Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heka alkanut vaatia vuokralaisia hoitamaan vuokranantajan tehtäviä

Vierailija
09.03.2021 |

Heka on alkanut vaatia vuokralaisia itse asentamaan ja korjaamaan vuotavat suihkut ynnä muut. Hankkimaan kaapiston laatikot ja asentamaan ne jne.

Vuokralaiset maksavat vuokrassaan myös asunnon kulumisesta ja kunnossapidosta.

Minä vanha eläkkeellä oleva nainen en edes omista työkaluja enkä osaa korjata suihkua.
Mikä neuvoksi?

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin kaupunki on aina erittäin nihkeästi suhtautunut mihinkään rikkimenneen korjaamiseen. Luulisi, että olisi heidän omakin etu, että paikat on kunnossa.

Ystäväni sai asunnon Hekalta. Asunnossa oli järkyttävä liesi, jota edelliset asukkaat eivät olleet ilmeisesti koskaan pesseet. Uunia ei voinut käyttää, koska se oli lialla kuorrutettu ennen kaikkea sisäpuolelta. Minkäänlainen pesu ei irrottanut likaa, yrittipä mitä tahansa.

Sitä ei voinut käyttää, eihän se kunnolla kuumentunutkaan enää.

Oli suuren tappelun takana saada asuntoon uusi ja toimiva liesi. Eivät meinanneet edes reagoida pyyntöön. Sitten lopulta kun jaksoi tarpeeksi usein ottaa yhteyttä ja jankuttaa, että ”hei, sitä uunia ei voi käyttää”, toivat lopulta uuden lieden.

Helsingin kaupunki tietää, että asunnot ovat halpoja ja niihin on AINA tulijoita. Lisäksi HEKA ei ole mikään premiumvuokra-asuntoja tarjoava taho, joten premiumia vaativat voivat muuttaa yksityiselle. 

Jos korjaukset aletaan sälyttämään asukkaitten vastuulle, niin kohta ne ovat asuinkolvottomia slummeja joissa putket vuotaa, hellat ei toimi, ei ole suihkuletkuja ynnä muuta ja kaapeista puuttuvat hyllyt ynnä muuta.

Onko sekään vuokranantajan edun mukaista? Asunnot ovat kuitenkin rakennettu meidän kaikkien verorahoilla , niin niistä pitäisi pitää hyvä huoli.

Mikäköhän on tämä "meidän kaikkien verorahoilla"? Vaikka käyn töissä, niin en silti hehkuta olevani mikään nettoveronmaksaja, koska en maksa 50 % tuloistani veroja, niinkuin nettoveronmaksajat tekevät. Ja HEKA:lla ei asu todellakaan nettoveronmaksajia, osa ei maksa oikein minkäänlaisia veroja. 

Ja ihan tiedoksesi, voihan HEKA tehdä VVO:t ja lopettaa hyväntekeväisyyslaitoksena olemisen ja laittaa oman Kojamonsa pystyyn. Siinä voi sitten miettiä hellaa ja putkia jossain toisessa paikassa.

Sulla on pahasti vääristynyt käsitys nettoveronmaksajista.

NEttoveronmaksajaksi ei tulla vain ison palkan vs. isot verot avulla, vaan jokaisesta keskipalkkaisestakin tulee nettomaksaja, kunnes taas n. 80-vuotiaana siirrymme nettosaajiksi.

Ei ihme. että meilläkin politiiikassa jalansijaa saavat populistipuolueet, kun aikuiset suomalaiset eivät ymmärrä yhteiksunnan toiminnasta mitään.

Vierailija
62/90 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä saat jääkaappiin uuden hyllyn ja luonnollisesti otat itse maksamasi hyllyn mukaan kun muutat pois? Ja suihkuissa asennuksessa on vesivahingon vaara, jopa letkun vaihdossa, jos väkisin yrittää eikä osaa.

Kyllähän noita varaosia löytyy. Nettikaupoissa hinnat olivat 45-70 euroa. Onneksi isäni oli kuskaamassa jääkaappinsa sorttiasemalle niin sain häneltä lasihyllyn, vaikkei se kunnolla jääkaappiimme sovikaan. Tuon jälkeen olemme kyllä rikkoutuneet muoviosat liimanneet kasaan ja haljenneen kahvan siirtäneet pakastimen oveen sen sijaan, että olisimme ostaneet uudet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vuokra on puolet markkinavuokrasta, silloin se on tuollaista.

Vierailija
64/90 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän itse korjauksia  tekemään alkavat taitamattomat vuokralaiset vahinkoa aiheuttavat.

Jos joku mummo alkaa korjata suihkuja voi tulla vesivahinko joka maksaa paljon.

Tämä. Iso riski jos osaamaton alkaa asennella vesikalusteita.

Mutta tähänhän tämä on menossa. Koko ajan kasvaa lista siitä mitä velvollisuuksia vuokralaisella on. Pitäisi huoltaa ja ylläpitää asuntoa sekä kuvata ja esitellä se seuraavalle asukkaalle, eli toimia välittäjänä ilmaiseksi.

Vierailija
65/90 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa onnellisia te lottovoittajat, jotka HEKAn asunnon olette saaneet! Täällä naapurissa säätiön hoidossa samat ongelmat: jopa korvien välissä tuulee, kun ilmastointi on liiallinen eikä itse saa säätää. Koko ajan on käytettävä joko lisälämmitintä tai jotkut jopa lieden uunia. Korjauksia ei ole tehty 21 vuoteen (rakentamisen jälkeen), ei niin yhtään mitään. Vuokra 50 neliötä, kaksio, 1 100 e/kk. Eikä asumistukea. Että ihan kiva, kun liikkumaankaan ei pääse! NAUTTIKAA!!!!

Vierailija
66/90 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko tuota aloitusta. Joko väärinymmärrys tai ei pidä paikkaansa.

Sori vaan.

Ei tietenkään ole totta. Olen Hekalla töissä ja kyllä minä päivittäin käyn ihmisten kotona vaihtamassa hanoja ja pönttöjä ja uusia jääkaappeja, helloja ja jos asunto tarvii rempan, niin se rempataan.

Eikä vuokralaisen tarvitse maksaa suihkuja tai muita? Hienoa jos näin on. Millä alueella työskentelet?

Ei tietenkää asukas maksa. Meille tulee soitto. Hana rikki, niin otan hanan mukaan varastolta ja ajan vaihtamaan sen hanan ja otan rikkinäisen mukaan ja se on siinä. Hlsingissä töissä. En sen tarkemmin sano, mutta kaikkialla sama.

Vierailija
67/90 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko tuota aloitusta. Joko väärinymmärrys tai ei pidä paikkaansa.

Sori vaan.

Ei tietenkään ole totta. Olen Hekalla töissä ja kyllä minä päivittäin käyn ihmisten kotona vaihtamassa hanoja ja pönttöjä ja uusia jääkaappeja, helloja ja jos asunto tarvii rempan, niin se rempataan.

Eikä vuokralaisen tarvitse maksaa suihkuja tai muita? Hienoa jos näin on. Millä alueella työskentelet?

Ei tietenkää asukas maksa. Meille tulee soitto. Hana rikki, niin otan hanan mukaan varastolta ja ajan vaihtamaan sen hanan ja otan rikkinäisen mukaan ja se on siinä. Hlsingissä töissä. En sen tarkemmin sano, mutta kaikkialla sama.

Kuten Hekan vastuunjakotaulukosta selviää, hana tiivisteineen kuuluu vuokranantajalle. Sen sijaan asukkaalle kuuluvat esim. pesualtaan tulppa, suihkuletku sekä WC-istuimen kansi.

Vierailija
68/90 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin kaupunki on aina erittäin nihkeästi suhtautunut mihinkään rikkimenneen korjaamiseen. Luulisi, että olisi heidän omakin etu, että paikat on kunnossa.

Ystäväni sai asunnon Hekalta. Asunnossa oli järkyttävä liesi, jota edelliset asukkaat eivät olleet ilmeisesti koskaan pesseet. Uunia ei voinut käyttää, koska se oli lialla kuorrutettu ennen kaikkea sisäpuolelta. Minkäänlainen pesu ei irrottanut likaa, yrittipä mitä tahansa.

Sitä ei voinut käyttää, eihän se kunnolla kuumentunutkaan enää.

Oli suuren tappelun takana saada asuntoon uusi ja toimiva liesi. Eivät meinanneet edes reagoida pyyntöön. Sitten lopulta kun jaksoi tarpeeksi usein ottaa yhteyttä ja jankuttaa, että ”hei, sitä uunia ei voi käyttää”, toivat lopulta uuden lieden.

Helsingin kaupunki tietää, että asunnot ovat halpoja ja niihin on AINA tulijoita. Lisäksi HEKA ei ole mikään premiumvuokra-asuntoja tarjoava taho, joten premiumia vaativat voivat muuttaa yksityiselle. 

Jos korjaukset aletaan sälyttämään asukkaitten vastuulle, niin kohta ne ovat asuinkolvottomia slummeja joissa putket vuotaa, hellat ei toimi, ei ole suihkuletkuja ynnä muuta ja kaapeista puuttuvat hyllyt ynnä muuta.

Onko sekään vuokranantajan edun mukaista? Asunnot ovat kuitenkin rakennettu meidän kaikkien verorahoilla , niin niistä pitäisi pitää hyvä huoli.

Mikäköhän on tämä "meidän kaikkien verorahoilla"? Vaikka käyn töissä, niin en silti hehkuta olevani mikään nettoveronmaksaja, koska en maksa 50 % tuloistani veroja, niinkuin nettoveronmaksajat tekevät. Ja HEKA:lla ei asu todellakaan nettoveronmaksajia, osa ei maksa oikein minkäänlaisia veroja. 

Ja ihan tiedoksesi, voihan HEKA tehdä VVO:t ja lopettaa hyväntekeväisyyslaitoksena olemisen ja laittaa oman Kojamonsa pystyyn. Siinä voi sitten miettiä hellaa ja putkia jossain toisessa paikassa.

Sulla on pahasti vääristynyt käsitys nettoveronmaksajista.

NEttoveronmaksajaksi ei tulla vain ison palkan vs. isot verot avulla, vaan jokaisesta keskipalkkaisestakin tulee nettomaksaja, kunnes taas n. 80-vuotiaana siirrymme nettosaajiksi.

Ei ihme. että meilläkin politiiikassa jalansijaa saavat populistipuolueet, kun aikuiset suomalaiset eivät ymmärrä yhteiksunnan toiminnasta mitään.

Toisin sanoen keskiluokka on enemmän nettosaaja. 

Keskiluokalla ei välttämättä ole kuitenkaan aihetta verokapinaan. Keskiluokka on nimittäin tulonsiirroissa nettosaaja, eli se saa tulonsiirtoja, kuten eläkkeitä ja lapsilisiä, enemmän kuin niitä veroina maksaa. Vuonna 2016 se sai 1,46 miljardia euroa enemmän tulonsiirtoja kuin maksoi.

Keskiluokan saamista tulonsiirroista merkittävimmät potit ovat nimenomaan eläkkeitä ja muita vanhuuden tukia. Ne kattavat keskiluokan saamista tulonsiirroista noin kaksi kolmasosaa.

Keskiluokka siis maksaa paljon veroja, mutta kierrättää rahoja myös vastaanottamalla paljon tulonsiirtoja. Efektiivisen tuloveroasteen mukaan korkeatuloiset maksavat eniten veroja ja saavat vähiten tulonsiirtoja. Että silleen. Kannattaisi ensin tutustua faktoihin ennen kuin lähtee laukomaan perättömyyksiä.

Vierailija
69/90 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käsisuihkua saa vaihdettua ilman työkaluja. Vuotaa myös ihan sikana kun pesee käsiä.

Ja siis koko käsisuihku itsessään myös vuotaa. En osaa vaihtaa. Kuuluuko tämä siis huollolle vai ei?

Vierailija
70/90 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
71/90 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei käsisuihkua saa vaihdettua ilman työkaluja. Vuotaa myös ihan sikana kun pesee käsiä.

Ja siis koko käsisuihku itsessään myös vuotaa. En osaa vaihtaa. Kuuluuko tämä siis huollolle vai ei?

Tietääkö joku kuuluuko tämä huollolle?

Vierailija
72/90 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahva vai letku vai runko vuotaa?

Vierailija
73/90 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Hekan talossa. Mä kyllä sain paperin, jossa kerrotaan vuokralaisen vastuulla olevista asioista. Lisäksi huolto pelaa erittäin hyvin, mä olen saanut jokaiseen epäkohtaan huoltomiehen paikalle korjaamaan jonkun vian. Nythän myös tuli kysely kaikille hekalaisille just kyseisestä asiasta, mm. vuotavista hanoista tai suihkuista, vessanpytyistä, ilmastoinnista, huoneiston lämpötiloista jne. Kai aloittaja sen täytti. En usko aloitusta, tai sitten kysymys on itse rikotuista tai hajoitetuista paikoista. Nehän pitää itse kustantaa aina, myös yksityiseltä vuokratussa kämpässä.

Ei ole meille tullut mitään kyselyä (Heka Etelä), mutta noin muuten olen samaa mieltä. Huolto toimii loistavasti. Kaikki vesikalusteet tullaan kyllä korjaamaan vikkelästi kun ei tietenkään haluta mitään vuotoja. 

Vierailija
74/90 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahva vai letku vai runko vuotaa?

En tiedä mikä niistä vuotaa. Vettä valuu suihkusta pitkin kun lavuaarinkin hanaa käyttää.

Vierailija
76/90 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa taulukossa on laitettu vuokralaisten niskoille asioita jotka kuuluvat vuokranantajalle.

Vuokralainen maksaa vuokraa myös kunnossapidosta.

Vierailija
77/90 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkeen käy se, että jos vuokralainen rikkoo huolimattomuuttaan esim suihkun, wc pytyn, keittiöhanat, lattioita yms.

Toivottavasti joutuu itse hankkimaan korjaajan, maksamaan työn ja osat.

Vierailija
78/90 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olkaa onnellisia te lottovoittajat, jotka HEKAn asunnon olette saaneet! Täällä naapurissa säätiön hoidossa samat ongelmat: jopa korvien välissä tuulee, kun ilmastointi on liiallinen eikä itse saa säätää. Koko ajan on käytettävä joko lisälämmitintä tai jotkut jopa lieden uunia. Korjauksia ei ole tehty 21 vuoteen (rakentamisen jälkeen), ei niin yhtään mitään. Vuokra 50 neliötä, kaksio, 1 100 e/kk. Eikä asumistukea. Että ihan kiva, kun liikkumaankaan ei pääse! NAUTTIKAA!!!!

Tarkoittaa että on varaa asua kalliimmallakin, pienituloiset saa asumistukea.

Vierailija
79/90 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

OmaOsakeasumisessa voi joutua maksamaan jopa naapureiden huolimattomuuden asumisessaan.

Ja se on väärin!

Vierailija
80/90 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesalaista neroutta ilmassa. mitään eri vaan osata, kuin levittää virusta ympäri Suomea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi