Michelin-ravintolassa työskennellyt kokki älähti suomalaisten nirsoilusta.
Nämä superinnokkaat trendiluulotautiset kuvittelevat allergiaksi ainesosia, joista vaan ei oikeasti tykätä.
Tämmöiset pyynnöt, että ei näkyvää sipulia, ei näkyvää porkkanaa, mutta sienikastiketta saa olla, jos se on siivilöitynä. Jos sipulipihvi pyydetään ilman näkyvää sipulia, niin mikä se sitten on?
päänsärkyä aiheuttaa myös asiakkaiden tilaukset. Hänen mukaansa asiakkaat eivät osaa kertoa tilauksiensa yhteydessä allergioistaan. Hän toivookin, että asiakkaat ilmoittaisivat allergioistaan jo pöytävarausta tehdessään.
Myöskin isoja ryhmämenuja on entistä vaikeampi tehdä.
– Viime viikolla minulla oli 42 henkilön ryhmä syömässä. Alkupalaksi oli 40 henkilölle skagenit ja kahdelle kanttarellikeittoa. Kun olin saanut nostettua 40 skagenia pöytään, tulikin tieto, että kanttarellikeittoja haluttaisiinkin kahden sijaan kuusi, sillä gluteeniallergioita alkoi tulemaan lisää esiin
Ei minulla ole oikeasti allergisia ihmisiä mitään vastaan, mutta se luulotauti.
Kommentit (544)
Juntit eivät osaa valita itselleen sopivia annoksia kun eivät tiedä mistä ja miten ne on valmistettu. Muualla kuuluu yleissivistykseen.
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintolaruoka on makujen harmonia. Ruokalistan tehnyt kokki on tehnyt paljon työtä saadakseen jokaisen annoksen maistumaan ja näyttämään hyvältä. Jos annoksesta poistaa tai vaihtaa jotain niin harmoniakin muuttuu. Esim. makaronilaatikko maistuu erilaiselta riippuen onko se tehty lihaliemeen vai munamaitoon. Jos annoksesta pitää muuttaa paljonkin niin ottaisi suoraan jotain sopivampaa.
Kokki myös hyväksyy sen, että jätän makujen harmonian lautaselle, jos en kestä fenkolia, kardemummaa ja sianihraa samassa annoksessa. Ei kaikki pidä sinfonioista, osalle riittää pienimuotoinen kamarimusiikki.
Sinfonioita ja pienimuotoista kamarimusiikkia kuunnellaan eri paikoissa.
Molempia olen käynyt kuuntelemassa oopperataloissa.
Vierailija kirjoitti:
Juntit eivät osaa valita itselleen sopivia annoksia kun eivät tiedä mistä ja miten ne on valmistettu. Muualla kuuluu yleissivistykseen.
Miksi luulet tarjoilijan olevan ottamassa tilausta vastaan? Hän kertoo nuo asiat, yleissivistykseen ei kuulu tieto siitä, mistä ja miten annokset on valmistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vuosia sitten Lyonissa illallisella, johon osallistui yrityksemme henkilökuntaa useammasta eri maasta. Muutaman suomalaisen erikoistoiveiden esittäminen alkoi. Kolme nirsoilijaa, jotka eivät tienneet mitä klassikko annoksiin kuuluu ja miten ne on valmistettu, viivyttivät parin kymmenen hengen illallisen aloittamista, niin että illan muuta ohjelmaa jouduttiin siirtämään tunnilla eteenpäin.
Juuri tästä syystä käyn aina ennen illallista syömässä hyvin. Silloin voin tarkastella ravintola-annosta kuin taideteosta syömättä sitä. Olen muutaman kerran ilahduttanut sekä kokkia että tarjoilijaa toteamalla, että annos on niin kaunis, että en halua pilata sitä syömisellä.
En viivytä kenenkään annoksen valmistumista, en tee erityistoiveita - ainoastaan jätän syömättä.
Ilahduttanut? :D Kyllä ravintolassa vittuilu ja typeryys ymmärretään. Ovat hyväntahtoisesti hymyilleet ja kipanut hyvän ruuan biojätteeseen. < haaskaus on myös ravintolakeittiössä perisynti.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta voi myös ajatella niin että ravintoloiden hinnoilla on myös oikeus vaatia. Jos ruoka maksaa ravintolassa 25e ja tavallisessa ruokalassa 7e, niin voihan siinä vähän vaatiakin. Vaikka minuakin ryhmässä ärsyttää nää joka tekee tilauksesta erittäin aikaa vievää (ellei oikeita allergioita)
Minulla on maidoton, munaton, gluteeniton. Yleensä asia ratkeaa sillä, että jotain jätetään annoksesta pois (koskaan ei rahallista kompensaatiota, joskus annetaan jotain muuta annokseen korvaamaan).
