Michelin-ravintolassa työskennellyt kokki älähti suomalaisten nirsoilusta.
Nämä superinnokkaat trendiluulotautiset kuvittelevat allergiaksi ainesosia, joista vaan ei oikeasti tykätä.
Tämmöiset pyynnöt, että ei näkyvää sipulia, ei näkyvää porkkanaa, mutta sienikastiketta saa olla, jos se on siivilöitynä. Jos sipulipihvi pyydetään ilman näkyvää sipulia, niin mikä se sitten on?
päänsärkyä aiheuttaa myös asiakkaiden tilaukset. Hänen mukaansa asiakkaat eivät osaa kertoa tilauksiensa yhteydessä allergioistaan. Hän toivookin, että asiakkaat ilmoittaisivat allergioistaan jo pöytävarausta tehdessään.
Myöskin isoja ryhmämenuja on entistä vaikeampi tehdä.
– Viime viikolla minulla oli 42 henkilön ryhmä syömässä. Alkupalaksi oli 40 henkilölle skagenit ja kahdelle kanttarellikeittoa. Kun olin saanut nostettua 40 skagenia pöytään, tulikin tieto, että kanttarellikeittoja haluttaisiinkin kahden sijaan kuusi, sillä gluteeniallergioita alkoi tulemaan lisää esiin
Ei minulla ole oikeasti allergisia ihmisiä mitään vastaan, mutta se luulotauti.
Kommentit (544)
Tyttärellä on ihan oikeasti hengenvaaralliset allergiat. Kiitos näiden muka-allergikkojen, hänen ravintolaruokailunsa on nykyään melkoinen haaste. Ei auta mikään muu kuin jo jokunen päivä etukäteen varmistaa ravintolasta, että onnistuuko tällainen ruokailu ja kertoa, että ei saa olla edes kontaminaatiota, mikroskooppinen hippunenkin voi aiheuttaa anafylaktisen reaktion. Monet ravintolat hoitavat homman ammattitaitoisesti, mutta esim. erään sairaalan vieressä olevan hotellin (potilashotellina myös toimii) ravintola ei osannut hommaa hoitaa turvallisesti.
Olisi reilua niin ruokapaikoille kuin oikeasti allergisille, että nämä muka-allergikot sanoisivat ihan rohkeasti, että hei, annos kuulostaa muuten hyvältä, mutta en tykkää tillistä tai että vatsani sietää vain vähän gluteenia, älkää ihmetelkö, kun pyydän osan ruoasta gluteenittomana. Silloin kokin ei tarvitsisi varoa esim. keliaakikolle tai oikealle allergikolle vaarallista kontaminaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Tyttärellä on ihan oikeasti hengenvaaralliset allergiat. Kiitos näiden muka-allergikkojen, hänen ravintolaruokailunsa on nykyään melkoinen haaste. Ei auta mikään muu kuin jo jokunen päivä etukäteen varmistaa ravintolasta, että onnistuuko tällainen ruokailu ja kertoa, että ei saa olla edes kontaminaatiota, mikroskooppinen hippunenkin voi aiheuttaa anafylaktisen reaktion. Monet ravintolat hoitavat homman ammattitaitoisesti, mutta esim. erään sairaalan vieressä olevan hotellin (potilashotellina myös toimii) ravintola ei osannut hommaa hoitaa turvallisesti.
Olisi reilua niin ruokapaikoille kuin oikeasti allergisille, että nämä muka-allergikot sanoisivat ihan rohkeasti, että hei, annos kuulostaa muuten hyvältä, mutta en tykkää tillistä tai että vatsani sietää vain vähän gluteenia, älkää ihmetelkö, kun pyydän osan ruoasta gluteenittomana. Silloin kokin ei tarvitsisi varoa esim. keliaakikolle tai oikealle allergikolle vaarallista kontaminaatiota.
Minä kun olen aina luullut vähägluteiinisen ruoan olevan pelkkä urbaani legenda...
Ravintolaruoka on makujen harmonia. Ruokalistan tehnyt kokki on tehnyt paljon työtä saadakseen jokaisen annoksen maistumaan ja näyttämään hyvältä. Jos annoksesta poistaa tai vaihtaa jotain niin harmoniakin muuttuu. Esim. makaronilaatikko maistuu erilaiselta riippuen onko se tehty lihaliemeen vai munamaitoon. Jos annoksesta pitää muuttaa paljonkin niin ottaisi suoraan jotain sopivampaa.
Allergia näkyvälle sipulille on idioottimaisin asia, minkä tiedän.
Tai no, valikoiva keliakia on aika samalla viivalla.
Eihän tuo ole ongelma ainoastaan ravintoloissa, myös nirso vierailija aiheuttaa ongelmia, siis kotikokeille.
Veljen uusi vaimo on iso ongelma. Sillä on kaikki mahdolliset allargiat, ainakin omasta mielestä: sipuli, valkosipuli, chili, pippuri, maito ym.
Kävivät pari vuotta sitten yllätysvierailulla ja ilmeisesti odottivat saavansa ruokaa, kun tulivat pitkän matkan päästä. Tarjosin alkuun espressot ja ehdotin lungoa, kun eivät ole tottuneet erikoiskahveihin. Ottivat ja kun kysyin veljen vaimolta (vahingossa), että haluaako kahviin maitoa, niin halusi (piti olla maitoallergia?).
Oli kuitenkin liian aikaista ruokailuun, kun meillä iltaruoka syödään n klo 19-20 välisenä aikana joten kysyin haluavatko jotain välipalaa ja ehdotin suklaa ganachea mansikkasorbetin kanssa. Ei käynyt kun on kuulemma myös mansikka-allergia.
Sitten aloinkin puhumaan ruoasta ja totesin, että noiden allergioiden takia tulee ongelmia, koska kaikki leikkulaudat ja veitset pitäisi ilmeisesti desinfioida, kun niillä on käsitelty sipuleita ja chiliä ym ja pesukin on ollut vain huuhtelua heti työskentelyn jälkeen.
Päättivätkin sitten lähteä jatkamaan matkaa, olivat menossa hotelliin yöksi. Taisimme kaikki olla helpottuneita. Hyvä päätös hankalaan paikkaan - olisi ollut ikävää, jos joku olisi saanut pahan allergisen reaktion, meille niin arkipäiväistä asioista.
Ostan mieluummin halpoja pihvejä prismasta kuin menen ravintolaan odottamaan koska se sitkopala saapuukaan.
Vierailija kirjoitti:
No kun minä olen aikuinen ihminen, eikä minun vihdoin tarvitse syödä sellaista ruokaa, mistä en pidä. Ette te muutkaan syö sellaista ruoka, mistä ette pidä.
En silti tee minkäänlaista numeroa nirsoudestani, valitsen ruokani etukäteen niin, että haluan syödä sen.
Inhoan syvästi noita "kaikkien pakko syödä samaa"-tilanteita, koska en mm. syö skageneita. En sitä kuitenkaan allergiaan verhoa.
Epäkohteliasta on myös olla syömättä, että tein miten vaan, vika on minussa?!
Ryhmämenuissa on usein kala-, liha- ja kasvisvaihto, joista ryhmäläiset valitsevat itselleen mieluisan. Sitten jos ei kelpaa, voi varmaan raflassa pyytää ihan omaa annosta listalta, mutta silloin et saa sitä ryhmähintaan, ja vähintään ryhmänjohtajaa kututtaa sinun aiheuttamasi ylimääräinen häsellys.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Miksi ei voida ilmoittaa allergiasta kuin vasta sitten kun annos on tuotu? Miten vaikeata se voi olla???
Kannattaa kysyä onko kenelläkään allergioita tai ruokayliherkkyyksiä jo tilausvaiheessa. Mutta on asiakkaalta epäkohteliasta kieltäytyä ruoasta, jos ei ole vain pystynyt sanomaan ruokarajoitteestaan ennen ruoan valmistamista.
Ihmettelen kyllä aikuisia ihmisiä, jotka ei löydä listalta yhtäkään kelpaavaa annosta vaan pitää ottaa esim. se sipuli pois. Tai sillähän toki ylläpidetään sitä nirsoilua, ettei koskaan testata niitä, mistä ei välitetä. Ja edelläoleva ei tietenkään koske allergisia, suolistovaivaisia yms.
Olen työssäni järjestänyt VIP lounaita ja päivällisiä 10-200 hengelle ympäri maailmaa ja olen oikeasti ollut raivoa täynnä samasta syystä! Pahimmat "allergeenilistat" on olleet n 30 ainesosaa (oikeasti sitten vain pähkinä ja kala ehdoton no-no mutta.....).
Kyllä tuo menee jos näitä nirppiksiä on 1-2 mutta kun alkaa setvimään 100 hengen menusta kaikki pois. Vettä voi yleensä tarjota kaikille (tosin sitruunalla, ilman sitruunaa, hapotettuna, kivennäisvetenä, hanavetenä tai lähdevetenä sitäkin - se siitä helppoudesta:D)
Vierailija kirjoitti:
No kun minä olen aikuinen ihminen, eikä minun vihdoin tarvitse syödä sellaista ruokaa, mistä en pidä. Ette te muutkaan syö sellaista ruoka, mistä ette pidä.
En silti tee minkäänlaista numeroa nirsoudestani, valitsen ruokani etukäteen niin, että haluan syödä sen.
Inhoan syvästi noita "kaikkien pakko syödä samaa"-tilanteita, koska en mm. syö skageneita. En sitä kuitenkaan allergiaan verhoa.
Epäkohteliasta on myös olla syömättä, että tein miten vaan, vika on minussa?!
Sä jatkat tuota etukäteen ilmoittamista. Se on sun hommas nirsona ja hommat hoituu. Ammattilaiset kyllä pärjää siinä tilanteessa.
Mutta jos skageneita on tilattu 42:lle, niin siinä hötäkässä on hiton ikävää alkaa miettiä vaihtoehtoa. Ammattilainen kyllä handlaa tämänkin, mutta eipä hyvää ajatusta asiakas saa.
Monesti asiakas on maistellut puolet annoksesta ja tuumii, ettei vastaa odotuksia hän haluaa jotain muuta. Tuossa oli allergeeneja jne. Sitten tehdään uusi annos jotain muuta. Asiakas kuvittelee maksavansa vain yhden annoksen...
Toisaalta voi myös ajatella niin että ravintoloiden hinnoilla on myös oikeus vaatia. Jos ruoka maksaa ravintolassa 25e ja tavallisessa ruokalassa 7e, niin voihan siinä vähän vaatiakin. Vaikka minuakin ryhmässä ärsyttää nää joka tekee tilauksesta erittäin aikaa vievää (ellei oikeita allergioita)
Olin vuosia sitten Lyonissa illallisella, johon osallistui yrityksemme henkilökuntaa useammasta eri maasta. Muutaman suomalaisen erikoistoiveiden esittäminen alkoi. Kolme nirsoilijaa, jotka eivät tienneet mitä klassikko annoksiin kuuluu ja miten ne on valmistettu, viivyttivät parin kymmenen hengen illallisen aloittamista, niin että illan muuta ohjelmaa jouduttiin siirtämään tunnilla eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Ravintolaruoka on makujen harmonia. Ruokalistan tehnyt kokki on tehnyt paljon työtä saadakseen jokaisen annoksen maistumaan ja näyttämään hyvältä. Jos annoksesta poistaa tai vaihtaa jotain niin harmoniakin muuttuu. Esim. makaronilaatikko maistuu erilaiselta riippuen onko se tehty lihaliemeen vai munamaitoon. Jos annoksesta pitää muuttaa paljonkin niin ottaisi suoraan jotain sopivampaa.
Kokki myös hyväksyy sen, että jätän makujen harmonian lautaselle, jos en kestä fenkolia, kardemummaa ja sianihraa samassa annoksessa. Ei kaikki pidä sinfonioista, osalle riittää pienimuotoinen kamarimusiikki.
Se on naisten itsensä korostustauti tuo "allergia"; raavailla miehillä (poislukien neitimiehet) sitä ei esiinny ollenkaan tai se on oikeasti allergia.
Mitenkähän tuollaiset ihmiset voi syödä ulkomailla vai poistuuko allergia lentokoneessa?
Vierailija kirjoitti:
Olin vuosia sitten Lyonissa illallisella, johon osallistui yrityksemme henkilökuntaa useammasta eri maasta. Muutaman suomalaisen erikoistoiveiden esittäminen alkoi. Kolme nirsoilijaa, jotka eivät tienneet mitä klassikko annoksiin kuuluu ja miten ne on valmistettu, viivyttivät parin kymmenen hengen illallisen aloittamista, niin että illan muuta ohjelmaa jouduttiin siirtämään tunnilla eteenpäin.
Juuri tästä syystä käyn aina ennen illallista syömässä hyvin. Silloin voin tarkastella ravintola-annosta kuin taideteosta syömättä sitä. Olen muutaman kerran ilahduttanut sekä kokkia että tarjoilijaa toteamalla, että annos on niin kaunis, että en halua pilata sitä syömisellä.
En viivytä kenenkään annoksen valmistumista, en tee erityistoiveita - ainoastaan jätän syömättä.
Italiassa nauroivat ulos ravintolasta kun ”vaativa ja asiantunteva” kurmee-keijo alkoi selittää mitä paikalliseen perinneruoka-annokseensa halusi.
Tuon nirsoilun lisäksi ryhmät kikkailevat varauksien kanssa.
Kello 19.00 on varattu pöydät 20 henkilölle. Yksi tulee 18.55 pitämään varauksesta kiinni. Muut 19.50.
Kello 20.00 on toinen varaus 10 henkilölle. He tulevat kaikki paikalle n. 19.45.
Tuommoiselle 20 henkilön ryhmällekin pitää jo jonkin verran etukäteistyötä tehdä..
Pari viikkoa sitten tehtiin päätös, että kello 20.00 pöytäseurue hoidetaan ensin alta pois ja sitten vasta tuo 19.00.
Sitten luonnollisesti alkoi se etukäteen tilattujen annosten palauttaminen, kun muistu ne allergiat.
Silloin teki mieli käydä läpsimässä muutamaa asiakasta pannuun, että ettekö te keleen itsekkäät paskat tajua?! Henkilökuntaa on varattu tietyn verran, varausten mukaan! Mutta järjettömäksi juoksemiseksi ja sähläämiseksihän se meni... kun piti vielä tavan asiakkaat hoitaa ja woltti ja foodora huutaa nurkassa. < ne meni hetkeksi kiinni.
Ravintolan pitäisi kyllä joustaa, mutta ei tunnin myöhässä tulijoiden. He saavat kuningaskohtelun anyway.
Vierailija kirjoitti:
Italiassa nauroivat ulos ravintolasta kun ”vaativa ja asiantunteva” kurmee-keijo alkoi selittää mitä paikalliseen perinneruoka-annokseensa halusi.
Se on kuule lähes poikkeuksetta kurmee-pirkko.
Siksi kaavin varovasti ruuat lautaselta muovipussiin heti, kun tarjoilijan silmä välttää. Ei tule sanomista ainakaan siitä.