Miten teillä on sujunut lapsen "paluu" turvaistuimeen? Meillä viidesluokkalaisen kanssa aika hankalaa.
Eli sen uuden 150 cm:n suosituksen mukaan otettiin uudelleen noin vuoden tauon jälkeen turvaistuin tytölle käyttöön, mutta nyt parin viikon totuttelun jälkeenkin istuimeen meno on edelleen melkoista vänkäämistä ja valitusta joka kerta.
Kommentit (437)
Tyyppi kirjoitti:
Siis itse 152cm tyttö, ja jos olisin 149cm niin en varmaan suosuis. Viidennellä luokalla ja turvaistuin. Siis semmone selkänojallinen ja kaikki. Kaverin pikkuveljellä (3v) on semmonen. Eihän siihen ees mahu. Ja kyllä käytän maskia ja noudatan yleensä suosituksia mutta jos koskisi itseäni,niin ei onnistuis. Pikkuveli 10 ja 135cm joutuis kai käyttämään. Saanen kysyä miten se heikentää mun turvallisuutta jos en oo vuorattuna pikkulasten turvaistuimeen. Ikkunasta nään ulos ja selvitty on kolarista. En näe että vanhempani eivät olisi vastuuttomia jos he eivät sitä minulle ostaisi.
Mie 169,5 cm ite, ja miul on jenkeistä ostettu turvaistuin (siis ihan turvaistuin), ja tykkään ❤
Siis viidesluokkalaisella turvaistuin? Sen mutsi varmaan vielä imettääkin sitä. Elämme pellemaailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Onko muuten isommilla lapsilla pakko käyttää auton vyötä, vai voiko käyttää samalla tavalla kuin pienemmillä niitä turvaistuimessa olevia valjaita? Sehän saattaisi olla mukavampi kun jäisi kädet paremmin vapaiksi.
Tätä myös itse toivoisin että tämä tulisi lakiin, että sais isommatkin olla turvallisemmin 5-piateturvavöissä (oli kyse sitten auton penkkiin asennettuna tai turvaistuimessa). Nimimerkillä: itsekin turvaistumessa istuva, 169 cm pitkä ❤
Vierailija kirjoitti:
Ei se istuinkoroke paha ole.
Meillä 4. luokkalainen istuu vielä korokkeella (pituutta helmikuussa 147 cm) ja kun sanoin että kohtahan siitä voi luopua niin lapsi älähti että eihän hän sitten näe yhtä hyvin ikkunasta.
Turvavyöistuimeen ei mahtuisi enää, ainakaan niihin mitä meiltä löytyy. 138-senttinen sisarus istuu vielä istuimessa (1.-luokkalainen) mutta topoavaatteissa alkoi kieltämättä olla ahdasta, nyt kevyempiin vaatteisiin vaihdettua saatiin jatkoaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis viidesluokkalaisella turvaistuin? Sen mutsi varmaan vielä imettääkin sitä. Elämme pellemaailmassa.
Briteissä vaaditaan 12v asti asianmukainen istuin/koroke, ja se ei ole vein suositus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muuten isommilla lapsilla pakko käyttää auton vyötä, vai voiko käyttää samalla tavalla kuin pienemmillä niitä turvaistuimessa olevia valjaita? Sehän saattaisi olla mukavampi kun jäisi kädet paremmin vapaiksi.
Siis mitä? Ihan yhtä vapaasti siinä raajat ovat, olivat ne vyöt mitkä vaan. Auton vyö antaa enemmän liikkumavaraa ja toisaalta isommille ei ole turvaistuimia omilla vöillä, vaan niitä turvatvyöistuimia, joissa hyödynnetään auton vöitä.
No tuossa edellähän oli juuri kuva tällaisesta. Eikö tämä muka ole kivempi, kun se vyö ei tule jostain yläviistosta?
https://carseatblog.com/wp-content/uploads/2019/05/MyFit-Harness-A-2.jpg
Tää on nimenomaan kivempi ja mukavampi. Itsellä myös tämänlainen, juurikin 5-pistevöillä. On paljon turvallisempi ja tykkään ❤
Asun maassa, jossa on aina ollut tuo 150cm sääntö (ei suositus) ja sitä on satunnaisissa poliisikontrolleissa myös valvottu. Meillä lapsi istui n. 4 vuotiaasta n. 12 v ikään sellaisella selkänojallisella istuunkorokkeella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä YLE:n jutussa >140-senttiset koululaiset testasivat turvaistuinta, eikä ainakaan minun mielestä yhtään näytä siltä, että olisi mitenkään liian lapsellisen näköistä.
Kyllä minä olisin kuudennella luokalla nauranut kavereiden kanssa, jos olisin saanut tietää että joku vielä siinä iässä istuu samanlaisessa tuolissa, kuin tarhaikäinen pikkuveljeni.
Mikä siinä on niin naurettavaa? Ja kun tarkoitushan on, että kaikki alle 150cm käyttää sitä, niin eihän se sitten enää ole tarhaikäisten juttu.
Mutta kun ei niitä käytä kuin pieni osa, hysteeristen av-mammojen jälkeläiset. :D Samat lapsiraukat jotka eivät saa uutena vuotena käsiinsä tähtisadetikkua ennen kuin täyttävät 15, ja silloinkin vain turvalasien kanssa.
Ikäraja tähtisadetikussa on 18 vuotta. Ei sitä nuorempien käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Briteissä vaaditaan 12v asti asianmukainen istuin/koroke, ja se ei ole vein suositus.
Samoin Saksassa
Auton omalla penkillä istuminen on paljon mukavampaa, kuin mikään istuin.
Nikke-94 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se on vain suositus, niin ei tietenkään noudateta sitä.
Olkoon vaan suositus, mutta virkaintoiset poliist kyllä antavat herkästi sakot siitä jos 150 senttisellä matkalaiselle ei ole turvaistuinta autossa. Vaimoani tuo on eniten harmittanut kun joutuu nyt lyhyytensä takia sitä istuinta käyttämään. Lapsille sitä istuinta ei tarvitse kun toinenkin on 154 senttinen ja toinen 162 sentrinen.
Onko siun vaimo minkäikäinen? Jos yhtään lohduttaa, niin mieki istun turvaistuimessa, korttia ei oo joten istun aina takapenkillä turvaistuimessa, ja oon jo 27v eikä miuu harmita yhtään, päinvastoin, tykkään istua siinä ❤
Hän on juuri sopivan ikäinen ja kokoinen, on aina ollut. :D
Vierailija kirjoitti:
Nikke-94 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se on vain suositus, niin ei tietenkään noudateta sitä.
Olkoon vaan suositus, mutta virkaintoiset poliist kyllä antavat herkästi sakot siitä jos 150 senttisellä matkalaiselle ei ole turvaistuinta autossa. Vaimoani tuo on eniten harmittanut kun joutuu nyt lyhyytensä takia sitä istuinta käyttämään. Lapsille sitä istuinta ei tarvitse kun toinenkin on 154 senttinen ja toinen 162 sentrinen.
Onko siun vaimo minkäikäinen? Jos yhtään lohduttaa, niin mieki istun turvaistuimessa, korttia ei oo joten istun aina takapenkillä turvaistuimessa, ja oon jo 27v eikä miuu harmita yhtään, päinvastoin, tykkään istua siinä ❤
Hän on juuri sopivan ikäinen ja kokoinen, on aina ollut. :D
Annan pisteet siitä että huolehdit että sillä on turvaistuin ❤ oikeesti se suojaa todella paljon. Itse en ole suostunut lapsena luopumaan turvaistuimesta, vaipoista ym. Sain kauheet itkupotkuraivarit sillon ko siitä jouduin luopumaan. Mut onneks nyt on taas ❤❤
Vierailija kirjoitti:
vaipat kanssa ja tutti suuhun
Tämän uskallan sanoa ääneen, koska en häpeile. Luuletko tosissas ettei miul ole niitä? Tottakai on ❤
Oman viidesluokkalaisen kanssa saa taistella nykyään jo pyöräilykypärän käytöstä. Ei varmaan suostuisi menemään autoon, jos yrittäisin turvaistuimeen laittaa. Turvallisuus edellä on tärkeää mennä ja siksi esimerkiksi kypäräasiasta ei meillä jousteta. Mutta ymmärrän hyvin lasta siinä, että turvaistuin tuntuisi todella nololta. Fakta kun on se, että hyvin harva vanhempi laittaa lapsensa istuimeen enää alakoulun yläluokilla ja lapsilla on suuri tarve olla "samanlainen" kuin muut.
Mä olin tosi järkyttynyt kun ollessani lukion ekalla (joskus lähes 10v sitten) mun äiti alkoi ehdottaa mun siirtymistä takapenkiltä etupenkille. Vielä yläasteella ollessani hän vielä niin hyvin muisti että mä haluan ehdottomasti istua takana. Syynä on ilmeisesti se kun mulla on Aspergerin oireyhtymä minkä takia tuollainen muutos olisi tuntunut minusta niin kauhealta. Edelleen aikuisena matkustan autossa mieluummin takana kuin edessä.
Varmaan helpottaisi, jos sitä ei kutsuttaisi turvaistuimeksi. Selvästin nuo isoimmat mallit on enemmänkin istuimenpienentimiä.
Tai istuinsovitteita. Tai jotain sellaista…
Markkinavoimat, lanseeratkaa tää jollain coolilla nimellä, niin loppuu väninä ja ongelmat.
Tuttavani on yli 50-vuotias, terve, 149 cm pitkä nainen. Ajaa itse autoa. Pitäisikö hänen istua turvaistuimessa?
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani on yli 50-vuotias, terve, 149 cm pitkä nainen. Ajaa itse autoa. Pitäisikö hänen istua turvaistuimessa?
No jos turvallisuuden haluaa pitää kunnossa ja haluut pitää vaimos hengissä ni mikä ettei ❤
Eikkös turvaistuin ole melkein sama, sillä erolla vaan että se vielä lisäksi pikkusen turvallisempi, omien 5-pisteturvavöiden ansiosta? Koska siinäkin sivutörmäyssuojat ja selkänoja