Teini sai tänään lasit ja vahvat sellaiset
Vahvuudet vasen -2.75 hajataitto +0.75 ja oikea -4.75 hajataitto +0.50. Lisäksi piilevää karsastusta. Ei ole valittanut päänsärkyä tms. ainoastaan huono kaukonäkö joka onkin sitten todella huono. Lääkäri ihmetteli miten on tullut toimeen ilman, sanoi että koulussa on aina kysynyt kavereilta muistiinpanot ja nythän on ollut etäkoulussa. On ollut täysin tuon vasemman silmän varassa, silmät ovat niin eriparia. Lapussa lukee kaukolasit eli kauas katseluun?
Olisiko niitä hyvä pitää ihan koko ajan vai ainoastaan tunneilla, tv:tä katsoessa ym? On siis kohta jo 18 eli autokoulukin tulee ajankohtaiseksi. Optikolla sanottiin vain että se on itsestä kiinni kuinka paljon käyttää kunhan ajaessa käyttää mutta suurin osa käyttää jatkuvasti.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa selvittää pääseekö leikkaukseen.
No ei pääse teini. Idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä kukaan ei ole huomannut noin suurta likinäköisyyttä aikaisemmin? Onko teini todella osannut pimittää asian, joka on taatusti haitannut sekä lukemista, koulussa taululle näkemistä että urheilemistakin?
Kun vahvuudet ovat noin suuret ja ero silmien välillä vielä huomattava, niin mielestäni laseja pitää käyttää koko ajan, jotta oikeasta silmästä ei tulisi ns. laiskaa silmää. Mielestäni optikon kommentti oli edesvastuuton. Ja ei kai näin voimakkaita ja vielä lisäominaisuuksia sisöltäviä laseja optikko voinut edes määrätä ensimmäisiksi laseiksi? Kai sentään kävitte silmälääkärillä?
Nimim. lasit jo 10-vuotiaana.
Käytiin. Lääkäri sanoi, ettei tuossa iässä enää laiskaa silmää voi kehittyä. Kehotti toki pitämään koko ajan, mutta kuulemma silmät eivät mene "pilalle" vaikkei niitä käyttäisikään. Mitä tarkoitat lisäominaisuuksilla?
ap
Ei kai se vanhempien asia ole, kuinka sokkona tuolla haluaa kulkea. Pidin laseja vain koulussa tunneilla ja telkkaria katsoessa, kunnes sain moottoripyörän. Siinä ajaessa totuin siihen, että näen ulkonakin, enkä osannut olla enää osaa aikaa näkemättä ja osaa nähden.
Vahvat lasit? Kuule, minulla on ollut 5-vuotiaasta alkaen silmälasit ja enimmillään vahvuutta oli -8.5/-9 ja jonkin verran hajataittoa päälle. Vanhemmiten ikänäkö on alkanut kompensoida ja nykyään vahvuudet ovat -8 pinnassa.
Näillä vahvuuksilla toimintakyky ilman laseja on olematon, mutta muuten ei ole mitään sääntöä että laseja tai piilolinssejä pitäisi käyttää koko ajan. Itseäni hieman ihmetyttää kun jopa -1/-2 vahvuuksilla jotkut käyttävät laseja jatkuvasti. IItse olisin mielelläni nuorempana ollut ilman, koska piilolinssit ovat tukalia ja taittovirheeni ei ole leikkauksella kokonaan korjattavissa.
Sellaisen neuvon haluaisin antaa, että laseihin kannattaa investoida eikä tyytyä bulkkilaseja myyvien liikkeiden surkeaan palveluun. Vaikka vahvuuksia olisi niinkin paljon kuin itselläni, voi lasit valita oman tyylin ja mieltymysten mukaan, aivan hyvin ottaa esimerkiksi kehyksettömät lasit tai isommat linssit. (Itselläni on tuputettu mitä hirveimpiä kehyksiä "kun noilla sun vahvuuksilla ei voi sitäjatätä", olen kieltäytynyt ja marssinut seuraavaan liikkeeseen)
Mitä fiksumman ja paremmin istuvat lasit, sitä enemmän niitä tekee mieli käyttää. Aurinkolasit vahvuuksilla ovat myös todella kannattava ostos.
Sen verran vahvuukisa, että kantsii pitää koko ajan.
Vierailija Ja ei kai näin voimakkaita ja vielä lisäominaisuuksia sisöltäviä laseja optikko voinut edes määrätä ensimmäisiksi laseiksi? Kai sentään kävitte silmälääkärillä?
</p>
<p>Nimim. lasit jo 10-vuotiaana.[/quote kirjoitti:Hyvä pointti, että näöntarkastus olisi syytä tehdä silmälääkärillä, mutta totta kai lasit määrätään oikean todetun taittovirheen mukaan, miten ihmeessä ensimmäiset lasit eivät voisi olla voimakkaat? (T: 5-vuotiaana todella vahvat lasit saanut)
Vierailija kirjoitti:
Mä kuljin lukioaikoina -3.75 ilman laseja. Hyvin pärjäs, pokat päähän kun oikeasti piti nähdä. Sittemmin kun päästiin lähes - 10 niin tilanne eri.
Likinäköhän ja hajataitto ei tarkoita , että on " sokea " ,maailma ei vain ole tarkkarajainen ja korostuu pimeällä.
Ei niin. Kyllä kaiken näkee, mutta vain epätarkasti.
Vierailija kirjoitti:
Vahvat lasit? Kuule, minulla on ollut 5-vuotiaasta alkaen silmälasit ja enimmillään vahvuutta oli -8.5/-9 ja jonkin verran hajataittoa päälle. Vanhemmiten ikänäkö on alkanut kompensoida ja nykyään vahvuudet ovat -8 pinnassa.
Ai oliko tämä joku kilpailu? Kuule varmaan on ihmisiä, joilla on vielä huonompi näkö niin että KUULE hävisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kuljin lukioaikoina -3.75 ilman laseja. Hyvin pärjäs, pokat päähän kun oikeasti piti nähdä. Sittemmin kun päästiin lähes - 10 niin tilanne eri.
Likinäköhän ja hajataitto ei tarkoita , että on " sokea " ,maailma ei vain ole tarkkarajainen ja korostuu pimeällä.Ei niin. Kyllä kaiken näkee, mutta vain epätarkasti.
Mä näin vain epämääräisiä hahmoja. Tarkemmin näen vasta, kun on suurin piirtein puolen metrin päässä. Sokeuttahan se ei ole, mutta toimeen en kyllä tule ilman, en edes kotona.
Vierailija kirjoitti:
Näillä vahvuuksilla toimintakyky ilman laseja on olematon, mutta muuten ei ole mitään sääntöä että laseja tai piilolinssejä pitäisi käyttää koko ajan. Itseäni hieman ihmetyttää kun jopa -1/-2 vahvuuksilla jotkut käyttävät laseja jatkuvasti. IItse olisin mielelläni nuorempana ollut ilman, koska piilolinssit ovat tukalia ja taittovirheeni ei ole leikkauksella kokonaan korjattavissa.
Sellaisen neuvon haluaisin antaa, että laseihin kannattaa investoida eikä tyytyä bulkkilaseja myyvien liikkeiden surkeaan palveluun. Vaikka vahvuuksia olisi niinkin paljon kuin itselläni, voi lasit valita oman tyylin ja mieltymysten mukaan, aivan hyvin ottaa esimerkiksi kehyksettömät lasit tai isommat linssit. (Itselläni on tuputettu mitä hirveimpiä kehyksiä "kun noilla sun vahvuuksilla ei voi sitäjatätä", olen kieltäytynyt ja marssinut seuraavaan liikkeeseen)
Mitä fiksumman ja paremmin istuvat lasit, sitä enemmän niitä tekee mieli käyttää. Aurinkolasit vahvuuksilla ovat myös todella kannattava ostos.
Samaa mieltä. Usean vuosikymmenen kokemus laseista ja selväksi on käynyt, että halvalla ei saa hyvää tai edes siedettävää. Huonoissa linsseissä pinta kuluu alle vuodessa sellaiseen kuntoon, etteivät niiden vahvuudet pidä enää paikkaansa, vaikka pinnassa ei näkyisikään mitään isoja naarmuja tms.
Sain ekat lasit teininä ja vahvuus oli heti -2
Optikko oli ihmeissään miten olen nähnyt koulussa taululle. En nähnytkään mutta hävetti enkä halunnut kertoa etten näe kun siihen aikaan haukuttiin rillipöllöksi jos oli lasit.
Terkkari sen sitten huomasi ja sanoi että tarvin lasit.
Nyt tuntuu niin pieneltä murheelta mutta silloin tuntui että maailma romahtaa kun lasit oli olevinaan niin kamalat ja kyllä minua heti haukuttiin rillipöllöksi ja nörtiksi. Se oli kova paikka tytölle joka oli muutenkin erilainen ja yksinäinen. Tulipahan muisteltua vanhoja.
Nykyisin pidän laseistani ja onhan niistä jo kokemusta 30:ltä vuodelta ja piilareista myös.
Kyllä noilla vahvuuksilla yleensä käytetään koko ajan, heräämisestä nukkumaanmenoon.
Mitä tarkoitat lisäominaisuuksilla?
Hajataittoa ja piilokarsastusta.
Ajokorttia tarvitsee lääkärintodistuksen. Tarkastuksessa katsotaan näkö ja saa merkinnän siitä, että autoillessa on käytettävä silmälaseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai oliko tämä joku kilpailu? Kuule varmaan on ihmisiä, joilla on vielä huonompi näkö niin että KUULE hävisit.
Vituttaa kun ei voi olla paras edes geenilotossa häviämisessä
Se käyttääkö laseja vai ei, riippuu aivan jokaisesta itsestään. Kannattaa miettiä, kumpi on tärkeämpää, hyvä näkökyky vai tyhmyys ja turhamaisuus.
Luin, että sai tänään lastit. Mietin, että mistäs äitiliini/isirakas sen tietää. Sitten tajusin.
Minulla oli 15-vuotiaana noin -3 olevat lasit. Käytin melkein aina piilolinssejä. Jonain perjantaina olin kuitenkin unohtanut ne siihen puhdistuslitkuun (siihen aikaan käytettiin kahta eri nestettä), enkä voinut laittaa päähän. Puolisokeana menin sitten kaupungille, koska nuoruuden turhamaisuudessa en halunnut käyttää laseja, ja eräs ihan mukava poika tuli iskemään minua. Sovimmme treffit seuraavalle päivälle, ja hän oli hieman (!) erilaisen näköinen mitä olin muistanut tai hahmottanut edellisenä päivänä. Sori ohis. Naurattaa vaan oma typeryys.
Miten ihmeessä kukaan ei ole huomannut noin suurta likinäköisyyttä aikaisemmin? Onko teini todella osannut pimittää asian, joka on taatusti haitannut sekä lukemista, koulussa taululle näkemistä että urheilemistakin?
Kun vahvuudet ovat noin suuret ja ero silmien välillä vielä huomattava, niin mielestäni laseja pitää käyttää koko ajan, jotta oikeasta silmästä ei tulisi ns. laiskaa silmää. Mielestäni optikon kommentti oli edesvastuuton. Ja ei kai näin voimakkaita ja vielä lisäominaisuuksia sisöltäviä laseja optikko voinut edes määrätä ensimmäisiksi laseiksi? Kai sentään kävitte silmälääkärillä?
Nimim. lasit jo 10-vuotiaana.