Teini sai tänään lasit ja vahvat sellaiset
Vahvuudet vasen -2.75 hajataitto +0.75 ja oikea -4.75 hajataitto +0.50. Lisäksi piilevää karsastusta. Ei ole valittanut päänsärkyä tms. ainoastaan huono kaukonäkö joka onkin sitten todella huono. Lääkäri ihmetteli miten on tullut toimeen ilman, sanoi että koulussa on aina kysynyt kavereilta muistiinpanot ja nythän on ollut etäkoulussa. On ollut täysin tuon vasemman silmän varassa, silmät ovat niin eriparia. Lapussa lukee kaukolasit eli kauas katseluun?
Olisiko niitä hyvä pitää ihan koko ajan vai ainoastaan tunneilla, tv:tä katsoessa ym? On siis kohta jo 18 eli autokoulukin tulee ajankohtaiseksi. Optikolla sanottiin vain että se on itsestä kiinni kuinka paljon käyttää kunhan ajaessa käyttää mutta suurin osa käyttää jatkuvasti.
Kommentit (129)
Hyvää silmäjumppaa olla ilman laseja silloin, kun ei tarvii, ettei toinen silmä laiskistu
Piilolasit kantsii hommata, jos haluaa olla välillä ilman laseja. Meillä teinillä käytössä molemmat
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni paras on, että annat teinin ihan itse päättää, kuinka usein ja missä tilanteissa niitä käyttää.
Sain ekat omat lasit 11-vuotiaana. Myös mulla oli alusta lähtien vahvat linssit ja samalla tavalla iso ero vasemman ja oikean välillä kuin teinilläsi. Nuo kaksi asiaa yhdessä johtivat siihen, että päädyin ihan huomaamattakin pitämään laseja koko ajan, niiden käyttö helpotti elämää niin huomattavasti. Ei sitä etukäteen edes tajunnut, miten vaikeaa elämä oli ilman laseja.
Norjassa uusi keksintö miten voi päästä eroon laseista. Lähetin sen sinulle ,näitkö.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää silmäjumppaa olla ilman laseja silloin, kun ei tarvii, ettei toinen silmä laiskistu
Eikös se laiskistumisen vaara ole juuri siinä, kun on ilman laseja ja vain toinen silmä näkee edes kohtuullisesti. Lasien kanssa kummankin silmän näkö on hyvä ja kummatkin silmät on käytössä.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni paras on, että annat teinin ihan itse päättää, kuinka usein ja missä tilanteissa niitä käyttää.
Sain ekat omat lasit 11-vuotiaana. Myös mulla oli alusta lähtien vahvat linssit ja samalla tavalla iso ero vasemman ja oikean välillä kuin teinilläsi. Nuo kaksi asiaa yhdessä johtivat siihen, että päädyin ihan huomaamattakin pitämään laseja koko ajan, niiden käyttö helpotti elämää niin huomattavasti. Ei sitä etukäteen edes tajunnut, miten vaikeaa elämä oli ilman laseja.
Norjassa uusi keksintö miten voi päästä eroon laseista. Lähetin sen sinulle ,näitkö.
Kerro ihmeessä lisää.
Täh, mulla on -2,75 molemmissa ja alle 40cm päässä olevaa tekstiä kännykässä on mahdotonta nähdä siristelemättä. Miten jonkun bussin linjan näkee tuolla näöllö tai pystyy käymään edes kaupassa?
Vierailija kirjoitti:
Piilolasit kantsii hommata, jos haluaa olla välillä ilman laseja. Meillä teinillä käytössä molemmat
On harkinnassa jossakin vaiheessa, yrittää nyt omaksua tuon lasien käytön ensiksi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo edes ole kauhean vahvat.
Mielestäni on todella vahvat ensimmäsiksi laseiksi. Yleensä lasien tarpeen hoksaa paljon aikaisemmin. Mutta on niitä tosiaan paljon vahvempiakin. Ystävälläni -8.0 paikkeilla
Vahvat ovat ensimmäisiksi laseiksi. Tästä lapsesta tulee vähintään -7, kun tuosta vanhenee eli lähes sokea. Ei näe helposti enää edes lukea lähelle ilman laseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on todella vahvat ensimmäsiksi laseiksi. Yleensä lasien tarpeen hoksaa paljon aikaisemmin. Mutta on niitä tosiaan paljon vahvempiakin. Ystävälläni -8.0 paikkeilla
Vahvat ovat ensimmäisiksi laseiksi. Tästä lapsesta tulee vähintään -7, kun tuosta vanhenee eli lähes sokea. Ei näe helposti enää edes lukea lähelle ilman laseja.
Ota huomioon, että ap:n lapsi on täyttämässä 18. Siinä vaiheessa ei näkö yleensä enää kauheasti muutu. Ei sitä voi noin suoraan päätellä. Jos ikää olisi 13 niin voisi ehkä vielä huonontuakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se lukeminen jo haastavaa noilla -3 ja -5 vahvuuksilla, varsinkin jos on hajataittoakin. Ellei nyt ihan nenä kiinni kirjassa ole. Tarkan näön alue on 15-30 sentin välillä.
Taittovirhe ei ole kuitenkaan silmäsairaus, silmälaseilla saadaan näkö normaaliksi. Kukaan ei tiedä ennakkoon miten taittovirhe etenee. Ei pidä pelotella ja arvailla. Hyvä, kun silmälaseilla näkee, se on tärkeintä. Kaikkea hyvää ap sinulle ja nuorellesi. Saman kokenut äiti.
Vierailija kirjoitti:
Taittovirhe ei ole kuitenkaan silmäsairaus, silmälaseilla saadaan näkö normaaliksi. Kukaan ei tiedä ennakkoon miten taittovirhe etenee. Ei pidä pelotella ja arvailla. Hyvä, kun silmälaseilla näkee, se on tärkeintä. Kaikkea hyvää ap sinulle ja nuorellesi. Saman kokenut äiti.
Kiitos ja samoin sinulle. Mitkä vahvuudet teillä oli? Tai siis miten tuli ilmi ja missä iässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ja samoin sinulle. Mitkä vahvuudet teillä oli? Tai siis miten tuli ilmi ja missä iässä?
ap
Meillä tuli koulussa ilmi 8 vuotiaana, - 2, puolivuotta aikaisemmin normaali näkö, tuli siis nopeasti. Pysähtyi n. - 4 - 5 hän on jo aikuinen. Silmät ovat terveet taittovirhe on ominaisuus, minulla itsellä on + kauko ja lukulasit.
Ohhoh! Tosi kauan on teinisi sinnitellyt ilman laseja. Itselläni on hyvin tarkkaan samat lukemat enkä pärjää ilman laseja ollenkaan. Lasit on siis aina päässä paitsi nukkuessa, peseytyessä ja lukiessa, jolloin yleensä lisäksi suljen toisen silmän, koska ero niiden välillä on niin suuri. Ainoa paikka, jossa voin suht mielelläni olla ilman laseja on uimahalli, siellä on ihan mukavaa kun kun ei näe ihmisiä tarkasti, saa olla omassa kuplassaan.
Itse sain lasit 9-vuotiaana ja siitä ne pikkuhiljaa vahvenivat. Nyt olen jo 40 ja vahvuudet alkaa vähän pienentyä. Itselläni on teini-iästä saakka ollut lasien rinnalla kertakäyttöiset piilarit ja suosittelen niitä ehdottomasti. Esim. nyt maskiaikaan laseja on todella tukala käyttää, samoin kesäisin uintireissuilla ja muutenkin kun turhamaisuus tai muu iskee. Kertakäyttöiset piilarit on todella helppoja ja hygieenisiä käyttää. Mulle teininä silmälääkäri sanoi, että piilareita voi käyttää noin kymmenen vuotta ennen kuin silmät menee pilalle, mutta eipä ole niin käynyt.
Olen tosi iloinen lapsesi puolesta, on ihanaa nähdä kunnolla!
Vierailija kirjoitti:
Ei missään nimessä, eriparisuus nimenomaan aiheuttaa laiskan silmän ja laseilla estetään tämä! Ei se jumppaudu mihinkään. En pitänyt laseja teininä nolouden pelossa. Silmät on normaali ja -4. Nyt tuossa huonon näön omaavassa silmässäni on sumuinen kuva lasienkin kanssa, luultavasti siksi että sinnittelin vuosia käytännössä yhdellä silmällä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle teininä silmälääkäri sanoi, että piilareita voi käyttää noin kymmenen vuotta ennen kuin silmät menee pilalle, mutta eipä ole niin käynyt.
Tuo ei pidä kyllä paikkaansa, jos on huolellinen niiden kanssa eikä käytä liikaa. Siis lääkärisi on puhunut puppua.
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh! Tosi kauan on teinisi sinnitellyt ilman laseja. Itselläni on hyvin tarkkaan samat lukemat enkä pärjää ilman laseja ollenkaan. Lasit on siis aina päässä paitsi nukkuessa, peseytyessä ja lukiessa, jolloin yleensä lisäksi suljen toisen silmän, koska ero niiden välillä on niin suuri. Ainoa paikka, jossa voin suht mielelläni olla ilman laseja on uimahalli, siellä on ihan mukavaa kun kun ei näe ihmisiä tarkasti, saa olla omassa kuplassaan.
Itse sain lasit 9-vuotiaana ja siitä ne pikkuhiljaa vahvenivat. Nyt olen jo 40 ja vahvuudet alkaa vähän pienentyä. Itselläni on teini-iästä saakka ollut lasien rinnalla kertakäyttöiset piilarit ja suosittelen niitä ehdottomasti. Esim. nyt maskiaikaan laseja on todella tukala käyttää, samoin kesäisin uintireissuilla ja muutenkin kun turhamaisuus tai muu iskee. Kertakäyttöiset piilarit on todella helppoja ja hygieenisiä käyttää. Mulle teininä silmälääkäri sanoi, että piilareita voi käyttää noin kymmenen vuotta ennen kuin silmät menee pilalle, mutta eipä ole niin käynyt.
Olen tosi iloinen lapsesi puolesta, on ihanaa nähdä kunnolla!
Minulla on kanssa vastaava ero silmien välillä (molemmat siis likinäköisiä), mutta kun luen ilman laseja niin pystyn pitämään molemmat silmät auki. Aivot automaattisesti suodattavat jotenkin sen sumean kuvan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään nimessä, eriparisuus nimenomaan aiheuttaa laiskan silmän ja laseilla estetään tämä! Ei se jumppaudu mihinkään. En pitänyt laseja teininä nolouden pelossa. Silmät on normaali ja -4. Nyt tuossa huonon näön omaavassa silmässäni on sumuinen kuva lasienkin kanssa, luultavasti siksi että sinnittelin vuosia käytännössä yhdellä silmällä.
Totta! Itsellä myös iso ero silmien välillä ja toinen silmä aikanaan vain huononi, kunnes otin lasit kokoaikaiseen käyttöön. Sen jälkeen se silmä ei enää huonontunutkaan. Kuka tietää kuinka huono se silmä olisi jos en olisi laseja ottanut käyttöön.
Pientä päivitystä, näin se ilmeisesti juuri on mennyt. Nyt on aika hyvin jo tottunut laseihin, aluksi tuntui pari päivää kummallisilta. Terävästi näkee, ilman ei kuulemma näe paljon mitään. On käyttänyt koko ajan nukkumista ja peseytymisiä lukuun ottamatta.
ap