Tajusin juuri, ettei mua auta kukaan vanhana
Toinen lapseni on kehitysvammainen, toinen lähti Helsinkiin opiskelemaan, ja tuskin muuttaa kotopaikkakunnalle koskaan takaisin.
Itse autan lähellä asuvaa lähes 80v äitiäni viikottain, esim tietokoneasioissa, kuskaamisessa, jne. Hänen ei itse tarvinnut auttaa vanhempiaan, kuolivat suht nuorena, kuten suvun miehetkin.
Kaikki apu kun ei ole sellaista, että voi ostaa palveluna, vähän alkoi mietityttää.
Kommentit (371)
Vierailija kirjoitti:
Isäni, joka oli hoitanut kaikki talousasiat ja pihatyöt, kuoli vatsasyöpään 2019 todella yllättäen. Voi sitä raivon ja huudon määrää kun me lapset emme ottaneetkaan hoitaaksemme kolmea eri paikkakunnalla sijaitsevaa omakotitaloa, jotka on ollut pakko pitää vain koska ei voi päästää irti.
Ei omaa elämäänsä voi kaataa lasten niskaan. Nykypäivänä elämä on riittävän vaikeaa muutenkin.
Kuka raivosi, se kuollut isäsikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsia hankita siksi, että olisi joku joka auttaa kun on itse vanha. Lapset saattavat muuttaa työn perässä ulkomaille, lapsi voi kuolla ennen vanhempiaan, välit voivat mennä jostain syystä poikki jne., ja muutenkaan lapsilla ei ole mitään velvollisuutta huolehtia vanhemmistaan, he voivat elää ihan omaa elämäänsä.
Itse aion hankkia kaikki mahdolliset ostopalvelut, ja jos en pärjää, niin eihän sille sitten mitään voi.
Hyvin harvalla on niin huonot välit lapsiinsa, ettei lapsista mitään turvaa olisi. Vaikka asuu kaukana, lapsi voi puhelimessa neuvoa. Ja ylipäätään pitää vanhemman puolia, valvoa edes jollain tasolla vanhemman oikeuksien toteutumista ja avustaa palveluiden hankkimisessa. Jos hankkii useamman lapsen, on aika epätodennäköistä, että aivan sataprosenttisen omillaan olisi selvittävä. Vaikka on se tietysti mahdollista. Ja ei, en väitä, että sitä kannattaisi pitää ainoana, saati kovin painavana syynä lisääntyä, jos ei muuten kiinnosta.
Tunnen aivan todella ison määrän ihmisiä joilla on välit poikki vanhempiinsa. Ei aikuinen lapsi enää aikuisena halua kaltoinkohtelua. Sulla on selkeesti hyvät vanhemmat etkä tajua millaista on olla narsistin lapsi, juopon lapsi, hyväksikäyttäjän lapsi, rikollisen lapsi. Sellaisiin ei vaan aina voi olla väleissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina voi ostaa loppuelämän risteilyn, eläkerahoilla maksaa helposti sen 800-1200e/kk, ja täys hoito, aurinkoa voi ottaa kannella, laivalääkäri auttaa vaivoihin.
Voittaa taatusti laitoksessa makaamisen paskat housussa.
Totta, mukavampaa se on laivan kannella köllötellä ja buffetissa herkutella paskat housuissa.
Työntää vapisten sillä toisella, toimivalla kädellä buffet-ruokaa suupielestä sisään, palmukuvioinen ruokalappu rinnalla.
Sossusta sitä saapi, paitsi jos persulit keksivät korvaavan uunipohjaisen ratkaisun.
Ja nyt ihan oikeasti miettikää, haluatteko päättäjiksi näitä vihaisia ja tyhmiä ukkoja, joille muu ei merkitse kuin oma lompakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 75v äiti ei halua enää opetella mitään uutta, vihaa kaikkea tietotekniikkaan liittyvää ja suuttuu, jos joku asia muuttuu, esim viimeksi verkkopankki muuttui erinäköiseksi.
Vihaa ja suuttuu. Kai ymmärrät miksi? Koska hän kokee sen ylivoimaiseksi ja stressaavaksi tilanteessa, jossa oma riittämättömyys on muutenkin jo päivänselvää.
Minäkin ahdistun joka kerta, kun huomaan, että tutussa kaupassa tavaroiden paikat on yllättäen muutettu.Minäkään en ole vielä neljääkymmentä, mutta ärsyttää ja turhauttaa aina kun joku nettipalvelu päivittyy erilaiseksi, voin vain kuvitella millaista se on silloin kun muutenkin kokee että maailma muuttuu ympärillä eikä itse enää oikein pysy perässä, voi olla jo alkavia muistihäiriöitä tai muuten vaan väsyttää muutokset.
Niin, sinulle muutokset ovat inhottavia ja se tekee elämästäsi vaikeaa. Itse taas innostun uusista nettipalveluista ja kokeilen aina uutta versiota kun sitä mahdollisuutta tarjotaan. Asenne tuossa on ongelma, ei ikä.
Vierailija kirjoitti:
Aina voi ostaa loppuelämän risteilyn, eläkerahoilla maksaa helposti sen 800-1200e/kk, ja täys hoito, aurinkoa voi ottaa kannella, laivalääkäri auttaa vaivoihin.
Kun hinnat on noin hyvin hallussa, niin kerro, paljonko maksaa aito välittäminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini halusi mennä ystävänsä hautajaisiin (ennen koronaa). Minä olin siellä mukana saattajana, katsottiin vaatteet, hommasin kukat, kuskasin jne. En kyllä tiedä mistä tällaisen palvelun olisi halutessaan voinut ostaa.
No ihan palkata ihminen sitä hoitamaan. Itse ainakin sijoitan ja säästän, jotta vanhana on varaa palkata apua noita kaikkia pikkujuttuja hoitamaan vaikka se mukava naapurin teini. Rahalla kyllä saa.
Vieläkö se teini on siinä tarjolla vaikkapa 20 vuoden päästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mukavampaa se on laivan kannella köllötellä ja buffetissa herkutella paskat housuissa.
Tämä oli kyllä hyvä:D:D:D, sain makeat naurut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsia hankita siksi, että olisi joku joka auttaa kun on itse vanha. Lapset saattavat muuttaa työn perässä ulkomaille, lapsi voi kuolla ennen vanhempiaan, välit voivat mennä jostain syystä poikki jne., ja muutenkaan lapsilla ei ole mitään velvollisuutta huolehtia vanhemmistaan, he voivat elää ihan omaa elämäänsä.
Itse aion hankkia kaikki mahdolliset ostopalvelut, ja jos en pärjää, niin eihän sille sitten mitään voi.
Hyvin harvalla on niin huonot välit lapsiinsa, ettei lapsista mitään turvaa olisi. Vaikka asuu kaukana, lapsi voi puhelimessa neuvoa. Ja ylipäätään pitää vanhemman puolia, valvoa edes jollain tasolla vanhemman oikeuksien toteutumista ja avustaa palveluiden hankkimisessa. Jos hankkii useamman lapsen, on aika epätodennäköistä, että aivan sataprosenttisen omillaan olisi selvittävä. Vaikka on se tietysti mahdollista. Ja ei, en väitä, että sitä kannattaisi pitää ainoana, saati kovin painavana syynä lisääntyä, jos ei muuten kiinnosta.
Tunnen aivan todella ison määrän ihmisiä joilla on välit poikki vanhempiinsa. Ei aikuinen lapsi enää aikuisena halua kaltoinkohtelua. Sulla on selkeesti hyvät vanhemmat etkä tajua millaista on olla narsistin lapsi, juopon lapsi, hyväksikäyttäjän lapsi, rikollisen lapsi. Sellaisiin ei vaan aina voi olla väleissä.
No jos on narsisti tai muuten sekopää, niin eihän sellaiseen tietenkään kukaan halua pitää yhteyksiä tai autella. Sitä saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini halusi mennä ystävänsä hautajaisiin (ennen koronaa). Minä olin siellä mukana saattajana, katsottiin vaatteet, hommasin kukat, kuskasin jne. En kyllä tiedä mistä tällaisen palvelun olisi halutessaan voinut ostaa.
No ihan palkata ihminen sitä hoitamaan. Itse ainakin sijoitan ja säästän, jotta vanhana on varaa palkata apua noita kaikkia pikkujuttuja hoitamaan vaikka se mukava naapurin teini. Rahalla kyllä saa.
Laitapa linkki, mistä se ihminen tilataan
Ihan ilmaiseksi saa ilmoituksen laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pari lukioikäistä. Ihan normisti menee heidän kanssa jne. Mutta kyllähän sitä miettii, että tulevaisuudessa he lienevät lähes ainoa vanhuuden turva. En tiedä missä tulevat asumaan ja miten paljon pystyvät auttamaan. Mutta fakta on se, että lapsettomilla vanhuksilla tulee olemaan todella yksinäistä ja vaikeaa.
Pötyä. Fakta on se että "vanhukset" OSTAVAT palveluita kotiin , ruokatilaukset tehdään netissä tai puhelimella ja ei tarvitse olla TAAKKANA sukulaisille. Näin minä teen jo nyt t. 65- vuotias "vanhus".
Hyvä sulle! Ei kaikilla ole kuitenkaan ole varaa tähän.
Kuljetan äitiäni aina tarvittaessa, käyn kaupassa ja sitä sun tätä. Ihan maksutta. Ajattelen, että hän on hoitanut minut ja lapsianikin aivan pyyteettä. Ei kai mikään maksullinen palvelu voi korvata rakastavia ihmissuhteita?
Jos voi, niin ainakin rahaa tulee olla.
Kivaa että sulla on kivaa. Meillä kaikilla ei ole. Mun äiti ei rakastanut ja hoivannut mua lapsena, hän ei ole ikinä sekuntiakaan hoitanut mun lapsiani eikä pidä mitään yhteyttä heihin, ei ole koskaan auttanut tai tukenut. Sen sijaan on lyönyt, hakannut, kiusannut, alistanut, pilkannut ja ivannut.
Sun syyllistäminen ei nyt oikein toimi kun äitinä on sysipaska narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän monet menee naimisiinkin siksi että on sitten joku joka kokkaa, tiskaa, pyykkää, siivoaa, huoltaa auton ja talon, kuskaa, tekee pihatyöt jne. Miksi sitten lapsilta ei voisi odottaa auttamista yhtä lailla, jos asuvat lähellä? Yhdessähän tätä elämää eletään kuitenkin ja kova työ siinä lapsen kasvattamisessakin on.
Vierailija kirjoitti:
Itse muutan vanhuksena johonkin kommuuniin. Siellä me höperöt sitten autellaan toisiamme ja loput hoidetaan rahalla.
Kaveri on väliaikaisesti töissä Keski-Euroopassa ja asuu siellä kommuunissa. Vuokrat ovat niin korkeat, että paljon tällaisia kimppakämppäasuntoja, joista vuokrataan vain huone ja muuten on yhteiset tilat kaikkien käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli hyvät vanhemmat (r.i.p.). Ja lapsuuden kaveripiirissä valtaosa oli normaaleja. Ja nekin perheet, joissa ryypättiin, niin heillä on silti edelleen yhteydet kunnossa. Väitän, että suurin osa perhesuhteista on tavallisia, ei väkivaltaisia, eikä rikollisia. Sinä olet ilmeisesti kasvanut melkoisen turvattomassa kodissa, jos pidät mainitsemiasi asioita yleisinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, toivottavasti tulevaisuudessa voi ostaa sellaista pienten asioitten apua. Joku joka käy 1-2h joka viikko ja auttaa etsimään kadonneet sakset, vaihtaa jouluverhot jne.
Nykyiset vanhukset ei palveluista suostu maksamaan, tulevaisuudessa ehkä toisin.Nykyään on jo totuttu ostaaan palveluita. Tilataan ruuat kotiinkuljetuksella, ostetaan siivous- ja handymanpalveluita jne... Varmasti täysin normaalia ostaa ne palvelut vanhempanakin, jos vain varaa on.
Mistä voi ostaa välittämistä? Mistä voi ostaa 75 v juhliin lähimmäisiä? Mistä voi ostaa jouluna kyläileviä lapsia ja lastenlapsia? Mistä voi ostaa aitoa huolenpitoa, joka ei katso kelloa? Mistä voi ostaa palvelua, jonka kanssa muistellaan yhteisiä lomareissuja 40 vuoden takaa?
Entä jos ei ole varaa edes siivouspalveluun, niin miten hoidetaan nämä em. vanhuksille tärkeät asiat?
Kannattaa muistaa sellainen asia, että voi olla miniöistäsi/vävyistäsi kiinni, kyläilevätkö lapsesi ja lapsenlapsesi jouluisin luonasi vai eivät.
Totta. Myös kannattaa muistaa, että jos ei ole omia lapsia, niin ei ole edes teoreettista mahdollisuutta tähän. Valtaosa perheistä on normaaleja ja tulee appivanhempien kanssa ainakin kohteliaisuuden vuoksi toimeen. On tietysti joitain harvoja, jotka ovat riidoissa. Mutta niitä on kyllä varsin harvassa.
Näin minäkin ajattelen. Tuttavapiirissäni ei ole yhtään ikääntynyttä, jolla olisi huonot/katkenneet välit lapsiinsa.
Maapallon väkimäärä vain kasvaa, joten kyllä täällä tulevaisuudessa hoitajia riittää. Ja tarve luo bisnestä eli eiköhän seuraavan kymmenen vuoden kuluttua avaudu kivoja vanhainkoteja esimerkiksi Thaimaahan, jossa ihan normaalilla keskituloisella ja järkevästi eläneellä eläkeläisellä on varaa asua. Rahaa puhuu nyt ja tulevaisuudessa..
Henkilökohtaisen avustajan voi palkata, esim kaupan ilmoitustaululle lappu tai työvoimatoimistot sivuille ilmoitus. Sanoo vaikka 5 tuntia viikossa ja keksii erilaista apupuuhaa
Vierailija kirjoitti:
Hienoa.
Nyt voitkin alkaa varautumaan siihen. Otat selvää, mistä apua saa, mitä maksaa jne, onko jotain apuvälineitä, milloin kunta on velvollinen auttamaan, missä voi tutustua ihmisiin, mitä kaikkea kivaa voi harrastaa itsekseen kotona jne. Niin me muutkin tehdään.
Kaikkein isoimmassa liemessä ovat kroonista puheripulia potevat ekstrovertit joiden pitäisi saada kaikki ilmaiseksi ja hetipaikalla. Niin kuin tuo yksi joka ei voi viedä kodinkonettaan takuuhuoltoon taksilla koska taksi maksaa. No niin maksaa juu, mutta huolto ei edelleenkään maksa, ja kone tulee kuntoon, eli ongelma poistuu päiväjärjestyksestä taksimatkan hinnalla. Ei se lasten apukaan lopulta ilmaista ole, niitä pitää syöttää, vipata rahaa, olla ilmaisena lastenhoitoapuna jne.
Säälittää vanhemmat jotka ovat laskeneet lastensa avuliaisuuden varaan, mutta lapset ovatkin päättäneet elää omaa elämäänsä, mihin heillä onkin täysi oikeus.
Kohtuullisena pitäisin, että jos vanhempi auttaa aikuisia lapsiaan taloudellisesti ja esim. hoitaa lapsenlapsia, käy loma-aikoina tsekkaamassa postit ja kastelee kukat + pihan ym. normaalia, niin lapsetkin puolestaan tekevät pieniä palveluksia toiseen suuntaan. Voisihan vanhempikin vaan kieltäytyä, jolloin lasten olisi mietittävä miten asiat hoitavat. Mutta todennäköisesti sitä seuraisi perhesuhteiden viilentyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on usein länkytetty ikäeropareista ja naisia on peloteltu, että jos mies on vanhempi, niin onpa hauskaa olla omaishoitajana kun itse parhaassa iässä. Minulle tulee todella kauhea mielikuva tuollaisista täysin empatiakyvyttömistä naisista. Tulevaisuudessa tuskin on niin hyviä palveluita vanhuksille, joten on paljon järkevämpää hoitaa asia jo ennakolta kuntoon. Eli miesten kannattaa ottaa sen verran nuorempi vaimo, ettei joudu mihinkään laitokseen, vaan oma rakas vaimo on tukena ja turvana viimeiseen saakka.
Kerropas empatiakykyisenä, kuka sen vaimon turvana sitten on?
Mies niin kauan kuin kykenee ja lapset tietysti.
Kyllä kuule se on kiinni siitä VANHUKSESTA ja hänen käytöksestään. Esim oma narsisti-vanhempani, väkivaltainen ja aggressiivinen, käy minuun käsiksi aina kun tavataan. En todellakaan vietä yhtään joulua enkä anna hänen edes nähdä lapsiani.