Miten teillä on sujunut lapsen "paluu" turvaistuimeen? Meillä viidesluokkalaisen kanssa aika hankalaa.
Eli sen uuden 150 cm:n suosituksen mukaan otettiin uudelleen noin vuoden tauon jälkeen turvaistuin tytölle käyttöön, mutta nyt parin viikon totuttelun jälkeenkin istuimeen meno on edelleen melkoista vänkäämistä ja valitusta joka kerta.
Kommentit (437)
Tokaluokkalainen istuu turvaistuimessa kuten muutenkin tähän asti. Olen kummastellut, miten osa hänen kavereistaan on istunut jo useamman vuoden pelkällä korokkeella tai jopa ilman sitä. Niilläkin perheillä on omat autot, joten ei ole kyse mistään satunnaisesta matkailusta. Vähän oudolta tuntuu antaa jonkun 5v olla autossa ilman mitään istuinta.
Niin ja se mun 8v ei ole vieläkään 135cm pitkä.
Viidesluokkalainen turvaistuimeen oikeesti.Sääntö-Suomi iskee jälleen.Kas ettei vaipat ja tutti samoin tein, myös kuljettajalle.
Vierailija kirjoitti:
Minista nuo suositukset selkä menosuuntaan matkustamisesta väh. 4v asti ja tämä uusi 150cm raja on ihan hyviä. Meillä todennäköisesti pystytään molempia noudattamaan.
Mutta ennemmin lisäisin resursseja siihen, että niillä pienimmillä lapsilla olisi edes joku istuin. Ihan liikaa näkee näitä selvästi alle kouluikäisiä joko vanhemman sylissä tai pelkällä auton penkillä istumassa.
Asennemuutostakin kaivataan. Meillekin on naureskeltu, että miten noloa, kun 4v matkustaa edelleen selkä menosuuntaan. Naureskelijan omathan lapset ovat olleet pelkällä korokkeella jo nuoremmasta asti.
Mua kyllä hämmentää enemmän tuo selkä menosuuntaan matkustaminen. Ehkä mulla on väärä käsitys siitä mihin istuin silloin autossa kiinnittyy ja minkä kokoisia lapset ovat, mutta en tajua mihin nelivuotiaan jalat menevät tuossa asennossa! Vaikka suhtaudun ihan positiivisesti turvallisuusasioihin yleensä, autoa tai lapsia ei ole. Turvavyöistuimen/korokkeen kanssa ei tätä ongelmaa ole, ja varmaan markkinoille tulee leveämpiä vaihtoehtoja kun kokorajat nousevat.
Tässä YLE:n jutussa >140-senttiset koululaiset testasivat turvaistuinta, eikä ainakaan minun mielestä yhtään näytä siltä, että olisi mitenkään liian lapsellisen näköistä.
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttären pituusennuste on 155cm, eli pääsee vissiin joskus yläkoulussa sitten eroon turvaistuimesta? Aika pitkä aika, mutta tuskinpa kukaan häntä tuollaisesta ainakaan kiusaisi. :))))) (/s)
Suositusten laatijoiden pitäisi olla sen verran realisteja, että olisivat lisänneet tuohon myös ikärajan eli käytännössähän yläasteikäistä ei kukaan saa laitettua käyttämään turvaistuinta, joten 150cm tai 13v voisi olla järkevä ja realistinen suositusraja, johon asti istuinta on käytettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttären pituusennuste on 155cm, eli pääsee vissiin joskus yläkoulussa sitten eroon turvaistuimesta? Aika pitkä aika, mutta tuskinpa kukaan häntä tuollaisesta ainakaan kiusaisi. :))))) (/s)
Suositusten laatijoiden pitäisi olla sen verran realisteja, että olisivat lisänneet tuohon myös ikärajan eli käytännössähän yläasteikäistä ei kukaan saa laitettua käyttämään turvaistuinta, joten 150cm tai 13v voisi olla järkevä ja realistinen suositusraja, johon asti istuinta on käytettävä.
Saksassa vissi 150 cm tai 12 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa vissi 150 cm tai 12 v
Kuulostaa järkevältä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä YLE:n jutussa >140-senttiset koululaiset testasivat turvaistuinta, eikä ainakaan minun mielestä yhtään näytä siltä, että olisi mitenkään liian lapsellisen näköistä.
Tajuatteko, mitä eroa on turvaistuimella ja turvavyöistuimella? Moni puhuu pelkistä turvaistuimista, mutta nuo ovat kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatteko, mitä eroa on turvaistuimella ja turvavyöistuimella? Moni puhuu pelkistä turvaistuimista, mutta nuo ovat kaksi eri asiaa.
"Liikenneturva haluaa kaikki alle 150-senttiset lapset käyttämään turvaistuinta autossa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minista nuo suositukset selkä menosuuntaan matkustamisesta väh. 4v asti ja tämä uusi 150cm raja on ihan hyviä. Meillä todennäköisesti pystytään molempia noudattamaan.
Mutta ennemmin lisäisin resursseja siihen, että niillä pienimmillä lapsilla olisi edes joku istuin. Ihan liikaa näkee näitä selvästi alle kouluikäisiä joko vanhemman sylissä tai pelkällä auton penkillä istumassa.
Asennemuutostakin kaivataan. Meillekin on naureskeltu, että miten noloa, kun 4v matkustaa edelleen selkä menosuuntaan. Naureskelijan omathan lapset ovat olleet pelkällä korokkeella jo nuoremmasta asti.
Mua kyllä hämmentää enemmän tuo selkä menosuuntaan matkustaminen. Ehkä mulla on väärä käsitys siitä mihin istuin silloin autossa kiinnittyy ja minkä kokoisia lapset ovat, mutta en tajua mihin nelivuotiaan jalat menevät tuossa asennossa! Vaikka suhtaudun ihan positiivisesti turvallisuusasioihin yleensä, autoa tai lapsia ei ole. Turvavyöistuimen/korokkeen kanssa ei tätä ongelmaa ole, ja varmaan markkinoille tulee leveämpiä vaihtoehtoja kun kokorajat nousevat.
Jalat saavat olla koukussa, sanotaan Autoliiton verkkosivuilla. Mutta meillä selkä menosuuntaan asennettavan turvaistuimen pituusraja oli 104cm, ja molemmat lapset ohittivat tuon pituuden reilusti jo 3-vuotiaina.
Tietty ehkä jonkin muun merkkisessä istuimessa pituusraja olisi suurempi, mutta itse olen valinnut turvaistuimet Autoliiton turvallisuustestitulosten mukaan. En sitten todellakaan tiedä onko parempi arvosanan "välttävä" tai "huono" turvallisuudesta saanut turvaistuin vai "erinomainen" saanut turvavyöistuin.
8-vuotias on nyt 135cm ja palaa takaisin turvavyöistuimeen, pari kk ehti nyt ajella ilman sitä.
Mrillä on 3 eri-ikäistä turvaistuimia tarvitsevaa lasta ja normaali farmariauto, ja tosi vaikeaa on ratkaista tämä turvaistuinasia niin että kaikki mahtuvat kyytiin turvallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai näillä ole muuta eroa kuin se, että turvaistuimessa on istuimessa omat valjasmalliset vyöt ja turvavyöistuimessa laitetaan auton vyö. Mutta eikö istuin itsessään ole ihan samanlainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Liikenneturva haluaa kaikki alle 150-senttiset lapset käyttämään turvaistuinta autossa"
Ei halua. Tuo on toimittajan tekstiä. Toimittaja kirjoittaa jutussaan sekaisin turvavyöistuimista ja turvaistuimista. Tuossa kuvassakin tyttö on turvavyöistuimessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei halua. Tuo on toimittajan tekstiä. Toimittaja kirjoittaa jutussaan sekaisin turvavyöistuimista ja turvaistuimista. Tuossa kuvassakin tyttö on turvavyöistuimessa.
Mutta onko istuimilla mitää eroa? Muuta kuin vyön malli?
Onko todella olemassa ihmisiä jotka näin tarkkaan seuraavat kaiken maailman suosituksia joka ikinen päivä ympäri vuoden ja heti muuttavat käytöstään sen mukaan?!
siskoni on kasilla ja alle 150 senttinen. yritäpä siinä tunkea teiniä turvaistuimeen, menee varmasti aivan loistavasti. ei luoja.
Vierailija kirjoitti:
Onko todella olemassa ihmisiä jotka näin tarkkaan seuraavat kaiken maailman suosituksia joka ikinen päivä ympäri vuoden ja heti muuttavat käytöstään sen mukaan?!
On.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko istuimilla mitää eroa? Muuta kuin vyön malli?
On eroa, esim. pituusrajat, painorajat, miten kiinnitetään, sivusuojauksissa eroja, jne. Turvavyöistuimessa lapsi on aina kasvot menosuuntaan ja vauvojen turvaistuimissa yleensä selkä menosuuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olisin kuudennella luokalla nauranut kavereiden kanssa, jos olisin saanut tietää että joku vielä siinä iässä istuu samanlaisessa tuolissa, kuin tarhaikäinen pikkuveljeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olisin kuudennella luokalla nauranut kavereiden kanssa, jos olisin saanut tietää että joku vielä siinä iässä istuu samanlaisessa tuolissa, kuin tarhaikäinen pikkuveljeni.
Mikä siinä on niin naurettavaa? Ja kun tarkoitushan on, että kaikki alle 150cm käyttää sitä, niin eihän se sitten enää ole tarhaikäisten juttu.
Sama minä mietin, miksi näin välipitämätön asenne ihmisillä.. lapsen parasta se on.
Meilläkin poika on alkanut kysenalaista istuinta kun kukaan muu kavereista ei käytä enää