Heka alkanut vaatia vuokralaisia hoitamaan vuokranantajan tehtäviä
Heka on alkanut vaatia vuokralaisia itse asentamaan ja korjaamaan vuotavat suihkut ynnä muut. Hankkimaan kaapiston laatikot ja asentamaan ne jne.
Vuokralaiset maksavat vuokrassaan myös asunnon kulumisesta ja kunnossapidosta.
Minä vanha eläkkeellä oleva nainen en edes omista työkaluja enkä osaa korjata suihkua.
Mikä neuvoksi?
Kommentit (90)
Mitä vuokrasopimuksessa lukee, kuka vastaa kunnossapidosta? Tämän voi lain mukaan sopia.
Swoman kirjoitti:
Ellen ihan väärin muista, niin taitaa olla ihan jossain laissa mikä kuuluu asuntoyhtiölle ja mikä asukkaalle. Ei sitä ainakaan millään yksipuolisella ilmoituksella muuteta.
Näin se menee. Lakia ei voi kiertää millään omilla päätöksillä.
Swoman kirjoitti:
Ellen ihan väärin muista, niin taitaa olla ihan jossain laissa mikä kuuluu asuntoyhtiölle ja mikä asukkaalle. Ei sitä ainakaan millään yksipuolisella ilmoituksella muuteta.
Muistat ihan väärin. Kunnossapidosta voidaan sopia vuokrasopimuksessa. Erikoista jos ap ei tiedä mitä sopimus asiasta sanoo. Ei kai kukaan allekirjoita sopimuksia lukematta.
Enemmän itse korjauksia tekemään alkavat taitamattomat vuokralaiset vahinkoa aiheuttavat.
Jos joku mummo alkaa korjata suihkuja voi tulla vesivahinko joka maksaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Swoman kirjoitti:
Näin se menee. Lakia ei voi kiertää millään omilla päätöksillä.
Lakia ei voi kiertää omilla päätöksillä mutta noin tuo ei mene.
Hekalla ollut pitkään noin.Tässä missä nyt asun rupesi taas kylppärin suihku reistailee.Eli suihkuletku rikki.Oli ostettava se itse !! Hitto talo 20 v vanha.
Löytyy runsaasti lakiin perustuvia vastuunjakotaulukoita joissa määritellään mikä kuuluu ensinnäkin taloyhtiölle ja mikä asukkaalle, ja mikä vuokralaiselle ja mikä vuokranantajalle. Epäilen vahvasti, että vuotava vesikaluste kuuluisi vuokralaiselle, tosin joku suihkupään tiiviste voi kuulua.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän itse korjauksia tekemään alkavat taitamattomat vuokralaiset vahinkoa aiheuttavat.
Vahingonkorvauslain mukaisesti mummo korvaa sitten senkin. Luulisi mummon tajuavan kutsua ammattilainen tekemään sellaiset työt mitä ei itse osaa.
Vierailija kirjoitti:
Swoman kirjoitti:
Muistat ihan väärin. Kunnossapidosta voidaan sopia vuokrasopimuksessa. Erikoista jos ap ei tiedä mitä sopimus asiasta sanoo. Ei kai kukaan allekirjoita sopimuksia lukematta.
Ei lue mitään vuokrasopimuksessa. Tämä on siis Helsingin kaupungin asunto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahingonkorvauslain mukaisesti mummo korvaa sitten senkin. Luulisi mummon tajuavan kutsua ammattilainen tekemään sellaiset työt mitä ei itse osaa.
Kun ei ole rahaa. On niin pieni eläke että saan toimeentulotukeakin lisäksi.
Ei ihme, että vuokrien tasoa valitetaan, jos suihkunpäätä tai yhtä laatikkoa ei saada itse laitettua.
Laki: "Sopia voidaan myös siitä, että vuokralainen huolehtii vuokrasuhteen johdosta vuokralaisen käytössä olevien tilojen ja laitteiden kunnossapidosta tai kiinteistölle kuuluvista velvoitteista."
Eli mitä sopimuksessa lukee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kannattaa olla aktiivisesti hölmöilemättä.
Vierailija kirjoitti:
Hekalla ollut pitkään noin.Tässä missä nyt asun rupesi taas kylppärin suihku reistailee.Eli suihkuletku rikki.Oli ostettava se itse !! Hitto talo 20 v vanha.
Sama homma. Talo yli 40 vuotta vanha peruskorjaamaton ja mitään remonttia tai muuta ei olla tehty koko aikana mitä on asuttu.
Soita oman alueen Hekan asuntoneuvojalle. Kerrot noin kuin aloituksessa. Uskon että saat apua.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että vuokrien tasoa valitetaan, jos suihkunpäätä tai yhtä laatikkoa ei saada itse laitettua.
Tai valitetaan juuri siksi, että noilla hinnoilla pitäisi kyllä saada kunnolliset huoltopalvelut. Ei yksikään vuokranantaja alenna vuokraa siksi että kustannukset pienenevät.
En usko tuota aloitusta. Joko väärinymmärrys tai ei pidä paikkaansa.
Sori vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kannattaa olla aktiivisesti hölmöilemättä.
Mitä hölmöilyä se on, jos ikivanhat suihkut ynnä muut eivät kestä ikuisesti?
Ei ainakaan vuokralaisen taholta. Vuokranantaja taas on tyhmä, jos luulee voivansa periä vain vuokraa ilman mitään vastuuta ja velvollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Laki: "Sopia voidaan myös siitä, että vuokralainen huolehtii vuokrasuhteen johdosta vuokralaisen käytössä olevien tilojen ja laitteiden kunnossapidosta tai kiinteistölle kuuluvista velvoitteista."
Eli mitä sopimuksessa lukee?
WORD! No niin, siis mutuilut sikseen. Mitä sopimuksessa lukee vastuista ja velvoitteista?