Pyrin sanomaan erikseen, ettei ole keliakiaa, tasoja ei tarvitse pyyhkiä enkä ole hengenvaarallisesti allerginen millekään.
Olin kerran ryhmäruokailussa, jossa joku söi minun jälkiruokani, koska se näytti paremmalta kuin muiden ja minä jäin ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vuosia sitten Lyonissa illallisella, johon osallistui yrityksemme henkilökuntaa useammasta eri maasta. Muutaman suomalaisen erikoistoiveiden esittäminen alkoi. Kolme nirsoilijaa, jotka eivät tienneet mitä klassikko annoksiin kuuluu ja miten ne on valmistettu, viivyttivät parin kymmenen hengen illallisen aloittamista, niin että illan muuta ohjelmaa jouduttiin siirtämään tunnilla eteenpäin.
Juuri tästä syystä käyn aina ennen illallista syömässä hyvin. Silloin voin tarkastella ravintola-annosta kuin taideteosta syömättä sitä. Olen muutaman kerran ilahduttanut sekä kokkia että tarjoilijaa toteamalla, että annos on niin kaunis, että en halua pilata sitä syömisellä.
En viivytä kenenkään annoksen valmistumista, en tee erityistoiveita - ainoastaan jätän syömättä.
Ilahduttanut? :D Kyllä ravintolassa vittuilu ja typeryys ymmärretään. Ovat hyväntahtoisesti hymyilleet ja kipanut hyvän ruuan biojätteeseen. < haaskaus on myös ravintolakeittiössä perisynti.
Eli mikään ei kelpaa! Ei saa kertoa makumieltymyksiään, ei saa jättää syömättä, pitää tilata samaa kuin muut vain siksi, että se ravintolahenkilökunta on niin päättänyt eikä nirsoilua sallita.
Minulle on ihan se ja sama, mitä siellä keittiössä mietitään, koska kun minä jätän ruuan syömättä ja 5 lähipöydässä se huomataan, niin yllättävän moni tekee omalle annokselleen saman. "Tämä kastike maistui vähän oudolta, onkohan kokilta lipsahtanut tupla-annos suolaa" riittää viemään monen kuulijan ruokahalun.
Olin kerran tarjoilemassa erään yrityksen virkistyspäivässä, päivän illallinen oli suurinpiirtein ladossa keskellä ei mitään eli mukana oli ruoka ennakkotilausten mukaan. Kun päästiin jälkiruokaan kaikki vegaanit, maidottomat ja gleteenittomat olivat muuttuneet normaaleiksi, no eihän meillä tietenkään ollut niin montaa ylimääräistä normi annosta...sitten nimilistan kanssa yritetään kaivaa ne erikoisruoan tilanneet esille ja saada annokset oikeisiin osoitteisiin....ihan paskaa, vielä keskellä metsää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mikään ei kelpaa! Ei saa kertoa makumieltymyksiään, ei saa jättää syömättä, pitää tilata samaa kuin muut vain siksi, että se ravintolahenkilökunta on niin päättänyt eikä nirsoilua sallita.
Minulle on ihan se ja sama, mitä siellä keittiössä mietitään, koska kun minä jätän ruuan syömättä ja 5 lähipöydässä se huomataan, niin yllättävän moni tekee omalle annokselleen saman. "Tämä kastike maistui vähän oudolta, onkohan kokilta lipsahtanut tupla-annos suolaa" riittää viemään monen kuulijan ruokahalun.
Ja sitten kokki tulee pahoittelemaan ja maksaa kaiken puolestasi? Kannattaa ottaa se pää pois perseestä, ei kukaan jätä ruokaansa syömättä vain koska sinä jätät.
Korona-aikana yli 40 hengen ryhmä? Kuka väitti ettei ravintoloissa tartu koronaa?
Allergisena ei ole kovin helppoa asioida ravintoloissa, ainakaan sellaisissa suht keskihintaisissa "kaiken kansan ravintoloissa". Tuttuni on pahasti allerginen pippureille, yrteille, pähkinöille ja omenalle. Monilla tarjoilijoilla ei tunnu olevan hajuakaan, onko jossain ruuassa esim. pippuria tai onko se mahdollista saada pippurittomana. Se ei tietysti ole tarjoilijoiden vika, vaan heillä vain ei todennäköisesti ole tietoa. Sitten pöytään voidaan kiikuttaa ruoka-annos ja tarjoilija huomaa, että oho, tähän olikin laitettu pippuria! Myös maustaminen ilman pippuria tai yrttejä tuntuu olevan vaikeaa, usein saa mautonta ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
No jaa, ammattikokki ja vielä huipputason sellainen osaa aika nopeasti reagoida tällaisiin ja saa aikaan kaikille sopivaa syötävää nopeastikin.
Olen kyllä samaa mieltä siinä, että ihmisten ruokkiminen nykyään on työlästä ja suht ärsyttävää, etenkin kun on vain tavallinen ihminen joka oman toimen ohella yrittää järjestää vaikka rippijuhlat. Ei tarvitse olla kuin 10 vierasta, ja joudut väsäämään montaa eri sorttia tarjottavaa. Eikä kyse ole välttämättä edes allergiasta tai sairaudesta vaan vain special-ruokavaliosta.
Nimenomaan. Ehkä ihmisten pitäisi puhua enemmän ongelmistaan eikä kanavoida niitä muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintolaruoka on makujen harmonia. Ruokalistan tehnyt kokki on tehnyt paljon työtä saadakseen jokaisen annoksen maistumaan ja näyttämään hyvältä. Jos annoksesta poistaa tai vaihtaa jotain niin harmoniakin muuttuu. Esim. makaronilaatikko maistuu erilaiselta riippuen onko se tehty lihaliemeen vai munamaitoon. Jos annoksesta pitää muuttaa paljonkin niin ottaisi suoraan jotain sopivampaa.
Kokki myös hyväksyy sen, että jätän makujen harmonian lautaselle, jos en kestä fenkolia, kardemummaa ja sianihraa samassa annoksessa. Ei kaikki pidä sinfonioista, osalle riittää pienimuotoinen kamarimusiikki.
Molempia olen käynyt kuuntelemassa oopperataloissa.
Paremmissa on omat salinsa kamarimusiikin esittämiseen.
Suomalainen alemman keskiluokan ilmiö tämä, ikäryhmä usein 20-45 naispuoliset henkiöt.
Kun mennään alas duunareihin tai yläluokkaan allergiat häviävät. Samoin 50 v ylöspäin henkiin ovat jäänneet ei-vaikeasti-sipulille-allergiset.
Rengasliikkeen työpaikkaravintolan kokki tekee vaan kiltisti sellaista ruokaa kuin asiakkaat tilaavat.
Oikeassa ravintolassa kokki on miettinyt annokset tarkkaan. Ei ole sopivaa alkaa vaatii annoksen muuttamista. Eri asia jossain amarillossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kokki tulee pahoittelemaan ja maksaa kaiken puolestasi? Kannattaa ottaa se pää pois perseestä, ei kukaan jätä ruokaansa syömättä vain koska sinä jätät.
Tietenkin maksan annokseni, mutta kun uskallan sanoa ääneen, että kastikkeessa on outo sivumaku, niin yllättäen aika moni muu tekee saman havainnon. Tarvitaan vain se yksi, joka uskaltaa ääneen kertoa sen, mitä muut epäilevät, mutta eivät kehtaa sanoa ääneen, koska kokki on niin kovasti pohtinut sitä makujen harmoniaa, jota ei sovi rikkoa jättämällä pois ylimääräinen suola/chili/savupaprika tai mikä milloinkin-
Itse olen keliaakikko ystävälläni on pähkinäallergia.
Olemme ns. hyviä asiakkaita ravintoloille- käymme tyttöporukassa zäännöllisesti syömässä ja semmoisena aikana, jolloin ravintolassa 8n vähän asiakkaita. Käyttäydymme hyvin. Syömme yleensä alkuruuan pääruuan ja jälkiruuan ja tilaamme alkoholia.
Jos minun keliakiani ja yståvåni pähkinäallergia ovat ongelma jollekin kokille ja ravintolalle, niin voimme mennä toiseen ravintolaan. Jos yståväni syömpähkinää, pitää soittaa ambulanssi, ja gluteenin syöminen aiheuttaa minulle ripulin.
Ravintolat voisivat ilmoittaa esim. nettisivuillaan tai jossain muualla, että palvelevat vain normaalia sekaruokaa syöviä ihmisiä, jolloin minä ja yståvåni voimme valita toisen ravintolan.
Olisi kiva tietää, kuka kokki ja ravintola on kyseessä, niin ei siihen tarvitsisi mennä!
Vtuttaa nämä muka keliaakikot oikeana keliaakikkona. Pizzassa esim joutuu maksamaan lisämaksun keliaakikkona, joten parantuukohan se keliakia näillä tässä vaiheessa näillä muka keliaakikoilla?
Vierailija kirjoitti:
Kokki on juntille kovin auktoriteetti Suomessa, varsinkin jos kokki huutaa ja reuhaa.
Varsinkin hesan juntille.