Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Motiivisi tuoda pieni lapsi sairaana hoitoon?

Vierailija
10.03.2021 |

Annat esim aamulla Panadolia ja toivot, että kuume ei nouse tai sitä ei huomata. Et välttämättä vie lasta edes koronatestiin. Miksi?

Kysyn koska työskentelen lastenhoitajana ja törmään näihin tilanteisiin jatkuvasti.

Kommentit (256)

Vierailija
121/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli keskivaikea masennus, ja lisäksi minulla oli se sama kuumetauti kuin lapsellanikin. Olin aamulla siinä kunnossa, etten kyennyt havainnoimaan lapseni vointi.

Anteeksi, että olemme edelleen elossa, pilaamassa teidän täydellistä maailmaanne.

Ehkä sinun kannattaisi itse tehdä lasu?

Mistä päättelit, ettemme ole lasun asiakkaita? Lasu ei tarkoita samaa kuin huostaanotto.

Sekö, että masentunut äiti sairastuu flunssaan (huom! Kaksi sairautta samalla ihmisellä samaan aikaan! Ei voi olla totta! Provohan tämä tietenkin on.), ja vieläpä samaan aikaan lapsensa kanssa, on lastensuojeluasia?

Tosi hyvä jos jo olette lastensuojelun asiakkaita. Toivottavasti sosiaalityöntekijät osaavat arvioida oikein kykysi hoitaa lastasi ettei lapsesi kärsi kohtuuttomasti.

En ole edellinen kirjoittaja, mutta ai että kun sinun kaltaisesi jeesustelijat saisivat päättää lastensuojelusta, niin jo olisi jokaiselta lievääkin masennusta joskus sairastaneelta lapset oikopäätä huostaanotettu. Mitä sitten, vaikka vanhemmasta erottaminen on yksi syvimmistä traumoista minkä lapselle voit aiheuttaa. Eipä sillä lapsen parhaalla ole teille edes hevon humpan väliä, kunhan pääsette sitä omaa kruunuanne kiillottamaan. Katsokaas kaikki kun minä olen niin erinomainen etten ole koskaan erehtynyt masentumaan. Ja sitten vielä omahyväisen mairea hymy päälle. "Minähän haluan vain auttaa." 🤮 Puistattavin ihmistyyppi ikinä.

Tottakai lapsi ansaitsee sellaiset vanhemmat jotka jaksavat pitää hänestä huolen. Traumaattista on elää masentuneiden ja mielenterveysongelmista kärsivien vanhempien kanssa koko lapsuus käytännössä heitteillä. Ei todellakaan ole aina lapsen paras elää biologisten vanhempien kanssa. Nimim kokemusta on.

Ja mistä lähtien se on heitteillä olemista, että vanhempi ei yhtenä aamuna huomannut lapsen flunssaa? Ihan totta, kyllä vanhemmatkin saa olla ihan ihmisiä, ei tarvitse olla mitään superolentoja.

Ei me hoitajatkaan mitään superolentoja olla. Tavallisia äitejä (tai isiä), joilla myös omat lapset ja perheet. Kummasti sitä silti heti aamusta huomaa, että tuo lapsi ei ole kyllä ihan kunnossa. Eikä edes oma lapsi kyseessä. Voihan olla, että sen vieraan lapsen tuntee sitten paremmin kuin ne omat vanhemmat kun sen kanssa enemmän aikaa vietetään. 🤔

No joka päiväkö se sinne kipeänä tulee? Vai miksi tässä hyökätään äitiä kohtaan, joka myönsi kerran (!) vieneensä erehdyksessä kipeän lapsen hoitoon, kun oli itsekin sairaana ja kärsi masennuksesta? Mihin tällainen ihminen tarvitsee sinun ivaasi? Millainen ihminen yleensä haluaa irvailla tuollaisesta?

Jos sinä olet ko äiti, niin vaikutat harhaiselta. Hae apua.

Vierailija
122/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsethan ovat aina ja koko ajan kipeitä ja möyrivät maassa saaden kaikkia pöpöjä suuhunsa. Siksi sielä päiväkodissa on niin paljon sairastumisia lapsilla kun ovat kaikki sielä läjässä hoidossa ja lapset on lapsia.

Jep, kun kipeitä, kuumeisia, koronaisia lapsia tuodaan sinne kasoittain hoitoon.

