Ilmeisesti 6 luokan terveystarkastukseen pitää mennä vanhemman mukaan
Oletteko te menneet lastenne kanssa? Kuulemma otetaan verikoe ja annetaan rokotukset. Mitähän rokotuksia tuon ikäiselle annetaan?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä löytyy rokotusohjelma: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/tietoa-rokotuksista/…
Eli olisiko se tuo vesirokko? Ja HPV annetaan tänä vuonna myös pojille.
Vesirokon on sairastanut eikä HPV rokotetta haluta. Ap
Ja terveydenhoitajalla on jo tieto siitä, ettette halua HPV rokotetta? Jos kyllä, kannattaa soitella ja kysyä, että mitähän sieltä on tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Onko edes tuo kahdeksannen luokan tarkastus vapaa mistään intiimialueiden räpellyksestä?
En halua lasta noloon asemaan, mutta menen toki mukaan jos tilanne vaatii.
Laitontahan lapsen intiimialueiden räpellys on. Jos näin käy, niin rikosilmoitus vaan vireille seksuaalisesta hyväksikäytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mennyt mukaan myös yläkoulussa. Toki kysyin lapsen mielipidettä ensin. Suosittelen menemään tueksi jos häntä jännittää. Tarkastuksessa myös tarkastetaan kivekset, siinä kohtaa katsoin poispäin niin että lapsi sen näki. Noloa hänelle se tilanne.
Mitäh?!
Ei en mennyt mukaan enään 2 luokan jälkeen. Sen verran pitää normimuksun kyetä itsenäisesti.
Sinne pyydetään erikseen myös vanhempaa, muistaakseni 8 lk tarkastus.
Muistan omilta kouluajoiltani, että normaalisti vanhemmat ei olleet mukana, mutta minulla oli äiti mukana koska olin kasvuseurannassa ja siellä keskusteltiin aika paljon siitä, miten kotona syödään ja pitäisi syödä. Yläasteella ei enää äitiä pyydetty mukaan.
Myös esikoiseni on pienikokoinen lapsi kuten itse olin ja kerran ala-asteella (vai alakouluko se nykyään on) on erikseen pyydetty mukaan ja taas keskusteltu siitä syömisestä, muuten en ole kyllä kuullut, että "pitäisi" olla mukana eikä lapsetkaan ole sitä halunneet, varsinkaan esiteini-ikään tultuaan kun se riisuminen alkaa nolostuttamaan. Eivät ole neulakammoisia joten rokotuksetkin sujuneet ongelmitta ilman äitiä, olisiko sinun tapauksessa kyse siitä, että vanhempi voi tulla tueksi jos lasta jännittää? Eli siis lapsen mielipiteestä kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko edes tuo kahdeksannen luokan tarkastus vapaa mistään intiimialueiden räpellyksestä?
En halua lasta noloon asemaan, mutta menen toki mukaan jos tilanne vaatii.
Laitontahan lapsen intiimialueiden räpellys on. Jos näin käy, niin rikosilmoitus vaan vireille seksuaalisesta hyväksikäytöstä.
Kivesten kokeilu jne? Tyttöjen housuihin kurkkiminen? Näitä lähinnä tarkoitin. Ei tarvi mennä ääripäähän, useimmat kuitenkin ymmärsivät mitä tarkoitin. Kyse ei ole hyväksikäytöstä, vaan osalle nuorista äidin läsnäollessa erittäin kiusallisesta hommasta.
Ymmärrätkö nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä löytyy rokotusohjelma: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/tietoa-rokotuksista/…
Ja terveydenhoitajalla on jo tieto siitä, ettette halua HPV rokotetta? Jos kyllä, kannattaa soitella ja kysyä, että mitähän sieltä on tulossa.
Kyllä olen sen ilmoittanut, samoin kun sen, että vesirokko on sairastettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mäkään en haluaisi suojata lastani pään ja kaulan alueen, sekä peniksen ja peräaukon syöviltä.
Netissä nimittäin luki, että rokote on paha asia ja valtamedia aivopesee lampaat ottamaan mikrosiruja suoraan suoneen, ja se on kauheaa!
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/rokotteet-a-o/hpv-el…
Nimenomaan lapsen mielipiteestä kiinni. Jos hän tarvitsee tukea niin heitetään susille ”kyllä sen pitää pärjätä”. Hirveitä tollaiset äidit, olis kannattanut jättää ne lapset tekemättä.
T. Se yläkoululaisen mukaan lapsen toiveesta mennyt äiti, jolle jostain syystä satelee alapeukkuja
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos, siihen aikaan, kun kävin koulua,ei kukaan ollut keksinyt, että noihin tarkastuksiin olisi pitänyt roudata vanhempi mukaan. Vähän isompana olisin kategorisesti kieltnyt tulemasta. Silloin alkoi olla jo asioita,joita ei edes halunnut vanhemman korviin, vaikka kyseessä ei olisi ollut mitään vakavaa tai outoa. Emme olleet sillä tavalla läheisiä äitini kanssa. Jo alakoululaisena esim. aloin saunoa yksin.
Nykyään tällaiset tilanteet huomataan ja niihin puututaan.
Miksi se terveystarkastuksessa mukana oleva vanhempi on aina äiti? Riippumatta lapsen sukupuolesta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se terveystarkastuksessa mukana oleva vanhempi on aina äiti? Riippumatta lapsen sukupuolesta.
Meillä on ainakin miehellä työt sovittu, kun tämä tuli vain muutamaa päivää ennen tämä aika. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ainakin miehellä työt sovittu, kun tämä tuli vain muutamaa päivää ennen tämä aika. Ap
Entä jos sinullakin olisi, kumpi joustaisi?
Tä on ihan järjetöntä. Mun 14v voi tehdä halutessaan vaikka abortin vanhempien tietämättä, mutta näihin tarkastuksiin pitää lasun uhalla mennä lässyttämään mukaan
Itse olen ollut ainakin 5 ja 8 luokan tarkastuksisa. Ja ihan hyvä niin. Tytölle ehdotettiin 5 luokan lääkärin tarkastuksessa hortonia diagnoosiksi (Itsemurhataudiksikin kutsutaan) kun lääkäri katseli samalla neurologin kirjoittamia kommentteja ja pään magneettikuvauksen tuloksia ja meidän haastattelua.
Pojan 8 luokan lääkärikäynnillä olin eteisessä odottamassa ja lääkäri pyysi lopuksi sisään kun halusi minut mukaan kun keskusteltiin pojan lääkkeistä, reseptien uusinnoista ym.
Ei mun kouluaikoina äidit olleet ikinä koulun lääkärintarkastuksissa mukana, paitsi yhden diabetestä sairastavan luokkakaverin äiti taisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mennyt mukaan myös yläkoulussa. Toki kysyin lapsen mielipidettä ensin. Suosittelen menemään tueksi jos häntä jännittää. Tarkastuksessa myös tarkastetaan kivekset, siinä kohtaa katsoin poispäin niin että lapsi sen näki. Noloa hänelle se tilanne.
Mitäh?!
Ei en mennyt mukaan enään 2 luokan jälkeen. Sen verran pitää normimuksun kyetä itsenäisesti.
Kyse ei ole lapsen itsenäisyydestä vaan vanhempien vastuusta lapsestaan. Yksin tarkastukseen tulevan lapsen perheestä tehdään merkinnät tietoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun kouluaikoina äidit olleet ikinä koulun lääkärintarkastuksissa mukana, paitsi yhden diabetestä sairastavan luokkakaverin äiti taisi olla.
Nykyisin vanhemmat kutsutaan mukaan ja toivotaan, että he voivat järjestää työnsä niin, että pääsevät paikalle. Onhan se kamalaa, että joutuu jostain 12v ikäisestä lapsestaan vielä huolehtimaan, mutta oudosti se paikallepääseminen ja lapsen hyvinvointi on yhteydessä toisiinsa.
Todella harvoin sen "huolilapsen" vanhemmat pääsevät paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Tä on ihan järjetöntä. Mun 14v voi tehdä halutessaan vaikka abortin vanhempien tietämättä, mutta näihin tarkastuksiin pitää lasun uhalla mennä lässyttämään mukaan
Ei siellä lässytetä, mistä moista keksit? Vai oikeastiko sinua ei kiinnosta se, että lapsesi voi huonosti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mäkään en haluaisi suojata lastani pään ja kaulan alueen, sekä peniksen ja peräaukon syöviltä.
Netissä nimittäin luki, että rokote on paha asia ja valtamedia aivopesee lampaat ottamaan mikrosiruja suoraan suoneen, ja se on kauheaa!
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/rokotteet-a-o/hpv-el…
Miksi kuvittelet, että rokote suojaa syövältä? Huomattavasti paremmin suojaa suu- ja anaaliseksistä pidättäytyminen. HPV-rokote ei suojaa muulta kuin muutamalta virukselta, syöpää aiheuttamassa on kymmeniä muitakin.
Olin mun yläkoululaisen mukana lääkärin tekemässä terveystarkastuksessa, kun tyttö halusi minut sinne mukaan, mutta muilla käynneillä en ollut. Ei tyttö olisi itse tiennytkään vastauksia kaikkiin kysymyksiin. Lääkärin vastaanotolla ei ollut mitään sellaista, mitä olisi tarvinnut nolostella, ei siis riisumista tms.