Miten teillä on sujunut lapsen "paluu" turvaistuimeen? Meillä viidesluokkalaisen kanssa aika hankalaa.
Eli sen uuden 150 cm:n suosituksen mukaan otettiin uudelleen noin vuoden tauon jälkeen turvaistuin tytölle käyttöön, mutta nyt parin viikon totuttelun jälkeenkin istuimeen meno on edelleen melkoista vänkäämistä ja valitusta joka kerta.
Kommentit (430)
Jos se on vain suositus, niin ei tietenkään noudateta sitä.
Vierailija kirjoitti:
Käännä sen pää menosuuntaan
Ei vielä. Vasta, kun se on kuudennella luokalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos se on vain suositus, niin ei tietenkään noudateta sitä.
Eikä käytetä maskeja, koska on vaan suositus. Niih.
Ihan hyvin, mutta mummolle tää tuntuu olevan kova pala.
Hei, vähän yllätyin näistä ilkeistä kommenteista. Olemmeko muka ainoita, jotka on ruvenneet uutta suositusta noudattamaan?
ap
Miksi ette anna sille ruokaa että kasvaa normaali mittaiseksi? Minä olin vitosluokalla jo 168cm pitkä.
Tietäisit vaan miten paljon mun vaimo vänkää ja valittaa tästä.
Vierailija kirjoitti:
Hei, vähän yllätyin näistä ilkeistä kommenteista. Olemmeko muka ainoita, jotka on ruvenneet uutta suositusta noudattamaan?
ap
Itketkö ensi yönä itsesi uneen?
"Liikenneturva päivitti lasten turvaistuinsuosituksia muutama viikko sitten. Yksi tärkeä tavoite on nyt saada myös yli 135-senttiset lapset käyttämään turvaistuinta.
Uuden suosituksen mukaan vielä 150 senttimetriä pitkällä lapsella olisi hyvä olla automatkoilla turvaistuin. Karkeasti tämä tarkoittaa korkeintaan 12-vuotiaita lapsia."
Minusta uusi suositus on jo vähän liioittelua. Lisäksi meillä alkoi turvaistuimen päätuki ottaa auton kattoa vastaan siinä kohtaa kun lapsi alkoi olla noin 135 cm. Säätövara loppui kesken. Joten ei, emme ole ottaneet uutta suositusta käyttöön. Noudatamme silti kaikkia aiempia suosituksia. Selkä menosuuntaan ainakin 3-vuotiaaksi asti, sitten turvaistuimessa kasvot menosuuntaan 135-senttiseksi asti. Lasten paikka aina takaistuimella. Jo ennestään on tuntunut siltä, että olemme vähemmistöä kun noudatamme edes näitä edellä mainittuja.
Vierailija kirjoitti:
"Liikenneturva päivitti lasten turvaistuinsuosituksia muutama viikko sitten. Yksi tärkeä tavoite on nyt saada myös yli 135-senttiset lapset käyttämään turvaistuinta.
Uuden suosituksen mukaan vielä 150 senttimetriä pitkällä lapsella olisi hyvä olla automatkoilla turvaistuin. Karkeasti tämä tarkoittaa korkeintaan 12-vuotiaita lapsia."
Minä olin 150 cm pitkä vielä 14-vuotiaana.
Mennyt noilla sekaisin turvaistuin ja turvavyöistuin! Noin iso lapsi ei edes mahdu enää turvaistuimeen, mutta menee kyllä turvavyöistuimeen.
Minusta olisi lapsia kohtaan reilumpaa, että se olisi pakko eikä vain suositus. Koska tuossa iässä aika tarkasti katsotaan, miten kavereille on ja kiusataankin herkästi jos tekee erilailla. Nyt vain tunnollisten vanhempien lapset joutuu turvaistuimeen ja he saattaa joutua siitä sitten muiden silmätikuiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin 150 cm pitkä vielä 14-vuotiaana.
Ja mä 34-vuotiaana :( Odottelen vielä sitä kasvupyrähdystä.
Vierailija kirjoitti:
Käännä sen pää menosuuntaan
Jos on syntynyt perä edellä, menee autossakin selkä menosuuntaan. Jos on tullut maailmaan pää edellä, saa katsella myös menosuuntaan. Näkee, ketkä noudattaa suosituksia. (Sarkasmivaroitus)
Eikö teitä yhtään huoleta lastenne turvallisuus, kun suhtaudutte asiaan näin pilkallisesti?
Kannattaisiko yrittää sopia lapsen parhaan kaverin vanhempien kanssa, että molemmilla on istuin käytössä? Vertaistuki helpottaa!
Me istutaan kaikki sellaisissa. Hieman hankala ajaa autoa, mutta muuten ok.