Jep ja tässähän siis tää vanhempien itsekkyys periaatteessa tulee et pakkohan se on jonnekkin viedä kun itsensä pitää mennä töihin tai vaikka omille menoille. Tyylillä siis. Tai vähätellään et no annetaan nyt tosta panadol tai kyl se nyt tän päivän pärjää ihan hyvin. Eivätkä aina ajattele et jos kaikki vanhemmat ajattelevat päiväkodissa noin niin kaikki menevät sit samal periaatteel viemää lapset sinne.. ja onko järkevää viedä lasta sinne.. kun pakkohan se jonnekkin on laittaa kun itse päästävä töihin eikä taas voi olla pois

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kuulla, että tällaisiakin vanhempia on. Ikinä en tekisi omalle lapselleni noin. Joskus on tietysti siinä rajoilla, onko lapsella alkava flunssa vai ei ja vaikea päättää jättääkö kotiin. Jos ei siis muita oireita kuin esim väsymys. Kuume, nuha yms. tietysti selkeä merkki, samoin tarve särkylääkkeelle. Silloin oikea paikka on koti.

Vierailija
124/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntee omat lapsensa, huomaa kyllä aamulla ilman kuumemittariakin, jos lapsen olo on huono. Silloin äiti/isä soittaa soittaa päivähoitoon ja töihin jäävänsä kotiin sairaan lapsen kanssa. Mihin ihmimillisyys omien lasten hoidosta on kadonnut?

Vierailija
125/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä veisi sairasta lasta hoitoon! Haluan tietysti olla satavarma, että raukalla on paras mahdollinen olo kivuista ja/tai huonosta olosta huolimatta. Ainakin oma lapseni vaatii ja tarvitsee kipeänä selvästi enemmän hellyyttä ja huolenpitoa kuin normaalisti, eihän päiväkodin henkilökunnalla ole resursseja antaa lapselleni tällaista erityiskohtelua. En keksi, mikä voisi muka olla niin tärkeää muuta hoidettavaa, että veisin minua tai isäänsä tarvitsevan lapsen pois luotamme :(

Lisäksi en tietenkään haluaisi tartuttaa muita perheitä ja henkilökuntaa, mutta tämä on tärkeydestään huolimatta toissijainen argumentti.

Olen itsekin ollu päiväkodeissa ja lastenhoitajana töissä ennen oman lapsen saamista, ja kyllä myös jo silloin ihmettelin, miten jollain on sydäntä jättää selkeästi kipeä lapsi hoitoon. Eri asia tietysti, jos kipeys ilmenee vasta päivän aikana vanhempien tietämättä.

Vierailija
126/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas taas hilpeä ketju. Taas on vääränlaiset ihmiset tehneet lapsia ja toisilta ne pitäisi ottaa kokonaan pois. Ilmankos Suomessa voi lapset huonosti. Ei siksi, että väärät ihmiset tekee lapsia eikä siksi ettei niitä lapsia oteta riittävän helposti pois, vaan tämän syvän tuomitsevuuden ja pahantahtoisuuden takia joka tuntuu vyöryvän kaikkeen lasten ympärillä käytyyn keskusteluun. Vanhemmat nääntyy tässä ilmapiirissä ja se heijastuu väistämättä myös lapsiin.

Höpöhöpö. Iso osa vanhemmista on aivan pohjattoman itsekkäitä. Miettivät vain itseään, omaa aikaa ja valittavat siitä kun lapsista on niiiiin paljon vaivaa.

Näemmä osa aikuisistakin on pohjattoman itsekkäitä, empatiakyvyttömiä ja pahantahtoisia. Tämä on vaan loistava tekosyy levittää sitä omaa pahaa oloa ja vieläpä sosiaalisesti hyväksytysti. Enhän minä muuten, mutta kun minä ajattelen vaan niiden lapsiparkojen parasta.

Juu ei tietenkään saisi arvostella. Tuokaa vaan kuumeiset, sairaat lapset meille hoitoon, niin että koko perhe ollaan sitten kipeänä, kenties jopa koronassa. Minähän olen vaan lastenhoitaja, pitää pysyä hiljaa ja hoitaa lapsia. Vaikka vanhemmat käyttäytyisivät miten häikäilemättömästi ja vastuuttomasti ja jättäisivät noudattamatta kaikki yhteiset säännöt. Tietenkin, hoidan vain lapsia. Vaikka sitten ne sairaat. Omat ja muiden, jotka eivät jaksa lapsiaan hoitaa.

Vierailija
127/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tässä ole sen kummallisemmasta asiasta kyse kuin siitä, että vain terveenä hoitoon. 🤗

Vierailija
128/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai muka pääsen helpommalla. En pääse. Kun ryhmästä on lapsia pois, minut siirretään viereiseen päiväkotiin töihin josta on henkilöstöä sairauslomalla ja kaikki lapset paikalla. Myös näin korona-aikana. Mieluummin hoitaisin vain oman ryhmäni lapsia.

Vierailija
129/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lapsi ei ole vielä päiväkodissa, mutta voisin kuvitella, että motiivina on se, että halutaan päästä töihin ja toivotaan samalla, että lapsen kuume olisi vain nopeasti ohimenevä piikki.

Tämä. Oma lapsi ei vielä päivähoitoiässä vielä mut ajattelen myös näin voisiko tuo sit olla motiivina, en tiedä? 😅 Jusf et jos olisi ”pakko” töihin päästä (kun ei voi sieltä aina tai kokoajan poiskaan olla) - niin tulee onglema. Tai sit et ei olla ihan varmoja onko lapsi kipeä niin annetaan varmuudeks lääke ja päätetään viedä vaan hoitoon ja toivotaan parasta? Just toi et toivotaan olis ohi menevä juttu? Kun ei aina tiiä ja seuraillaan

Vierailija
130/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä tässä ole sen kummallisemmasta asiasta kyse kuin siitä, että vain terveenä hoitoon. 🤗

Aina ei voi olla varma onko lapsi nyt kipeä vai terve

Vierailija
131/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko monella tässä ketjussa työelämän realiteetit ihan hukassa? Olen ollut töissä useassa firmassa ja aina jos olet pois lapsekkaan vuoksi yhtään useammin tulee noottia, vattuilua ja ongelmia. Kommentoin jo aiemmin ettei itselläni edes ole lapsia mutta tiedän millaista se on. Ja työnantajat ei tosiaan palkkaa normi työntekijöille mitään hoitajia. Meillä ei saa edes palkatonta mitenkään helposti. Mitä tuossa voi tehdä? Töissä on käytävä ja kestonuhainen lapsi köhii helposti joka käänteessä syksystä kevääseen joka kuukausi.

Käytännössä hyvin harva työnantaja on myötämielinen. Sillä ei ole mitään tekemistä vanhemmuuden kanssa.

Vierailija
132/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas taas hilpeä ketju. Taas on vääränlaiset ihmiset tehneet lapsia ja toisilta ne pitäisi ottaa kokonaan pois. Ilmankos Suomessa voi lapset huonosti. Ei siksi, että väärät ihmiset tekee lapsia eikä siksi ettei niitä lapsia oteta riittävän helposti pois, vaan tämän syvän tuomitsevuuden ja pahantahtoisuuden takia joka tuntuu vyöryvän kaikkeen lasten ympärillä käytyyn keskusteluun. Vanhemmat nääntyy tässä ilmapiirissä ja se heijastuu väistämättä myös lapsiin.

Höpöhöpö. Iso osa vanhemmista on aivan pohjattoman itsekkäitä. Miettivät vain itseään, omaa aikaa ja valittavat siitä kun lapsista on niiiiin paljon vaivaa.

Näemmä osa aikuisistakin on pohjattoman itsekkäitä, empatiakyvyttömiä ja pahantahtoisia. Tämä on vaan loistava tekosyy levittää sitä omaa pahaa oloa ja vieläpä sosiaalisesti hyväksytysti. Enhän minä muuten, mutta kun minä ajattelen vaan niiden lapsiparkojen parasta.

Juu ei tietenkään saisi arvostella. Tuokaa vaan kuumeiset, sairaat lapset meille hoitoon, niin että koko perhe ollaan sitten kipeänä, kenties jopa koronassa. Minähän olen vaan lastenhoitaja, pitää pysyä hiljaa ja hoitaa lapsia. Vaikka vanhemmat käyttäytyisivät miten häikäilemättömästi ja vastuuttomasti ja jättäisivät noudattamatta kaikki yhteiset säännöt. Tietenkin, hoidan vain lapsia. Vaikka sitten ne sairaat. Omat ja muiden, jotka eivät jaksa lapsiaan hoitaa.

Korona voi olla myös oireeton (lapsilla sielä päiväkodissa)

Vierailija
133/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin aina ei voi tietää, mut kyllä niitäkin on jotka ilmoittaa että Paavo kuumeessa, ei tule tänään ja jo seuraavana aamuna tuovat hoitoon. Ja ylläripylläri kuume nousee taas. Eli tuodaan siis hoitoon, vaikka tiedetään että ei ole terve. Selvästi tärkeää on saada edes se aamupäivä vapaaksi, hoitajista ja muista lapsista ja heidän perheistään viis.

Vierailija
134/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika julmaa viedä pieni, kipeä, itkuinen lapsi hektiseen, meluisaan päiväkotiin, jossa ei saa edes nukkua rauhassa.

Vierailija
135/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli keskivaikea masennus, ja lisäksi minulla oli se sama kuumetauti kuin lapsellanikin. Olin aamulla siinä kunnossa, etten kyennyt havainnoimaan lapseni vointi.

Anteeksi, että olemme edelleen elossa, pilaamassa teidän täydellistä maailmaanne.

Ehkä sinun kannattaisi itse tehdä lasu?

Mistä päättelit, ettemme ole lasun asiakkaita? Lasu ei tarkoita samaa kuin huostaanotto.

Sekö, että masentunut äiti sairastuu flunssaan (huom! Kaksi sairautta samalla ihmisellä samaan aikaan! Ei voi olla totta! Provohan tämä tietenkin on.), ja vieläpä samaan aikaan lapsensa kanssa, on lastensuojeluasia?

Tosi hyvä jos jo olette lastensuojelun asiakkaita. Toivottavasti sosiaalityöntekijät osaavat arvioida oikein kykysi hoitaa lastasi ettei lapsesi kärsi kohtuuttomasti.

En ole edellinen kirjoittaja, mutta ai että kun sinun kaltaisesi jeesustelijat saisivat päättää lastensuojelusta, niin jo olisi jokaiselta lievääkin masennusta joskus sairastaneelta lapset oikopäätä huostaanotettu. Mitä sitten, vaikka vanhemmasta erottaminen on yksi syvimmistä traumoista minkä lapselle voit aiheuttaa. Eipä sillä lapsen parhaalla ole teille edes hevon humpan väliä, kunhan pääsette sitä omaa kruunuanne kiillottamaan. Katsokaas kaikki kun minä olen niin erinomainen etten ole koskaan erehtynyt masentumaan. Ja sitten vielä omahyväisen mairea hymy päälle. "Minähän haluan vain auttaa." 🤮 Puistattavin ihmistyyppi ikinä.

Tottakai lapsi ansaitsee sellaiset vanhemmat jotka jaksavat pitää hänestä huolen. Traumaattista on elää masentuneiden ja mielenterveysongelmista kärsivien vanhempien kanssa koko lapsuus käytännössä heitteillä. Ei todellakaan ole aina lapsen paras elää biologisten vanhempien kanssa. Nimim kokemusta on.

Ja mistä lähtien se on heitteillä olemista, että vanhempi ei yhtenä aamuna huomannut lapsen flunssaa? Ihan totta, kyllä vanhemmatkin saa olla ihan ihmisiä, ei tarvitse olla mitään superolentoja.

Ei me hoitajatkaan mitään superolentoja olla. Tavallisia äitejä (tai isiä), joilla myös omat lapset ja perheet. Kummasti sitä silti heti aamusta huomaa, että tuo lapsi ei ole kyllä ihan kunnossa. Eikä edes oma lapsi kyseessä. Voihan olla, että sen vieraan lapsen tuntee sitten paremmin kuin ne omat vanhemmat kun sen kanssa enemmän aikaa vietetään. 🤔

Tätä minäkin hoitajana olen joskus miettinyt. Että huomaatko itse paremmin kuin vanhempi että lapsi on sairas? Vai olisko kuitenkin niin että vanhempi huomaa, mutta ei välitä lapsestaan?

No varmaan sekä että? Korona-aikaan kun pienimmästäkin oireesta pitäisi jäädä kotiin, niin ei sitä pikkunuhaa välttämättä aamukiireessä huomaa. Ja jotkut lapset niiskuttavat siitepölyaikaan 4-5 kk joka ikinen aamu. Aamuisin lapset on usein muutenkin väsyneitä, sen ylimääräisen sairausväsymyksen huomaa helpommin vasta siinä 30-60 min kohdalla kun lapsi ei ole virkistykään vaikka unihiekat on karistettu. Se, että 4 v on vastaherätettynä väsynyt ja kiukkuinen ei ole mitään erikoista. Ja joskus se kuume ihan oikeasti nousee päivän aikana. Kuten joku edellä huomautti, jos sille lapselle nousee puolenpäivän aikaan kuume, niin kyllä se puhuu hyvin vahvasti sitä vastaan että lapsi olisi lääkitty samana aamuna kuumeettomaksi - jos näin olisi niin se lääkehän vaikuttaisi vielä. Ja kotona se vanhempi on itsekin vastaherännyt, unenpöpperöinen ja kiireinen. Pk:ssa vastaanottava hoitaja on todennäköisesti ollut vähintään tunnin pari hereillä ja kumonnut pari kuppia kahvia. Vähän eri vireystila päällä.

En siis väitä ettei niitäkin olisi jotka törkeästi tuo sairaan lapsen hoitoon, mutta onhan se minusta vähän hanurista aina olettaa sitä pahinta. On muuten aika toistuva ilmiö näissä päivähoitokeskusteluissa, että vanhemmat on aina ihan kauheita ja tekee kaiken silkkaa pahuuttaan ja ilkeyttään. Joskus toivoisi enemmän ymmärrystä ja armollisuutta puolin ja toisin.

Vierailija
136/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko monella tässä ketjussa työelämän realiteetit ihan hukassa? Olen ollut töissä useassa firmassa ja aina jos olet pois lapsekkaan vuoksi yhtään useammin tulee noottia, vattuilua ja ongelmia. Kommentoin jo aiemmin ettei itselläni edes ole lapsia mutta tiedän millaista se on. Ja työnantajat ei tosiaan palkkaa normi työntekijöille mitään hoitajia. Meillä ei saa edes palkatonta mitenkään helposti. Mitä tuossa voi tehdä? Töissä on käytävä ja kestonuhainen lapsi köhii helposti joka käänteessä syksystä kevääseen joka kuukausi.

Käytännössä hyvin harva työnantaja on myötämielinen. Sillä ei ole mitään tekemistä vanhemmuuden kanssa.

Kyllä sairasta lasta saa hoitaa kotona, siihen oikeuteen ei vaikuta työnantajan asenteet. Ainakin itse olen jäänyt aina hoitamaan, tai puoliso on jäänyt, jos on yhtään ollut aihetta. Jos ei työnantaja ymmärrä, niin se on sen työnantajan ongelma.

Vierailija
137/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TÄMÄ. Samaa mieltä. Tätä myös ajattelen ja ei kyllä työnantaja tykkää eikä katso hyvällä jos joudut oleen poissa usein just vaikkapa joka kuukausi lapsen pienen kestonuhan tai köhän takia Ym kun joudut jäämään kotiin. Mitä pitäisi tehdä? Myös minun töissäni ei helpolla vapaalle jäädä, hyvä kun kehtaa itse sairastaa joskus että joutunut puoli kuntoisena itsekkin takas töihin ettei just saa pahaa nootia, katsetta ym. Näin yrityspohjaisessa pienemmissä yrityksissä ainakin

Vierailija
138/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä on lapsi tuotu tosiaan ihan puolikuntoisena hoitoon. Vanhempi vain korkeintaan sanonut, että on vähän väsynyt kun nukkui huonosti tai ei sano mitään. Pikaisesti vain jättänyt.

No se väsymyksen syy sitten selviää kun lapsella puoliksi sulanut suppo vaipassa ja kuumetta.

Raivostuttavinta on se, etteivät vanhemmat edes vastaa puhelimeen kun lapsi pitäisi hakea heti kotia. Jos se 1,5v eristetään muusta ryhmästä (niin kuin ohje on), niin ei sitä sinne komeroon voi yksin jättää vaan yhden hoitajan on siellä pakko olla. Tämä taas pois muusta ryhmästä ja hoitaja altistaa itsensä. En siis voi mitenkään ymmärtää. Täysin tietoista toimintaa ja pitäisi olla rangaistava teko.

Toinen lastenhoitaja.

Päiväkodissa voisi minusta ihan hyvin olla joku turvallinen koppi/häkki, jossa pelkkä patja ja kameravalvonta, näille tavalla tai toisella sairaille lapsille. Siellä voisivat sitten odottaa vanhempaa hakemaan.

1. Lasta ei saa jättää ilman valvontaa. 2. Päiväkodeissa ei ole ylimääräisiä huoneita.  3. Kameravalvonta patja, koppi = juoppoputka??

Vierailija
139/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sairasta lasta saa hoitaa kotona, siihen oikeuteen ei vaikuta työnantajan asenteet. Ainakin itse olen jäänyt aina hoitamaan, tai puoliso on jäänyt, jos on yhtään ollut aihetta. Jos ei työnantaja ymmärrä, niin se on sen työnantajan ongelma.

Kyllähän itsekkin saat olla pois jos olet kipeä ja saat sairauslomaa mutta kuka kehtaa olla pois pitkiä aikoja usein sairaslomallakaan? Ei katsota hyvällä. Tämä sama asia hieman mutta lapsen asioissa.

Vierailija
140/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja sinun ongelmasi kun työnantaja antaa potkut sen takia että olet koko ajan pois

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi