Motiivisi tuoda pieni lapsi sairaana hoitoon?
Annat esim aamulla Panadolia ja toivot, että kuume ei nouse tai sitä ei huomata. Et välttämättä vie lasta edes koronatestiin. Miksi?
Kysyn koska työskentelen lastenhoitajana ja törmään näihin tilanteisiin jatkuvasti.
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli keskivaikea masennus, ja lisäksi minulla oli se sama kuumetauti kuin lapsellanikin. Olin aamulla siinä kunnossa, etten kyennyt havainnoimaan lapseni vointi.
Anteeksi, että olemme edelleen elossa, pilaamassa teidän täydellistä maailmaanne.
Tarkoitat nyt varmaan tilannetta, jossa vahingossa toit kuumeisen lapsen hoitoon.
Mutta särkylääkettä sentään tuskin annoit, jos kerran et huomannut hänen olevan kipeä?
Eli ei ihan vastaa aloituksen tilannetta.
Mutta mistä aloittaja tietää, onko lapselle annettu särkylääkettä aamulla vai ei? Ellei vanhempi kerro sitä lasta tuodessaan.
On myös tapauksia, että lapsi on aamulla täysin terve, mutta kuume ja muut flunssan oireet alkavat päiväkotipäivän aikana. Meillä täysin terveilläkään vanhemmilla ei ole sellaista kristallipalloa, josta voisimme aamulla katsoa, sairastuuko lapsi päivän aikana hoidossa.
Kuumetta alentavan lääkkeen vaikutus kestää tyypillisesti n. 8 tuntia. Eli jos lapsella on kuumetta puolen päivän aikaan, hyvin todennäköisesti hän ei ole saanut aamulla kuumetta alentavaa lääkettä.
Jos on kova kuume, niin vaikutus ei kestä noin kauaa. Ja lääkettä on voitu antaa jo aamuyöstä jotta se varmasti vaikuttaa kunnolla kun viedään lapsi hoitoon. Lapsethan osaavat itsekin kertoa ovatko ottaneet lääkettä vai ei, jos ovat isompia.
Vierailija kirjoitti:
En ole äiti, mutta tiedän kokemuksesta että moni työnantaja ei ole myötämielinen toistuviin poissaoloihin jotka johtuvat lapsen sairastelusta.
Ehkä työpaikalla voisi ehdottaa että työpaikka kustantaisi hoitajan kotiin? Tällaisia palveluita on paljon olemassa. Ratkaisu ei ole se, että viedään sairas lapsi kärsimään hoitoon, kun sen pitäisi saada rauhassa sairastaa kotona ja samalla tartuttamaan kaikkien muidenkin lapset.
No jo on kyllä kumma jos tällaisena aikan yhä harrastetaan tuota. Toivon että tällaisista tehdään ihan oikeusjuttuja jos sairaudeksi selviääkin korona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta kun vie tietoisesti sairaan lapsen hoitoon, kannattaa samalla miettiä sitä, että samalla ehkä tappaa jonkin toisen lapsen isomummon.
Näille ihmisille ei ole mitään väliä jonkun tuntemattoman isomummolla.. Valitettavasti!
Kannattaa muistaa myös se, että se oma äiti tai mummokin on muille hoitolapsille vieras. Tänään sun mummo, huomenna mun... Mutta on ihmisiä, joita ei sekään hetkauta. Mummosta viis, aikuisten on nyt vain pakko mennä töihin jauhamaan Zoomissa toisten päälle.
Vierailija kirjoitti:
En ole äiti, mutta tiedän kokemuksesta että moni työnantaja ei ole myötämielinen toistuviin poissaoloihin jotka johtuvat lapsen sairastelusta.
Aivan varmasti, mutta siinä vaiheessa jo kun lapsia aletaan suunnittelemaan pitäisi varautua vaikka mihin.
tuo suppo vaipassa on kyllä urbaanilegendaa
Vierailija kirjoitti:
Ai kukaan ei muka ole tehnyt niin koskaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ole. Ihan nähty omin silmin.
Pph.
Vierailija kirjoitti:
No jo on kyllä kumma jos tällaisena aikan yhä harrastetaan tuota. Toivon että tällaisista tehdään ihan oikeusjuttuja jos sairaudeksi selviääkin korona.
On todella vastuutonta.
Tätä lasu-juttua mietin itsekin kun serkkuni jatkuvasti raahaa kipeät lapsensa hoitoon. Vaikka oli vauvan kanssa kotona niin 2v hoitoon. Päiväkotiuransa aikana laskujeni mukaan jo yli 10 kertaa soitettu hakemaan lapsi kotiin aamupäivästä. Vanhemmat kotona tai opiskelee. Eivät töissä.
Tiedän tuttuja jotka opiskelee tätä samaa tutkintoa ja heillä onnistuu samalla osa-aikainen työssäkäynti, tai jos lapsi on kipeä niin kotona pitäminen jne. Mutta tää perhe on ihan pulassa jos lapsi kipeä. Kuskataan julkisilla kipeä lapsi kipeän mummon hoitoon kun ei voi yhdeltäkään etäluennolta olla poissa.
Vierailija kirjoitti:
Tätä lasu-juttua mietin itsekin kun serkkuni jatkuvasti raahaa kipeät lapsensa hoitoon. Vaikka oli vauvan kanssa kotona niin 2v hoitoon. Päiväkotiuransa aikana laskujeni mukaan jo yli 10 kertaa soitettu hakemaan lapsi kotiin aamupäivästä. Vanhemmat kotona tai opiskelee. Eivät töissä.
Tiedän tuttuja jotka opiskelee tätä samaa tutkintoa ja heillä onnistuu samalla osa-aikainen työssäkäynti, tai jos lapsi on kipeä niin kotona pitäminen jne. Mutta tää perhe on ihan pulassa jos lapsi kipeä. Kuskataan julkisilla kipeä lapsi kipeän mummon hoitoon kun ei voi yhdeltäkään etäluennolta olla poissa.
Uskomatonta mutta totta, näitä perheitä riittää. Onko perheet avuttomampia kuin ennen vai ihan vaan itsekkäitä? Tiedän myös perheen jossa ollaan ihan pulassa jos 2v kipeänä, vaikka äiti vauvan kanssa kotona. Joten pieni 2v pumpataan täyteen lääkkeitä ja viedään hoitoon vaikka olisi selvästi kipeä.
Opiskelukaveri käytti aivan törkeästi hyväkseen liian hyväsydämistä pph:ta, vei useasti lapset kipeinä hoitoon koko päiväksi, vaikka meidän koulupäivän pituus olisi ollut muutama tunti.. sitten tuntien jälkeen kyseli lähtisikö joku vaikka kahville ja shoppailemaan kun on vapaata?! Minä taas sain päiväkodista huutia kun vein lapseni hoitoon, aamulla oli toisessa silmässä pieni rähmämöykky. Toki putsasin ja katsoin että silmä näyttää ihan normaalilta. Pari tuntia myöhemmin tuli puhelu että tule hakemaan lapsi välittömästi pois tartuttamasta toisiin silmätulehdusta ja takaisin ei ole tulemista ainakaan viikkoon! Tahallani en tuota tehnyt, silmä alkoi punoittaa vasta myöhemmin.. Ja meillä kyllä pysyi molemmat kotona jos toinen oli kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti, mutta siinä vaiheessa jo kun lapsia aletaan suunnittelemaan pitäisi varautua vaikka mihin.
Niin todella pitäisi. Ja siksi ei ihme ettei lapsia enää tehdä. Ei tavallisella talliaisella ole varaa sit kun osuu esim. se yksinhuoltajuus kohdalle. Luojan kiitos omat lapset eivät ole sairastaneet paljoa tänä vuonna, koska se vähäkin mitä ovat on tulleet minulle kalliiksi. Oma palkka on sen 2000e miinus verot. Kun lapsi sairastuu niin töistä saa kolme palkallista “vapaapäivää”. Paitsi jos lapsi sairastuu perjantaina niin se on sitten se yksi päivä. Perus nuhakuume vie helposti 7 päivää. Normaalissa maailmantilanteessa saattoi saada lapselle esim. isovanhemman hoitajaksi. Korona-aikaan niin ei saisi tehdä.
No, jokainen voi laskea jos olen kahden lapsen yh, 1500 euron nettopalkalla, kuinka monta päivää palkatonta minulla on varaa ottaa tässä maassa, Suomen hintatasolla. Ilman säästöjä. Se on käytännössä 0 päivää.
Ikinä en ole lapsia sairaana hoitoon vienyt, olen itsekin lastenhoitaja. Mutta ihan vain tuodakseni keskusteluun sen näkökulman miksi joku saattaa tuoda. Osa ihmisistä on todella tiukilla monella tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin todella pitäisi. Ja siksi ei ihme ettei lapsia enää tehdä. Ei tavallisella talliaisella ole varaa sit kun osuu esim. se yksinhuoltajuus kohdalle. Luojan kiitos omat lapset eivät ole sairastaneet paljoa tänä vuonna, koska se vähäkin mitä ovat on tulleet minulle kalliiksi. Oma palkka on sen 2000e miinus verot. Kun lapsi sairastuu niin töistä saa kolme palkallista “vapaapäivää”. Paitsi jos lapsi sairastuu perjantaina niin se on sitten se yksi päivä. Perus nuhakuume vie helposti 7 päivää. Normaalissa maailmantilanteessa saattoi saada lapselle esim. isovanhemman hoitajaksi. Korona-aikaan niin ei saisi tehdä.
No, jokainen voi laskea jos olen kahden lapsen yh, 1500 euron nettopalkalla, kuinka monta päivää palkatonta minulla on varaa ottaa tässä maassa, Suomen hintatasolla. Ilman säästöjä. Se on käytännössä 0 päivää.
Ikinä en ole lapsia sairaana hoitoon vienyt, olen itsekin lastenhoitaja. Mutta ihan vain tuodakseni keskusteluun sen näkökulman miksi joku saattaa tuoda. Osa ihmisistä on todella tiukilla monella tapaa.
Kyllä, edelleen ymmärrän että perheitä
ja tilanteita on monenlaisia. Mutta paljon on myös niitä, jotka eivät vaan jaksa hoitaa lastaan. Perheen toinen vanhempi saattaa olla vaikka toisen lapsen kotona jokatapauksessa, mutta SILTI tuodaan se sairas, puolikuntoinen lapsi hoitoon. Siinähän sit sairastuvat kaikki muutkin perheet, hoitajat jne. Heillä on ihan samanlaisia tilanteita sitten mitä pitää miettiä. Varmasti myös
yksinhuoltajia muitakin joukossa.
Suurimmalla osa raha, se on ihan sama vaikka lapsella olis pää paketissa, niin PALKATONTA ei voi ottaa. Koska MINÄ menetän RAHAA.
En voi ymmärtää, kyllähän se lapsi menee rahan edelle, aina.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osa raha, se on ihan sama vaikka lapsella olis pää paketissa, niin PALKATONTA ei voi ottaa. Koska MINÄ menetän RAHAA.
En voi ymmärtää, kyllähän se lapsi menee rahan edelle, aina.
Joo just näin, vaikka rahasta ei olisi edes kovin suurta puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelukaveri käytti aivan törkeästi hyväkseen liian hyväsydämistä pph:ta, vei useasti lapset kipeinä hoitoon koko päiväksi, vaikka meidän koulupäivän pituus olisi ollut muutama tunti.. sitten tuntien jälkeen kyseli lähtisikö joku vaikka kahville ja shoppailemaan kun on vapaata?! Minä taas sain päiväkodista huutia kun vein lapseni hoitoon, aamulla oli toisessa silmässä pieni rähmämöykky. Toki putsasin ja katsoin että silmä näyttää ihan normaalilta. Pari tuntia myöhemmin tuli puhelu että tule hakemaan lapsi välittömästi pois tartuttamasta toisiin silmätulehdusta ja takaisin ei ole tulemista ainakaan viikkoon! Tahallani en tuota tehnyt, silmä alkoi punoittaa vasta myöhemmin.. Ja meillä kyllä pysyi molemmat kotona jos toinen oli kipeä.
Onpa kiva sitten kun kaikki muut lapset ja heidän perheensä saavat tartunnan. Onko se hyväsydämistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Motiivini on lääkärintodistus, jonka mukaan lapsi on terve. Sen saa aamulla yksityiseltä lääkäriasemalta ja vaikka sinä hoitajana haluat helpon päivän ilman töitä, niin minulla valitettavasti tämä lappunen on ja sen mukaan lapsen punaiset posket ei ole kuumetta vaan atooppista ihottumaa. Voit olla eri mieltä, mutta se ei johda muuhun kuin minun keskusteluun päivähoidosta vastaavien kanssa. Minulla on todistus, sinulla vain oma sanasi.
Ja mittaan lapselta ruokailun jälkeen kuumetta 39 astetta, kun lääkkeen vaikutus on loppunut? Juu toki haluan vaan helpon päivän, jos ajattelen lapsen parasta ja myös muiden lasten ja perheiden. En ihmettele yhtään että päiväkodista tarttuu kaikki maailman taudit kun vanhemmat ovat niin itsekkäitä.
T.Ap
Ja minä mittaan samalta lapselta 36,7 astetta lämpöä, kun tulen häntä noutamaan. Siinä me sitten seisomme kahden mittarin kanssa ja mietimme, miksi sinun mittarisi mukaan lapsi on sairas.
Vierailija kirjoitti:
Meille soitettiin ennen koronaa vähän väliä perjantaisin, koska lapsia oli liikaa ja hoitajat halusi pitää ylityövapaita. Tiesivät, että olen yrittäjä ja pääsen hakemaan lapsen kotiin koska tahansa. Kolmannen kerran jälkeen tajusin, että minua käytettiin härkisti hyväksi, koska kotiin hain terveen lapsen.
Sitten ryhdyin vastaamaan päiväkodille, että mies tulee hakemaan lapsen, kun pääsee, minä olen asiakaskäynnillä.