Miten teillä on sujunut lapsen "paluu" turvaistuimeen? Meillä viidesluokkalaisen kanssa aika hankalaa.
Eli sen uuden 150 cm:n suosituksen mukaan otettiin uudelleen noin vuoden tauon jälkeen turvaistuin tytölle käyttöön, mutta nyt parin viikon totuttelun jälkeenkin istuimeen meno on edelleen melkoista vänkäämistä ja valitusta joka kerta.
Kommentit (437)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette anna sille ruokaa että kasvaa normaali mittaiseksi? Minä olin vitosluokalla jo 168cm pitkä.
Mä oon jo yliopistossa enkä vieläkään ole noin pitkä :( saan kyllä ruokaa.
N27
Ja mä 34-vuotiaana :( Odottelen vielä sitä kasvupyrähdystä.[/quote]
Turvaistuimeen siis 😇 itse ainaki istun mielelläni 👌 uskallan olla erilainen, muidenkin pitäisi uskaltaa olla erilaisia eikä mennä vaan massan mukana "koska muutkin ni miksen mieki" 👌
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette anna sille ruokaa että kasvaa normaali mittaiseksi? Minä olin vitosluokalla jo 168cm pitkä.
Sulla menikin ruoka pituuskasvuun, muualle ei näköjään ravintoa riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Mun 7-luokkalainen on 148cm :D
Istuuks se turvaistuimessa?
Vierailija kirjoitti:
Teinejä ei meinaa sitten millään saada istuimiin. On kuulemma noloo.
Mie haluisin vieläkin (oon siis nyt 27)
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä istuimessa sitten on niin kamalaa, että sitä ei voisi käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Minun 7-luokkalainen tyttö on 168cm, mutta hänen kaverinsa samalta luokalta (poika) on 145cm. Olisi aika naurettavaa nähdä sen ikäinen turvaistuimessa. Viidennellä luokalla oleva poikani on 158cm, on pisimpiä luokaltaan. Vaikka olisivat alle 150cm, en nolaisi heitä laittamalla käyttämään turvaistuinta tuossa iässä.
Miust se ei oo noloa, vaan välittämistä ❤ mie oon ite 27 ja istun mielelläni koko loppuikäni turvaistuimessa, eikä siinä oo hävettävää. Miult löytyy oma turvaistuin (EI TURVAVYÖISTUIN vaan TURVAISTUIN). Olen ollu siihen todella tyytyväinen enkä siitä luovu ❤ paras asia ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin olen pärjännyt alle 160 cm aikuisena ;) Ja taitaa meitä olla muutama muukin.
Mitä sinä horiset?
150cm saakka suositus käyttää koroketta.
Vierailija kirjoitti:
Viidesluokkalainen turvaistuimeen oikeesti.Sääntö-Suomi iskee jälleen.Kas ettei vaipat ja tutti samoin tein, myös kuljettajalle.
Miul on turvaistuimen lisäksi vaipat ja tutti 👌
Vierailija kirjoitti:
Tässä YLE:n jutussa >140-senttiset koululaiset testasivat turvaistuinta, eikä ainakaan minun mielestä yhtään näytä siltä, että olisi mitenkään liian lapsellisen näköistä.
Tän takia itsekin istun turvaistuimessa❤
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin, mutta mummolle tää tuntuu olevan kova pala.
Sama vaimolla.
Laitoin hänet ihan omaksi parhaakseen turvaistuimeen selkä menosuuntaan, vaikka onkin 154 cm.
On kuitenkin tottunut lukemaan karttaa kun mennään uusiin paikkoihin ja on kuulemma kohtuuttoman hankalaa neuvoa mulle tietä kun näkee risteykset "viiveellä".
Vaimo on toki rakas, mutta lainkuuliaisuus on minulle aina mennyt yli (kaiken).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Liikenneturva päivitti lasten turvaistuinsuosituksia muutama viikko sitten. Yksi tärkeä tavoite on nyt saada myös yli 135-senttiset lapset käyttämään turvaistuinta.
Uuden suosituksen mukaan vielä 150 senttimetriä pitkällä lapsella olisi hyvä olla automatkoilla turvaistuin. Karkeasti tämä tarkoittaa korkeintaan 12-vuotiaita lapsia."
Minä olen 147cm pitkä vielä 29 vuotiaana :D
Turvaistuimeen mars 😇❤
Vierailija kirjoitti:
Hei, vähän yllätyin näistä ilkeistä kommenteista. Olemmeko muka ainoita, jotka on ruvenneet uutta suositusta noudattamaan?
ap
olette näköjään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se on vain suositus, niin ei tietenkään noudateta sitä.
Olkoon vaan suositus, mutta virkaintoiset poliist kyllä antavat herkästi sakot siitä jos 150 senttisellä matkalaiselle ei ole turvaistuinta autossa. Vaimoani tuo on eniten harmittanut kun joutuu nyt lyhyytensä takia sitä istuinta käyttämään. Lapsille sitä istuinta ei tarvitse kun toinenkin on 154 senttinen ja toinen 162 sentrinen.
Onko siun vaimo minkäikäinen? Jos yhtään lohduttaa, niin mieki istun turvaistuimessa, korttia ei oo joten istun aina takapenkillä turvaistuimessa, ja oon jo 27v eikä miuu harmita yhtään, päinvastoin, tykkään istua siinä ❤
Ei meillä kyllä käytetä kun koroketta. Tyttö on 11v ja 143cm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 7-luokkalainen on 148cm :D
Mutta ei ole normaalia. Keskimittainen tyttö on tuolloin jo 160 cm.
Eiköhän kaikki pituudet oo normaaleita
Aiheuttaa esim harrastuskyyteihin vaikeuksia. Lapseni kulkee usein peleihin kimppakyydillä. Jos pitää käyttää istuinta/koroketta tms, hänen pitäisi raahata se mukanaan kohtaamispaikalle ja takaisin. Ja miten sovitetaan esim 3kpl 140cm lasta istuimineen ja 2 isoa aikuista henkilöautoon? Ei voi vaatia, että jokainen joukkueen vanhempi omistaa ison tila-auton siksi, että kuskaa kerran/pari vuodessa muutaman kaverinkin peleihin. Ja kimppakyytiä on pakko käyttää, kun pelit sattuu päiville, jolloin vanhemmat ovat töissä (kaikki ei vaan voi olla töissä ma-pe, vai mitä?)
Kyllä muuten saattaa mahtua. Mie oon 169,5 cm pitkä ja ikää 27 vuotta.