuttavat tai ihmetettyvät ihmisiä, jotka eivät koe sitä ihanaa kihelmöivän rentouttavaa vaikutusta, jota niiden on tarkoitus triggeröidä. Minusta niiden katselussa ei olekaan mitään järkeä, jos niistä ei saa tinglejä.
Itse rakastan asmr-videoita ja minua ei niinkään kiinnosta, mitä siinä videolla puhutaan (joo toistellaan jotain sanoja) tai tehdään (naputellaan puuterirasian kantta) vaan katselen/kuuntelen niitä koska ne vaivuttavat minut ihan rentouttavan turvallliseen transsimaiseen tilaan. Pääni kihelmöi ja ihania tuntemuksia kulkee pitkin vartaloa (huom. ei seksuaalisia). Pidän tosi monenlaisista asmr-videoista.
Olen niin onnellinen, että minulla on tämä ominaisuus. Ensimmäisiä kertoja koin tätä tunnetta lapsena kampaajalla tai kun joku aikuinen luki minulle kirjaa ja käänteli rauhallisesti sivuja. Jotkut ihmiset aiheuttavat minulle ihan livenä asmr-tuntemuksia, etenkin huolitellusti pukeutuneet ja rauhallisesti liikkuvat ja intensiivisesti läsnäolevat ihmiset.
Mulla on sama, että saan ihan livenäkin ihmisten kanssa ASMR-tuntemuksia varsinkin, jos toisella on rauhallinen puheääni. Puhelimessa tiettyjen ihmisten kanssa tapahtuu sama.
Vierailija kirjoitti:
Seksiä on ihan turha yrittää sekoittaa tähän mukaan, vaikka itse kutsunkin asmr tuntemuksia aivo-orgasmiksi. Itsellä toimii parhaiten naisen hiljainen puhe, ei kuitenkaan kuiskaus. Naputtelu pilaa monta muuten hyvää videota.
Täytyy sanoa, että hiukan sääliksi käy ihmisiä, joilta tämä ominaisuus puuttuu. Sen verran mahtava tunne se on. Luulin aiemmin oikeasti olevani ainoa, kuka näin reagoi, enkä osannut oikein edes ottaa puheeksi tämmöistä. Riemuni repesi kun näitä videoita alkoi YouTubeen ilmestymään.
Mä en tajua tuota aivo-orgasmi-sanaa. Musta siinä ei ole mitään orgasmimaista. Orgasmihan on selvästi asia joka kehittyy huippuunsa, on muutaman hetken tosi voimakas ja sitten hiipuu pian pois. ASMR-kokemus on musta huomattavasti tasaisempi.
Olisin halunnut rentoutua tuollaisten ASMR-videoiden avulla, mutta muhun niillä on täysin päinvastainen vaikutus. Kuiskuttelijoita ja maiskuttelijoita tekisi mieli ravistella ja kaikenlaiset rapistelut sekä muut äänet noilla videoilla saavat aikaan vain suurta ärsytystä ja inhoa.
Mäkin inhoan niitä kuiskausvideoita. Jokin siinä intiimiydessä ällöttää. Ja en pidä minkäänlaisesta ihmisten ohjaamasta rentoutumisesta ylipäätään. Sen sijaan mua rentouttaa esim. myrskyisä sää (jos ei ole kylmä). Se tuntuu hyvältä ihoa vasten, ja on kiva kun siinä kukaan ei tietoisesti "manipuloi" minua rentoutumaan.
