Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lopetaanko vegetatiivisessa tilassa olevan ihmisen hoidot? (Suomessa?)

Vierailija
08.03.2021 |

Tilanne: Ihminen hengittää itse, mutta muuten vegetatiivinen (toimintaa aivorungossa, mutta ei muualla aivoissa).

Kysymys: irrotetaanko tällaiselta ihmiseltä ruokaletku? (ja lopetetaan suonensisäinen nesteytys?)

Miten Suomessa toimitaan?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun omaiset antavat luvan. Paikka tarvitaan jollekin jolla on selviytymisen mahdollisuudet.

Vierailija
42/46 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heti kun omaiset antavat luvan. Paikka tarvitaan jollekin jolla on selviytymisen mahdollisuudet.

Olen menettänyt viime vuonna 2 sukulaistani. Olivat jo hyvin iäkkäitä (yli 90v). Toista olisi vielä voitu pitää hengissä hengityskoneessa.

Toinen  odotti kuolemaa, kun ei enää pystynyt juuri syömään eikä juomaan. Oli myöskin syvästi dementoitunut, mutta hengitti itse.

Lääkäri soitti ja kysyi ensimmäisessä tapauksessa, että onko mitä muutoksia vanhus puhunut hoitotahdon teon jälkeen. Voitiin sanoa, että ei ole, oli puhunut kauan, että kun vain pääsisi vaimon viereen hautaan (eli vielä päivän ilman apuhengitystä.) Jäi tunne, että ei nuo päätökset ole lääkärillekään helppoja.

Toinen oli sitten varmaan siinä vegetaviisessa tilassa muutaman viikon, kunnes nukkui pois. Meille kyllä tiedotettiin tilanteesta lähes päivittäin. Olimme kiitollisia, että häntä ei enää mihinkään tehohoitoon tai koneisiin laitettu.

Nuorilla henkilöillä asia on varmaan paljon vaikeampi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa onneksi lääkäri päättää. Aina päätös ei ole helppo, mutta jonkun se on tehtävä ja on hyvä, että se on ammattilainen joka näkee tilanteen objektiivisesti eikä subjektiivisesti kuten omaiset usein.

Vierailija
44/46 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisella puolella aivokuolleeksi luokiteltu (eli ei toivoa koskaan herätä enää) irrotetaan letkuista. Yksityisellä kai riippuu siitä miten kauan löytyy maksajaa helvetin kalliille hoidolle.

Vegetatiivinen tila ja aivokuollut ovat kaksi erilaista tilaa.

Ne eivät ole sama asia.

Vegetatiivisessa tilassa oleva potilas voi vielä herätä ja toipua. Aivokuollut ei.

Vierailija
45/46 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai Suomessa ole ollut näitä vuosikausia letkuissa olleita tapauksia, paitsi toki vanhuksia.

Vierailija
46/46 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuommoista tilannetta ole olemassa. Jos ihminen hengittää itse, hän EI ole vegetatiivinen. Jos taas on vegetatiivinen ei hengitä itse.

Otetaanpa uusiksi. Käy lukemassa, mitä vegetatiivinen tila tarkoittaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän