Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä on sujunut lapsen "paluu" turvaistuimeen? Meillä viidesluokkalaisen kanssa aika hankalaa.

Vierailija
07.03.2021 |

Eli sen uuden 150 cm:n suosituksen mukaan otettiin uudelleen noin vuoden tauon jälkeen turvaistuin tytölle käyttöön, mutta nyt parin viikon totuttelun jälkeenkin istuimeen meno on edelleen melkoista vänkäämistä ja valitusta joka kerta.

Kommentit (437)

Vierailija
21/437 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin vaimo kyllä vähän pisti vastaan, kun ei ollut joutunut käyttämään kuin lapsena viimeksi.

Toisaalta nyt ihan tyytyväinen sillä näkee ratin takaa paremmin.

Vierailija
22/437 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi turvaistuimen ja auto siltarumpuun

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/437 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 7-luokkalainen on 148cm :D

Vierailija
24/437 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, jotkut ihmiset on niin lyhyitä, että voivat aika vanhanakin lapsena olla 150 cm. Pitääkö heidän olla teininäkin korokkeessa?

Vierailija
25/437 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, jotkut ihmiset on niin lyhyitä, että voivat aika vanhanakin lapsena olla 150 cm. Pitääkö heidän olla teininäkin korokkeessa?

Luulen, että käytännössä ikärajaksi muodostuu ala-asteen loppu, jos sitä ennen ei ole jo tullut mitta täyteen. 

Vierailija
26/437 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on niin pitkiä lapsia.

Vierailija
27/437 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinejä ei meinaa sitten millään saada istuimiin. On kuulemma noloo.

Vierailija
28/437 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Liikenneturva päivitti lasten turvaistuinsuosituksia muutama viikko sitten. Yksi tärkeä tavoite on nyt saada myös yli 135-senttiset lapset käyttämään turvaistuinta.

Uuden suosituksen mukaan vielä 150 senttimetriä pitkällä lapsella olisi hyvä olla automatkoilla turvaistuin. Karkeasti tämä tarkoittaa korkeintaan 12-vuotiaita lapsia."

https://yle.fi/uutiset/3-11806737

Minä olin 150 cm pitkä vielä 14-vuotiaana.

Hyvin harvinaista, kun tytöillä pituuskasvu alkaa jo päättyä tuolloin eli loppupituuden täytyy myös olla alle 160 cm.

Vierailija
29/437 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 7-luokkalainen on 148cm :D

Mutta ei ole normaalia. Keskimittainen tyttö on tuolloin jo 160 cm.

Vierailija
30/437 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette anna sille ruokaa että kasvaa normaali mittaiseksi? Minä olin vitosluokalla jo 168cm pitkä.

Yritetty on. Poika on kuutosella, on 150cm ja 55kg.

Vierailija
31/437 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 7-luokkalainen tyttö on 168cm, mutta hänen kaverinsa samalta luokalta (poika) on 145cm. Olisi aika naurettavaa nähdä sen ikäinen turvaistuimessa. Viidennellä luokalla oleva poikani on 158cm, on pisimpiä luokaltaan. Vaikka olisivat alle 150cm, en nolaisi heitä laittamalla käyttämään turvaistuinta tuossa iässä.

Vierailija
32/437 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun 7-luokkalainen tyttö on 168cm, mutta hänen kaverinsa samalta luokalta (poika) on 145cm. Olisi aika naurettavaa nähdä sen ikäinen turvaistuimessa. Viidennellä luokalla oleva poikani on 158cm, on pisimpiä luokaltaan. Vaikka olisivat alle 150cm, en nolaisi heitä laittamalla käyttämään turvaistuinta tuossa iässä.

Et varmaan myöskään nolaa heitä laittamalla käyttämään pyöräilykypärää?

Vierailija
33/437 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi lapsia kohtaan reilumpaa, että se olisi pakko eikä vain suositus. Koska tuossa iässä aika tarkasti katsotaan, miten kavereille on ja kiusataankin herkästi jos tekee erilailla. Nyt vain tunnollisten vanhempien lapset joutuu turvaistuimeen ja he saattaa joutua siitä sitten muiden silmätikuiksi.

Julkisilla liikkuminen menisi entistä hankalammaksi, jos tuo olisi pakko.

Vierailija
34/437 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin seitsemännellä luokalla 134 cm pitkä :D Nyt aikuisena 150 cm, jos painun kasaan kohta sen alle. Varmaan pitää mennä ostamaan istuin.

Vierailija
35/437 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi lapsia kohtaan reilumpaa, että se olisi pakko eikä vain suositus. Koska tuossa iässä aika tarkasti katsotaan, miten kavereille on ja kiusataankin herkästi jos tekee erilailla. Nyt vain tunnollisten vanhempien lapset joutuu turvaistuimeen ja he saattaa joutua siitä sitten muiden silmätikuiksi.

Julkisilla liikkuminen menisi entistä hankalammaksi, jos tuo olisi pakko.

Eihän se julkisia koske vaan henkilöautoja.

Vierailija
36/437 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikuttanut mitenkään, koska ei koskaan ehditty lopettaa istuimen käyttöä. Poika pitkälti yli 140cm ja 3.-luokalla.

Vierailija
37/437 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meidän nelosluokkalaiselle pojalle alkaisi ehdottamaan turvaistuinta, niin autoilut olisi siinä. Ei suostuisi ikipäivänä.

Vierailija
38/437 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä istuimessa sitten on niin kamalaa, että sitä ei voisi käyttää?

Vierailija
39/437 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et varmaan myöskään nolaa heitä laittamalla käyttämään pyöräilykypärää?

He käyttävät pyöräilykypärää.

Vierailija
40/437 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että käytännössä ikärajaksi muodostuu ala-asteen loppu, jos sitä ennen ei ole jo tullut mitta täyteen. 

Minulla ainakin tuli mitta täyteen tätä uudistusta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä