Miksi iäkkäänä +35v,lihoo ja laihtuminen on mahdotonta? :(
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Johtuu hormoneista. Ruoka vaikuttaa hormoneihin. Kokeile syödä kohtuuterveellisesti mutta vain kolmesti päivässä.
Tuli taas 💩💩💩
Aina tätä laihdutusta kysellään vaikka se on tosi helppoa.
No ei ole painon kanssa ollut isompaa ongelmaa. 94kg/180cm ka 70v. Eli lievä ylipaino. Harrastan pahanmakuisia ruokia ja niitäkin sen verran vain kun tarvitsen syödä.
Painon pudottamisen esteenä ei ole ikä! Itse pudotin joitakin vuosia sitten 65-vuotiaana n. 20 kg eikä painon pudottaminen edes ollut vaikeaa. Ikä ei ole syynä myöskään painon nousuin vaan syy on itse ihminen, joka ei ymmärrä, että elintapoja ja ruokailutottumuksia täytyy alkaa viimeistään 40 v. täytettyään muuttamaan koska normaali elämä muuttuu vähemmän energiaa kuluttavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Iäkäs 35v😂😂😂 Keski-iässä, silloin kun siis oikeasti on keski-ikäinen, naiselle kerääntyy rasvaa ja lihoo herkemmin. Toki ei kaikille niin käy, joillakin meistä vain on erilaiset geenit. Ärsyttää nämä just 3kymppiset jotka täällä kirjoittelevat asioista, joista eivät vielä tiedä mitään ja se oma kokemus on ainoa oikea. Kun olette aikuisia, ymmärrätte mitä tarkoitan.
No kyllä se 35v alkaa olla keski-ikäinen. 50v on jo keski-iän ylittänyt.
Olen 72-vuotias nainen, 177 cm pitkä ja painoin parikymppisenä 65 kg. Nyt painan 70 kg eli 50 vuodessa painoa on tullut lisää 5 kg. Syön ihan normaalisti, en ole millään dieetillä, mutta teen kaiken ruuan itse alusta loppuun. Tiedän mitä lautasella on, ei mitään piilorasvoja eikä sokereita. Askeleita tulee noin 8000 vuorokaudessa, lisäksi kesällä pyöräilen paljon. Kaikki alle 5 km matkat teen omalla lihasvoimalla. Kun kävin ystävän syntymäpäivillä ravintolassa, niin siellä tarjottu ruoka ui rasvassa ja sain hirveät vatsaväänteet. Minun neuvoni on, että ei kannata syödä lounasbuffeteissa, koska silloin syö liikaa. Ja varsinkin se jälkiruokahöttö kannattaa jättää väliin. Ja aina kannattaa kävellä paikasta toiseen, ja älä käytä hissiä. Siitä tulee äkkiä rutiinia ja huomaamattasi kilot karisee ja kunto nousee. Ja vatsa kannattaa totuttaa säännölliseen kakalla käyntiin kerran vuorokaudessa. Syö leseitä niin se auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin aina lihava. Siis tosi lihava. Aloin laihduttaa, kun olin 39 ja kolmen vuoden päästä olin normaalipainoinen. Ei se mahdotonta ole.
Hieno saavutus. Miten sait painon pois ja kauan oot ollu normaali painoinen? Ärsyttää stoorit joissa ihminen on just laihtunut ja ei oo vielä ylläpidosta kokemusta kun se on se haastavin vaihe. Mulla siis itselläni ylläpito alkanut ja siihen vinkkejä kiva saada
Hahahaha. Iäkäs 35v 😂 Olen 10 vuotta vanhempi ja hoikka. Syön vain silloin kun on nälkä ja lopetan heti kun vatsa on täynnä. Ei mitään lautanen tyhjäksi-sontaa. Helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Oon 37 ja painan edelleen 48 kiloa, kuten olen painanut suurimman osan aikuisiästäni.
Mikä on pituutesi? Jos olet 175cm ja painat 48kg, olet tooooosi laiha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu hormoneista. Ruoka vaikuttaa hormoneihin. Kokeile syödä kohtuuterveellisesti mutta vain kolmesti päivässä.
Höpö, höpö ei lihominen mistään hormooneista johdu vaan liian isoista ruoka-annoksista, lihottavista ruoka-aineista ja liian vähäisestä liikunnasta. Mahakaukkua voi kouluttaa niin, että pärjää vähemmälläkin syömisellä. Syödä pitää useita kertoja päivässä, mutta annoskoot tulee pitää kohtuullisina ja päivän pääateriat (aamiainen, lounas, päivällinen) syödään lautasmallin mukaan ja pääaterioiden välissä syödään täyttäviä, mutta vähäkalorisia välipaloja ja illalla (viimeistään n. klo 21.00) syödään vielä iltapala, sillä tyhjällä vatsalla ei pidä mennä nukkumaan. Kun syö pääasiassa terveellisesti kroppa kyllä kestää ja myös painonpudotuksen aikana vaikka kerran viikossa ja juhlatilanteissa kohtuullisen herkuttelun ruoka-aineilla, jotka eivät kuuluu normaaliin ruokavalioon.
Esivaihdevuosissa ja vaihdevuosissa on tyypillistä että ihminen alkaa lihomaan, etenkin vatsanseudulle alkaa kertymään kiloja. Samalla kropassa tapahtuu muita suuria muutoksia, joita kaikki ajaa hormonaaliset muutokset.
Pahinta mitä silloin voi tehdä, oikeastaan, on aloittaa joku laihdutusdieetti. Sillä voi pilata oman aineenvaihdunnan ihan totaalisesti ja kroppa alkaa entistä pahemmin keräämään sitä vararengasta ympärille.
Tärkeintä olisi saada esivaihdevuosi/vaihdevuosioireet eli ne hormoonivaihtelut ja muutokset hallintaan, eli ensinnäkin gynelle mars. Todennäköisesti tarvitaan ainakin estrogeeniä lisää, jonka lisäksi tyypillisiä on raudanpuutos tai kilpirauhasongelmat, jotka pitäisi korjata. Keski-ikäisen naisen ruokavalioon tulisi lisätä protskua ja kiinnittää huomio hyvien rasvojen saantiin. Syödä tulee riittävästi! Liikunnan tulisi olla voimaharjoittelupainotteista. Tämän kaiken lisäksi todella tärkeää olisi vaalia hyviä yöunia ja stressitekijöiden poistoa elämästä. Alkoholi kokonaan pois.
T. 37v jonka ensimmäiset esivaihdevuosioireet ilmestyi juurikin 35-vuotiaana (naisen hedelmällisyydessä tapahtuu muutoksia 35-vuoden jälkeen, vaikka munasarjoissa olisin vielä toimintaa vuosikymmeniä eteenpäin)
Noh olen 38v ja normaali painoinen. Liikunta ja ruoka valio.
Lihastreeniäja oikea dieetti niin ei liho vanhempanakaan.