Ja vaikka en siedä kuiskausvideoita, niin ajatus sellaisten itse tekemisestä (muiden rentouttamiseksi) ei inhota.
ggg kirjoitti:
Eilen soitin eräälle lomituspalvelutoimistossa tms:ssa työskentelevälle jolla on kyllä tosi miellyttävä ääni, tosi äsmärinen. Ehkä hän ei tiedä sitä itse mutta mielelään sitä kauemminkin kuunteleisi. harmi kun asia selveni niin nopeasti ja puhelu jäi lyhyeksi
Tuttua. Joskus oikein harmitti apteekin tiskillä, kun farmaseutti antoi lääkkeet niin nopeasti. Yhdessä kampaamossa vastaa myös nainen, jonka äänestä tulee todella hyvä olo. Ei sentään huvikseen viitsi soitella sinne :D
Vierailija kirjoitti:
Ne toimii lähinnä mt-ongelmaisille ja kaikin tavoin moniongelmaisille naisille.
Oletko noin kateellinen, ettet itse tätä koe. Oma kolmevuotiaani kokee selvästi ASMR tunteen. Hän tuskin on mt-ongelmainen. Pyytää aina kuiskaamaan iltasadun ja haluaisi että kuiskaan ihan korvan vieressä.
Tosiaan ne aiheuttavat tunteen, että haluaisin lyödä supisijaa nyrkillä naamaan. Ehkä näitä voisi hyödyntää sodankäynnissä tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
Minua myös yököttää ja ärsyttää ne.
En keskimäärin tykkää niistä tyypeistä jotka tekee noita. Jotain hyvin laskelmoivaa ja keinotekoista, manipuloivaa, mistä tulee epämiellyttävä olo. Veden solinat ja tuulen huminat on myös lempeitä ääniä, mutta aitoja. Jotkut aidon tekemisen äänetkin. Asmr vie tuon asian keinotekoisuuden puolelle ja poken kanssa flirtataan sumeilematta. Naisena tulee oksennus suuhun noita välillä katsoessa. Siis todeten: nähty on tämä laji, eikä nappaa niin että saisin mitään erityistä mielihyvää noista äänistä, jotka eivät synny todellisuuden pohjalta. Musiikkiin tuota ei voi oikein verrata.
Minä saan niistä tuntemuksia. Nimittäin vaivaannuttavan myötähäpeän.
En voi vakavalla naamalla katsella, kun joku rapsuttelee hiusharjaa tai hankaa ilmapalloa, mutta kai nyt ihminen saa itsestään narrin tehdä jos haluaa, kun tämähän on vapaa maa.
Mulle toimii vain tietyt videot. Esim. maiskuttelu tai veden suihkuttaminen aiheuttaa vain inhotusta. :D
Itse tykkään joidenkin ihmisten rauhallisesta puheesta ja hitaasta puuhailusta ilman liiallista kolinaa. Ylikorostetut kuiskailut ja maiskuttelut suorastaan ärsyttää.
Sain "tingles" pari ekaa kertaa kun kuuntelin. En sen jälkeen. Mutta edelleen asmr videot rauhoittavat, joten kuuntelen joskus.
Vierailija kirjoitti:
Mä saan niistä ihan päinvastaisia kokemuksia. Mies tykkää ja sanoo että ne rauhoittaa, tulee just tommonen tingly-fiilis, mutta mulla ei. Mulla menee kylmät väreet (huonolla tavalla) ja puistattaa, joskus inhottaa oikein tosissaan niin ettei pysty kuuntelemaan ollenkaan. Useimmat on mulle vastenmielisiä. Mut mä oon erityisherkkä, että ehkä siinä osasyy, koen niistä "liikaa" :D
Minäkin sain kerran yhdestä asmr-videosta tuollaisen tuntemuksen. En ole löytänyt sitä videota enää uudestaan enkä edes muista, mikä ääni se oli joka aiheutti tuon tosi voimakkaan epämukavuuden.
Mutta niitä videoita on tosi erilaisia ja jotkut ovat ihan rentouttavia ja kivoja, vaikka en yleensä mitään erikoisia tuntemuksia niistä saakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä juttu tämä on?
Vierailija kirjoitti:
Sain "tingles" pari ekaa kertaa kun kuuntelin. En sen jälkeen. Mutta edelleen asmr videot rauhoittavat, joten kuuntelen joskus.
Mikä on tingles?