Miten teillä on sujunut lapsen "paluu" turvaistuimeen? Meillä viidesluokkalaisen kanssa aika hankalaa.
Eli sen uuden 150 cm:n suosituksen mukaan otettiin uudelleen noin vuoden tauon jälkeen turvaistuin tytölle käyttöön, mutta nyt parin viikon totuttelun jälkeenkin istuimeen meno on edelleen melkoista vänkäämistä ja valitusta joka kerta.
Kommentit (437)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä YLE:n jutussa >140-senttiset koululaiset testasivat turvaistuinta, eikä ainakaan minun mielestä yhtään näytä siltä, että olisi mitenkään liian lapsellisen näköistä.
Kyllä minä olisin kuudennella luokalla nauranut kavereiden kanssa, jos olisin saanut tietää että joku vielä siinä iässä istuu samanlaisessa tuolissa, kuin tarhaikäinen pikkuveljeni.
Mikä siinä on niin naurettavaa? Ja kun tarkoitushan on, että kaikki alle 150cm käyttää sitä, niin eihän se sitten enää ole tarhaikäisten juttu.
Mutta kun ei niitä käytä kuin pieni osa, hysteeristen av-mammojen jälkeläiset. :D Samat lapsiraukat jotka eivät saa uutena vuotena käsiinsä tähtisadetikkua ennen kuin täyttävät 15, ja silloinkin vain turvalasien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä YLE:n jutussa >140-senttiset koululaiset testasivat turvaistuinta, eikä ainakaan minun mielestä yhtään näytä siltä, että olisi mitenkään liian lapsellisen näköistä.
Kyllä minä olisin kuudennella luokalla nauranut kavereiden kanssa, jos olisin saanut tietää että joku vielä siinä iässä istuu samanlaisessa tuolissa, kuin tarhaikäinen pikkuveljeni.
Mikä siinä on niin naurettavaa? Ja kun tarkoitushan on, että kaikki alle 150cm käyttää sitä, niin eihän se sitten enää ole tarhaikäisten juttu.
Jos aina olisi niin ollut, eihän siinä mitään outoa olisi. Mutta nyt jos mennään vaihtamaan ja ehkä max. 5 lasta per luokka käyttäisi tätä uutta käytäntöä, naurettaisiinhan heille kun muut yhdistävät sen pikkulasten jutuksi.
Sinäkin varmaan alkaisit käyttää kypärää kävellessä ja autoillessa, jos siitä tulisi SUOSITUS. Eihän siinä mitään, kun olet yksi harvoista jotka niin tekee, eihän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aina olisi niin ollut, eihän siinä mitään outoa olisi. Mutta nyt jos mennään vaihtamaan ja ehkä max. 5 lasta per luokka käyttäisi tätä uutta käytäntöä, naurettaisiinhan heille kun muut yhdistävät sen pikkulasten jutuksi.
Sinäkin varmaan alkaisit käyttää kypärää kävellessä ja autoillessa, jos siitä tulisi SUOSITUS. Eihän siinä mitään, kun olet yksi harvoista jotka niin tekee, eihän?
En tajua, mistä se pikkulapsijuttu tulee, kun ei se ole asia, joka liittyisi mitenkään lapsen omaan lapsellisuuteen. Eihän lapsi voi vaikuttaa siihen, törmääkö joku autolla!
Meillä istuu eskari turvavyöistuimessa. Isoveljet 10-ja 11-vuotiaat eivät edes kunnolla mahtuisi siihen. Ainakin meidän pojat jo alkaneet miehistyä eli sitä rotevuutta alkanut tulemaan. En aio pieneen fiestaan yhtään istuinta lisää hommata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Liikenneturva päivitti lasten turvaistuinsuosituksia muutama viikko sitten. Yksi tärkeä tavoite on nyt saada myös yli 135-senttiset lapset käyttämään turvaistuinta.
Uuden suosituksen mukaan vielä 150 senttimetriä pitkällä lapsella olisi hyvä olla automatkoilla turvaistuin. Karkeasti tämä tarkoittaa korkeintaan 12-vuotiaita lapsia."
Minä olin 150 cm pitkä vielä 14-vuotiaana.
Minä olen 147cm pitkä vielä 29 vuotiaana :D
Näin pitkänä ihmisenä totean, että kaikki alle 170-senttiset voisi laittaa turvaistuimiin nöyryytyssyistä.
Mikä oli siis vitsi.
Tuo uusi suositushan on ihan hassu. Mm. 60+ anoppini pitäisi sen johdosta siirtää turvaistuimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö maskia? Sekin on vain SUOSITUS.
Vierailija kirjoitti:
Näin pitkänä ihmisenä totean, että kaikki alle 170-senttiset voisi laittaa turvaistuimiin nöyryytyssyistä.
Mikä oli siis vitsi.
Tuo uusi suositushan on ihan hassu. Mm. 60+ anoppini pitäisi sen johdosta siirtää turvaistuimeen.
Alle 150cm LAPSET. Onko anoppisi alle 12v?
Miksi te annatte lapsille vaihtoehtoja? Meillä jos autoon aikoo tulla, turvaVYÖistuinta käytetään. Meillä vanhin tosin vasta tokaluokalla ja pituutta 133cm mutta oltaisiin käytetty istuinta kyllä vielä ainakin ensi talvi ilman suositustakin. Eikä meillä sitä paitsi lasten kaverit tiedä mitä meillä autossa on, eivät varmasti edes tiedä onko meillä autoa. Lapset kulkevat itsenäisesti kouluun kuten suurin osa täällä. Vain hyvin harva viedään autolla.
Miksei suosituksissa puhuta korokkeesta mitään? Meillä lapsi siirtyi ekaluokalla istumaan istuinkorokkeelle ja myin turvavyöistuimen pois. Ajattelin pitää lapsen edelleen korokkeella kunnes 150 cm tai ~ 12v.
60+ on harvoin enää lapsi :) Lapsen kokoinen hän on kyllä. Miksi lapset turvaistuimeen mutta samankokoisia aikuisia ei?
Suositus on alle 150 cm lapset (alle 12 v.) Jos jollekin (provoilematta) on jäänyt epäselväksi, pitääkö myös yli 12 v nuoret tai akuiset laittaa turvavyöistuimeen niin vastaus on ei, koska: vaikka pituus olisi sama, alle 12v. lapsen keho ei ole samanlainen (luiden vahvuus/joustamattomuus, jänteiden ja nivelten kehittyneisyys jne). Pelkkä pituus ei siksi ole ainoa määrittävä tekijä!
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli siis vitsi.
Autot suunnitellaan turvallisuudentunne suhteen 180 cm miehille, joten joka mamma täällä varmasti hyötyisi turvaistuimesta. Miten on, otatteko itsellenne käyttöön?
Todella hyvä minun mielestä, usein näkee lapsia kun vaikka sylissä se tekee minusta vihainen
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli siis vitsi.
Anopeillehan on se niille suunniteltu kuljetuskotelo joka asennetaan auton katolle. Ei oo pakko tää on vain suositus mutta parantaa se ajomukavuutta.
Ne, jotka vitsailevat lyhyiden aikuisten turvaistuinten tarpeesta, voisivat tutustua alkeelliseen ihmisen anatomiaan. Voi aloittaa vaikka siitä, millä lailla ihmisen mittasuhteet eroavat lapsena ja aikuisena, lähinnä pään koon ja painon suhde muuhun vartaloon. Siinä on eroa kolaritilanteessa, kun suhteessa isompi pää retkahtaa pienen ja hennon niskan varassa verrattuna siihen kuivaliha-anoppiin.
Meillä istuu 11v tyttö korokkeessa, on 141cm ja istuu siinä varmaan vielä ainakin vuoden. 5,5v veljensä on 130cm ja istuu turvavyöistuistuimessa ainakin 140cm saakka ja sitten siirtyy korokkeeseen.
13v esiteinari taitaa olla 148cm ja ei ole käyttänyt koroketta enää vuoteen, kun tuli 140cm täyteen niin sai jättää korokkeen pois.
Meillä ei tehdää muutoksia uuden suosituksen jälkeen.
Pakkona vähän hankala. Aika usein lapsi on jonkun toisen kyydissä kuin vanhempien autossa. Sitten pitäisi kuljettaa istuinta mukana. Ja mites taksit?
Mun mielestä tästä tehdään liian iso ongelma. Lapset tottuu nopeasti. Kun turvaistuimen käytöstä tulee taas arkinen joka päiväinen rutiini, ei se lapsi enää viikon päästä edes muista, että asiassa olisi ollutkaan mitään ongelmaa.