Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta lukiolainen hoitaa koko elämänsä jo itse

Vierailija
29.07.2025 |

Vanhemmilla ei siis mitään asiaa lukiossa opiskeluun, vaatteisiin tai menemisiin.

Täältä saa joskus erilaisen kuvan...

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa lukioajasta olaan alaikäisiä, ja silloin hoidetaan hyvin vähän itse. Vaatteet, opiskelut ja kotityöt toki, menemiset ovat luvanvaraisia.

Vierailija
2/14 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla on velvollisuus huolehtia lukioikäisen elättämisestä vaikka olisi täyttänyt 18 vuotta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lusmu 19- vuotias tyttö asuu vielä kotona ilmaiseksi, kotityöt eo suju ei myös vanhemmilta

Vierailija
4/14 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla on velvollisuus huolehtia lukioikäisen elättämisestä vaikka olisi täyttänyt 18 vuotta. 

Niin. Mutta Itseasiassa tuo elatusvelvollisuus voi jatkua tuota pidempäänkin, jos tuolla 18 vuotiaalla on vielä opintovelvollisuuden suorittaminen (, kuten lukio) kesken.(..)

Uskovainen mies

Vierailija
5/14 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on sinun näkemyksesi. Sellaisilla, joilla oikeasti on tuon ikäisiä lapsia saattaa olla toinen näkemys. Paljon tekee itse, moneen asiaan ollaan vielä avuksi. Ja huom moni lukiolainen on ekat 2v lukiota alaikäinen, eli vanhemman on pakko osallistua moneen juttuun jo ihan sen takia, että lapsi ei voi itse niitä asioitaan hoitaa vielä.

Vierailija
6/14 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 17-vuotias muuttaa omaan asuntoon tällä viikolla. Täyttää kyllä kohta 18. Viimeinen vuosi lukiossa alkamassa.

Vierailija
7/14 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä inhoon tälläistä suomalaista kasvatustapaa, jossa lapsi tiputetaan yksin syvään päätyyn. Lasta voi edelleen tukea henkisesti, vaikka olisi jo nuori aikuinen. 

Suomessa osoitetaan lapsille huolenpitoa liian vähän.

Vierailija
8/14 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoutin edellä pöljästi kun aloitin kommenttini niin mutta...

Sen sijaan, että olisin kirjouttanut, että juuri niin... 

Lapsen elatus ei ttodellakaan automasttisesti pääty kun lapsen 18 vuotis-synttäreihin. 

Asiaa sivuten se mitä tuo elatus kaikkineen pitää sisällään ajankohtaistuu taas pian osalla  eritavoin kun taas nuorimman ikäluokan edustajista osa muuttaa tai on aikeissa muuttaa omilleen kun ovat halunneet tai osa käytännössä joutuu) muuttamaan pois vanhempiensa luota kun kotiseudulta ei ole löytynyt heille mieluista lukio tai ammattikoulu paikkaa niin omilleen muutto ajankohtaistuukin jo noin 15-16 kesäisenä. Mutta tästä huolimatta vanhemmilla säilyy päävastuu nuoren elatuksesta kunnes oppivelvollisuus aika on ohi.

Uskovainen mies

Vierailija
9/14 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä maaseudulla ei ole tavatonta, että jo peruskoulun jälkeen lähdetään toiselle paikkakunnalle asumaan ja opiskelemaan. Aika pitkälle elämä hoidetaan silloin itse. 

Vierailija
10/14 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi 16-vuotiaan pitäisi hoitaa asiansa ihan yksin? Todennäköisesti elää 8-kymppiseksi, joten aikaa olla omillaan on riittävästi. 

Vierailija
11/14 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun lapsi asuu vanhempiensa nurkissa niin mennään vanhempien säännöillä. Oli ikää sitten 16 tai 36.

Vierailija
12/14 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä inhoon tälläistä suomalaista kasvatustapaa, jossa lapsi tiputetaan yksin syvään päätyyn. Lasta voi edelleen tukea henkisesti, vaikka olisi jo nuori aikuinen. 

Suomessa osoitetaan lapsille huolenpitoa liian vähän.

Ohis. Et ole inhotuksesi kanssa yksin. - Se mikä itseäni huolettaa vähintään yhtä paljon on nuorempien ikäluokkien polarisaation kasvu.

Eli ts. ääripäiden pakeneminen toisistaam osalla nuorista menee eri tavoin paremminn kuin  koskaan historian aikana kun taas osalla menee erinomaisen huonosti ja ilävästi ja joidem -rajusti yksinkertaistaen elämänlaatu ja elämisen edelkytykset ovat erinomaisen kaukana niistä nuorista joilla menee nyt monin tavoin parhaiten.

Kyse ei ole vain taloudellisista resurssien jakautumisesta, vaan monesta muustakin asiasta 

Uskovainen mies

Vierailija
13/14 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä maaseudulla ei ole tavatonta, että jo peruskoulun jälkeen lähdetään toiselle paikkakunnalle asumaan ja opiskelemaan. Aika pitkälle elämä hoidetaan silloin itse. 

Mutta monesti amiskaan eikä lukioon.  Amiskaan menijät on käytännön ihmisiä, ei teoreetikkoja.  Siksi onnistuu.

Vierailija
14/14 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta monesti amiskaan eikä lukioon.  Amiskaan menijät on käytännön ihmisiä, ei teoreetikkoja.  Siksi onnistuu.

Ai meinaat että maaseudulta kaikki menee amikseen? Kyllä sieltä muutetaan lukion perässä yhtä paljon kuin amiksenkin, eihän pikkukunnissa ole kumpaakaan.