Miksi nainen, 48, on naiselle, 29, susi? – Psykoterapeutti kirjoitti auki aggressioiden taustat
”Sulla ei ole vielä tuo perse levinnyt, kun et ole saanut lapsia”, toteaa 48-vuotias nainen 29-vuotiaalle naiselle.
Lause pitää sisällään kateutta ja vertailua, valitettavasti naisen aggressiolle tyypillisiä ilmenemismuotoja.
– Kateuden maailmassa nuori, lahjakas ja pätevä nainen saa paljon arvostelua juuri toiselta naiselta, toteaa psykoterapeutti ja teologian maisteri Terhi Ketola-Huttunen kirjassa Vihainen Nainen, Hyvä paha aggressio
Netin keskustelupalstalla naisten keskinäinen aggressio saa valtavat mittasuhteet, loukkaavissa kommenteissa ei ole suodattimia.
– Some-vihan määrä on järkyttävä. Minua yllättää, miten paljon ihmiset vertailevat siellä toisiaan. Kaikki eivät tajua somen olevan eräänlaista näytelmää. Sehän on itsestään selvää, että sinne laitetaan oman elämän hyviä puolia.
Muun muassa näitä aggression ilmenemismuotoja Ketola-Huttunen ja kirjan toinen kirjoittaja Heli Pruuki kohtaavat psykoterapeutin työssään. Ihmisten pahoinvointi näkyy, toisaalta myös apua osataan hakea herkemmin. Ketola-Huttunen työskentelee Lohjalla perheneuvojana.
Mistä paha olo ja aggressio kumpuaa?
– Ollaan tyytymättömiä omaan elämään, on hoitamatonta masennusta. Ihmisillä ei ole välttämättä taitoa käsitellä surua. Suru auttaa käymään läpi luopumisen tuskaa. Kaikkia unelmiaan ei voi saada, joistakin joutuu luopumaan.
Aggression pintaa raaputtamalla alta paljastuu turvattomuutta, käsittelemättömiä tunteita. Kyky olla yhteydessä omiin tunteisiin on eri ihmisillä hyvin erilaista, usein se peilaa lapsuuden perheessä opittuja tapoja.
Parisuhteessa toinen saattaa huutaa ja raivota spontaanisti, toinen vaikenee viikoiksi. Tätäkin kirja käsittelee, mykkäkoulua, yhtä henkisen väkivallan muotoa.
Entä raivoava perheenäiti tai -isä? Tajuaako toinen perheen aikuinen, että huudon todellinen viesti on esimerkiksi se, että ei jaksa, ja tarvitsee tilanteeseen apua.
Monelle tuttuja tilanteita, mutta kirja herättää ajatuksia, miten itse voisi käyttäytyä kierroksien kiihtyessä. Nähdä ja tajuta vaaran merkit itsessä, perheessä tai työyhteisössä.
Ketola-Huttunen on kiitollinen siitä, että päiväkodeissa opetellaan nykyisin tunnetaitoja; tiedostamista, miten tunteita ilmaistaan, puretaan ja säädellään. Iso osa aikuisväestöstä on kasvanut kiltin tytön kaavalla, hyväksyntää sai suorittamalla ja onnistumalla. Pojista on tullut miehiä itkua ja tunteita näyttämättä.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
44-vuotiaana naisena olen juuri tässä pahamaineisessa iässä. Mutta onko se tosiaan pahasti sanottu, jos sanon toiselle naiselle että olet hoikka tai kaunis? Totta kai on rumaa sanoa, että sinäkin tästä vielä rupsahdat, saati sitten kommentoida siihen malliin kuin lasten saaminen olisi pakollinen paha.
Minä olen ajatellut, että minun on nykyään helppoa sanoa kohteliaisuuksia toisille naisille, koska itse olen tavallaan näkymätön, se keskivartalotanakka harmaantuva äiti-ihminen.
Mutta ehkä sitten parasta etten sano mitään. Itsestäni vain tuntui mukavalta nuorena, jos kuuli jotain kivaa omasta ulkonäöstä.
Miten niin ”sinäkin tästä vielä rupsahdat”? Mikä oletus se on, että tietyn ikäisenä pitäisi rupsahtaa ja muuttua näkymättömäksi, keskivartalotanakaksi äiti-ihmiseksi?
Taas näitä ikä-strereotypioita.
Ketjussa oli vielä eilen illalla kommentti, jossa kirjoittaja kertoi kokemuksistaan tämän terapeutin (siis kirjan kirjoittajan) vastaanotolla. Se on ilmeisesti nyt sensuroitu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi koskaan ei puhuta siitä ilmiöstä, että 48-vuotiaalle naiselle susia ovat kaikki muut paitsi lapset sekä samanikäiset tai vanhemmat naiset? Kaikille muille 48-vuotias nainen on vapaata riistaa jota saa haukkua ja arvostella. Parasta kohtelua 48-vuotias nainen saa kun on täysin näkymätön muille.
Sitähän tämäkin aloitus on. Kun 48-vuotias nainen on niin kamala ja rupsahtanut, sekä kateellinen ilkeämielinen paska, että kostaa sen nuoremmille naisille.
Tätä samaa jankutin itsekin kun olin nuori, olin ihan varma että jokainen 48-vuotias nainen kadehtii minua ja upeuttani. Olin oppinut tämän ajattelutavan tietenkin miehiltä, jotka tykkäävät ajatuksesta, että naiset vihaavat toisiaan heidän takiaan. Mieleeni ei tullut koskaan kysyä 48-vuotiailta naisilta mitä he ajattelevat ja mitä heille kuuluu.
Nyt voisin vastata nuorelle itselleni, että ihan ok, haukkuihin on jo turtunut, ei kiinnosta enää. Ei ole tarvetta kadehtia, on jo kulkenut läpi sen tien missä nuoruus toi mitään lisäarvoa elämään. Ei enää tarvitse niitä asioita, mitä nuoruus tuo tullessaan. Mielellään auttaa ja neuvoo jos joku kysyy, mutta muuten pitää päänsä kiinni ja uppoutuu näkymättömyyteensä.
Oikein hyvä kirjoitus. Jälleen kerran vanhempia naisia on oikeus mollata, tällä kertaa toisten naisten mollaamisesta. Vanhenevat naiset ovat kuin yleisiä sylkykuppeja.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tätä ole ihmetellyt esimerkiksi oman 30v hyvännäköisen tyttöystäväni työpaikalla tapahtuneen, missä +45v naisista osa on todella ilkeitä korppeja sekä suoranaisia Kettupäitä. Samaa olen kuullut kaverilta, joka on naisvaltaisella työpaikalla, että tanttojen kahvitunnit kuluvat selän takana pahaa puhuessa jostain toisesta ja yleisilmapiiri on myrkyttynyt joidenkin naisten välillä.
Miesten maailmassa tätä ei tapahdu, vaan kaikille annetaan mahdollisuus. Vasta joku on kettuaivo, niin sitten se tehdään sille selväksi, mutta lähtökohtaisesti kaikki ovat kavereita ja kaikki otetaan kysymättä mukaan.
Itseasiassa miesvaltaisissa työpaikoissa on yhtä paljon kiusaamista, mutta siitä vaietaan. Koska miehen pitää kestää ja kaikkihan on vain läppää.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tätä ole ihmetellyt esimerkiksi oman 30v hyvännäköisen tyttöystäväni työpaikalla tapahtuneen, missä +45v naisista osa on todella ilkeitä korppeja sekä suoranaisia Kettupäitä. Samaa olen kuullut kaverilta, joka on naisvaltaisella työpaikalla, että tanttojen kahvitunnit kuluvat selän takana pahaa puhuessa jostain toisesta ja yleisilmapiiri on myrkyttynyt joidenkin naisten välillä.
Miesten maailmassa tätä ei tapahdu, vaan kaikille annetaan mahdollisuus. Vasta joku on kettuaivo, niin sitten se tehdään sille selväksi, mutta lähtökohtaisesti kaikki ovat kavereita ja kaikki otetaan kysymättä mukaan.
Hienosti osasit välttää liiallista yleistämistä tuossa ensimmäisessä kappaleessa, jossa osa naisista on ilkeitä. Toisessa kappaleessa tämä sitten unohtui ja voikin helposti yleistää, että kaikki miehet joitain yksittäistapauksia lukuunottamatta ovat reiluja, ja jos niitä yksittäistapauksia mukaan osuukin, niin kyllä sitä heti ojennetaan. Ei se vaan mene niin.
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan, mutta kyllä se nuori nainen kokee enemmän vähättelyä niiltä työpaikan viiskymppisiltä miehiltä kuin naisilta.
Niinpä. Yksikään vanhempi nainen ei ole koskaan sanonut mulle että "keitäppäs tyttö kahvit", kuten setämieskollegani sanoi minulle ollessani parikymppisenä ekassa oikeassa työpaikassani. Muistan tuon kommentin edelleen, vaikka aikaa on kulunut 25 vuotta. Onneksi mulla nykyään on uskottavuutta ilmeisesti enemmän, kun ei tarvitse tuollaista paskaa kuunnella. Lisäksi olen korkokengissäni päätä näitä toimiston hukkapätkäsetiä pitempi. Siinähän yrittävät dissata, good luck with that.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan, mutta kyllä se nuori nainen kokee enemmän vähättelyä niiltä työpaikan viiskymppisiltä miehiltä kuin naisilta.
Niinpä. Yksikään vanhempi nainen ei ole koskaan sanonut mulle että "keitäppäs tyttö kahvit", kuten setämieskollegani sanoi minulle ollessani parikymppisenä ekassa oikeassa työpaikassani. Muistan tuon kommentin edelleen, vaikka aikaa on kulunut 25 vuotta. Onneksi mulla nykyään on uskottavuutta ilmeisesti enemmän, kun ei tarvitse tuollaista paskaa kuunnella. Lisäksi olen korkokengissäni päätä näitä toimiston hukkapätkäsetiä pitempi. Siinähän yrittävät dissata, good luck with that.
Meillä töissä jokainen keittää vuorollaan kahvia, niin hukkapätkät kuin korkokenkien omistajatkin.
Samaa ihmettelin, kun olin itse nuori ja työelämää aloitteleva. Useat vanhemmat naiset olivat todella ilkeitä ja kohtelivat kuin olisin jotenkin ollut heitä alempiarvoinen. Päätin, että kun itse olen keski-ikäinen, en kohtele minua nuorempia noin ilkeästi.
Nyt olen 42-vuotias ja lupaukseni pitänyt. Yritän aina tukea ja kannustaa uraansa aloittelevia parikymppisiä. Ja omaksi hämmästyksekseni saanut monesta hyvän ystävän. Mielessäni välillä naureskelen, että mitähän ne tällaisesta vanhasta akasta saavat. Pidän kuitenkin nuorten virkistävästä seurasta. He pitävät oman mielenikin virkeänä ja nuorekkaana :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa miesvaltaisissa työpaikoissa on yhtä paljon kiusaamista, mutta siitä vaietaan. Koska miehen pitää kestää ja kaikkihan on vain läppää.
Miesvaltaisilla aloilla naisia dissataan iästä riippumatta ja iso osa naisista kokee myös häirintää. Miehet myös kiusaavat toisiaan, mutta "sehän on huuleneheittoa. hheeheh".
En tunnista kyllä yhtään kuvauksen kaltaista tilannetta.
Itse ole 40+ , teknisellä miesvaltaisella alalla, ja enemmän omissa työpaikoissani naiset ovat pitäneet yhtä. Huonoon käytökseen ovat yhtä paljon syyllistyneet sekä miehet että naiset. Varsinkin yhdessä työpaikassani ilmapiiri oli todella kauhea. Tj riehui, iäkäs mummomainen hr-joku kohteli kaikkia epäkunnioittavasti.
Olen 43v nainen ja kohtelen kyllä muita hyvin ja me vanhat naiset mielestäni kohdellaan muita hyvin... Huonosti käyttäytyvät yleensä muissa ryhmissä
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelin, kun olin itse nuori ja työelämää aloitteleva. Useat vanhemmat naiset olivat todella ilkeitä ja kohtelivat kuin olisin jotenkin ollut heitä alempiarvoinen. Päätin, että kun itse olen keski-ikäinen, en kohtele minua nuorempia noin ilkeästi.
Nyt olen 42-vuotias ja lupaukseni pitänyt. Yritän aina tukea ja kannustaa uraansa aloittelevia parikymppisiä. Ja omaksi hämmästyksekseni saanut monesta hyvän ystävän. Mielessäni välillä naureskelen, että mitähän ne tällaisesta vanhasta akasta saavat. Pidän kuitenkin nuorten virkistävästä seurasta. He pitävät oman mielenikin virkeänä ja nuorekkaana :)
.
Sinä olet mieleltäsi vanha, ei siinä mikään seura auta.
Vierailija kirjoitti:
44-vuotiaana naisena olen juuri tässä pahamaineisessa iässä. Mutta onko se tosiaan pahasti sanottu, jos sanon toiselle naiselle että olet hoikka tai kaunis? Totta kai on rumaa sanoa, että sinäkin tästä vielä rupsahdat, saati sitten kommentoida siihen malliin kuin lasten saaminen olisi pakollinen paha.
Minä olen ajatellut, että minun on nykyään helppoa sanoa kohteliaisuuksia toisille naisille, koska itse olen tavallaan näkymätön, se keskivartalotanakka harmaantuva äiti-ihminen.
Mutta ehkä sitten parasta etten sano mitään. Itsestäni vain tuntui mukavalta nuorena, jos kuuli jotain kivaa omasta ulkonäöstä.
Minä en ainakaan kaipaa mitään kommentointia ulkonäöstäni, en moitteita enkä kehuja. Haluan vain olla minä ja tehdä omia asioitani elämässä ja töissä enkä olla mikään kommentoinnin kohde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä jokainen keittää vuorollaan kahvia, niin hukkapätkät kuin korkokenkien omistajatkin.
Kahvinkeittäminen ei ollut tässä se pointti, vaan tapa, jolla puhuteltiin, taukki tiesi kyllä minun nimeni, mutta päätti silti tytötellä, koska kuuloetäisyydellä oli muita setiä.
Kaunisnainen-- kirjoitti:
Olen 43v nainen ja kohtelen kyllä muita hyvin ja me vanhat naiset mielestäni kohdellaan muita hyvin... Huonosti käyttäytyvät yleensä muissa ryhmissä
Vanhat?
Hohoijakkaa
Taas tällaista trolli- ulidijsn piilevää naisvihaa. Nyt vaan usutetaan naiset toistensa kimppuun.
Ihan samalla tavalla mies on miehelle susi tai mies naiselle tai nainen miehelle.
Se nyt vaan on inhimillistä. Taustalla on kateus, ja oma riittämättömyyden tunne. Eri sukupuolet vain ovat susia eri tavalla. Esimerkiksi tämä palsta on täynnä esimerkkejä siitä miten mies on naiselle susi.
Vierailija kirjoitti:
Hohoijakkaa
Taas tällaista trolli- ulidijsn piilevää naisvihaa. Nyt vaan usutetaan naiset toistensa kimppuun.
Ihan samalla tavalla mies on miehelle susi tai mies naiselle tai nainen miehelle.
Se nyt vaan on inhimillistä. Taustalla on kateus, ja oma riittämättömyyden tunne. Eri sukupuolet vain ovat susia eri tavalla. Esimerkiksi tämä palsta on täynnä esimerkkejä siitä miten mies on naiselle susi.
Olen asiasta täsmälleen samaa mieltä.
Ei ole sukupuoleen sidottua, vaan persoonaan.
Vierailija kirjoitti:
Analysoidaankohan näitä naisten juttuja hieman liikaa...
Samaa mietin. Oon töissä miesvaltaisella alalla, jossa 50v esimies puhuu 20-30 vuotiaista miehistä ikäisilleen miehille mm. näillä sanoilla:
Klopit, kakarat, vtn puusilmät, tissiposket.
Ns. kesäpoikia on itkettänyt ja nöyryyttänyt.
Mut kai se on sitä parempaa ja reilumpaa kritiikkiä...??
Mietin nyt tuon Koskelan tapauksen jälkeen, että olisiko vihdoin aika puuttua miesten ja poikien harjoittamaan toistensa kiusaamiseen? Miesvaltaisilla aloilla esiintyy tunnetusti simputusta ja nöyryytystä, esim. Puolustusvoimilla, nämä aika ajoin päätyneetkin mediaan. Miesten välistä luontaista reiluutta ei ole olemassakaan. Kyseessä kuitenkin hyvin kilpailuhaluinen, aggressiivinen ja sotaisa sukupuoli.
Ainakin itse pyrin nimenomaan tsemppaamaan työpaikan nuoria naisia, kesäharjoittelijoita yms. On kiva kun saadaan työpaikalle tuoretta verta. Kannustan etenemään uralla ja yritän jakaa kokemuksen tuomia vinkkejä. Mietin millaisista neuvoista itse olisin hyötynyt uran alkuvaiheessa.
Nuoria miehiä kannustan toki myös, mutta tuntuu että juuri tytöt kaipaavat rohkaisua ja hyvää palautetta vielä enemmän. Usein suhtautuvat poikia kriittisemmin osaamiseensa ja epäröivät tuoda näkemyksiään ja esim. kehitysehdotuksia julki vaikka ideat olisivat hyviä.
Tosi surullista jos tuollaista lyttäävää kulttuuria vielä esiintyy työpaikoilla. Itse olen onneksi ollut onnekas ja saanut kannustusta ja hyviä neuvoja vanhemmilta kollegoilta. Olen 35 v.