Palkasta ei jää mitään säästöön!
Kustannukset nousevat jatkuvasti ja koska olen pienipalkkainen, enää ei jää säästöön sitäkään vähää mitä ennen!
Mistä voi tinkiä kun elää jo muutenkin vaatimattomasti???
Kommentit (31)
Älä tingi mistään. Hanki parempi palkkainen työ. Tee ylitöitä tai urakkaa.
Vaikea sanoa kun ei tiedä tilannetta. Käy läpi toistuvat maksut josko niistä voi karsia jotain. Matkustamisen vähentäminen on helppo tapa säästää, sen olet ehkä jo tehnytkin?
Hae ruoat ruokajonoista, näin sinun ei tarvitse koskaan ostaa kaupasta ruokaa.
Mulla jää säästöön noin 1300-1800€/kk.
Kauppojen verkkosivuilta näkee tuotehinnat. Osta joka tuotteesta halvin versio.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap?
En.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa kun ei tiedä tilannetta. Käy läpi toistuvat maksut josko niistä voi karsia jotain. Matkustamisen vähentäminen on helppo tapa säästää, sen olet ehkä jo tehnytkin?
Eiköhän se matkustaminen ole useimmille säästämisen kohde eikä säännöllinen meno..
Vierailija kirjoitti:
Hae ruoat ruokajonoista, näin sinun ei tarvitse koskaan ostaa kaupasta ruokaa.
Ei sielyä niin paljon saa ruokaa. Ja joidenkin sairauksien takia ei voi niitä ruokia syödä. Ultraprosessoitu ja vanhentunut ruoka.
Kerro tarkemmin mihin raha kuluu, sitten voi katsoa mistä voi tinkiä
Minä säästän kuussa 40 euroa... ja välillä joudun säästötililtäkin ottamaan. Mutta sitten vaan jatkan sinnikkäästi. Se on parempi kuin ei mitään, ajattelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se matkustaminen ole useimmille säästämisen kohde eikä säännöllinen meno..
Ja jotkut ei matkustele.
Liikkuminen, asuminen ja syöminen ovat ne isoimmat menoerät. Voiko jostain näistä tinkiä?
Kaikki mahdolliset pienet menot, jos sinulla on sellaisia esim. kahvikupposet tai snacksit, suklaapatukat ym. heräteostokset. Yllättävän paljon kuluu rahaa vuoden mittaan, jos on tapana vaikkapa kahvikupponen tai suklaapatukka ostaa esim työmatkan varrelta.
Vierailija kirjoitti:
Liikkuminen, asuminen ja syöminen ovat ne isoimmat menoerät. Voiko jostain näistä tinkiä?
Liikkuminen?
Paljon saat palkkaa nettona?
Asumiskulut
Ruoka
Vakuutukset
Yms.
Laitahan lukuja niin autan.
Huom! Kerro myös poltatko, juotko?
Vierailija kirjoitti:
Eri kuin ap. Ei mulla ole koskaan ollut varaa matkustella... Olen laskenut monia kertoja mihin rahat menee. Ruoka on nykyään ihan tolkuttoman kallista, samoin vesi, sähkö siirtoineen.
Säästöön?! Sekö on nyt hyvän elämän mittari, että jää rahaa säästöön. Rahalla ei ole itseisarvoa (tuskin tiedät tosin mitä se tarkoittaa). Eli säästö sinänsä ei tuo sinulle mitään hyvää elämääsi. Mitä sä havittelet? Hienoa autoa vai jotain ulkomaanmatkaa? Luikkarin laukkua tai Chanelin huivia? Chisu laulais, että mitähänvittua, mulla alkaa legot tippua.
Ota käyttöön Warren Buffetin neuvo: älä säästä sitä, mikä kulutuksesta jää jäljelle, vaan kuluta se, mikä säästämisestä jää jäljelle. Eli laita joka palkasta ensin sivuun osa ja kuluta vain se, mikä jää jäljelle. Jos yrität säästää sen, mikä jää jäljelle kulutuksen jälkeen, säästäminen on paljon vaikeampaa.
Aina jostain voi. Budjettia tekemään ja laskukone esiin. Sitten kun se on tehty ja ei enää pysty nipistämään mistään, ainoa vaihtoehto on lisätä tuloja. Jouluun on noin sata päivää, vuoden parhaat myyntikuukaudet käsillä. Kannattaa ottaa kaikki siitä irti. Tavaraa myyntiin, neulot, virkkaat, askartelet ja leivot.