Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nainen, 48, on naiselle, 29, susi? – Psykoterapeutti kirjoitti auki aggressioiden taustat

Vierailija
08.03.2021 |

”Sulla ei ole vielä tuo perse levinnyt, kun et ole saanut lapsia”, toteaa 48-vuotias nainen 29-vuotiaalle naiselle.

Lause pitää sisällään kateutta ja vertailua, valitettavasti naisen aggressiolle tyypillisiä ilmenemismuotoja.

– Kateuden maailmassa nuori, lahjakas ja pätevä nainen saa paljon arvostelua juuri toiselta naiselta, toteaa psykoterapeutti ja teologian maisteri Terhi Ketola-Huttunen kirjassa Vihainen Nainen, Hyvä paha aggressio
Netin keskustelupalstalla naisten keskinäinen aggressio saa valtavat mittasuhteet, loukkaavissa kommenteissa ei ole suodattimia.

– Some-vihan määrä on järkyttävä. Minua yllättää, miten paljon ihmiset vertailevat siellä toisiaan. Kaikki eivät tajua somen olevan eräänlaista näytelmää. Sehän on itsestään selvää, että sinne laitetaan oman elämän hyviä puolia.

Muun muassa näitä aggression ilmenemismuotoja Ketola-Huttunen ja kirjan toinen kirjoittaja Heli Pruuki kohtaavat psykoterapeutin työssään. Ihmisten pahoinvointi näkyy, toisaalta myös apua osataan hakea herkemmin. Ketola-Huttunen työskentelee Lohjalla perheneuvojana.

Mistä paha olo ja aggressio kumpuaa?

– Ollaan tyytymättömiä omaan elämään, on hoitamatonta masennusta. Ihmisillä ei ole välttämättä taitoa käsitellä surua. Suru auttaa käymään läpi luopumisen tuskaa. Kaikkia unelmiaan ei voi saada, joistakin joutuu luopumaan.
Aggression pintaa raaputtamalla alta paljastuu turvattomuutta, käsittelemättömiä tunteita. Kyky olla yhteydessä omiin tunteisiin on eri ihmisillä hyvin erilaista, usein se peilaa lapsuuden perheessä opittuja tapoja.

Parisuhteessa toinen saattaa huutaa ja raivota spontaanisti, toinen vaikenee viikoiksi. Tätäkin kirja käsittelee, mykkäkoulua, yhtä henkisen väkivallan muotoa.

Entä raivoava perheenäiti tai -isä? Tajuaako toinen perheen aikuinen, että huudon todellinen viesti on esimerkiksi se, että ei jaksa, ja tarvitsee tilanteeseen apua.

Monelle tuttuja tilanteita, mutta kirja herättää ajatuksia, miten itse voisi käyttäytyä kierroksien kiihtyessä. Nähdä ja tajuta vaaran merkit itsessä, perheessä tai työyhteisössä.

Ketola-Huttunen on kiitollinen siitä, että päiväkodeissa opetellaan nykyisin tunnetaitoja; tiedostamista, miten tunteita ilmaistaan, puretaan ja säädellään. Iso osa aikuisväestöstä on kasvanut kiltin tytön kaavalla, hyväksyntää sai suorittamalla ja onnistumalla. Pojista on tullut miehiä itkua ja tunteita näyttämättä.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN ole missään muualla törmännyt tähän keski-ikäisiä naisia kohdistuneeseen vihaan kun tällä palstalla.

Vierailija
62/82 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

44-vuotiaana naisena olen juuri tässä pahamaineisessa iässä. Mutta onko se tosiaan pahasti sanottu, jos sanon toiselle naiselle että olet hoikka tai kaunis? Totta kai on rumaa sanoa, että sinäkin tästä vielä rupsahdat, saati sitten kommentoida siihen malliin kuin lasten saaminen olisi pakollinen paha.

Minä olen ajatellut, että minun on nykyään helppoa sanoa kohteliaisuuksia toisille naisille, koska itse olen tavallaan näkymätön, se keskivartalotanakka harmaantuva äiti-ihminen.

Mutta ehkä sitten parasta etten sano mitään. Itsestäni vain tuntui mukavalta nuorena, jos kuuli jotain kivaa omasta ulkonäöstä.

Minä en ainakaan kaipaa mitään kommentointia ulkonäöstäni, en moitteita enkä kehuja. Haluan vain olla minä ja tehdä omia asioitani elämässä ja töissä enkä olla mikään kommentoinnin kohde. 

Sama juttu. Naisena tuntuu vaan mahdottomalta saada olla vapaa yksilö, kun kaikki mitä teet, tulkitaan sukupuolen kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä poistettiin kommentti, jossa kerroin että joka ikisessä naisvaltaisessa duunissa, jossa olen ollut ´, on ollut vähintään yksi ilkeä vanhempi nainen. Joka on siis ilkeillyt, tiuskinut nuoremmalle ja herkälle. Ihan totta, enkä ole ainoa ihminen joka on tällaista kokenut tai nähnyt. Menkää sosiaalialalle niin siellä nämä synkkäsielut päoivystää. Katkeruus, viha siitä että oma elämä jo ehtoopuolella tekee sen.

Vierailija
64/82 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Analysoidaankohan näitä naisten juttuja hieman liikaa...

Samaa mietin. Oon töissä miesvaltaisella alalla, jossa 50v esimies puhuu 20-30 vuotiaista miehistä ikäisilleen miehille mm. näillä sanoilla:

Klopit, kakarat, vtn puusilmät, tissiposket.

Ns. kesäpoikia on itkettänyt ja nöyryyttänyt.

Mut kai se on sitä parempaa ja reilumpaa kritiikkiä...??

En ymmärrä millä työpaikalla yleensäkään hyväksytään toisen ihmisen haukkuminen. 

Vierailija
65/82 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen monesti ollut firman taholta rekrytointihommissa ja haastatellut ja palkannut kymmeniä ihmisiä töihin. Meille etsitään hyviä työntekijöitä, joilla on paljon kapasiteettia ja koulutusta. En ollut koskaan sen kummemmin miettinyt ulkonäköä haastattelussa ennenkuin yksi nuori hakija kysyi suoraan että onko meille joku ulkonäkökriteeri? Hän selitti että melkein vaikuttaa siltä koska kaikki haastattelutilanteessa pöydän ympärillä oli toinen toistaan kauniimpia, missin näköisiä nuoria naisia ja pari komeaa miestä. Periaatteessa ei ulkonäkö ratkaise mutta monilla kauniilla on hyvä itsetunto ja sosiaaliset taidot ja ne voi ratkaista kun täytyy valita.

Vierailija
66/82 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesystäväni kiusattiin työpaikaltaan ulos, toisten miesten toimesta. Kiusaaminen oli uskomattoman alhaista, juorujen levittämistä, porukasta poissulkemista, tavaroiden piilottelua, tahallisten väärien aikataulujen kertomista ja kyyditysten lupaamista niin että muu porukka lähtikin edeltä jne. Työterveyspsykologi oli mies ja oli tunnelmaa keventän todennut, että eikös tämä kiusaaminen ole laadultaan enemmän sellaista akkojen välistä kahnausta. Mitätöi siis tapahtuneen rinnastamalla miehet 'akkoihin' ja siten käänsi homman huumoriksi.

Miesten välinen kiusaaminen on edelleen täysi tabu.

Vierailija
67/82 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Analysoidaankohan näitä naisten juttuja hieman liikaa...

Samaa mietin. Oon töissä miesvaltaisella alalla, jossa 50v esimies puhuu 20-30 vuotiaista miehistä ikäisilleen miehille mm. näillä sanoilla:

Klopit, kakarat, vtn puusilmät, tissiposket.

Ns. kesäpoikia on itkettänyt ja nöyryyttänyt.

Mut kai se on sitä parempaa ja reilumpaa kritiikkiä...??

Joo, osa vanhemmista miehistä voi olla todella törkeitä nuorempiaan kohtaan. Vastaavasti nuoria naisia yrittävät sitten niin liehitellä ja mielistellä, ettei kukaan fiksu nainen sellaista jaksa. Itseäni suorastaan inhotti, kun tällainen nuoria miehiä klopitellut ja nöyryyttänyt tyyppi oli kuin sulaa vahaa ollessaan kanssani tekemisissä.

Tunnistan silti avauksessa mainitun ilmiön eli osaavat jotkut vanhemmat naiset lytätä ja piikitellä nuoria naisia. Syyt yleensä aina samat: ikä ja ulkonäkö. Nuoria miehiä kohtaan ovat taas niin herttaisia ja jotkut jopa vähän keimailevia.

Oma ihmislajinsa tämä, joka suhtautuu vihamielisesti oman sukupuolensa nuorempiin edustajiin mutta on vastaavasti viimeisen päälle mielin kielin vastakkaisen sukupuolen nuoria edustajia kohtaan. Tuskin on silti mitenkään yleinen tyyppi, mutta röyhkeytensä ja teennäisyytensä vuoksi vain harvinaisen silmiinpistävä.

Vierailija
68/82 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä poistettiin kommentti, jossa kerroin että joka ikisessä naisvaltaisessa duunissa, jossa olen ollut ´, on ollut vähintään yksi ilkeä vanhempi nainen. Joka on siis ilkeillyt, tiuskinut nuoremmalle ja herkälle. Ihan totta, enkä ole ainoa ihminen joka on tällaista kokenut tai nähnyt. Menkää sosiaalialalle niin siellä nämä synkkäsielut päoivystää. Katkeruus, viha siitä että oma elämä jo ehtoopuolella tekee sen.

Olen lastensuojelussa töissä, yksi hyvin hankala naiskollega on minulla ollut kolmen vuosikymmenen aikana, mutta muiden kanssa ei mitään ongelmia, aina tullut toimeen.

En näe syytä tehdä yleistystä sukupuolen takia, kun tosiasia on, että myös naiset ovat persoonia ja yksilöitä! Jotenkin vaan naisten kohdalla herkemmin käy niin, että yksi hankala nainen kymmenien tasapainoisten joukossa on juuri se, jonka pohjalta ne yleistykset tehdään.

Vierailija
69/82 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin tällaiset jutut hämmästyttää. Olen ollut nuorena muutamassa naisvaltaisessa työpaikassa, ja minusta työkaverit oli pääsääntöisesti ihania. On toki ollut muutamia ikäviäkin ihmisiä, mutta heillä on selvästi ollut muita ongelmia elämässään tai he ovat tulleet rankasti kaltoinkohdelluiksi esim. aiemmissa töissään ja katkeruus on jäänyt jäytämään mieltä. Mutta heidänkin kanssaan olen ihan sujuvasti pystynyt tekemään töitä.

Kun valmistuin omalle, miesvaltaiselle alalle, olen tehnyt vähemmän töitä naisten kanssa, mutta on meitä joka työpaikassa ollut enemmän kuin yksi. Nämä naiset on kaikki pääsääntöisesti olleet aivan mahtavia. Joskus on harmillisesti ollut jotain kilpailutilanteen poikasta ilmassa (esim on tehty selväksi että vain yksi nainen voi päästä mukaan projektiin, tai ylennetyksi yms. en ala taustoja avata sen enempää tässä, vaikka kuulostaa hullulta), mutta olen koittanut aina aktiivisesti kannustaa naiskollegoja ja luoda hyvää yhteishenkeä. Koska miehillä on hyväveliverkostonsa, sauna-, kaljoittelu- ja metsästysporukkansa, niin minusta naisetkin voi verkostoitua.

Olen siis 45-vuotias nainen ja minusta työelämässä ja omalla alalla parasta ovat siellä toimivat naiset. Kunnioitan omalla alalla toimivia vanhempia naisia, jotka on nähneet vielä hullumpia juttuja työuransa varrella kuin minä. Samoin kunnioitan ja ihailen nuorempia naisia, jotka ovat tietoisempia tasa-arvosta ja ottavat tilansa & paikkansa.

Vierailija
70/82 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on ihmiselle susi.

Katsokaa vaikka diiliä tai selviytyjiä,

Vierailija
71/82 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua on pyydetty isossa ryhmässä keittämään kahvia, yks pieni vanha nainen teki tätä. Sanoin että en juo kahvia niin en osaa käyttää teidän kahvinkeitintä. En kokenu tota loukkauksena koska tykkään keittiöhommisga 😁

Vierailija
72/82 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole iästä kiinni, jos nainen on paska toiselle. Jos joku haluaa olla työpaikalla mehiläiskuningatar, ei siinä ikä meinaa mitään, vaan arvostus.

Vierailija
73/82 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI yllätä että yhdistelmäsukuniminen lu*ka on puhumassa tällaista. Kirsti hei, miksi miehet SUSINA PAKOTTAVAT OMAA SUKUNIMEÄÄN KAIKILLE? Miksi miehesi ei ottanut nimeäsi? Onko hän vähän SUSI?

Jos miehistä sanoo mitään vastaavaa, on ainoa reaktio "ei kaikki ei kaikki ei kaikki ei kaikki ei kaikki ei kaikki MIEHET ÄLÄ YLEISTÄ".

Yllätys että jopa ammattilaiset saavat julkisesti yleistää naisia. :D Miehet ne haukkuu ja huorittelee naisia joille itse laukeavat, tästä ei saa tietenkään puhua. Mistään miesten tekemästä ei saa koskaan puhua.

Pahin susi minulle on miehen sukunimeä kantava ho*o ja heteromies. Katso Kirsti-akka peiliin ja mene takaisin imemään sitä lekaa. Kannat jo sen nimeä jonka sperma on naamallasi, raukka ;)

Vierailija
74/82 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pojat mu*haa toisiaan ilman mitään motiivia niin siitä herää söpöstelyleikki miten pieni syrjäytyneitä poikia pitää auttaa. Kun naiset tekee huomattavasti lievempää niin naisten sisäsyntyistä noitamaisuutta syytetään. Miehet on koko historian ajan olleet sortajia ja käyttäneet naisia hyväksi, silti miehiä ei saa yleistää sortajiksi tai kaksinaamaisiksi.

Toivottavasti poikien abortit saadaan tänne niin loppuu se kitinä.

Vierailija
75/82 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiinhan miehetkin vedettyä tähän mukaan.Odotinkin jo.

Vierailija
76/82 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh, no miksi nainen 45 vee ei saisi valistaa 25 naista, ihan sillä vaan, koska nelivitonen nainen oli kerran saman iän kokenut ja elänyt ja voi nyt kokeneempana kertoa vitsin varjolla tulevasta mukavasta 😀

Ei se ole mikää vitsi, jos minä nelivitosena naisena räiskäletorniani tarjotessa kera erikoiskahvi, samalla hienovaraisesti kerron tulevista vaaranpaikoista. Voin tissejäkin hieroa jos toinen tahtoo. Olen nainen kohta 45.

Koska se on tahditonta. En minä tarvitse ketään kertomaan että kyllä minunkin perseeni vielä leviää ja tukka ohenee, tiedän kyllä että se on mahdollista. Mutta ei se haittaa, se on elämää enkä keskity ulkonäkööni. Se ei ole maailman tärkein asia. Tiedän myös että saatan olla väsynyt jos ikinä teen lapsia. Tiedän myös että minua tullaan aliarvioimaan naisten ja miesten toimesta ja elämästä voi tulla kurjaa.

Juju on siinä että en ole lapsi joka ei käsitä asioita enkä tarvitse toista aikuista paapomaan ja voivottelemaan kuinka perseen koko on maailman tärkein asia ja todellinen vaaranpaikka mitä täytyy varoa hinnalla millä hyvänsä.

Vierailija
77/82 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

44-vuotiaana naisena olen juuri tässä pahamaineisessa iässä. Mutta onko se tosiaan pahasti sanottu, jos sanon toiselle naiselle että olet hoikka tai kaunis? Totta kai on rumaa sanoa, että sinäkin tästä vielä rupsahdat, saati sitten kommentoida siihen malliin kuin lasten saaminen olisi pakollinen paha.

Minä olen ajatellut, että minun on nykyään helppoa sanoa kohteliaisuuksia toisille naisille, koska itse olen tavallaan näkymätön, se keskivartalotanakka harmaantuva äiti-ihminen.

Mutta ehkä sitten parasta etten sano mitään. Itsestäni vain tuntui mukavalta nuorena, jos kuuli jotain kivaa omasta ulkonäöstä.

Näin. Olen itse vielä 30-vuotias, mutta olen päättänyt, että en aio muuttua haukaksi nuoria naisia kohtaan kun olen 50-vuotias tai enemmän. Aion kehua ja kannustaa heitä. Haluan olla se tuki ja turva työelämässä. Haluan olla se nainen, jonka jokainen nuori nainen toivoo olevansa kun he saavuttavat keski-iän kynnyksen.

Vierailija
78/82 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ovat pitäneet naisia epäihmisinä, orjuuttaneet ja pakottaneet seksiin. Miehet puhuu paljon järkyttävämmällä tavalla naisista mihin nainen ikinä pystyisi. Miehet huorittelee naisia joita itse haluavat. Ei toki susimaista ;) Ei toki susimaista hu*ritella ja syyttää rai*kauksen uhria. Ei toki susimaista pakottaa seksiin avioliitossa. Eipä ole terapeutit huolissaan miesten tavasta olla susi.

Ei yllätä että yhdistelmäniminen, miehen omaisuutta oleva mu*aa imevä kana haukkuu naisia. Huomaa miten avioituneet naiset on aivottomia kanoja. Oikeita bim*oja. Siksi miehet teitä inhoaakin ;) Sehän ei ole SUSIMAISTA.

79/82 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ihmeessä sano.Kirjoitin täällä "Sanoin Elgigantenin myyjälle että onpa kivan näköinen myyjä" Minut haukuttiin pystyyn täällä ,vaikkakin myyjä kiitti ja sanoi että useimmat asiakkaat ovat ilkeitä ja happamia, että suurkiitos kohteliaisuudesta. 

Vierailija
80/82 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi tietää. Kateus? Lapsellista tommonen kuitenkin on. Luulis, et tos iäs nainen osais jo käyttäytyy asiallisesti ja kunnioitavasti muita kohtaan…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi