Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perustelusi siihen, miksi vihaat lihavia?

Vierailija
08.03.2021 |

Tuosta ”lihavat rokotusjonon kärkeen” keskustelusta tuli mieleen.

Rupesi kiinnostamaan että miten jonkun lihavuus on sinulta pois? Tuntuu, että vihaanien mielestä lihava ihminen on kakkosluokan kansalainen.

”Lihavilla ei ole itsekuria”. Niin, ja sitten? Miten tämä on sinulta pois?

”Lihavat vie veroeurot”. Lihavat myös maksavat, tai ovat maksamatta, veroeuroja ihan samalla tavalla kuin normaali- ja alipainoisetkin. Ilmeidesti luulet, että lihavat ravaavat hoidettavina ties minkä vaivan takia joka johtuu lihavuudesta? Ok.

”Lihavat kuormittaa systeemiä itseaiheutetulla ongelmalla”. Ihan samalla tavalla kuin normaalipainoiset, alipainoiset, urheilijat, täydelliset ihmiset, mielenterveyspotilaat, monisairaat jne. Meillä lihavilla on ihan yhtäläinen oikeus yhteiskunnan palveluihin kuin muillakin.

”Lihavuus on rumaa”. Kuulostaa ihan vain sinun ongelmaltasi.

”Kehopositiivisuus tarkoittaa että pitää alkaa läskiksi”. Selkeästi tässä on mennyt kehopositiivisuuden pointti ohi. Sinä vihaajakin voit olla sinut oman kehosi kanssa ja se olisi jopa suotavaa! Ei kukaan tuomitse.

”Lihava ei voi olla onnellinen, ei voi liikkua, lihavat ovat epävarmoja ja vihaavat kehoaan”. Ei pidä kaikkien kohdalla paikkaansa. Ja vaikka joidenkin kohdalla pitäisikin, miten nämä seikat ovat sinulta pois?

Itse en vihaa tai halveksi ketään heidän kehonsa perusteella. En nyt lihavana, en silloinkaan kun olin normaalipainoinen. Elämäni on sillä tavalla yksinkertaista ja helppoa ettei minun tarvitse inhota ketään.

Ja kyllä, olen lihava ja kyllä, läskillä meni tunteisiin.

Kommentit (280)

181/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tosi lihavat ovat vaan epämiellyttävän näköisiä.

Minusta taas ihanan iso ja maskuliini mies on seksikäs. Mielipiteitä on monia siis.

N-43

Vierailija
182/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että lihavuus voi olla oire jostain muusta ongelmasta, esimerkiksi mielenterveysongelmista, mutta jossain menee ymmärryksenkin raja. Tiedän useammankin joka valittaa jatkuvasti omasta tilastaan ja pahimmillaan purkaa pahaa oloaan muihin mutta kun tarjotaan apua vastaus on ei ei ja ei ja mihinkään mikä vaatisi sitoutumista ja asioiden tekemistä ei ryhdytä tai edes yritetä. En ihan oikeasti tiedä mitä haluavat kun eivät halua olla lihavia mutta eivät halua myöskään ponnistella yhtään tilanteen parantamiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne on rumia, haisee hieltä, hikoilee, on hitaita ja kaikin puolin oksettavia. mua ällöttää myös erityisesti se miten kovaa lihavat hengittää

Vierailija
184/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasseilun vuoksi ilmiannettu. Poistunee pikapuoliin. Pala snorlax siemenöljyissä, joista koostut.

Vierailija
185/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ihmiset eivät vain osaa keskustella lihavuudesta ilman valtavia tunnereaktioita puolin ja toisin. Tai ylipäätään keskustella ilman haukkumista, vähättelyä ja alentamista. Jos vain toteaisimme, että lihavuus on hyvin epäterveellistä, se vie verorahoja paljon, on koronassa suuri riskitekijä ja on ihan kansanterveydellinen ongelma, niin mitään ongelmaa ei olisi. Kyllä jokainen nuo asiat ymmärtävät. Sen sijaan pitää alkaa nimittelemään, syyllistämään ja painottamaan ulkonäöllisiä teemoja. Ei ihme, että lihavat tuntevat olonsa vihatuiksi, vaikka asia ei olisikaan niin. 

Vierailija
186/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä pointtia, että ihminen, joka aiheuttaa terveysongelmansa itse, ansaitsisi jotenkin vähemmän apua kuin ihminen jolle tulee joku sairaus "sattumalta" (missä on teidän empatia, ihmismielen ymmärrys jne?). Ensinnäkin, HYVIN monet asiat voidaan lukea itseaiheutetuiksi, lihavuus ei ole niistä ainoa vain siksi että on ehkä näkyvin. Suomessa suurin osa niistä on alkoholin aiheuttamat sairaudet (myös ihan perus tissuttelijoille, ei pelkästään juopoille). Jos ihminen ajaa kolarin, niin onko kolari aina itseaiheutettu sen takia että hän omistaa vapaaehtoisesti auton? Jos ihminen liukastuu korkokengissä niin onko kallonmurtuma itseaiheutettu koska käytti korkoja? Kaikessa on riskinsä ja aika harva täällä elää täysin terveellistä ja hyveellistä elämää jossa ei minkäänlaisia riskejä ole. 

Toisekseen, ihminen ei valitse geenejään, persoonaansa, aivokemiaansa jne. Monelta tuppaa unohtumaan että usean ihmisen kohdalla ylipaino on seurausta samoista asioista kuin alipainokin: syömishäiriöstä, traumoista, kiusaamisesta, mt-ongelmista jne. Taustalla voi olla myös hormonaalinen häiriö tms. Näin ollen sanoisin että lihava ihminen tarvitsisi keskimäärin enemmän yhteiskunnan tukea ja apua, kuin normaalipainoinen (toki on myös lihavia ihmisiä joilla ei mitään sairautta/avuntarvetta ole). On se kumma, että esim. alipainossa on yhtälailla terveysriskejä kuin ylipainossakin, mutta alipainoisia saatetaan jopa ihailla siinä missä ylipainoista ilkutaan. 

T: Normaalipainoinen ihminen 

Vierailija
187/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rehellinen vastaus: tulee mielikuva, että lihava on tyhmä (koska ei osaa/pysty/halua laihtua). Tyhmyys ärsyttää. 

Tiedän, ettei lihavuus korreloi tyhmyyden kanssa, mutta kun kerran kysyit. 

Tienaan 6000 e/kk, olen mensan rajan ylittänyt, olen varakas, kaunis koti. Olen lihava. 

Ei minua yökötä eikä ärsytä kaupungin vuokrataloissa asuvat, ikityöttömät, alkoholistit, koulupudokkaat jne. Onko sitten niin, että tyhmä kuvittelee olevansa jossain asiassa lihavaa onnistuneempi, kun on onnistunut pysyttelemään normaalipainossa?

Kyllä se tyhmä on viisaampi kun ajattelee paremmin omaa terveyttänsä.

Vierailija
188/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvemmat lihavia varmaankaan VIHATAAN, ylipainoisia on kuitenkkn yli puolet suomalaisista. Katukuvassa heitä on niin paljon että harvemmin edes kiinnittää huomiota, ellei joku tosi isokokoinen henkilö. Silloinkin herättää lähinnä sääliä.

Se mitä vihaan, on lihavat vanhemmat, jotka siirtävät epäterveelliset elämäntapansa lapsilleen, jotka imevät esimerkkinsä suoraan vanhemmistaan ilman vaihtoehtoa muuhun. Lapset ansaitsevat terveellisen mallin kotoa, jossa liikutaan, kokataan yhdessä terveellistä ruokaa, ollaan kiinnostuneita ruuasta ravintona ja maailmasta, jossa voi juosta ja tutkia ja hyppiä.

Samoin vihaan alkoholistivanhempia tai kotona tupakoivia vanhempia, tai muuten lapsiaan kaltoin kohtelvia vanhempia.

Tämä!!! Ei kiinnosta jos aikuiset pilaa oman elämänsä, mutta ärsyttää ne ketkä hankkii lapsia ja opettaa samat elömäntavat heille. Sitten nämä poloiset kärsivät kiusaamisesta ja terveysvaivoista kun ei ole terveellistä mallia ikinä opetettu

Vierailija
189/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rehellinen vastaus: tulee mielikuva, että lihava on tyhmä (koska ei osaa/pysty/halua laihtua). Tyhmyys ärsyttää. 

Tiedän, ettei lihavuus korreloi tyhmyyden kanssa, mutta kun kerran kysyit. 

Tienaan 6000 e/kk, olen mensan rajan ylittänyt, olen varakas, kaunis koti. Olen lihava. 

Ei minua yökötä eikä ärsytä kaupungin vuokrataloissa asuvat, ikityöttömät, alkoholistit, koulupudokkaat jne. Onko sitten niin, että tyhmä kuvittelee olevansa jossain asiassa lihavaa onnistuneempi, kun on onnistunut pysyttelemään normaalipainossa?

Kyllä se tyhmä on viisaampi kun ajattelee paremmin omaa terveyttänsä.

Olen hoitanut monta terveysasiaa ruokavaliolla, mutta en ylipainoa. 

Vierailija
190/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tosi lihavat ovat vaan epämiellyttävän näköisiä.

Miten mielestäsi eroa ihmisistä, joiden mielestä esim. afrikkalaiset ovat epämiellyttävän näköisiä?

Aivan ja minun mielestäni naiset, joilla on todella pitkät kynnet, huulitäytteet yms ovat epämiellyttävän näköisiä. Suorastaan yököttää katsoa tuollaisia.

Vierailija
191/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä pointtia, että ihminen, joka aiheuttaa terveysongelmansa itse, ansaitsisi jotenkin vähemmän apua kuin ihminen jolle tulee joku sairaus "sattumalta" (missä on teidän empatia, ihmismielen ymmärrys jne?). Ensinnäkin, HYVIN monet asiat voidaan lukea itseaiheutetuiksi, lihavuus ei ole niistä ainoa vain siksi että on ehkä näkyvin. Suomessa suurin osa niistä on alkoholin aiheuttamat sairaudet (myös ihan perus tissuttelijoille, ei pelkästään juopoille). Jos ihminen ajaa kolarin, niin onko kolari aina itseaiheutettu sen takia että hän omistaa vapaaehtoisesti auton? Jos ihminen liukastuu korkokengissä niin onko kallonmurtuma itseaiheutettu koska käytti korkoja? Kaikessa on riskinsä ja aika harva täällä elää täysin terveellistä ja hyveellistä elämää jossa ei minkäänlaisia riskejä ole. 

Toisekseen, ihminen ei valitse geenejään, persoonaansa, aivokemiaansa jne. Monelta tuppaa unohtumaan että usean ihmisen kohdalla ylipaino on seurausta samoista asioista kuin alipainokin: syömishäiriöstä, traumoista, kiusaamisesta, mt-ongelmista jne. Taustalla voi olla myös hormonaalinen häiriö tms. Näin ollen sanoisin että lihava ihminen tarvitsisi keskimäärin enemmän yhteiskunnan tukea ja apua, kuin normaalipainoinen (toki on myös lihavia ihmisiä joilla ei mitään sairautta/avuntarvetta ole). On se kumma, että esim. alipainossa on yhtälailla terveysriskejä kuin ylipainossakin, mutta alipainoisia saatetaan jopa ihailla siinä missä ylipainoista ilkutaan. 

T: Normaalipainoinen ihminen 

Totta, sitten ovat nämä ns. laihat läskit, jotka eivät näytä lihavilta ulospäin, mutta syövät todella epäterveellisesti esim. vain karkkia ja sipsiä. Jos ruokavalio on vain noita, niin et välttämättä näytä lihavalta, mutta lihaksesi ovat pelkkää lössöä ja elimistösi kyllä aika huonossa hapessa.

Vierailija
192/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa kotoa opittua vammaa kuin esim rasismi tai homofobia tai minkä tahansa ulkonäöllisen piirten haukkuminen.

Vierailija
193/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuaistin häiriö

Erityisesti Kiinasta peräisin olevista männyn siemenistä voi saada ohimenevän makuaistin häiriön: Pari päivää nauttimisen jälkeen on tullut karvas tai metallinen maku suuhun, vaikka siemenissä ei ole todettu torjunta-aine- tai raskasmetallijäämiä. Kiusallinen oire katoaa noin viikossa.

Vierailija
194/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino on yhteiskunnallinen asia niin kauan, kuin yhteiskunta maksaa ylipainon aiheuttamat sairaudet.

Siinä meillä taas yksi Huolestunut Kansalainen!

K*sipäisyys, vainoaminen, ilkeily ja toisten dissaaminen sekä vähättely aiheuttavat vuositasolla valtavat kustannukset, joten nekin ovat "yhteiskunnallinen asia". Montako kertaa olet ollut mukana tukemassa lihavien ihmisten itsetuntoa, osallistunut miekkariin koulukiusaamisen kriminalisoimiseksi, tai ylipäätään tehnyt minkään tärkeän asia eteen muuta, kuin solvannut netissä läskejä? Aivan, et kertakaan, että niin huolissaan sitä ollaan toisten terveydestä ja verorahoista.

Tässä keskustelussa oli kyse ylipainosta ja sen aiheuttamista reaktioista, ei minun yhteiskunnallisesta vaikuttavuudestani tai huolestani. Lihavien itsetuntoa pitää vahvistaa siinä missä jokaisen itsetuntoa. Jos itsetunto on nollissa lihavuuden takia, niin siihenhän auttaa laihdutus. Ikävä, että sinulla meni tunteisiin tämä.

Mutta miksi ihmeessä sinä et tajua sitä, että lihavuuteen ei nimenomaan auta laihdutus, se vain pahentaa asiaa. Koska kyseessä ei ole huolesi yhteiskunnallisista asioista. Jos olisi, haluaisit nimenomaan että ihmiset laihtuisivat. Sinä toimit nyt siten, että _lisäät_ lihavuutta asenteellasi. Laihdutus lisää lihavuutta. Ks. Minnesota-tutkimus.

Jos sinua ei kiinnosta tehdä yhteiskunnasta terveellisempää tai kansantaloudellisesti järkevämpää, niin hei, ei siinä mitään. Mutta älä nyt puhu paskaa ja väitä että ilkeilysi johtuisi ”huolestasi yhteiskunnallisista asioista”.

Eri

Ylipaino ei olisi kansanterveydellinen ongelma, jos laihduttamisen lopettaminen olisi ratkaisu. Moni ylipainoinen YRITTÄÄ laihduttaa. Syömällä normaalin määrän alle kulutuksen laihtuu kyllä, ennemmin tai myöhemmin. Ihan turha keksiä tekosyitä ja jälleen sysätä vastuuta muille.

Henkilökohtaisesti itselleni olisi ihan sama vaikka painaa 200kg, jos maksaisi ylipainosta aiheutuneet terveydenhuollon kustannukset itse.

Vierailija
195/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrot muutaman syyn aloituksessa ja ohitat ne ohankolautuksella ja "minulla on oikeus"

mitäpä sitä läskin kanssa asiasta vääntämään

Vierailija
196/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen painoindeksissä aika tasan tavoitepainossa.

Jos matkalaukussani on 2 kg ylipainoa lentokentällä, maksan sakkoa. Sen sijaan se hikinen läski joka sulloutuu viereeni....

Arvaas mitä yritän tässä kertoa`?

Vierailija
197/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on vastuu omasta terveydestään. Pitää tehdä arkisessa elämässä valintoja, jotka edistävät terveyttä ja minimoivat ns. elintasoon perustuvia, omilla valinnoilla aiheutettuja, sairauksia.

Mielestäni omalla toiminnalla aiheutetut sairaudet tulisi maksaa omasta pussista. Esimerkiksi lihavuusleikkaukset on järkyttävää rahan tuhlausta. Tai tupakoitsematon keuhkosyöpäpotilas tulee hoitaa julkisella, tupakoivaa ei. Ellei tupakoivalla ole omaa henk koht varoista maksettua vakuutusta tai säästöjä, joilla hoidot maksetaan kokonaisuudessaan. Ja toki reaalikustannusten mukaisesti..

Huomautan, että en tarkoita heitä, jotka ovat ylipainoisia koska eivät voi itse vaikuttaa asiaan. Tai joilla sairauteen on joku lääketieteellisesti perusteltavissa oleva syy, joka ei liity elintapoihin ja omiin valintoihin.

Miksi ihmeessä sinä kuvittelet että lihavuus on sellainen asia johon ylipäätään kykenee itse vaikuttamaan?

Oliko minulla vain paljon huonompi itsekuri aiemmin kun olin sairaalloisen ylipainoinen? Siitä huolimatta menestyin äärimmäisen kilpaillulla ja vaativalla alallani joka vaati todella pitkiä päiviä ja paljon opiskelua. Ylläpidin samalla ihanaa ihmissuhdetta, sain perheen ja liikuin säännöllisesti.

Sitten kuin taikaiskusta _samaan aikaan_ kun sain suolistohormonia piikillä, itsekurini muuttui rautaiseksi ja laihduin 40kg vuoden sisään! Niinkö?

Tai entä jos, entä jos, hyväksyttäisiin se tosiasia että joillain meillä on käynyt todella huono tuuri geenien suhteen ja ymmärretään että laihduttaminen ja sen vaatiminen itseasiassa ainoastaan lihottaa.

Lihavuusleikkauksissa nimenomaan säästetään niitä yhteiskunnan kuluja, eli eikö se nyt ole edes positiivista?

"Miksi ihmeessä sinä kuvittelet että lihavuus on sellainen asia johon ylipäätään kykenee itse vaikuttamaan?"

Toivon ettet ole tosissasi.

Vierailija
198/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vihaa lihavia todellakaan. Vihaan sen sijaan kiusaajia ja ilkeitä ihmisiä enemmän kuin mitään.

Vierailija
199/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä lihavia tai ketä muuta tahansa vihaavilla on huono itsetunto. Pitää saada alentaa muita, että itse tuntisi itsensä paremmaksi.

Totta, ei laihoja kiinnosta lihavien aiheuttamat kulut ja terveysongelmat, haluavat vain paistatella omassa ylemmyydentunnossaan kun kituuttavat nälässä sillä aikaa kun lihava syö ja nauttii elämästä.

Vierailija
200/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vain huoli terveydenhuollon riittävyydestä.Tulee yhteiskunnalle todella kalliiksi ihmisten ylipaino.[/quote

höpö höpö, Laihat ovat kateellisia lihaville kun nämä syövät ja nauttivat, kun itse pitää kiduttaa itseään nälkäkuurilla. Lihavat miehet ovat myös tutkimusten mukaan parempia rakastajia kuin kaloreiden kyttääjät.

Olen useassa keskustelussa huomannut, että lihavat luulevat laihojen kiduttavan itseään. Olen paljon liikkuva jo yli 50 v. hoikka nainen. Syön aina tarpeeksi ja nautin hyvin paljon elämästäni. En kiellä itseltäni mitään ruokia, mutta en syö ähkyyn. Nautin myös hyvästä kunnostani ja siitä, että askel on kepeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän