Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Motiivisi tuoda pieni lapsi sairaana hoitoon?

Vierailija
10.03.2021 |

Annat esim aamulla Panadolia ja toivot, että kuume ei nouse tai sitä ei huomata. Et välttämättä vie lasta edes koronatestiin. Miksi?

Kysyn koska työskentelen lastenhoitajana ja törmään näihin tilanteisiin jatkuvasti.

Kommentit (256)

Vierailija
41/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai töihinkään mennä kuumeessa räkimään ja yskimään muiden päälle? Vai meneekö joku etenkin nyt korona-aikana? Johan siitä varmaan saisi syytteen!

Ärsyttää tämäkin ihan tosi paljon, kun ajatellaan vaan että hoitaja haluaa helpon päivän ja siksi soittaa vanhemmat hakemaan selkeästi kipeän lapsen kotiin! Varmasti olisit iloinen jos työkaverisi kuumeisena yskisi ja pärskisi naamasi edessä ja kun tietäisit että olisit itse seuraavaksi kipeä.

Vierailija
42/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella itsekästä. Ei tulisi mieleenkään viedä edes lievästi oirehtivaa lasta hoitoon. Uskomatonta että noin edelleen tehdään. Tänä vuonna on oltukin tosi terveitä, vain kaksi kertaa flunssassa, silloin kyllä oltiin se koko 1,5 viikkoa kotona ja sitten vasta kun täysin oireeton päivä takana, vietiin hoitoon. Toivoisin että jatkossakin sairaat lapset jätetään kotiin, näin ne flunssat jyllää nonstoppina kun aina joku tulee sairaana hoitoon. Paljon kivempaa kaikille kun ollaan terveempinä. Mutta minä minä minä ja muista paskat. Hävetkää.

Samat sanat! Mutta mietin että voiko tehdä lasun jos vanhempi kerta toisensa jälkeen tuo lapsen aivan kipeänä hoitoon?

Kyllä kannattaa tehdä. Etenkin jos näkee selvästi että syy on se että lapsen kanssa ei vaan haluta olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli keskivaikea masennus, ja lisäksi minulla oli se sama kuumetauti kuin lapsellanikin. Olin aamulla siinä kunnossa, etten kyennyt havainnoimaan lapseni vointi.

Anteeksi, että olemme edelleen elossa, pilaamassa teidän täydellistä maailmaanne.

Vierailija
44/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoidon henkilökunnan kannattaisi varmasti tehdä enemmänkin lasuja. Esim nämä lapset kellä ei ole lomaa koko vuonna, vaikka vanhemmat lomalla. Eikö olisi lasun paikka? Ja tietty nämä, ketä kerta toisensa jälkeen tuodaan puolikuolleena hoitoon.

Vierailija
45/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli keskivaikea masennus, ja lisäksi minulla oli se sama kuumetauti kuin lapsellanikin. Olin aamulla siinä kunnossa, etten kyennyt havainnoimaan lapseni vointi.

Anteeksi, että olemme edelleen elossa, pilaamassa teidän täydellistä maailmaanne.

Ehkä sinun kannattaisi itse tehdä lasu?

Vierailija
46/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitat nyt varmaan tilannetta, jossa vahingossa toit kuumeisen lapsen hoitoon.

Mutta särkylääkettä sentään tuskin annoit, jos kerran et huomannut hänen olevan kipeä?

Eli ei ihan vastaa aloituksen tilannetta.

Vierailija
47/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Tähän haluaisin lisätä ; Miksi ette vaihda lasten vaippoja ennen tarhaan viemistä .Sekin on ilkeää.kun yksi hoitaja vastaanottaa aamutuimaan ja joutuu vaihtamaan melkeen jokaiselta pieneltä vaipat. 

Meille kans tuodaan usein lapsia yövaipoilla hoitoon! Ilman aamupalaa ja vaipanvaihtoa, vaikka toinen vanhemmista saattaisi olla kotona ja lapsi herännyt aikaisin.

Vierailija
48/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai töihinkään mennä kuumeessa räkimään ja yskimään muiden päälle? Vai meneekö joku etenkin nyt korona-aikana? Johan siitä varmaan saisi syytteen!

Ärsyttää tämäkin ihan tosi paljon, kun ajatellaan vaan että hoitaja haluaa helpon päivän ja siksi soittaa vanhemmat hakemaan selkeästi kipeän lapsen kotiin! Varmasti olisit iloinen jos työkaverisi kuumeisena yskisi ja pärskisi naamasi edessä ja kun tietäisit että olisit itse seuraavaksi kipeä.

Jep ja vielä kun ei tiedä onko korona vai mikä.

Vierailija
49/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä aikoinaan totaali-yh:na joutui viemään toipilaan päiväkotiin, kun ei vaan enää voinut olla pois töistä. Mulla oli kaksi pientä lasta ja joskus se flunssakierre vaan jatkui ja jatkui. Ei kaikilla aloilla vaan olla viikkotolkulla kotona lapsia hoitamassa. Siihen aikaan ei edes etätöitä vielä tehnyt juuri kukaan.

YT-neuvotteluja oli joka vuosi ja piti olla hyvä ja vastuullinen työntekijä, jottei ollut lähtijöitten joukossa. Ei ollut elämä silloin aina kovin helppoa, mutta selvittiin ja ne lapset opiskelee jo yliopistossa. Pahoittelen näin jälkikäteen vastuutonta toimintaa - kyseessä oli isompi kuvio, jossa yritin olla vastuullinen vanhempi ja veronmaksaja, ja huolehtia lapsistani myös taloudellisesti. 

Vierailija
50/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella itsekästä. Ei tulisi mieleenkään viedä edes lievästi oirehtivaa lasta hoitoon. Uskomatonta että noin edelleen tehdään. Tänä vuonna on oltukin tosi terveitä, vain kaksi kertaa flunssassa, silloin kyllä oltiin se koko 1,5 viikkoa kotona ja sitten vasta kun täysin oireeton päivä takana, vietiin hoitoon. Toivoisin että jatkossakin sairaat lapset jätetään kotiin, näin ne flunssat jyllää nonstoppina kun aina joku tulee sairaana hoitoon. Paljon kivempaa kaikille kun ollaan terveempinä. Mutta minä minä minä ja muista paskat. Hävetkää.

Miten työnantajasi tuohon suhtautuu, ja kuka hoitoo työsi sillä välin kun olet poissa? Miten homma hoituu teillä taloudellisesti, jos olet ilman palkkaa suuren osan kuusta? 

Niin siis hoidamme lähtökohtaisesti puolison kanssa puoliksi sairaslomat. Sairas lapsi = sairasloma. Sairaslomatodistuksen saa terveyskeskuksesta soittamalla hoitajalle. Nyt korona-aikana työnantaja tosin on sanonut ettei tarvitse kuormittaa terveydenhoitoa tällaisella ja hoidetaan parhaamme mukaan ihan kotona. On kyllä luottanut sanaani. Jos on tärkeä työmeno tai kokous, toinen vanhempi hoitaa ja toisinpäin. Etänä tehdään tällä hetkellä kaikki "toimistotyöt". Jos olisi keissi, että tarvitsisi todistuksen niin sitten tietenkin hankittaisiin sairaslomatodistus, koronatesti ja sairasloma. 1,5 viikkoa sairaana esimerkiksi meillä on niin että lapsi tuli sairaaksi torstaina, olin itse poissa töistä to ja pe, mies sitten seuraavalla viikolla ma-ke ja minä taas loppuviikosta. Tehtiin kyllä näinä päivinä myös töitä etänä että oikeastaan mikään homma ei jäänyt hoitamatta kokonaan. Ymmärrän kyllä että etänä ei voi kaikkia töitä tehdä, mutta silloin haetaan sairaslomaa. 

Vierailija
51/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hengähdystauko kirjoitti:

Saadakseni hetken omaa aikaa shoppailuun, kosmetologilla käyntiin ja ystävien kanssa kahvitteluun. Ja huom! Vastuullisesti tietysti. 😷

Tämä oli varmaan kuitenkin vitsi...Vaikka en ihmettelisi vaikka olisi totta, kun näitä perheitä seuraa. T. Ap

Äitini joskus kertoi ollessaan aikanaan itse päiväkodissa vielä töissä, että päiväkodissa, etenkin isoissa kaupungeissa näkee kyllä aivan kaikenlaiset versiot vanhemmista. Yksi tapaus ei viitsinyt lapselleen ostaa uusia ulkovaatteita selvästi liian pieneksi ja rikki menneiden tilalle. Vanhempi väitti ettei ole muka vara ostaa ja että kyllä se lapsi pärjää välikausihaalarilla pakkasessa jossa puntit on puolessa välissä säärtä ja haalari hajoaa muutenkin käsiin. Vara oli tällä vanhemmalla kuitenkin kestoripsiin, hienoihin vaatteisiin ja rakennekynsiin joita aina esitteli lasta päiväkotiin tuodessa että ”täytyy taas huoltoon mennä”.

Surullista.

Tästä näkee lievempiä tapauksia ihan sivullisena omaa lastaan pois hakevana vanhempana...

Tyttöni päiväkodissa yksi lapsi, jolla kaikki vaatteet järjestään pieniä, kiristäviä, eivät päällä pysy.Kyseinen lLapsi seilaa kahden kodin väliä ja hakijoita ringissä ainakin viisi. En sitten tiedä, ajattelevatko kaikki läheiset aikuiset, että joku muu huolehtii vaatteet.

Olen itse kommentoinut päiväkodin hoitajalle, että tuo x tarvitsisi kipeästi uuden pipon ja haalarin, ja hoitajat vaan nyökkäävät, että joo-o.

Mitä päivähoidon henkilökunta asialle voi? Ehkä sosiaalitoimeen yhteys? Kaikilla lapsilla ei todella ole asiat hyvin täällä Suomessa.

Vierailija
52/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten työnantajasi tuohon suhtautuu, ja kuka hoitoo työsi sillä välin kun olet poissa? Miten homma hoituu teillä taloudellisesti, jos olet ilman palkkaa suuren osan kuusta? 

Niin siis hoidamme lähtökohtaisesti puolison kanssa puoliksi sairaslomat. Sairas lapsi = sairasloma. Sairaslomatodistuksen saa terveyskeskuksesta soittamalla hoitajalle. Nyt korona-aikana työnantaja tosin on sanonut ettei tarvitse kuormittaa terveydenhoitoa tällaisella ja hoidetaan parhaamme mukaan ihan kotona. On kyllä luottanut sanaani. Jos on tärkeä työmeno tai kokous, toinen vanhempi hoitaa ja toisinpäin. Etänä tehdään tällä hetkellä kaikki "toimistotyöt". Jos olisi keissi, että tarvitsisi todistuksen niin sitten tietenkin hankittaisiin sairaslomatodistus, koronatesti ja sairasloma. 1,5 viikkoa sairaana esimerkiksi meillä on niin että lapsi tuli sairaaksi torstaina, olin itse poissa töistä to ja pe, mies sitten seuraavalla viikolla ma-ke ja minä taas loppuviikosta. Tehtiin kyllä näinä päivinä myös töitä etänä että oikeastaan mikään homma ei jäänyt hoitamatta kokonaan. Ymmärrän kyllä että etänä ei voi kaikkia töitä tehdä, mutta silloin haetaan sairaslomaa. 

Ja lisään vielä että ei tuosta tullut kuin 4 päivää itselle poissaoloa, se ei tosiaan ole koko kuukausi ilman palkkaa vaikka olisin ollut kokonaan poissa töistä tuon ajan. Normaalilla flunssakaudella näitä on kuukausittain kun jengi tuo räkänokkaiset kakarat sinne hoitoon. Kiva kuulla sitten lapselta et joo Pirjopetteri haettiin iltapäivällä kotiin ku sillä oli huono olo. Ja kas, seuraavana päivänä ollaankin itse sitten kipeänä. Että vähemmän on nyt oltu kipeinä kuin normaalisti. 

Vierailija
53/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä päättelit, ettemme ole lasun asiakkaita? Lasu ei tarkoita samaa kuin huostaanotto.

Sekö, että masentunut äiti sairastuu flunssaan (huom! Kaksi sairautta samalla ihmisellä samaan aikaan! Ei voi olla totta! Provohan tämä tietenkin on.), ja vieläpä samaan aikaan lapsensa kanssa, on lastensuojeluasia?

Vierailija
54/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä aikoinaan totaali-yh:na joutui viemään toipilaan päiväkotiin, kun ei vaan enää voinut olla pois töistä. Mulla oli kaksi pientä lasta ja joskus se flunssakierre vaan jatkui ja jatkui. Ei kaikilla aloilla vaan olla viikkotolkulla kotona lapsia hoitamassa. Siihen aikaan ei edes etätöitä vielä tehnyt juuri kukaan.

YT-neuvotteluja oli joka vuosi ja piti olla hyvä ja vastuullinen työntekijä, jottei ollut lähtijöitten joukossa. Ei ollut elämä silloin aina kovin helppoa, mutta selvittiin ja ne lapset opiskelee jo yliopistossa. Pahoittelen näin jälkikäteen vastuutonta toimintaa - kyseessä oli isompi kuvio, jossa yritin olla vastuullinen vanhempi ja veronmaksaja, ja huolehtia lapsistani myös taloudellisesti. 

Ymmärrän että on haastavia tilanteita ja perheitä on erilaisia. Tietty lapsesi saattoivat sairastuttaa paljonkin ihmisiä, muun muassa hoitajia jotka tulivat sitten kipeäksi, muuta henkilökuntaa, jolloin jouduttiin taas ottamaan sijaisia ja tulee sekin veronmaksajille kalliiksi.

Ja kyllä täytyy sanoa että paljon näkee myös ihan puhdasta itsekkyyttä ja sitä että vanhemmat miettivät vain omaa mukavuuttaan, muista viis. T. Varhaiskasvatuksen hoitaja itsekin

Vierailija
55/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä on lapsi tuotu tosiaan ihan puolikuntoisena hoitoon. Vanhempi vain korkeintaan sanonut, että on vähän väsynyt kun nukkui huonosti tai ei sano mitään. Pikaisesti vain jättänyt.

No se väsymyksen syy sitten selviää kun lapsella puoliksi sulanut suppo vaipassa ja kuumetta.

Raivostuttavinta on se, etteivät vanhemmat edes vastaa puhelimeen kun lapsi pitäisi hakea heti kotia. Jos se 1,5v eristetään muusta ryhmästä (niin kuin ohje on), niin ei sitä sinne komeroon voi yksin jättää vaan yhden hoitajan on siellä pakko olla. Tämä taas pois muusta ryhmästä ja hoitaja altistaa itsensä. En siis voi mitenkään ymmärtää. Täysin tietoista toimintaa ja pitäisi olla rangaistava teko.

Toinen lastenhoitaja.

Päiväkodissa voisi minusta ihan hyvin olla joku turvallinen koppi/häkki, jossa pelkkä patja ja kameravalvonta, näille tavalla tai toisella sairaille lapsille. Siellä voisivat sitten odottaa vanhempaa hakemaan.

Vierailija
56/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä päättelit, ettemme ole lasun asiakkaita? Lasu ei tarkoita samaa kuin huostaanotto.

Sekö, että masentunut äiti sairastuu flunssaan (huom! Kaksi sairautta samalla ihmisellä samaan aikaan! Ei voi olla totta! Provohan tämä tietenkin on.), ja vieläpä samaan aikaan lapsensa kanssa, on lastensuojeluasia?

Tosi hyvä jos jo olette lastensuojelun asiakkaita. Toivottavasti sosiaalityöntekijät osaavat arvioida oikein kykysi hoitaa lastasi ettei lapsesi kärsi kohtuuttomasti.

Vierailija
57/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kerta kun vie tietoisesti sairaan lapsen hoitoon, kannattaa samalla miettiä sitä, että samalla ehkä tappaa jonkin toisen lapsen isomummon.

Vierailija
58/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka kerta kun vie tietoisesti sairaan lapsen hoitoon, kannattaa samalla miettiä sitä, että samalla ehkä tappaa jonkin toisen lapsen isomummon.

Näille ihmisille ei ole mitään väliä jonkun tuntemattoman isomummolla.. Valitettavasti!

Vierailija
59/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitat nyt varmaan tilannetta, jossa vahingossa toit kuumeisen lapsen hoitoon.

Mutta särkylääkettä sentään tuskin annoit, jos kerran et huomannut hänen olevan kipeä?

Eli ei ihan vastaa aloituksen tilannetta.

Mutta mistä aloittaja tietää, onko lapselle annettu särkylääkettä aamulla vai ei? Ellei vanhempi kerro sitä lasta tuodessaan.

On myös tapauksia, että lapsi on aamulla täysin terve, mutta kuume ja muut flunssan oireet alkavat päiväkotipäivän aikana. Meillä täysin terveilläkään vanhemmilla ei ole sellaista kristallipalloa, josta voisimme aamulla katsoa, sairastuuko lapsi päivän aikana hoidossa.

Kuumetta alentavan lääkkeen vaikutus kestää tyypillisesti n. 8 tuntia. Eli jos lapsella on kuumetta puolen päivän aikaan, hyvin todennäköisesti hän ei ole saanut aamulla kuumetta alentavaa lääkettä.

Vierailija
60/256 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä on lapsi tuotu tosiaan ihan puolikuntoisena hoitoon. Vanhempi vain korkeintaan sanonut, että on vähän väsynyt kun nukkui huonosti tai ei sano mitään. Pikaisesti vain jättänyt.

No se väsymyksen syy sitten selviää kun lapsella puoliksi sulanut suppo vaipassa ja kuumetta.

Raivostuttavinta on se, etteivät vanhemmat edes vastaa puhelimeen kun lapsi pitäisi hakea heti kotia. Jos se 1,5v eristetään muusta ryhmästä (niin kuin ohje on), niin ei sitä sinne komeroon voi yksin jättää vaan yhden hoitajan on siellä pakko olla. Tämä taas pois muusta ryhmästä ja hoitaja altistaa itsensä. En siis voi mitenkään ymmärtää. Täysin tietoista toimintaa ja pitäisi olla rangaistava teko.

Toinen lastenhoitaja.

Päiväkodissa voisi minusta ihan hyvin olla joku turvallinen koppi/häkki, jossa pelkkä patja ja kameravalvonta, näille tavalla tai toisella sairaille lapsille. Siellä voisivat sitten odottaa vanhempaa hakemaan.

Sinnehän nämä vanhemmat jättäisivät varmaan mielellään koko päiväksi lapsensa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi