Jos kaikki työstä saatu raha menee peruselämiseen, eikä asuntolainaakaan saa pienien tulojen vuoksi, eli vuokralla joutuu elää, niin mitä järkeä on käydä töissä?
Kommentit (103)
Kyllähän pieneen asuntoon saa asuntolainan, jos on osannut tehdä selkeän suunnitelman ja kyennyt säästämään jonkunlaisen käsirahan asuntoa varten.
Miksi äänestät vihervasemmistoa joka haluaa enstisestään kurjistaa suomalaisten elämää, meillä ei ole teollisuutta eikä veronmaksajia jäljellä. Kakkua ei voi jakaa jos sitä ei ole.
Mikä onni ja autuus omistusasuminen on? Itse luovuin omistusasumisesta. Vuokralla on huolettomampaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä onni ja autuus omistusasuminen on? Itse luovuin omistusasumisesta. Vuokralla on huolettomampaa.
Lainan jälkeen aika jees, ei tarvitse enää kokopäivätöitä. N41
No elämiseen se palkka suurimmaksi osaksi ihmisillä meneekin. Eli työn tekeminen on periaatteessa elinehto.
Jos pelkillä tuilla kuvittelee voivansa elää koko elämänsä, niin siitä vaan, mutta hankalaa sekin on, kun kuitenkin joutuu hakemaan ja anelemaan niitä tukia ja määrätään milloin mihinkin tukitöihin ja koulutukseen ja siis joutuu koko ajan olemaan tekemisissä kelan ym. kanssa. Että blaa blaa vaan, mutta kuka loppujen lopuksi haluaa aina anoa joka ikistä killinkiä ja eläminen on just ja just kituuttamista.
No osa ihmisistä haluaa sellaista elämistä.
Senkun vaan, mutta turvat tukkoon sitten, valittaa ei saa, kun on oma valinta.
Taustalla on varmaan kaunis perusajatus siitä, että jokaisen pitäisi elättää itse itsensä
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän pieneen asuntoon saa asuntolainan, jos on osannut tehdä selkeän suunnitelman ja kyennyt säästämään jonkunlaisen käsirahan asuntoa varten.
Saisin minäkin ostettua asunnon jostain perähikiältä vaikka ilman lainaa, mutta en voisi käydä siellä töissä edes nykytilanteessa, jossa etätöitä laajalti.
No varmaan ihan siksi, että jokaisen kuuluu elättää ihan itsensä. Käsittämätön ajatus, että oman elämän rahoittaminen olisi jonkun muun tehtävä.
Mikä estäisi minua ostamasta 10k € asunnon muuttotappiopaikkakunnalta, ja muuttaisin velattomaan asuntoon tukipummiksi?
Vierailija kirjoitti:
No varmaan ihan siksi, että jokaisen kuuluu elättää ihan itsensä. Käsittämätön ajatus, että oman elämän rahoittaminen olisi jonkun muun tehtävä.
Tämäkin on hyvin politisoitunut kysymys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisin minäkin ostettua asunnon jostain perähikiältä vaikka ilman lainaa, mutta en voisi käydä siellä töissä edes nykytilanteessa, jossa etätöitä laajalti.
Kyllä lähes kaikissa kaupungeissa (paitsi jossain Hesassa) on edullisia pieniä kaksioita suht. ok hintoihin. Eivät vaan ole heti keskustassa, mutta ovat kuitenkin ok.kulkuyhteyksien päässä
... kun työssä käynnin ajatus on juuri maksaa oma peruseläminen ja asuminen ... Kenen muunkaan se pitäisi maksaa?
Tarkoitatko, että koska nälkäopiskelin kolmekymppiseksi ja otin isot opintolainat, ja teen nyt asiantuntijatöitä stressissä kahden edestä, niin minun pitäisi siitä hyvästä kustantaa sinunkin elämä?
Juu näin on. En ikimaailmassa tekisi vakituisesti kakkaduuneja. Kädestä suuhun elämistä niin että vielä uhraa kaiken ajan ja energiankin, mitä järkee. No ei mitään! Osa-aikaista kannattaa mieluummin tehdä, tai pätkiä ja jäädä välillä työttömäksi.
Työehdot ja palkkaus vaan Suomessa hanurista monellakin alalla
Sit pitää karsia kuluja kunnes tulot kattavat menot. Määrittele se peruseläminen? Asuntolainaa varten pitää olla säästöjä.Aivan taatusti saat muutaman kympin kuukaudessa säästöön. Säästöastetta saa nostettua muuttamalla kimppakämppään. Se on maailmalla yleinen tapa säästää jos tulot ovat pienet.
Se on hyvä jos saa katettua peruselämisen ja asumisen palkalla. Muuhun pitää sitten säästää tai hankkia lisäduunia.
Itse ratkaisin tämän alkamalla säästää pieniä summia osakkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko, että koska nälkäopiskelin kolmekymppiseksi ja otin isot opintolainat, ja teen nyt asiantuntijatöitä stressissä kahden edestä, niin minun pitäisi siitä hyvästä kustantaa sinunkin elämä?
Aina löytyy joku, joka mielestään yksin kustantaa sosiaaliturvan. Matalapalkkatyöläinen voi muuten myös olla korkeakoulutettu ja hänellä voi olla isot asuntolainat.
Vierailija kirjoitti:
Aina löytyy joku, joka mielestään yksin kustantaa sosiaaliturvan. Matalapalkkatyöläinen voi muuten myös olla korkeakoulutettu ja hänellä voi olla isot asuntolainat.
Eikös töissä käydä ensisijaisesti siksi, että maksetaan se oma peruseläminen? Jos jää ekstraa säästöön, niin sen pitäisi olla vaan ylimääräistä bonusta.
Kohta joku tulee selittämään että tuohan työ itseluottamusta, koet olevasi tarpeellinen, tulee rytmiä elämään, sekä ihmissuhteita joita ei ilmeisesti voi muuten olla, sekä blaa, blaa & blaa:).
Ai niin ja seuraavaksi kerrotaan että onhan matalapalkkatyössä etenemismahdollisuuksia ja jostain on aloitettava ym. kliseitä.