Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini sai tänään lasit ja vahvat sellaiset

Vierailija
08.03.2021 |

Vahvuudet vasen -2.75 hajataitto +0.75 ja oikea -4.75 hajataitto +0.50. Lisäksi piilevää karsastusta. Ei ole valittanut päänsärkyä tms. ainoastaan huono kaukonäkö joka onkin sitten todella huono. Lääkäri ihmetteli miten on tullut toimeen ilman, sanoi että koulussa on aina kysynyt kavereilta muistiinpanot ja nythän on ollut etäkoulussa. On ollut täysin tuon vasemman silmän varassa, silmät ovat niin eriparia. Lapussa lukee kaukolasit eli kauas katseluun?
Olisiko niitä hyvä pitää ihan koko ajan vai ainoastaan tunneilla, tv:tä katsoessa ym? On siis kohta jo 18 eli autokoulukin tulee ajankohtaiseksi. Optikolla sanottiin vain että se on itsestä kiinni kuinka paljon käyttää kunhan ajaessa käyttää mutta suurin osa käyttää jatkuvasti.

Kommentit (129)

Vierailija
61/129 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noissa vahvuus niinkään ole erikoista, mutta silmien välillä on likinäön osalta aika suuri ero.

Vierailija
62/129 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini saattaa kokea aikamoisen yllätyksen kun saa lasit nenälleen,miltä maailma oikeasti näyttää.

Itse koin aikoinani lähes ihmeen kun jotain -8 pokat vaihtui piilolinsseihin, näkökenttä olikin rajaton eikä vahvojen linssien reunoilta vääristämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/129 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän laseja aina paitsi tietysti nukkuessa, suihkussa tms. En myöskään käytä laseja lukiessa tai jos muuten pitää nähdä tarkasti lähelle.

Vierailija
64/129 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vahvuuksista, noilla vahvuuksilla kyllä mielestäni pitäisi lukiessakin pitää. Minulla -5 pintaan ja esim tietokoneella täytyisi istua nenä kiinni ruudussa että näkisi jotain. Yritän siis sanoa että kun näkö on tarpeeksi huono niin lukeminenkaan ei onnistu kunnolla ilman laseja. Lisäksi jos on hajataittoa ja muuta siihen päälle vielä niin ei kannata ottaa pois lähityössäkään. 

Vierailija
65/129 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain lasit 9 v, ja 30 v menin laserleikkaukseen. Olin käynyt sekä silmälääkärillä että optikolla lasien hankinnan vuoksi erittäin moneen kertaan, ja ennen leikkausta tehtiin erittäin kattavat testit. Silti mulla todettiin ekaa kertaa piilokarsastus vasta kun kävin ihan vaan silmien terveystarkastuksessa silmälääkärillä 34 v., kun hän teki mulle ekaa kertaa elämässäni sellaisen testin, jossa peitettiin silmät varrellisellä pyöreällä levyllä. Silloinkaan lekuri ei maininnut mitään siitä vastaanotolla, vaan luin asiasta Omakannasta. Toki maallikot ja minä itse olimme havainneet jo teininä sitä mulla olevan väsyneenä.

Vierailija
66/129 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä silmissä -5.25 ja -3.25 sekä molemmissa reilu hajataitto. - Aluksi voi teinistä tuntua oudolta, mutta parin - kolmen viikon jälkeen aivot on sopeutuneet. - Ne pikkuisen vähäisemmät korjaukset sopivat hyvin alkutotutteluun. - Silmät kun eivät pilalle mene, vaikka näöntarkkuus on lasikorjauksenkin jälkeen hieman alentunut. - Silmien miinukset suurenivat minulle yli kaksikymppiseksi. - Lasittomana liikkumiseen tottuu niin, että jonkun ajan päästä, jos ulkona laseitta liikkuu, esim. uimaan, tuntuu että silmiin tuulee liikaa!

Vierailija
67/129 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä silmissä -5.25 ja -3.25 sekä molemmissa reilu hajataitto. - Aluksi voi teinistä tuntua oudolta, mutta parin - kolmen viikon jälkeen aivot on sopeutuneet. - Ne pikkuisen vähäisemmät korjaukset sopivat hyvin alkutotutteluun. - Silmät kun eivät pilalle mene, vaikka näöntarkkuus on lasikorjauksenkin jälkeen hieman alentunut. - Silmien miinukset suurenivat minulle yli kaksikymppiseksi. - Lasittomana liikkumiseen tottuu niin, että jonkun ajan päästä, jos ulkona laseitta liikkuu, esim. uimaan, tuntuu että silmiin tuulee liikaa!

Pidätkö itse jatkuvasti laseja päässä? 

ap

Vierailija
68/129 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut enimmillään -4,75 ja myös hajataittoa. Lähinäkö on normaali ja silloin voin lukea ilman laseja, kun etäisyyttä on vähemmän kuin käsien pituus, mutta muuten aina on käytössä piilolinssit/lasit.

Vierailija
69/129 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käy loppupäivästä näöntarkastuksesta, niin saa enemmän miinuksia kuin kävisi aamulla ilman kännykän tuijottamista.

Vierailija
70/129 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän, aina! - Tai no, uimaan mennessä minulla on suojalasit, jossa on vakiokokoiset miimuslinssit, -3 d. -Silloin näen tarpeeksi hyvin. -Saunassa en pidä laseja.

Vierailija
71/129 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain lasit 9 v, ja 30 v menin laserleikkaukseen. Olin käynyt sekä silmälääkärillä että optikolla lasien hankinnan vuoksi erittäin moneen kertaan, ja ennen leikkausta tehtiin erittäin kattavat testit. Silti mulla todettiin ekaa kertaa piilokarsastus vasta kun kävin ihan vaan silmien terveystarkastuksessa silmälääkärillä 34 v., kun hän teki mulle ekaa kertaa elämässäni sellaisen testin, jossa peitettiin silmät varrellisellä pyöreällä levyllä. Silloinkaan lekuri ei maininnut mitään siitä vastaanotolla, vaan luin asiasta Omakannasta. Toki maallikot ja minä itse olimme havainneet jo teininä sitä mulla olevan väsyneenä.

Sitähän on vähän melkein kaikilla jos tarpeeksi tarkasti tutkii. Se ei vain yleensä aiheuta mitään vaivoja niin sille ei tarvitse mitään tehdä.

Vierailija
72/129 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ja olo on jännällä tavalla jotenkin alaston kun ottaa lasit pois tai käyttää vaikka piilolinssejä. Sitä kuitenkin tottuu siihen tunteeseen kun lasit ovat naamalla.

Vierailija
73/129 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsee pokat ehdottomasti. Noilla lukemilla ei näe koulussa taululle edes eturivistä saati sitten autojen rekkareita tai liikennemerkkejä kunnolla vaikka olisit muutaman metrin päässä.

Vierailija
74/129 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nyt pitänyt laseja päässään suurin piirtein koko ajan hereillä ollessaan. Sanoo että tuntuu vähän oudolle mutta myös että kun ottaa lasit pois niin ei näe kunnolla mitään, kaikki on sumeaa.

ap

Vierailija
75/129 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla paljon miinusta ja käytän laseja lähes aina, mutta lukiessa ja jotain tarkkaa työtä tehdessä olen usein ilman laseja. Anna teinin päättää itse. Hetki menee varmasti että hän tottuu laseihin.

Vierailija
76/129 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinnistely että näkisi jotain voi vielä lisätä näön huonontumista. Varsinkin kun sitä on ap:n pojan tapauksessa jatkunut jo vuosia.

Itsellä molemmissa silmissä -4,5 ja siltä pohjalta sanoisin, että ap:n poika on ihan jo kävellessään ja varsinkin jos pyöräilee vaaraksi itselleen liikenteessä.

Vierailija
77/129 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On nyt pitänyt laseja päässään suurin piirtein koko ajan hereillä ollessaan. Sanoo että tuntuu vähän oudolle mutta myös että kun ottaa lasit pois niin ei näe kunnolla mitään, kaikki on sumeaa.

ap

Hyvä että pitää laseja. Totta kai on sumeaa ilman niitä noilla lukemilla. On ollut koko ajan mutta ei ole vain älynnyt sitä, kun ei ole aikaisemmin ollut vertailukohtaa siihen mitä normaali näkeminen on.

Vierailija
78/129 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Tuo outo tunne on luultavasti vaan silmien ja aivojen totuttelua uusiin laseihin. Omissa silmissäni on vielä teiniäsi paljon rajumpi ero silmien näkökyvyssä. Paljon miinusta omaava linssi myös pienentää silmän näkemää kuvaa (tai ainakin näin minulle on optikko kertonut), joten ison eron kohdalla kestää hetki ennen kuin aivot oppivat korjaamaan silmistä tulevan kuvan samankokoisiksi.

Vierailija
79/129 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Nyt hän juuri itse tajuaa varmasti sen kuinka huonosti näkee ilman laseja ja se varmasti saa hänet niitä käyttämään mielellään. Kokemusta on.

Vierailija
80/129 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa niitä laseja pitää koska silloin molemmat silmät ovat ikään kuin toiminnassa eikä kaikki ole sen paremman varassa. Vaikka laiskaa silmää ei enää voi kehittyä niin on se silti näköjärjestelmälle vähemmän kuormittavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi