Lihavuustutkijan mielestä lihavat pitäisi rokottaa jonossa työikäisten ohi
Kommentit (100)
Pitää vissiin alkaa lihotuskuurille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin yksinkertaista. Lihavat pitäisi rokottaa ensin, koska korona on heille todennäköisesti vakavampi.
Itse olen sitä mieltä että työikäiset rokotettava ensimmäisenä - näistä 1. sairaanhoitajat ja lääkärit, 2. poliisit ja palomiehet yms yhteiskunnalle välttämättömät ja 3. varhaiskasvatuksen henkilöstö.
Ja heti sen jälkeen muut sen mukaan miten kriittinen työpanos on yhteiskunnan toiminnan takia.
Toki näihin ryhmiin kuuluu myös ylipainoisia mutta lihavuus ei todellakaan ole syy rokottaa ketään! Yleensä vielä itseaiheutettua joten miksi heitä pitäisi hyysätä?? Riskiryhmään joutuminen on omaa syytä.
Ylipainoisilta voisi sitten lopettaa myös verojen keräämisen, jos heitä kohdellaan painon takia kakkosluokan kansalaisina.
Aika moni riskitekijä on sellainen, että sen voi osoittaa itseaiheutetuksi. Sen takia monista asioista maksetaan haittaveroa yms.
Vierailija kirjoitti:
Jaah, eli läskilyllerölle rokotus ennen elinsiirtopotilasta? Johan oli ulostulo taas.
Niin no, mitä jos se elinsiirtopotilas on itse pedannut tilanteensa huonoilla elämäntavoilla, kun taas se ylipainoinen on pitkän työuran tehnyt hoitaja?
Valtaosa elää jollain tavalla epäoptimaalisesti.
Niin kauan kun täällä kuitenkin maksetaan veroja jokainen, niin kyllä tällaisissa tapauksissa on ihan perusteltua mennä riskin perusteella, eikä sen perusteella kenellä on eniten elvistelypisteitä.
Muutenhan täällä rokotettaisiin ensin vain hyväkuntoisimmat.
Vierailija kirjoitti:
Joissain maissa on tehty tällainen päätös. BMI yli 30 katsotaan olevan niin suuri riskitekijä, että rokotteen saa heti ensimmäisessä riskiryhmässä vanhusten ja hoitohenkilökunnan jälkeen.
Tässä on vähänlaisesti järkeä, koska World Obesity Federationin mukaan lihavat tuottavat puolet vähemmän vasta-aineita koronarokkoteelle kuin normaalipainoiset. Jos asia on samoin kaikkien muidenkin rokotteiden kohdalla, laumasuoja esim. tuberkuloosia vastaan ei ole likikään niin hyvä kuin on kuviteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin yksinkertaista. Lihavat pitäisi rokottaa ensin, koska korona on heille todennäköisesti vakavampi.
On ollut vuosi aikaa laihduttaa. Minä olin viime vuonna tähän aikaan noin 10kg ylipainoinen, nyt bmi 22. Joku vastuu hei ihmiset itsestä.
Höpinää Noilla mitoilla ja määrillä olet joko ollut normaalipainon ylärajalla tai lähemmäs 20 kg ylipainoinen. Veikkaan ensimmäistä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein järkevintähän olisi rokottaa ensin ne, jotka ovat suurimmassa riskissä joutua sairaalahoitoon.
Ihan siis vain terveydenhuollon kapasiteettia ajatellen.
Minä olen nuori, perusterve, tupakoimaton ja normaalipainoinen. Voin odottaa rokotetta koska minun riskini saada vakava sairaus koronasta on todella pieni.
Vielä kun selittäisit missä on moraali ja oikeudenmukaisuus siinä, että asiansa perseilevät saavat siitä etuoikeuksia itselleen? Rokote lihavalle on myös rokotteen tuhlausta, koska heillä rokote ei edes toimi kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein järkevintähän olisi rokottaa ensin ne, jotka ovat suurimmassa riskissä joutua sairaalahoitoon.
Minä olen nuori, perusterve, tupakoimaton ja normaalipainoinen. Voin odottaa rokotetta koska minun riskini saada vakava sairaus koronasta on todella pieni.
Vielä kun selittäisit missä on moraali ja oikeudenmukaisuus siinä, että asiansa perseilevät saavat siitä etuoikeuksia itselleen? Rokote lihavalle on myös rokotteen tuhlausta, koska heillä rokote ei edes toimi kunnolla.
Onko se nyt varsinaisesti etuoikeus? Tässähän on kyse rokotusjärjestyksestä.
Samalla logiikalla voisi vaatia sairaalan morfiinit itselleen, kun on elänyt niin hyvin ettei niitä tarvitse. Toisin kuin ne asiansa huonosti hoitaneet, joilla on kipuja.
Vai meneekö ajatus niin, että ensin hyväkuntoisille rokotteet, jotta he voivat lähteä diskoon ja pelastaan kansantalouden? Ounastelen, että turvavälit yms. koronanvastaiset toimet eivät häviä mihinkään ennen kuin riskiryhmäläiset on rokotettu. Siinä ei ole paljon väliä sillä, että saako se ylipainoinen rokotteen ennen vai jälkeen tikissä kunnossa olevan lenkkeilijän.
Olen lihava. Noudatan suosituksia todella tarkasti. Elämä on sen verran karseaa, että hetkittäin mietin, että tulisipa korona ja veisi hengen. Minua ei tarvise läskieni takia rokottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kohtuu omituista jeesustellen koettaa tehdä rokotusjärjestyksestä moraalikysymyksestä siksi, ettei itsellä satu olemaan samoja paheita kuin jollain toisella.
Kuinka moni elää täydellisesti? Ei juuri kukaan.
Minkä takia rokotukset pitäisi saada nopeammin ihmisille, jotka EIVÄT kuulu riskiryhmään?
Onko parempi tehdä päätökset järkeen ja kansanterveyteen perustuen, vai halusta rankaista ihmisiä, joiden elämäntavoista ei pidä?
Ei kyllä huvittaisi olla ylipainoinen sinun "ystävä"piirissäsi =)
Tosin voisihan sinua seurailla ympäriinsä, ja sen kerran kun syöt jotain epäterveellistä, juot alkoholia tai käytät portaiden asemesta hissiä, huutaa "ähäkutti!" ja kusta päälle.
Vierailija kirjoitti:
Todella omituista. Lihavuus on ollut aina tunnettu terveysriski ja yksi niistä asioista, joihin ihminen helposti pystyy vaikuttamaan ja nyt lihavuudesta sitten pitäisi palkita?
Luulen, että tässäkin ketjussa olisi lisäksesi monta muuta palkinnon ansaitsevaa. Mikä on tärkeysjärjestyksessä niin vaikeaa ymmärtää? Jos ja kun tämä ylipainoinen henkilö sairastuu, tämä joutuu teholle. Jos sinä ja kaltaisesi sairastutte ja tarvitsette tehohoitoa, te ette sinne pääse, kun riskiryhmäläiset ovat jo siellä. Tässä sinulle nyt tiedoksesi syy miksi riskiryhmäläiset tulee rokottaa ensin.
Ymmärsitkö vai täytyykö vielä pienempiin osiin pilkkoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella omituista. Lihavuus on ollut aina tunnettu terveysriski ja yksi niistä asioista, joihin ihminen helposti pystyy vaikuttamaan ja nyt lihavuudesta sitten pitäisi palkita?
Luulen, että tässäkin ketjussa olisi lisäksesi monta muuta palkinnon ansaitsevaa. Mikä on tärkeysjärjestyksessä niin vaikeaa ymmärtää? Jos ja kun tämä ylipainoinen henkilö sairastuu, tämä joutuu teholle. Jos sinä ja kaltaisesi sairastutte ja tarvitsette tehohoitoa, te ette sinne pääse, kun riskiryhmäläiset ovat jo siellä. Tässä sinulle nyt tiedoksesi syy miksi riskiryhmäläiset tulee rokottaa ensin.
Ymmärsitkö vai täytyykö vielä pienempiin osiin pilkkoa?
Mutta kun lihavalla on paheksuttavat elämäntavat! Minusta on tärkeää että hän kuolee, ei se, että minä elän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ollut vuosi aikaa laihduttaa. Minä olin viime vuonna tähän aikaan noin 10kg ylipainoinen, nyt bmi 22. Joku vastuu hei ihmiset itsestä.
Höpinää Noilla mitoilla ja määrillä olet joko ollut normaalipainon ylärajalla tai lähemmäs 20 kg ylipainoinen. Veikkaan ensimmäistä.
Millä perusteella? Joku pystyi vuodessa laihduttamaan enemmän kuin sinä ja nyt harmittaa?
Meidän normaalipainoisten ei kai auta muu kuin sairastaa tauti pois. Sillä ostaa kaksi kuukautta immuniteettia.
Eihän lihavat voineet tietää koronasta ennen tuloaa lihavaksi. Saati sitten että Suomeen tulisi pandemian ajaksi näin kädetön hallitus.
Vierailija kirjoitti:
Urheilijat kannattaisi rokottaa, koska heille on tullut vakavia oireita. Heillä menee myös ammatti koronatartunnan jälkeen esim. Frida Karlsson ja muutama muu hiihtäjä, jonka kunto ei enää riitä urheiluun sairastamisen jälkeen.
Yksinhuoltajat pitäisi rokottaa ennen muita, koska lapsi jää ilman huoltajaa, jos vanhempi sairastuu tai kuolee.
Pitäisi rokottaa ihmisiä järkevyys edellä, eikä rokottaa niitä, joilla on jo toinen jalka haudassa. Pitkäaikaistyöttömän voi esimerkiksi rokottaa viimeiseksi, koska hän pystyy välttämään kontakteja maailman tappiin asti.
Monella työttömällä lapsia koulussa ja puoliso töissä joten ei pysty välttämään tartuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä että työikäiset rokotettava ensimmäisenä - näistä 1. sairaanhoitajat ja lääkärit, 2. poliisit ja palomiehet yms yhteiskunnalle välttämättömät ja 3. varhaiskasvatuksen henkilöstö.
Ja heti sen jälkeen muut sen mukaan miten kriittinen työpanos on yhteiskunnan toiminnan takia.
Toki näihin ryhmiin kuuluu myös ylipainoisia mutta lihavuus ei todellakaan ole syy rokottaa ketään! Yleensä vielä itseaiheutettua joten miksi heitä pitäisi hyysätä?? Riskiryhmään joutuminen on omaa syytä.
Ylipainoisilta voisi sitten lopettaa myös verojen keräämisen, jos heitä kohdellaan painon takia kakkosluokan kansalaisina.
Aika moni riskitekijä on sellainen, että sen voi osoittaa itseaiheutetuksi. Sen takia monista asioista maksetaan haittaveroa yms.
Juuri haittaveroa ylipainoisten pitäisi jossain muodossa maksaa. Tupakoitsijat tai alkoholin käyttäjät maksavat jo näitä normaalien verojen lisäksi, kattaakseen edes osan terveydenhuoltomenoista, mitä koituu yhteiskunnalle aiheuttamastaan terveydenhoitoalan kuormituksesta. Ylipainoiset ovat ainoastaan saamapuolella ilman mitään ylimääräisiä veroja/varoja kattaa heistä aiheutuvat kustannukset.
Käyvätkö nuo yli 40 bmi:n henkilöt edes töissä? Kotona olevat pitäisi muutenkin rokottaa vasta lähitöissä käyvien jälkeen, kun Ei heillä kotona ole edes niin suurta tartuntariskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri haittaveroa ylipainoisten pitäisi jossain muodossa maksaa. Tupakoitsijat tai alkoholin käyttäjät maksavat jo näitä normaalien verojen lisäksi, kattaakseen edes osan terveydenhuoltomenoista, mitä koituu yhteiskunnalle aiheuttamastaan terveydenhoitoalan kuormituksesta. Ylipainoiset ovat ainoastaan saamapuolella ilman mitään ylimääräisiä veroja/varoja kattaa heistä aiheutuvat kustannukset.
Mihin se haittavero pitäisi kohdistaa?
Sokerilimuista yms maksetaan jo nykyisellään enemmän kuin sokerittomista.
Noin muuten yli tarpeensa syövähän maksaa enemmän ihan sen suuremman ruoka/herkkumäärän muodossa, jolloin tulee kantaneeksi kortensa kansantalouden kekoon sitä kautta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän lihavat voineet tietää koronasta ennen tuloaa lihavaksi. Saati sitten että Suomeen tulisi pandemian ajaksi näin kädetön hallitus.
Heillä on ollut vuosi aikaa tehdä lihavuudelleen jotain. Omasta lihavuudestaan ei voi hallitusta syyttää.