Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihavuustutkijan mielestä lihavat pitäisi rokottaa jonossa työikäisten ohi

Vierailija
08.03.2021 |

Kuulostaa kyllä hieman oudolta.

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä saattaa jakaa mielipiteitä. Mutta nostan kissan pöydälle. Ylipainoinen (BMI 40) tuttava pyörii kylpylöissä, ostareillla ja toreilla ja ties missä tapahtumissa koronasta välittämättä. Monet muut ystäväni ovat tunnollisesti noudattaneet suosituksua. Näkisin mieluummin heidät ensin rokote jonossa kuin tuon välinpitämättömän ihmisen, jolle koko korona on ihan sivuseikka (kunnes joku päivä osuu omaan nilkkaan).

Vierailija
42/100 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin yksinkertaista. Lihavat pitäisi rokottaa ensin, koska korona on heille todennäköisesti vakavampi.

On ollut vuosi aikaa laihduttaa. Minä olin viime vuonna tähän aikaan noin 10kg ylipainoinen, nyt bmi 22. Joku vastuu hei ihmiset itsestä.

Todella typerä kommentti, mutta se selkeästi tulee typerältä ihmiseltä.

Monella lihavalla on mt-ongelmia, laihdutus ei ole noin helppoa. Se on vähän, kuin sanoisi, että henkilöllä jolla on psykoosioireita on vuosi aikaa haihduttaa ne psykoosioireet itsenäisesti. 

Minulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö psykoottisilla masennusjaksoilla. Nyt remissiossa, koska senkin olen hoitanut. Niin muita tekosyitä oliko mielessä?

Olet itse hoitanut ongelmasi, ilman lääkkeitä, ilman ammattiapua?

Kyllä. Kävin testeissä tuossa jokin aika sitten psykiatrilla. Sain terveen paperit. Mitään hoitokontaktia ei ole ollut vuosiin joten oli ihan mielenkiintoista kuulla mitä ammattilaiset oli mieltä.

Kuvitteletko, että jokaisen mt-ongelmista kärsivän pitäisi osata ja jaksaa hoitaa itsensä self helppinä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavat voisi tosiaan rokottaa ensin. Lihavuus on kuitenkin hyvin merkittävä riskitekijä vakavaan koronaan sairastumisessa. 

Vierailija
44/100 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella omituista. Lihavuus on ollut aina tunnettu terveysriski ja yksi niistä asioista, joihin ihminen helposti pystyy vaikuttamaan ja nyt lihavuudesta sitten pitäisi palkita? 

Vierailija
45/100 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitää olla BMI 40, että saa 2. riskiryhmässä rokotteen. Suurin osa suomalaisista ylipainoisista ei täytä tuota kriteeriä. Eri asia olisi, jos BMI-raja olisi tuota alempi. Joten en pidä tuota ongelmana, ja silloinkin vaikka BMI-raja täyttyisi, pitää olla terveydenhuollon asiakirjat ylipainostaan. Eli kukaan esim sellainen jonka habitus antaa olettaa että täyttäisi tuon rajan vaikka vaa'an lukema on oikeasti kevyempi, ei saa riskiryhmässä rokotetta, myöskään itseilmoitettu paino ei riitä.

Vierailija
46/100 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle käy! Ei haittaa! Minusta mikä tahansa ratkaisu, jossa olisi fokus säilyisi selkeästi pääongelmassa, eli sairaaloiden kapasiteetti, kävisi. Yleistä ja turhaa paniikki on nähty vuoden aikana ihan riittävästi..

Vierailija
47/100 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kesän festareilla sit menossa mukana yli kasikymppiset ja lihavat 

Läskit Dannyn keikalla. Siitä on tuleva festarikesä tehty :)

Vierailija
48/100 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin yksinkertaista. Lihavat pitäisi rokottaa ensin, koska korona on heille todennäköisesti vakavampi.

On ollut vuosi aikaa laihduttaa. Minä olin viime vuonna tähän aikaan noin 10kg ylipainoinen, nyt bmi 22. Joku vastuu hei ihmiset itsestä.

Monella lihavalla on mt-ongelmia, laihdutus ei ole noin helppoa. Se on vähän, kuin sanoisi, että henkilöllä jolla on psykoosioireita on vuosi aikaa haihduttaa ne psykoosioireet itsenäisesti. 

Jos lihavuuden rajana pidetään BMI 30, niin kyllä siihen pääsee moni moni muukin ilman mitään mt-ongelmia tai muita sairauksia.

Totta, mutta varsinkin todella lihavilla on yleisemmin ongelmia, joiden kanssa kamppailevat.

Esimerkiksi lapsia, joita on hyväksikäytetty ja jotka eivät ole koskaan saaneet apua ovat usein  todella runsaasti ylipainoisia. 

Aina löytyy syy lihavuuteen jostain muusta kuin mässäilystä.

Olen 100kg ja viiltelen itseäni kun repsahdan laihduksessa. Onko se normaalia?

Vierailija
49/100 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella omituista. Lihavuus on ollut aina tunnettu terveysriski ja yksi niistä asioista, joihin ihminen helposti pystyy vaikuttamaan ja nyt lihavuudesta sitten pitäisi palkita? 

Ja sinä mielummin rankaiset ja samalla riskeeraat sairaaloiden kantokyvyn? Ei ole minulta pois, jos lihavat rokotetaan. Hyvä, että kaikki tehohoitoa potentiaalisesti kuormittavat halukkaat henkilöt rokotetaan.

Vierailija
50/100 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lihavuuden rajana pidetään BMI 30, niin kyllä siihen pääsee moni moni muukin ilman mitään mt-ongelmia tai muita sairauksia.

Totta, mutta varsinkin todella lihavilla on yleisemmin ongelmia, joiden kanssa kamppailevat.

Esimerkiksi lapsia, joita on hyväksikäytetty ja jotka eivät ole koskaan saaneet apua ovat usein  todella runsaasti ylipainoisia. 

Aina löytyy syy lihavuuteen jostain muusta kuin mässäilystä.

Olen 100kg ja viiltelen itseäni kun repsahdan laihduksessa. Onko se normaalia?

Tsemppiä ja halaus

Paino ei ole sinua määrittävä asia, vaikka täällä sellaisen kuvan saakin.

Vierailija
51/100 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti teitä nyt harmittaa, jos joku menee rokotejonossa ohi? Pitäisikö ensin rokottaa terveimmät ja siitä sitten arvioida tapauskohtaisesti, että ketkä ansaitsee tulla rokotetuksi?

Olemme eläneet tätä pandemia yli vuoden ja rajoittaneet elämäämme, jotta vanhukset olisi turvassa mutta lihavat onkin nyt se kynnyskysymys. Mitä vaan kunhan yksikään lihava ei pääse jonossa ohittelemaan!!!

Kyllä, koska se korona voi olla vakava myös normaalipainoiselle. Ja miksi läskipallerot pitäisi rokottaa ensin? Se on ihan oma valinta, jos on kerännyt ylimääräistä rasvaa kehoonsa. Pitäisikö röökinpolttajatkin laittaa nyt sitten riskiryhmään ja jonon keulille?

Jos tehohoitopotilaissa on tupakoitsijat selkeästi tilastollisesti yliedustettuna, olisintosiaan hyvä rokottaa tupakoitsijat ensin.

Vierailija
52/100 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko niin, että se ylipainoinen ei veisi paikkaa teholta, vaikka sitä sinun paikkaasi, eikä hän olisi teholla kauemmin kuin kevyempi henkilö. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

Vierailija
53/100 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö psykoottisilla masennusjaksoilla. Nyt remissiossa, koska senkin olen hoitanut. Niin muita tekosyitä oliko mielessä?

Olet itse hoitanut ongelmasi, ilman lääkkeitä, ilman ammattiapua?

Kyllä. Kävin testeissä tuossa jokin aika sitten psykiatrilla. Sain terveen paperit. Mitään hoitokontaktia ei ole ollut vuosiin joten oli ihan mielenkiintoista kuulla mitä ammattilaiset oli mieltä.

Kuvitteletko, että jokaisen mt-ongelmista kärsivän pitäisi osata ja jaksaa hoitaa itsensä self helppinä?

Tunnen jonkin verran sellaisia jotka on. He on menestyneet elämässä uskomattoman hyvin. En oleta. Samaa sanoi psykiatrikin että olen poikkeusyksilö enkä voi odottaa samaa muilta ihmisiltä. Minä kuitenkin uskon etten ole poikkeusyksilö vaan ihmiset on mitä on. Henkisesti laiskoja ja haluttomia ottamaan vastuuta, mutta kaikissa heissä on kyky parantaa omaa tilannettaan. Jos vain viitsivät. Osaan vain oman terveyteni. Jokaisen kannattaisi tutustua itseensä. Apua ei tule ulkoapäin.

Vierailija
54/100 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rokotukset pitäisi hoitaa uhrihierarkian mukaan. Eli kyllä, lihavat jonon etuosaan.

Ja homoseksuaalit, muunsukupuoliset, tummahipiäiset, naiset...

Vierailija
55/100 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En antaisi lihaville rokotetta lainkaan. Laihduta, ja sitten saat rokotteen muuten et.

Valitettavasti tämä potkaisee meitä ei-lihavia nilkkaan joka tapauksessa, kun rokottamattomat kulkevat tuolla kuten muutkin ihmiset ja levittävät tautia.

Vierailija
56/100 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanokaa mun sanoneen, tässäkin viimeiseksi jää keskituloinen palkansaaja, joka noudattaa rajoituksia kaikkein tunnollisimmin ja käy säntillisesti töissä ja maksaa veronsa.

Lihavat ja muut riskiryhmiin kuuluvat eivät noudata rajoituksia, käy töissä tai maksa veroja?

Vierailija
57/100 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiä syömään!

Vierailija
58/100 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanokaa mun sanoneen, tässäkin viimeiseksi jää keskituloinen palkansaaja, joka noudattaa rajoituksia kaikkein tunnollisimmin ja käy säntillisesti töissä ja maksaa veronsa.

Yleensä keskituloista palkansaajaakin viimeisemmäksi kaikessa jää vielä yksityisyrittäjä. 

Vierailija
59/100 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kesän festareilla sit menossa mukana yli kasikymppiset ja lihavat 

Sehän onkin tärkeintä päästä kesän festareille.

Myös muun ikäisiä rokotettu, mm. riskiryhmään kuuluvia.

Vierailija
60/100 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Festarit on perseestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän