Mistä julkisen terveydenhoidon haukkuminen johtuu?
Kuuntelin taas naapurin puheita "arvauskeskuksesta".
Mistä tuo mollaus oikein johtuu? Ihan samalla lailla julkisessa terveydenhoidossa työskentelevät lääkärit on koulutettu, osin he ovat jopa aivan samojakin henkilöitä, joilla on lisäksi aikoja yksityisellä lääkäriasemalla.
Se, mikä tietysti on paikoin julkisen terveydenhoidon ongelma, on resurssipula. Virkoja kenties täyttämättä, liikaa kiirettä. Potilaiden vaikea saada aikoja lääkärille ja erikoislääkärille pääsy voi viedä viikkoja.
Julkisella puolella erikoislääkärille pääsee isommissa kaupungeissa koska vain.
Resurssipula ei ole kumminkaan ihan sama asia kuin että hoito olisi huonoa - sitten kun hoitoon pääsee. Julkisella puolella kumminkin hoidetaan vaativimmat operaatiotkin.
En itse ole terveydenhoitoalalla lainkaan. Työterveyteni on Mehiläisellä ja oman sekä lasteni kanssa olen käyttänyt myös yksityisiä palveluita silloin, kun en ole saanut nopeasti aikaa julkiselle puolelle. Hoidon laadussa en ole havainnut tähän 54 vuoden ikään mennessä eroja, hyviä ja keskinkertaisia lääkäreitä on tullut vastaan molemmilla puolilla.
Ikuinen julkisen sektorin mollaaminen vaan voi pahimmassa tapauksessa johtaa julkisten terveydenhoitopalveluiden aliarvostukseen ja sitä kautta niiden resurssien karsimiseen entisestäänkin. Ja se olisi todella ikävä juttu pitkäaikaissairaiden, vanhusten ja pienituloisten kannalta. Siitä minä kannan huolta.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Tai resurssien kohdentaminen ei mene oikein. Vikaa voi olla jossain määrin siinäkin.
Uskaltaisin veikata, että monesti kuitenkin näissä terveyskeskusten ja päivystysten haukkumisissa on kyse siitä, että asiakas on olettanut saavansa jotakin, mutta ei ole siitä jonkin asiallisen syyn vuoksi saanut.No, joskus voi olla niinkin, että karsinta tulee juuri niiden kohdentamiskriteereiden kautta - eli vaiva ei esim. ole ollut liian paha vielä ja näin ollen tarjotaan potilaan toivoman leikkauksen sijaan jotakin muuta hoitoa.
Osa haukkumisista voi siis johtua siitä, ettei potilas ymmärrä terveydenhuollon toimintaperiaatteita. Kaikkea ei saa kuin apteekin hyllyltä.
Yksityispuoleltakin tulleita lähetteitä erikoissairaanhoito saattaa tyrmätä, tosin todennäköisyys on pienempi, sillä monesti se erikoislääkäri joka lähetteen jossakin yksityisasemalla kirjoittaa työskentelee myös erikoissairaanhoidossa ja tietää lähetteen hyväksymisperusteet.
Yksityispuolelta toki saa paljon sellaista, mitä julkiselta ei saa, mutta tämähän on ihan ok, sillä potilas maksaa itse omasta lompsastaan tai vakuutusyhtiön lompsasta. Yksityispuolella asioivat tuskin terveyskeskuksissa käyvätkään, ainakaan ennen eläkeikää.
Mutta asiakkaiden levittämät puheet arvauskeskuksista eivät vaikuta siihen, miten valtiovalta näitä terveyskeskuksia rahoittaa ja ohjeistaa.
Tuolla voi olla merkitystä, mutta merkitystä hyväksymiseen on potilaan tilanteella. Terveyskeskuksen asiakkaalla on todennäköisemmin enemmän ikää, enemmän perussairauksia ym asioita jotka väistämättä vaikuttaa siihen hoitoon. Hyvin yleinen peruste hylkäämiseen on se että "ikä ja perussairudet huomioiden ei kannata hoitaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonot kokemukset.
Ensin jonotetaan monta viikkoa, tai parhaassa tapauksessa jopa kuukausia.
Sitten lääkäri on ynseä eikä halua edes tutkia vaivaa. Terveyskeskuksessa tulee aina sellainen tunne, että hoitajat ja lääkärit eivät haluaisi nähdä potilaita, ellei ole aivan äärimmäisen pakko. Määrätään Buranaa ja venyttelyä, vaikka olisi vakavakin kipu. Oletusarvo tuntuu olevan, että ei sussa mitään vikaa ole, kuvittelet vaan, tai kaikilla on vanhetessa näitä samoja kipuja.
Yksityiselle pääsee samana päivänä ja tehdään tutkimukset. Pääsee kuvauksiin ja muihin heti, nähdään onko kyse jostain vakavasta. Jos pystyy maksamaan, kannattaa kyllä mennä yksityiselle.
Toistan itseäni: Menkää nyt he**etissä yksityisille kaikki, joilla siihen on varaa. Pääsevät sitten ehkä huono-osaisemmatkin hoitoon, edes joskus! Yrittäkää nyt kerrankin ajatella muita kuin itseänne ja omaa ruokakuntaa!
Miksi mun pitäisi kustantaa terveyskeskuksen palveluja jos en niitä käytä. Ne voi ihan hyvin lopettaa vaikka kokonaan jos käyn kuitenkin itse yksityisellä.
Samalla perusteella kuin kustannat päivähoitoa ja kouluja, vaikka sinulla ei ole lapsia. Ja kustannat teitä, vaikka sinulla ei ole autoa. Jne. Veroja ei voi korvamerkitä haluamiinsa kohteisiin. Ok?
Ei tietenkään voi korvamerkitä, mutta äänestämällä voi kyllä jonkin verran noihin asioihin vaikuttaa, mutta ainuttakaan perustetta tuossa ei tullut sille miksi mun sen perusteella kannattaisi ehdokas valita tai niihin päättäjiin yrittää vaikuttaa.
Tervetuloa kaikki Suomen julkista terveydenhuoltoa haukkuvat ihmiset kokeilemaan terveydenhuoltoa tanne Amerikkaan! Jos sinulla ei ole rahaa vakuutukseen/ olet työtön (et ole oikeutettu työnantajan maksamaan vakuutukseen), niin kaytannossa olet oman onnesi varassa, saat sen, mika sinulla on varaa maksaa. Itse olen kaynyt synnyttamassa kaikki lapseni Suomessa, ja niin tekee moni muukin tuntemani Suomalainen. Se on teilla turvallista ja luotettavaa ja hoito loistavaa. Kaipaan myos terveyskeskuksia ja omalaakarijarjestelmaa, vaikka joskus aikoja sai huonosti, niin se on huippuluksusta verrattuna siihen mitä varattomat taalla saa. Te ette tajua miten etuoikeutettuja te olette.
Vierailija kirjoitti:
miksi pitää maksaa julkisesta kun en niiden palveluita käytä.
No, ootko varma ettet käytä. Sairaalahoito täysin omakustanteisena ei ole halpaa, maksatko siis tosiaan ihan itse kortilla ja käteisellä todelliset kulut, sen sijaan että sun verorahoista pikkuosa käytetään terveydenhuollon rahoittamiseen. Sun lapset käyttää julkista, sun vaimos tai sinä itse käytät julkista varmasti odotusaikana, opiskelijat käyttävät julkista.
Kun et kuitenkaan kaikkea pystyisi omista lompsasta maksamaan jos valtio ei subventoisi (sori, jos väärä termi) niin ei pitäs uhota.
Suomessa olisi asiat varsin huonosti, jos tätä nykyistä terveydenhoitoSYSTEEMIÄ ei olisi. SYSTEEMI on hyvä, vaikkeivät kaikki systeemissä toimijat hyvää arvosanaa ansaitsekaan. Meillä on siis hyvä systeemi. Ihmiset, jotka tämän haluvat ajaa alas, sillä perusteella että he mukamas eivät saa verorahoilleen vastinetta, niin ... kokeilkoot sitten kerrankin kun kohdille sattuu maksaa kaikki kulut kokonaisuudessaan omasta pussista. Mitähän esim. lonkkaleikkaus kaikkine erikoisammattimiehen ja hänen avustajiensa taksoineen, välineineen, proteeseineen maksaa?
Maksaisin mieluummin yksityistä sairausvakuutusta sillä summalla, jonka verottaja nyt vie minulta. Silloin pääsisin tarvittaessa yksityiselle hoitoon ajoissa. Nyt en pääse. Rahani menevät pohjattomaan kaivoon ja joudun erikseen kustantamaan terveyspalveluni. Tähän minulla ei olisi varaa. Tai siis, ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonot kokemukset.
Sitten lääkäri on ynseä eikä halua edes tutkia vaivaa. Terveyskeskuksessa tulee aina sellainen tunne, että hoitajat ja lääkärit eivät haluaisi nähdä potilaita, ellei ole aivan äärimmäisen pakko. Määrätään Buranaa ja venyttelyä, vaikka olisi vakavakin kipu. Oletusarvo tuntuu olevan, että ei sussa mitään vikaa ole, kuvittelet vaan, tai kaikilla on vanhetessa näitä samoja kipuja.
Yksityiselle pääsee samana päivänä ja tehdään tutkimukset. Pääsee kuvauksiin ja muihin heti, nähdään onko kyse jostain vakavasta. Jos pystyy maksamaan, kannattaa kyllä mennä yksityiselle.
Toistan itseäni: Menkää nyt he**etissä yksityisille kaikki, joilla siihen on varaa. Pääsevät sitten ehkä huono-osaisemmatkin hoitoon, edes joskus! Yrittäkää nyt kerrankin ajatella muita kuin itseänne ja omaa ruokakuntaa!
Miksi mun pitäisi kustantaa terveyskeskuksen palveluja jos en niitä käytä. Ne voi ihan hyvin lopettaa vaikka kokonaan jos käyn kuitenkin itse yksityisellä.
Samalla perusteella kuin kustannat päivähoitoa ja kouluja, vaikka sinulla ei ole lapsia. Ja kustannat teitä, vaikka sinulla ei ole autoa. Jne. Veroja ei voi korvamerkitä haluamiinsa kohteisiin. Ok?
Niin, minulla ei ole lapsia, mutta mielelläni maksan veroja, jotta mm. lapset saavat päivähoidon ja koulutuksen, enkä omista autoakaan.
Jos on kokemusta muiden maiden oikeasti ilmaisesta terveydenhuollosta niin siksi.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa kaikki Suomen julkista terveydenhuoltoa haukkuvat ihmiset kokeilemaan terveydenhuoltoa tanne Amerikkaan! Jos sinulla ei ole rahaa vakuutukseen/ olet työtön (et ole oikeutettu työnantajan maksamaan vakuutukseen), niin kaytannossa olet oman onnesi varassa, saat sen, mika sinulla on varaa maksaa. Itse olen kaynyt synnyttamassa kaikki lapseni Suomessa, ja niin tekee moni muukin tuntemani Suomalainen. Se on teilla turvallista ja luotettavaa ja hoito loistavaa. Kaipaan myos terveyskeskuksia ja omalaakarijarjestelmaa, vaikka joskus aikoja sai huonosti, niin se on huippuluksusta verrattuna siihen mitä varattomat taalla saa. Te ette tajua miten etuoikeutettuja te olette.
Höpöhöpö. Vähävaraisille on. USAssa omat väylänsä. Hampaita ei tosin valkaista siellä.
Ja mitä ihmettä: kehuskelet käyttäneesi Suomen -omilleenkin riittämättömiä- resursseja ihan tarkoituksella, vaikka asut muualla! Häpeä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonot kokemukset.
Niin, minulla ei ole lapsia, mutta mielelläni maksan veroja, jotta mm. lapset saavat päivähoidon ja koulutuksen, enkä omista autoakaan.
No niin, yhtä demokraattisesti maksat sitten vähäosaisemman väestön terveyden (lue: sairaan-) hoidon. Vaikka et itse hyödy siitä kuin välillisesti.
"Maksaisin mieluummin yksityistä sairausvakuutusta sillä summalla, jonka verottaja nyt vie minulta. Silloin pääsisin tarvittaessa yksityiselle hoitoon ajoissa. Nyt en pääse. Rahani menevät pohjattomaan kaivoon ja joudun erikseen kustantamaan terveyspalveluni. Tähän minulla ei olisi varaa. Tai siis, ei ole varaa."
No mutta, eikö sinulle juuri joku kertonut, että maksamiasi veroja ei ole mitenkään etukäteen kohdennettu sinne ja tänne, eli et voi valita, mihin juuri sinun maksamasi verot käytetään. Veroilla katetaan yhteistä hyvää, ei kenenkään yksityistä hyvää.
Niin juu, ja sitten jos sulle tulee perhettä tai on perhettä, niin maksat sitten sitä yksityistä sairausvakuutusta myös heille otettuna, eli lopulta maksat enemmän sairaanhoitoon varautuen kuin mitä nyt sun verorahoistas mahdollisesti käytetään yhteiseen terveydenhoitojärjestelmään. Ja eihän se ole mitenkään taattu, että sillä vakuutuksellakaan saat juuri sen mitä luulet, ja entäs jos se yksityinen lääkäri tunaroi tai lopputulos esim. leikkauksesta ei ollutkaan se mikä oli luultu, kuka maksaa, lääkärin vakuutus vai, poistetaanko potilasturva vahinkojen varalta....
Olis tämä maa varmaan aika erikoinen, jos jokainen saisi päättää, mihin hänen maksamiaan veroja käytetään tai jos ei veroja kerättäis ollenkaan.
Paluu keskiajalle? Ei meillä sitten olis lääkäreitäkään, kun koulutusjärjestelmääkin verorahoilla rahoitetaan.