Motiivisi tuoda pieni lapsi sairaana hoitoon?
Annat esim aamulla Panadolia ja toivot, että kuume ei nouse tai sitä ei huomata. Et välttämättä vie lasta edes koronatestiin. Miksi?
Kysyn koska työskentelen lastenhoitajana ja törmään näihin tilanteisiin jatkuvasti.
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
Kaverini on vienyt kipeää lastansa hoitoon koska hän tarvitsee omaa aikaa. Ei ole yh. Kerran (ennen koronaa) suutahti kun piti hakea kuumeinen lapsi kotiin sillä "ihan pirteenähän tuo jaksaa leikkiä vaikka kuumetta 37,5".
Nyt korona-aikana hällä on ollut tosi rankkaa kun joutunut olemaan flunssaoireisen lapsensa kanssa kotona.
En myöskään ymmärrä sitä, miksi vanhemmat ovat niin äkäisiä kun joutuvat hakemaan sen oman lapsensa kotia sairastamaan. Itselle tulee välillä semmoinen olo, että pitäisi pyytää anteeksi, että Paavolle nousi nyt kuume ja pahoitella asiaa.
Ihmiset ovat itsekkäitä. Ei ajatella muita. Se on tämän ajan vitsaus yleisestikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini on vienyt kipeää lastansa hoitoon koska hän tarvitsee omaa aikaa. Ei ole yh. Kerran (ennen koronaa) suutahti kun piti hakea kuumeinen lapsi kotiin sillä "ihan pirteenähän tuo jaksaa leikkiä vaikka kuumetta 37,5".
Nyt korona-aikana hällä on ollut tosi rankkaa kun joutunut olemaan flunssaoireisen lapsensa kanssa kotona.
En myöskään ymmärrä sitä, miksi vanhemmat ovat niin äkäisiä kun joutuvat hakemaan sen oman lapsensa kotia sairastamaan. Itselle tulee välillä semmoinen olo, että pitäisi pyytää anteeksi, että Paavolle nousi nyt kuume ja pahoitella asiaa.
Samaan syyllistämiseen olen törmännyt! Yksi isä kun haki lapsen kesken päivän hoidosta vaikutti siltä, että olisi toivonut että vien lapsen vielä lääkäriin hänen puolestaan. Niin raskaalta sai sen asian kuulostamaan. Kun hänellä on nyt niin rankkaa kun joutuu sairasta lasta hoitamaan ja viemään sen vielä lääkäriin!
"Niin ja se onkin sitten vielä astetta vaikeampi ja huolestuttavampi asia jos se lapsi tuodaan hoitoon koska vanhempi on niin uupunut että ei jaksa hoitaa. Samaan kastiin menee nämä yövaipoissa hoitoon tuotavat jne.
Eihän siinä toki meidän hoitajien paheksunta auta, perheet vaan usein tarvitsisi enemmän ja erilaista tukea kuin se päivähoito. Mielestäni päivähoidon vastuulle sysätään nykyään vähän liikaakin kaikki sosiaaliset ja kehitykselliset ongelmat. Kun se on kuitenkin edelleen käytännössä lähinnä sitä päivähoitoa, harvassa paikassa on oikeasti osaamista ja RESURSSEJA tukea perheitä jotenkin kokonaisvaltaisesti, kun kotona on ongelmia, tai kun lapsella on suuria kehityksellisiä haasteita joihin tarvittaisiin todellisuudessa erilaisia terapioita ym. Niin ne lykätään vaan päivähoitoon. Siinä väsyy sit kaikki, koti ja hoitajat. No, menee jo vähän pitkälle. Mutta pointti oli että kun tälläistä ilmenee niin oikeastihan pitäisi miettiä niitä juurisyitä, ei siihen meidän hoitajien paheksunta auta.[/quote]
En tajua. Jos joku on niin uupunut, ettei jaksa hoitaa lasta 24/7, niin miksi se on ongelma, että hän vie lapsen silloin päivähoitoon? Kyllä se vaan huomattavasti helpottaa, että saa lapsen hoitamisesta taukoja. Ei päivähoidossa tarvi niin kokonaisvaltaisesti perheitä tukea, että terapoitaisiin vanhemmat ja lapset. Riittää, että hoidetaan lapsia. Perheillä voi olla psykiatriset hoidot ym päiväkodin tietämättä. Ja olisi kiva, jos työntekijät ei ajattelisi, että se on ongelma, että sellaisetkin ihmiset tuo lapsia päivähoitoon, kenellä on psykiatrisia ongelmia. En ne tartu niin kuin korona.
Muutama vuosi sitten eräs äiti toi minulle (pph;lle) maanantai-aamuna lapsen hoitoon.
Lähtiessään huikkasi ovenraosta että "Peskää vähän ahkerammin käsiä kun "PirkkoPetteri" oksenteli viikonloppuna".
Seurauksena että minä sain rajun noroviruksen.
Tartunnan sai myös kolme muuta hoitolasta, heidän vanhempansa ja sisaruksensa, yhden isovanhemmat ja yhden työtoverit.
Nämä kaikki vain sen takia että yhden lapsen äiti oli välinpitämätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan syyllistämiseen olen törmännyt! Yksi isä kun haki lapsen kesken päivän hoidosta vaikutti siltä, että olisi toivonut että vien lapsen vielä lääkäriin hänen puolestaan. Niin raskaalta sai sen asian kuulostamaan. Kun hänellä on nyt niin rankkaa kun joutuu sairasta lasta hoitamaan ja viemään sen vielä lääkäriin!
Tuli vielä mieleen tuosta syyllistämisestä, että yksi vanhempi alkoi kerran huutaa ja kiroilla puhelimeen kun soitin kesken päivän että lapsella kuumetta. Lapsella oli vielä kunnon korkea kuume ja hän oli aivan tööt.
Yksi vanhempi avautuu aina jälkeenpäin kuinka rankkaa on kun on joutunut olemaan lapsen kanssa yksin kotona (viikonloppuisin on molemmat vanhemmat kotona) ja välillä tuo lasta ”kokeilemaan” päiväkotiin josko olis jo terve, jotta saa edes pari tuntia vapaata sinä päivänä, jos pitää kuitenkin soittaa vanhempi hakemaan lapsen kesken päivän.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Tähän haluaisin lisätä ; Miksi ette vaihda lasten vaippoja ennen tarhaan viemistä .Sekin on ilkeää.kun yksi hoitaja vastaanottaa aamutuimaan ja joutuu vaihtamaan melkeen jokaiselta pieneltä vaipat.
Sekin on masentavaa, että vaippaikäiset ylipäätään on hoidossa. :(
Omani ei ollut sen ikäisenä.
Niin, työttömät voi hyvin hoitaa lapsiaan kotona 3 vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi sitten eräs äiti toi minulle (pph;lle) maanantai-aamuna lapsen hoitoon.
Lähtiessään huikkasi ovenraosta että "Peskää vähän ahkerammin käsiä kun "PirkkoPetteri" oksenteli viikonloppuna".
Tartunnan sai myös kolme muuta hoitolasta, heidän vanhempansa ja sisaruksensa, yhden isovanhemmat ja yhden työtoverit.
Kai teit äidille selväksi, mitä oli aiheuttanut? Tajusiko edes hävetä?
Vierailija kirjoitti:
"Niin ja se onkin sitten vielä astetta vaikeampi ja huolestuttavampi asia jos se lapsi tuodaan hoitoon koska vanhempi on niin uupunut että ei jaksa hoitaa. Samaan kastiin menee nämä yövaipoissa hoitoon tuotavat jne.
Eihän siinä toki meidän hoitajien paheksunta auta, perheet vaan usein tarvitsisi enemmän ja erilaista tukea kuin se päivähoito. Mielestäni päivähoidon vastuulle sysätään nykyään vähän liikaakin kaikki sosiaaliset ja kehitykselliset ongelmat. Kun se on kuitenkin edelleen käytännössä lähinnä sitä päivähoitoa, harvassa paikassa on oikeasti osaamista ja RESURSSEJA tukea perheitä jotenkin kokonaisvaltaisesti, kun kotona on ongelmia, tai kun lapsella on suuria kehityksellisiä haasteita joihin tarvittaisiin todellisuudessa erilaisia terapioita ym. Niin ne lykätään vaan päivähoitoon. Siinä väsyy sit kaikki, koti ja hoitajat. No, menee jo vähän pitkälle. Mutta pointti oli että kun tälläistä ilmenee niin oikeastihan pitäisi miettiä niitä juurisyitä, ei siihen meidän hoitajien paheksunta auta.
En tajua. Jos joku on niin uupunut, ettei jaksa hoitaa lasta 24/7, niin miksi se on ongelma, että hän vie lapsen silloin päivähoitoon? Kyllä se vaan huomattavasti helpottaa, että saa lapsen hoitamisesta taukoja. Ei päivähoidossa tarvi niin kokonaisvaltaisesti perheitä tukea, että terapoitaisiin vanhemmat ja lapset. Riittää, että hoidetaan lapsia. Perheillä voi olla psykiatriset hoidot ym päiväkodin tietämättä. Ja olisi kiva, jos työntekijät ei ajattelisi, että se on ongelma, että sellaisetkin ihmiset tuo lapsia päivähoitoon, kenellä on psykiatrisia ongelmia. En ne tartu niin kuin korona.
Niin mutta jos vanhempi on niin henkisesti sairas että tuo sairaan lapsen kerta toisensa jälkeen hoitoon, niin ei siinä auta hoitajan hymistely. Kerro ihmeessä miten minun pitäisi sellaisessa tilanteessa toimia/asiaan suhtautua? Eikö ole kuitenkin vanhemman tehtävä hakea sitä apua sitten jostain muualta jos ei kerta kaikkiaan pysty olemaan oman lapsensa kanssa kun hän sairastaa? Se on aika huolestuttavaa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Tähän haluaisin lisätä ; Miksi ette vaihda lasten vaippoja ennen tarhaan viemistä .Sekin on ilkeää.kun yksi hoitaja vastaanottaa aamutuimaan ja joutuu vaihtamaan melkeen jokaiselta pieneltä vaipat.
Sekin on masentavaa, että vaippaikäiset ylipäätään on hoidossa. :(
Omani ei ollut sen ikäisenä.
En ole työtön vaan suunnitelmallinen. :)
Mm. laitoin rahaa sivuun jo etukäteen, ja myös vauvavuonna tekemällä silloinkin pyhätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Kolmevuotiaaksi?!
Tässä puhuttiin vaippaikäisistä hoidossa, ja mun lapseni lopetti päivävaipat 1v11kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmevuotiaaksi?!
Tässä puhuttiin vaippaikäisistä hoidossa, ja mun lapseni lopetti päivävaipat 1v11kk.
Ja kaikki lapset oppivat kaiken samaan aikaan kun sinun lapsesi? Ok.
Kamalaa, jos nyt etenkin näin korona-aikaan joku tietoisesti tuo sairaan lapsen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmevuotiaaksi?!
Ja kaikki lapset oppivat kaiken samaan aikaan kun sinun lapsesi? Ok.
Olihan tuossa viestissäkin yhtä lailla oletus, että vasta kolmevuotiaana opittaisiin. :)
Vierailija kirjoitti:
Oletko minä? Itselle kävi lähes samoin. Oltiin vielä bussilla retkellä, eikä tietenkään vessaa ja käsienpesu mahdollisuutta. Siinä yritin sitten vesiripulia siivota kosteuspyyhkeillä. Tietysti sairastuin, kuten moni muukin hoitaja ja lapsi bussissa ja oma perheeni. Olo oli kurja ja viestitin sitten, että joudun olemaan sairaslomalla, olo peestä. Tämä ripulilapsen äiti vain totesi minulle, että tiedän tunteen kun oltiin siinä jo koko muu perhe viikonloppuna. Tämä retkiepisodi tapahtui maanantaina.
No tästä oli se seuraus sitten vanhemmille (jommallekummalle) etteivät päässyt koko viikkoon töihin kun meidän perhe ripuloi ja oksenteli sen viikon. Ei ollut silloin varahoitoa.
En vienyt lapsiani kuumeessa hoitoon ja jos toisella oli kuumetta, molemmat jäivät kotiin. Joitakin kertoja oli tilanteita jossa oli nuhan alkua (ei kuumetta) ja vein hoitoon, koska työ hyvin hektistä ja työkaverit kommentoi ikävästi poissaoloani. Useimmiten oli koko päivän hoidossa eikä kuumetta koskaan ilmaantunut vain vähän vuotava nenä.
Jos kuume nousikin päivän aikana, lähdin riemumielellä hakemaan lapsen kotiin. Oli niin paljon helpompi töissä sanoa, että päiväkodista soitettiin, että lapsi oli kipeänä. Olin useammassa eri työssä ja yhdessä sijainen jätti aina käytännössä kaikki tekemättä ja työmäärä oli valtava kun töihin palasi (etätyö mahdollisuutta ei ollut). Toisessa pommitti puhelimitse kotiin kun on niin raskasta ja koska hänen pitää venyä niin mun pitää auttas. Joskus oli sanottava, että pää ei toimi kun olen sairaan lapsen kanssa valvonut yön, en voi auttaa. Syyllistämistä riitti.
Olen tunnollinen ja sitä kyllä on käytetty hyväksi niin etten aina edes huomannut. Ihmettelin välillä että miten minä selviän omista ja sijaistamistani töistä kollegan ollessa poissa, kun muut ei tahdo selvitä. En ole selkeästi koskaan oppinut tuota härskiyttä millä useampi pelaa.
Onneksi kuitenkin lasten terveys etusijalla, tarkoituksella en hoitoon ole koskaan kipeänä heitä vienyt. Lisäksi, jos olin vapaapäivällä töistä, lapsetkin olivat. Onneksi nuo ajat ovat ohitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko minä? Itselle kävi lähes samoin. Oltiin vielä bussilla retkellä, eikä tietenkään vessaa ja käsienpesu mahdollisuutta. Siinä yritin sitten vesiripulia siivota kosteuspyyhkeillä. Tietysti sairastuin, kuten moni muukin hoitaja ja lapsi bussissa ja oma perheeni. Olo oli kurja ja viestitin sitten, että joudun olemaan sairaslomalla, olo peestä. Tämä ripulilapsen äiti vain totesi minulle, että tiedän tunteen kun oltiin siinä jo koko muu perhe viikonloppuna. Tämä retkiepisodi tapahtui maanantaina.
No tästä oli se seuraus sitten vanhemmille (jommallekummalle) etteivät päässyt koko viikkoon töihin kun meidän perhe ripuloi ja oksenteli sen viikon. Ei ollut silloin varahoitoa.
Sanoitko tälle vanhemmalle mitään? Itse mietin että mitä heille oikein voi ja pitää sanoa? Välillä pelkään loukkaavani kun kerron itsestäänselvyyksiä, mutta toisaalta tuntuu että pakko vaan sanoa, kun eivät joko tajua, tai sitten ”tajua”. Inhottavaa ettei nähdä ollenkaan omaa napaa pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Hengähdystauko kirjoitti:
Saadakseni hetken omaa aikaa shoppailuun, kosmetologilla käyntiin ja ystävien kanssa kahvitteluun. Ja huom! Vastuullisesti tietysti. 😷
Tämä oli varmaan kuitenkin vitsi...Vaikka en ihmettelisi vaikka olisi totta, kun näitä perheitä seuraa. T. Ap
Tämä on totuus. Myös päivähoitoon (kesäpäivystyus) tuodaan lapsia, joilla äiti kotona lomalla.Hakiessa äiti toteaa, että kyllä oli ihana päivä ottaa aurinkoa rannalla ja uida. Kiva, samaan aikaan lapsesi paahtui päiväkodin kuumalla pihalla. Ja kesälomaa ei kuulemma hänellä (lapsella) ole ollenkaan.Lomailemme sitten yhdessä syksyllä... (Kun mun) täytyy saada sitä OMAA aikaa...T:hoitaja
Tuttua minulle myös tuo vanhempien syyllistäminen, kun heidän oma lapsi on kipeänä. Ilmeisesti ajatellaan että nyt hoitajalla on rennot oltavat siellä töissä heidän piikkiinsä, kun on yksi lapsi vähemmän. Sitten ollaan siitä katkeria hoitajalle!